AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #1 Skrevet 25. januar 2024 Jeg og mannen min er gift og har tvillinger på 7 år. Vi eier hytte og hus sammen. Mannen min har et barn fra før som er 22 år. Han og barnet har aldri hatt kontakt da han ikke fikk vite om barnet før barnet var 8 og allerede hadde hatt en «pappa» siden h*n ble født. Det var mye rettssaker og styr, og barnemor flyttet så fort det var snakk om samvær. Selvom «barnet» nå er 22 ønsker det ikke kontakt fordi barnet ser på mors kjæreste som pappa. For allés del har vi lagt den død. Barnebidrag har blitt betalt i store summer uavhengig av dette. Vi holder nå på å gå over livsforsikringer og tegne testamente. Mannen min er 20 år eldre enn meg og det blir (sannsynligvis) meg som dør etter han. Er det slik at dette barnet vil motta pliktdelsarv? Og når jeg dør, må barna våre dele arven vår (mye kommer direkte fra meg, feks hytte som jeg arvet) med en fremmed? Er dette noe man har krav på å motta selvom man aldri har møttes? Noen som vet? Anonymkode: d930d...232
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #2 Skrevet 25. januar 2024 Edit: leser at man har rett til å arve 15g, altså ca 1,7 millioner. Betyr det at dersom vi har verdier for 7 millioner så vil dette barnet få minst 1,7 millioner? Anonymkode: d930d...232 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #3 Skrevet 25. januar 2024 Usikker. Men tror jeg ville flyttet eiendommer og verdier over på barna idag. For å sikre de. Anonymkode: 3baf8...e3f 3 1
Mollebolle Skrevet 25. januar 2024 #4 Skrevet 25. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg og mannen min er gift og har tvillinger på 7 år. Vi eier hytte og hus sammen. Mannen min har et barn fra før som er 22 år. Han og barnet har aldri hatt kontakt da han ikke fikk vite om barnet før barnet var 8 og allerede hadde hatt en «pappa» siden h*n ble født. Det var mye rettssaker og styr, og barnemor flyttet så fort det var snakk om samvær. Selvom «barnet» nå er 22 ønsker det ikke kontakt fordi barnet ser på mors kjæreste som pappa. For allés del har vi lagt den død. Barnebidrag har blitt betalt i store summer uavhengig av dette. Vi holder nå på å gå over livsforsikringer og tegne testamente. Mannen min er 20 år eldre enn meg og det blir (sannsynligvis) meg som dør etter han. Er det slik at dette barnet vil motta pliktdelsarv? Og når jeg dør, må barna våre dele arven vår (mye kommer direkte fra meg, feks hytte som jeg arvet) med en fremmed? Er dette noe man har krav på å motta selvom man aldri har møttes? Noen som vet? Anonymkode: d930d...232 Pliktarven kommer man ikke utenom, med mindre dette store barnet er adoptert av "pappa". 16 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #5 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Usikker. Men tror jeg ville flyttet eiendommer og verdier over på barna idag. For å sikre de. Anonymkode: 3baf8...e3f Jo mindre verdier dere har når dere dør, jo mindre vil hans barn arve. Anonymkode: 3baf8...e3f 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #6 Skrevet 25. januar 2024 Barn arver selv om dere ikke har kontakt ja. Anonymkode: 27481...90b 13 1 9
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #7 Skrevet 25. januar 2024 Hans barn arver uansett hvor mye eller lite kontakt det er. Eneste måten å komme utenom det er ved at stefar adopterer eller at alle deres verdier skrives over på deg. Anonymkode: 30d1d...699 7 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #8 Skrevet 25. januar 2024 Vi har jobbet hardt begge to for å sikre tvillingene våre. Begge har tatt master for å tjene mer, vi har totalrenovert hytten jeg arvet osv. Med hus og hytte er det nok 7 millioner i verdi etter gjeld. Hvis jeg har tolket det riktig skal da dette barnet ha minst 1,7 av dette..? Kan man eventuelt gi bort hytte og hus dersom jeg ligger på dødsleiet og mannen er død? Anonymkode: d930d...232
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #9 Skrevet 25. januar 2024 Vil du frarøve et barn farsarven? Anonymkode: d7280...424 27 10
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #10 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hans barn arver uansett hvor mye eller lite kontakt det er. Eneste måten å komme utenom det er ved at stefar adopterer eller at alle deres verdier skrives over på deg. Anonymkode: 30d1d...699 Takk! Hvis alle verdier skriver over på meg før mannen min dør (absurd å diskutere dette egentlig 😅), så er det mitt og kan gis til våre barn? Ts Anonymkode: d930d...232 1
Hedda-78 Skrevet 25. januar 2024 #11 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har jobbet hardt begge to for å sikre tvillingene våre. Begge har tatt master for å tjene mer, vi har totalrenovert hytten jeg arvet osv. Med hus og hytte er det nok 7 millioner i verdi etter gjeld. Hvis jeg har tolket det riktig skal da dette barnet ha minst 1,7 av dette..? Kan man eventuelt gi bort hytte og hus dersom jeg ligger på dødsleiet og mannen er død? Anonymkode: d930d...232 Nei, å gi bort ting på dødsleie er en dødsdisposisjon, og det er ugyldig. 19 9
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #12 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk! Hvis alle verdier skriver over på meg før mannen min dør (absurd å diskutere dette egentlig 😅), så er det mitt og kan gis til våre barn? Ts Anonymkode: d930d...232 Det forundrer meg at du vil fars første barn så vondt. Er han så dott i mentaliteten at han lar deg holde på slik? Anonymkode: f16c6...074 26 1 12
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #13 Skrevet 25. januar 2024 Din mann tegner forsikring som tilgodeser deg slik at du kan betale barnet farsarven. Å skrive alt over på deg hadde jeg ikke ville gjort. Det kan bli sett på som en dødsdisposisjon (dere kommer ikke unna med det) og så er det moralsk galt. Din mann skal ha et ettermæle og det skal du også. Jeg er i samme situasjon og vi har sørget for at barnet får sin farsarv. Anonymkode: 55e97...996 16 5 2
Mrs.Under Skrevet 25. januar 2024 #14 Skrevet 25. januar 2024 Hans særkullsbarn arver han på lik linje som de barna dere har felles. Vær klar over at disposisjoner i forhold til overføring av verdier til felles barn kan slå tilbake på dere i forhold til arveoppgjør. Det at dere bevisst har unndratt verdier som skulle følge med i boet, vil kunne gi særkullsbarnet flere rettigheter i forhold til det endelig oppgjør, da overføring til felles barn vil/kan regnes som forskudd på arv. Vær også klar over at særkullsbarn må godkjenne at du sitter i uskiftet bo, hvis din ektemann dør først. Dette betyr at særkullsbarn kan kreve skifte når han dør. 7 1 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #15 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har jobbet hardt begge to for å sikre tvillingene våre. Begge har tatt master for å tjene mer, vi har totalrenovert hytten jeg arvet osv. Med hus og hytte er det nok 7 millioner i verdi etter gjeld. Hvis jeg har tolket det riktig skal da dette barnet ha minst 1,7 av dette..? Kan man eventuelt gi bort hytte og hus dersom jeg ligger på dødsleiet og mannen er død? Anonymkode: d930d...232 Med 2.6 millioner hver vil nok tvillingene dine være sikret... Anonymkode: 14451...490 15 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #16 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk! Hvis alle verdier skriver over på meg før mannen min dør (absurd å diskutere dette egentlig 😅), så er det mitt og kan gis til våre barn? Ts Anonymkode: d930d...232 Stemmer. Har han ikke noe i verdi på sitt navn er det ingenting å arve. Det gjør alt lettere for deg også når han dør. Anonymkode: 30d1d...699 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #17 Skrevet 25. januar 2024 Vi har mine barn og ingen egne barn, han har ingen barn men ønsker at søsken og ders barn skal arve etter han, vi har løst dette ved forsikring og testamente. Anonymkode: 53a9c...a57 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #18 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk! Hvis alle verdier skriver over på meg før mannen min dør (absurd å diskutere dette egentlig 😅), så er det mitt og kan gis til våre barn? Ts Anonymkode: d930d...232 Barnet arver far. Du og far er gift? Alt dere har bygd opp sammen i ekteskapet skal deles likt, så han eier 50% uansett. Pliktdelsarven kan man ikke la være å betale ut. Dere kan gi bort arv før dere dør, men dere kan ikke overskride pliktdelsarven så den kommer dere uansett ikke utenom. Hvorfor ønsker dere å straffe barnet når det er mor som har ødelagt forholdet mellom barn og far? Ja, dere har betalt barnebidrag, men tenk på alt i livet som barnet har gått glipp av. Det er fortsatt barnet til far, like mye som tvillingene er barna hans. Anonymkode: eee1f...d6c 12 2 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #19 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har mine barn og ingen egne barn, han har ingen barn men ønsker at søsken og ders barn skal arve etter han, vi har løst dette ved forsikring og testamente. Anonymkode: 53a9c...a57 Så relevant for denne tråden…. Anonymkode: 94901...be5 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #20 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Stemmer. Har han ikke noe i verdi på sitt navn er det ingenting å arve. Det gjør alt lettere for deg også når han dør. Anonymkode: 30d1d...699 Stemmer ikke. Det vil være en dødsdisposisjon fordi det opplagt at det blir gjort i hensikt på å gjøre barnet arveløst. Anonymkode: 55e97...996 9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå