Gå til innhold

Fastrentelån dumt i mitt tilfelle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en høy lånerente, og vurderer å gå inn på fastrentelån; vil spare ca 2500kr/mnd. Men jeg skal selge ila 1-2 år, og har heller ikke sjekket kostnader ved endring av lån. Rentespådommer kan jeg ikke forholde meg til☺️må binde meg 3 år og får 2,07% billigere rente. Yey or ney?🙏

Anonymkode: 26a54...a1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du er villig til å betale overkurs når du selger, så hvorfor ikke? 

F.eks: fastrenten du får nå er 4,5 %. lånet er 2 mill. 
Du selger om ett år, ny fastrente da er 3,5 %. Da får du en regning på 37-38 000,- for å bryte fastrenteavtalen. 
Regningen blir 20 000,- om du selger med ett år binding igjen, hvis renten på det tidspunktet er 3,5 %. 

Motsatt fall, du bryter avtalen med ett år igjen, fastrenten har steget med 1% til 5,5 %. Da er det underkurs, du får 19 000,- tilbake, og det må du skatte av. 

Anonymkode: 20a61...c00

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så lenge du er villig til å betale overkurs når du selger, så hvorfor ikke? 

F.eks: fastrenten du får nå er 4,5 %. lånet er 2 mill. 
Du selger om ett år, ny fastrente da er 3,5 %. Da får du en regning på 37-38 000,- for å bryte fastrenteavtalen. 
Regningen blir 20 000,- om du selger med ett år binding igjen, hvis renten på det tidspunktet er 3,5 %. 

Motsatt fall, du bryter avtalen med ett år igjen, fastrenten har steget med 1% til 5,5 %. Da er det underkurs, du får 19 000,- tilbake, og det må du skatte av. 

Takk for svar☺️Stemmer det at man ikke kan få overført fastrentelånet til neste bolig? 

Skrevet

Lånet kan du ta med deg til et annet panteobjekt, så lenge banken godkjenner objektet. Som regel, det kan være variasjoner fra bank til bank, så der må du egentlig bare spørre hva som er deres policy. Ikke alltid det funker med "jamen DNB aksepterer det jo" når du har kjøpt nytt hus om noen år. 

Hvordan klarer du forresten å senke renta med over 2 prosentpoeng ved å inngå fastrente? Går den ned fra 8% til 6%?

• Liker 2
Skrevet

Hvilken fastrente får du?

Anonymkode: 8ba99...8c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvilken fastrente får du?

Anonymkode: 8ba99...8c2

Fastrente vil bli 4,66%. Per i dag har jeg flytende 6,73(!).

Skrevet

Det var en høy flytende rente. Det er jo en indikasjon på at banken regner med at renta skal ned om litt. Du burde i det minste kunne forhandle deg til en bedre flytende rente. Om det lønner seg med fastrente veit man først om 3 år 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fastrente vil bli 4,66%. Per i dag har jeg flytende 6,73(!).

Har du prøvd forhandle den renten? Eller søkt om å flytte lånet til en annen bank?

Det er veldig høy rente...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du prøvd forhandle den renten? Eller søkt om å flytte lånet til en annen bank?

Det er veldig høy rente...

Jeg får ikke lån i andre banker pga lav betjeningsevne(har søkt hos flere). Så å true med å flytte kan sikkert forsøkes, men vil ikke ha noe tilbud å vise til🥴

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...