AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #1 Skrevet 25. januar 2024 Har vært 100% sykmeldt siden september. Fram til nå har det vært helt uaktuelt å jobbe, har virkelig ikke hatt det bra, og har hatt mer enn nok med meg selv. Nå begynner ting å bli litt bedre, så jeg har jobbet ca 20% i siste sykmeldingsperiode på 100%. Da jeg fortalte dette til legen mente legen at da trenger jeg ikke videre sykemelding, noe jeg er sterkt uenig i, da jeg foreløpig har mer enn nok med de 20%. Ting er ikke bra selv om de er bedre, og jeg måtte virkelig argumentere for hvorfor jeg ikke kan begynne rett i 100% etter nesten 5 mnd sykmelding. Han vil gi meg 80% sykmelding i to uker, men etter dette må jeg tilbake i 100%. Det vil være umulig for meg, og jeg føler meg tvunget til å si opp jobben. Hva gjør jeg? Jeg vil selvfølgelig jobbe 100% igjen, men dette må skje gradvis ellers kommer det ikke til å gå. Anonymkode: fc146...55a 1 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #2 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har vært 100% sykmeldt siden september. Fram til nå har det vært helt uaktuelt å jobbe, har virkelig ikke hatt det bra, og har hatt mer enn nok med meg selv. Nå begynner ting å bli litt bedre, så jeg har jobbet ca 20% i siste sykmeldingsperiode på 100%. Da jeg fortalte dette til legen mente legen at da trenger jeg ikke videre sykemelding, noe jeg er sterkt uenig i, da jeg foreløpig har mer enn nok med de 20%. Ting er ikke bra selv om de er bedre, og jeg måtte virkelig argumentere for hvorfor jeg ikke kan begynne rett i 100% etter nesten 5 mnd sykmelding. Han vil gi meg 80% sykmelding i to uker, men etter dette må jeg tilbake i 100%. Det vil være umulig for meg, og jeg føler meg tvunget til å si opp jobben. Hva gjør jeg? Jeg vil selvfølgelig jobbe 100% igjen, men dette må skje gradvis ellers kommer det ikke til å gå. Anonymkode: fc146...55a Legen avgjør om du har behov for sykemelding eller ikke. Det er ikke dun avgjørelse dessverre. Du bør følge legens råd. Du sier ikke noe om sykemeldingsårsak Anonymkode: 44688...60f 43 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #3 Skrevet 25. januar 2024 Hva mener legen du bør gjøre fremover for å klare 100% om to uker? Anonymkode: 1dced...4d6 5 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #4 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Legen avgjør om du har behov for sykemelding eller ikke. Det er ikke dun avgjørelse dessverre. Du bør følge legens råd. Du sier ikke noe om sykemeldingsårsak Anonymkode: 44688...60f Selvfølgelig er der lege som avgjør det, men han vil ikke forstå behovet mitt for sykmelding. Det er jo heller ikke anbefalt å begynne rett i 100% etter så lang periode. Jeg vil ikke kunne klare det, og må da si opp jobben.. legen har ikke nødvendigvis rett i hva som er best for meg. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener legen du bør gjøre fremover for å klare 100% om to uker? Anonymkode: 1dced...4d6 Legen har ikke vært noe til hjelp underveis heller, mener at det som kan hjelpe meg er å slutte og tenke på livskrisen jeg står i. Han mener at siden jeg nå ikke gråter ved konsultasjon er alt bra og at jeg er klar for å jobbe. Anonymkode: fc146...55a 3 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #5 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Selvfølgelig er der lege som avgjør det, men han vil ikke forstå behovet mitt for sykmelding. Det er jo heller ikke anbefalt å begynne rett i 100% etter så lang periode. Jeg vil ikke kunne klare det, og må da si opp jobben.. legen har ikke nødvendigvis rett i hva som er best for meg. Legen har ikke vært noe til hjelp underveis heller, mener at det som kan hjelpe meg er å slutte og tenke på livskrisen jeg står i. Han mener at siden jeg nå ikke gråter ved konsultasjon er alt bra og at jeg er klar for å jobbe. Anonymkode: fc146...55a Legen har siste ord, også etter du har meldt dine behov. Mange kan gå fra 20-100% jobb. Ingen regel for det. Om legen mener du har vært sykemeldt lenge nok må du ta det og gå i jobb igjen. Hadde han vurdert deg til å ikke være arbeidsfør hadde han ikke sendt deg i jobb Anonymkode: 44688...60f 14
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #6 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Legen har siste ord, også etter du har meldt dine behov. Mange kan gå fra 20-100% jobb. Ingen regel for det. Om legen mener du har vært sykemeldt lenge nok må du ta det og gå i jobb igjen. Hadde han vurdert deg til å ikke være arbeidsfør hadde han ikke sendt deg i jobb Anonymkode: 44688...60f Jeg vet at legen har siste ord, men det vil faktisk ikke være mulig i min situasjon. Som jeg skriver klarer jeg knapt de 20% som jeg selv ønsket å prøve. Virker som om legen mener at siden jeg klarer 20 så klarer jeg 100, noe som ikke er tilfellet i der hele tatt. Sier ikke at det er noen regel for det, men jeg mener jeg ikke klarer det, sjefen min mener jeg ikke bør og samme med nav-kontakten min. Om jeg blir presset til 100% jobb må jeg si opp jobben min, og det er jo ganske ille. Anonymkode: fc146...55a 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #7 Skrevet 25. januar 2024 Kjør legens løp, og vis han at det ikke går. Det kan hende du blir verre av det, men da har du kjørt legens løp hvert fall, og så må han ta hensyn til helsen din etter de to ukene med 80%. Anonymkode: 894d7...bb0 28 1 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #8 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjør legens løp, og vis han at det ikke går. Det kan hende du blir verre av det, men da har du kjørt legens løp hvert fall, og så må han ta hensyn til helsen din etter de to ukene med 80%. Anonymkode: 894d7...bb0 Har vurdert å gjøre det, men er så redd for å havne helt tilbake til start, slik ting var når jeg først var sykmeldt. Det vil bare gå utover meg selv, og da er jeg redd det vil ta enda lenger tid å komme seg tilbake i 100% jobb.. Anonymkode: fc146...55a 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #9 Skrevet 25. januar 2024 Be nav kontakten din sende et notat til legen din. Anonymkode: 1fcc5...9cd 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #10 Skrevet 25. januar 2024 Eventuelt kall inn alle til dialogmøte. Anonymkode: 1fcc5...9cd 1 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #11 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Selvfølgelig er der lege som avgjør det, men han vil ikke forstå behovet mitt for sykmelding. Det er jo heller ikke anbefalt å begynne rett i 100% etter så lang periode. Jeg vil ikke kunne klare det, og må da si opp jobben.. legen har ikke nødvendigvis rett i hva som er best for meg. Legen har ikke vært noe til hjelp underveis heller, mener at det som kan hjelpe meg er å slutte og tenke på livskrisen jeg står i. Han mener at siden jeg nå ikke gråter ved konsultasjon er alt bra og at jeg er klar for å jobbe. Anonymkode: fc146...55a Høres ut som han har en god grunn og at 100% vil hjelpe deg videre. Du får noe annet å tenke på. Anonymkode: 6dfb7...0b4 12
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #12 Skrevet 25. januar 2024 Kan noe tilrettelegges på jobb for deg da? Anonymkode: c86c3...d51 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #13 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Har vært 100% sykmeldt siden september. Fram til nå har det vært helt uaktuelt å jobbe, har virkelig ikke hatt det bra, og har hatt mer enn nok med meg selv. Nå begynner ting å bli litt bedre, så jeg har jobbet ca 20% i siste sykmeldingsperiode på 100%. Da jeg fortalte dette til legen mente legen at da trenger jeg ikke videre sykemelding, noe jeg er sterkt uenig i, da jeg foreløpig har mer enn nok med de 20%. Ting er ikke bra selv om de er bedre, og jeg måtte virkelig argumentere for hvorfor jeg ikke kan begynne rett i 100% etter nesten 5 mnd sykmelding. Han vil gi meg 80% sykmelding i to uker, men etter dette må jeg tilbake i 100%. Det vil være umulig for meg, og jeg føler meg tvunget til å si opp jobben. Hva gjør jeg? Jeg vil selvfølgelig jobbe 100% igjen, men dette må skje gradvis ellers kommer det ikke til å gå. Anonymkode: fc146...55a Legene er blitt skikkelig strenge meg sykemelding, nav er på dem har jeg forstått. 5 mnd er ganske lenge, jeg får ofte maks 10 dager så forventer legen at jeg skal tilbake. Hva er grunnen? Anonymkode: 1d9cd...70d 4
Anonym90059005 Skrevet 25. januar 2024 #14 Skrevet 25. januar 2024 Hva mener du egentlig skal være løsningen her? At du selv skal få bestemme hvor lenge og hvor mye du skal være sykemeldt? Hva er denne "livskrisen du står i" som har vært grunnlag for sykemelding? 14 1 8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #15 Skrevet 25. januar 2024 Det er jo noen regler som gjelder for sykemelding. Oppfyller du ikke kravet KAN ikke legen BARE sykemelde deg fordi du ønsker det. Er du for syk psykisk må du be om henvisning til DPS, i mellomtiden må du prøve å jobbe, 5 mnd er ikke så lenge for mange, jeg gikk fra 20-100 selv på kort tid etter 6 mnd vekk. Anonymkode: 1b0f1...86b 5
Dorma Skrevet 25. januar 2024 #16 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg vet at legen har siste ord, men det vil faktisk ikke være mulig i min situasjon. Som jeg skriver klarer jeg knapt de 20% som jeg selv ønsket å prøve. Virker som om legen mener at siden jeg klarer 20 så klarer jeg 100, noe som ikke er tilfellet i der hele tatt. Sier ikke at det er noen regel for det, men jeg mener jeg ikke klarer det, sjefen min mener jeg ikke bør og samme med nav-kontakten min. Om jeg blir presset til 100% jobb må jeg si opp jobben min, og det er jo ganske ille. Anonymkode: fc146...55a Kan jeg spør hvorfor du er sykemeldt ? Om det er psykisk så kan sykemelding over lang tid gjøre den mentale helsen verre 13 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #17 Skrevet 25. januar 2024 30 minutter siden, AnonymBruker said: Selvfølgelig er der lege som avgjør det, men han vil ikke forstå behovet mitt for sykmelding. Det er jo heller ikke anbefalt å begynne rett i 100% etter så lang periode. Jeg vil ikke kunne klare det, og må da si opp jobben.. legen har ikke nødvendigvis rett i hva som er best for meg. Du skal være glad du bor i Norge. Her hvor jeg bor er det ikke noe som heter gradert sykemelding, og man blir kastet ut i 100% jobb på dagen etter 11 måneder på sykemelding, selv etter en stor operasjon. Null sympati, empati eller hjelpsomhet. Anonymkode: 3f50b...b09 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #18 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Høres ut som han har en god grunn og at 100% vil hjelpe deg videre. Du får noe annet å tenke på. Anonymkode: 6dfb7...0b4 100% vil absolutt ikke hjelpe meg videre, da hadde jeg selvsagt gjort det. Lett å si at jeg får noe annet å tenke på, men jeg jobber med mennesker i den situasjonen jeg selv står i, noe som ikke er til hjelp, men ekstremt triggende. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kan noe tilrettelegges på jobb for deg da? Anonymkode: c86c3...d51 I de 20% kan det tilrettelegges, men de får ikke tilrettelagt for mer enn 20%. Anonym90059005 skrev (6 minutter siden): Hva mener du egentlig skal være løsningen her? At du selv skal få bestemme hvor lenge og hvor mye du skal være sykemeldt? Hva er denne "livskrisen du står i" som har vært grunnlag for sykemelding? Løsningen er å la meg få bli bedre og trappe gradvis opp. Fra 20-50-80-100 feks. Handler ikke om å bestemme, handler om hva som er behovet. Vil ikke gå innpå hva livskrisen er, men det utløste en alvorlig depresjon hvor jeg daglig har hatt selvmordstanker, gikk ned 10kg på to-tre måneder, ikke klarte å dusje/pusse tenner etc. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er jo noen regler som gjelder for sykemelding. Oppfyller du ikke kravet KAN ikke legen BARE sykemelde deg fordi du ønsker det. Er du for syk psykisk må du be om henvisning til DPS, i mellomtiden må du prøve å jobbe, 5 mnd er ikke så lenge for mange, jeg gikk fra 20-100 selv på kort tid etter 6 mnd vekk. Anonymkode: 1b0f1...86b Handler ikke om at jeg ønsker det, handler om behovet. Jeg ønsker å jobbe, er defor jeg begynte 20%. Har bedt om henvisning til DPS, men det får jeg ikke. Har brukt titusenvis av timer hos privat psykolog, som heller ikke anbefaler at jeg begynner i 100% igjen. Hun var skeptisk til de 20%. Anonymkode: fc146...55a 2 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #19 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har vurdert å gjøre det, men er så redd for å havne helt tilbake til start, slik ting var når jeg først var sykmeldt. Det vil bare gå utover meg selv, og da er jeg redd det vil ta enda lenger tid å komme seg tilbake i 100% jobb.. Anonymkode: fc146...55a Virker bedre enn å si opp i hvert fall. Anonymkode: d8ede...bc0 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #20 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har brukt titusenvis av timer hos privat psykolog, som heller ikke anbefaler at jeg begynner i 100% igjen. Hun var skeptisk til de 20%. Anonymkode: fc146...55a Mente kroner Anonymkode: fc146...55a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå