Gå til innhold

må voksne barn være med på ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ferie er dyrt. Spesielt når en skal til syden. Min mann har en voksen datter (19, blir 20 i oktober) og en så har vi en felles på 12. 

Jeg syns ikke at vi skal ta oss råd til å ta med eldste i år mtp. at hun ikke har ønsket å være  med oss de to siste årene på litt enklere ferier og fordi hun ikke prioriterer å jobbe i feriene når hun har skolefri, dog ingen penger. Vi skal reise med andre familier med mindre barn, så her vet jeg at det blir klaging og syting fra hun om at det er kjedelig osv.. 

Hva gjør andre familier med store barn?

Anonymkode: 92111...daa

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor hun hjemme?

Jeg tenker at det er dumt å utelate en, samt at du virker som den onde stemoren her.

Anonymkode: 014e1...812

• Liker 29
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bor hun hjemme?

Jeg tenker at det er dumt å utelate en, samt at du virker som den onde stemoren her.

Anonymkode: 014e1...812

hun bor hjemme i helgene, borte på skole i ukedagene. 

hun har flere turer under vingene der hun har fått vert med på sammen med far fordi minste har vert for liten, så det syns jeg ikke.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker det er opp til din mann siden det er hans barn. 

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bor hun hjemme og går på videregående? 
Hvis hun er en del av husstanden synes jeg absolutt hun skal få være med på ferie. Du hadde garantert synes det var annerledes dersom det var din datter. 
Ps: hvis dere aldri tar hensyn til at hun er eldst, og kun legger opp ferie etter minstemanns behov er det ikke rart hun klager litt. Det er normalt å ta hensyn til alle barnas behov. 

Anonymkode: b1f80...d8e

men når hun snart er 20 og går på høyskole. skal en betale for barnas ferie da?

• Liker 2
Skrevet

Her er forskjellen på om hun bor hjemme eller ikke.

Utflyttede barn står for egen ferie, hjemmeboende ber enn med.

Anonymkode: 175eb...cbe

• Liker 1
Skrevet

Om våre barn vil være med oss på ferie når de er 19, 20, 24 - så er det hjertelig velkommen! Med tanke på så lite tid man har sammen når de blir større, hadde der vært en sann glede å spandere på de.

Tipper tonen hadde vært en helt annen om det hadde vært din datter. 

(mine  er nå 13 og 15. ). 

Anonymkode: c5cbb...6fc

• Liker 29
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja.. så lenge du betaler for ett barn så betaler du for alle. Du hadde nok sett annerledes på det hvis det var ditt eget barn. Slutt å vær ei dritt kjærring.

Anonymkode: 02ada...824

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja! 

Anonymkode: 88e54...bf5

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

ferie er dyrt. Spesielt når en skal til syden. Min mann har en voksen datter (19, blir 20 i oktober) og en så har vi en felles på 12. 

Jeg syns ikke at vi skal ta oss råd til å ta med eldste i år mtp. at hun ikke har ønsket å være  med oss de to siste årene på litt enklere ferier og fordi hun ikke prioriterer å jobbe i feriene når hun har skolefri, dog ingen penger. Vi skal reise med andre familier med mindre barn, så her vet jeg at det blir klaging og syting fra hun om at det er kjedelig osv.. 

Hva gjør andre familier med store barn?

Selvfølgelig skal hun få være med! Ønsker du å bli den onde stemoren? 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis hun vil bør hun få være med🥰 Sdenferie er dyrt sier du, men her handler det nok litt om dine følelse også. 6 k for en ekstra burde ikke være hovedproblemet.

Anonymkode: 774d0...e7f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Ja, det er helt normalt å ville hjelpe barna sine og ta de med på ferie fordi man KAN, og ønsker å danne spesielle minner med barna selv når de ikke har råd. På et tidspunkt så får man kanskje aldri oppleve ferie med dem mer, og de bor langt unna.

Misliker du henne så sterkt at du mener at fordi hun er over 18 så kan hun få betale selv? Det at hun ikke jobber er en separat greie som må  ikke trenger å straffe ved å utestenge henne fra felles familieferie. Har hun  derimot ikke lyst til å være med så skal hun ikke tvinges.

Endret av katties
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde aldri latt foreldrene mine betalt for ferie for meg da jeg var 20. Da jobbet jeg og betalte for mine egne ferier.

Anonymkode: d6f87...2c0

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Om barna skal være med på ferie eller ikke, bestemmes ikke av alder.

I deres tilfelle, ville jeg snakket med henne om turen og spurt om det er noe hun kunne tenke seg å bli med på. 

Jeg ville aldri bestilt ferie uten å ha snakket med henne først. Og har dere ikke råd til å ta henne med, hadde jeg ikke reist.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Har selv bonusdatter på 19 år (hun bor fremdeles hjemme). Hun får mulighet til å bli med på alle ferier som gjennomføres når hun har fri eller kan ta seg fri, hun er lærling. Vi ønsker jo at hun skal være med på ferie og betaler derfor turen og mat dersom hun takker ja. Lommepenger holder hun selv. Vi reiser en del uten at hun er med også, men da er det langhelger eller turer som vi vet ikke er så spennende for henne. De siste to feriene har hun hatt med seg ei venninne etter eget valg, det har vært veldig koselig. Betaler ikke feriene for venninna, men vi har nok spandert noen middager og diverse på henne også. Det er ingen yngre søsken her, så vi tenker det er kjekkere for henne å ha med seg noen enn å reise kun med oss to gamle 😄 Å det har jo ført til at hun har sagt ja. 

Hennes to eldre søsken er etablerte med egne familier, så vi har foreløpig ikke betalt for noen av dem de siste årene. Mulig vi spanderer en felles tur på hele gjengen om noen år, det har vi snakket om. 

Anonymkode: d6ab1...5b3

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet

Hun har ikke vært med de 2 siste årene, der har dere spart noen tusen. Nå kan dere bruke de pengene og spandere tur på henne også.

Virker helt ærlig som du ikke vil ha henne med uansett om dere betaler eller hun betaler selv.

Ville du likt at mannen din hadde sagt at 12 åringen får bli hjemme for nå skal dere feriere med 20 åringen og andre familier med voksne barn?  Neppe. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg forventet aldri å bli invitert med på noe ferie av mine foreldre etter at jeg flyttet hjemmefra. Ja, jeg har omsorgsfulle, snille foreldre, men de forberedte meg godt nok på voksenlivet til at jeg var beredt på å klare meg selv etter at jeg var ute av redet. Jeg brukte sommeren på å jobbe i studiebyen, og brukte noen av pengene på en liten reise før studiestart. Resten ble spart og kom godt med resten av året. Ikke noe rart ved det. 

Andre reiste kanskje hjem og bodde i huset til sine foreldre mens foreldrene var på ferie. Men jeg kan ikke huske at noen var og faktisk reiste med foreldrene i min krets i den alderen.

Anonymkode: e2728...787

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Om våre barn vil være med oss på ferie når de er 19, 20, 24 - så er det hjertelig velkommen! Med tanke på så lite tid man har sammen når de blir større, hadde der vært en sann glede å spandere på de.

Tipper tonen hadde vært en helt annen om det hadde vært din datter. 

(mine  er nå 13 og 15. ). 

Anonymkode: c5cbb...6fc

Tenker du ser litt annerledes på det når du står mellom å bruke 15000 og 40 000 på en ferie for et par store voksne som ligger på stranden og «utnytter» at dere foreldre syns dere bør spandere tur… 

Vi har et særbarn hver og ett felles. Nå, når de to eldste er 20 og 23, må jeg si at det faktisk er litt dritt å bruke rundt 35000 ekstra for at de to skal være med. De har anledning (og gjør det) til å reise på egne ferier med venner. Men sier selvsagt ikke nei til å ligge på stranden i 2 uker gratis. 

Anonymkode: e0a51...f4e

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...