Gå til innhold

Slankeoperasjon. Ser de på leverstørrelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal slankeopereres 6 februar på offentlig sykehus. Før operasjon skal man gå på en lavkalori knekkebrød kur for å slanke lever og gå ned i vekt. Er i godt i gang med det 

jeg tenker mye på dette med levra. Om de går inn og ser at levra ikke er så liten som de trodde, blir de da å avlyse operasjon og bare lukke igjen? En dag glemte jeg knekkebrødene mine og spiste en skye istedenfor fordi det var det «sunneste» kantina på jobb hadde tilgjengelig . Enn om det har ødelagt for lever slankingen 

var til ultralyd for noe helt annet og spurte legen om han kunne si om levra mi var stor eller liten, og den legen sa sen var helt normal og ikke fettlever eller unormalt  stor. 

Anonymkode: b644b...4c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det går fint. Mannen min tok nylig gastric bypass. Han fikk time mye tidligere enn planlagt da han takket ja til en avbestilling, han rakk derfor ikke å gå så mye ned som ønsket. Kirurgen sa da at det gjorde inngrepet litt vanskeligere for kirurg, men at det gikk fint og det var vellykket uten komplikasjoner. Tror ikke du skal henge deg opp i det med leveren. 

Anonymkode: ee0ed...cac

• Liker 1
Skrevet

Nei, altså, så lenge du ikke skeier ut hver dag går det fint. En skyr ødelegger ikke. 

Anonymkode: fe8a3...a66

Skrevet

Aner ikke noe om leverstørrelse, men jeg synes det er ille forferdelig at du er blitt henvist til operasjon istedenfor å få elementær opplæring i ernæring. Eventuelt uforståelig at du heller vil opereres enn å lære deg det mest grunnleggende om ernæring.

Anonymkode: a43c8...910

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Aner ikke noe om leverstørrelse, men jeg synes det er ille forferdelig at du er blitt henvist til operasjon istedenfor å få elementær opplæring i ernæring. Eventuelt uforståelig at du heller vil opereres enn å lære deg det mest grunnleggende om ernæring.

Anonymkode: a43c8...910

Jeg har gode kunnskaper. Jeg har hatt oppfølging der i flere år og mange kurs. 
men ingen har fortalt hvordan de ser leverstørrelse 

Skrevet

Hvorfor tror du at leveren din er for stor når du har fått bekreftet at den ikke er det?

Anonymkode: cf3ec...196

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har gode kunnskaper. 

Nei, det har du ikke, når du tror at en normal lever og størrelsen dens påvirkes av en Skyr.

Anonymkode: 1da4e...91f

• Liker 1
Skrevet

Har du fått vite at du må ta vitamintilskudd resten av livet, og har større sjanse for alkoholavhengighet etterpå?

Anonymkode: 65ce1...952

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du fått vite at du må ta vitamintilskudd resten av livet, og har større sjanse for alkoholavhengighet etterpå?

Anonymkode: 65ce1...952

Jeg er avholds. Drikker ikke alkohol og har aldri gjort det. . Og fult klar over at jeg må ta tilskudd resten av livet . Det gjør meg ingenting 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det har du ikke, når du tror at en normal lever og størrelsen dens påvirkes av en Skyr.

Skjerp deg!

Du går da for pokker ikke inn å kritiserer folk for manglende kunnskap om et helt svært og komplekst tema basert på en bekymring de har.

Idioter som deg er søren meg mer ansvarlige for uhelse enn all fedmen i verden.

Anonymkode: 860c6...276

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I infoskrivet sto det at man ikke fikk lov å spise noe som helst annet enn knekkebrød eller slankeshake . Ikke skyr engang. Alt annet strengt forbudt. De var tydelig på det

Skrevet

Grunnen til at de snakker om leverstørrelse er pga plassen den tar i kroppen. Den intense slankeingen i forkant av operasjon er delvis for å redusere størrelsen på lever. Den krymper nemlig godt inn på kort tid, mindre fettholdig. Dette gir leger større plass til å operere, og mindre sjanse for å skade lever under operasjon. Det er slik jeg fikk det forklart. Så lenge du jevnt over har en streng diett nå i dagen mot operasjon så vil lever krympes inn nok til at de kan operere. De så kun på at jeg hadde gått ned et visst antall kilo før operasjonen. Dette fortalte dem at lever var krympet. Ingen var inne og sjekka leverenni seg selv.

Lykke til!

Anonymkode: 09bda...e35

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du går da for pokker ikke inn å kritiserer folk for manglende kunnskap om et helt svært og komplekst tema basert på en bekymring de har.

Anonymkode: 860c6...276

Du har helt rett, og selv om jeg fremdeles mener det jeg sa, burde jeg latt være å si det.

Lykke til med operasjon!

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I infoskrivet sto det at man ikke fikk lov å spise noe som helst annet enn knekkebrød eller slankeshake . Ikke skyr engang. Alt annet strengt forbudt. De var tydelig på det

De trenger aldri å få vite at du har spist en skyr, en enkelt skyr synes garantert ikke på leverstørrelsen. 

Anonymkode: e81dc...772

Skrevet

De sier du skal spise kun knekkebrød, fordi dette er enkelt å forholde seg til, og du kan få i deg det du trenger med dette og riktig pålegg. Men i bunn og grunn handler det om et så stort kaloriunderskudd at du går ned det du har fått beskjed om for å krympe leveren.

Det er ingen før-operasjon for å sjekke leveren. Men har du ikke gått ned tilstrekkelig, så ser de det under selve operasjonen. Leveren skal løftes unna med en hake, og inneholder den mye fett, blir den mer porøs og kan revne. Det er det ingen som ønsker. Eventuelt kan legen vurdere det for risikabelt, og avbryte operasjonen.

En annen ting å tenke på; Hvis du for eksempel har fått beskjed om å gå ned 4 kilo i forkant, og så går ned 8 veldig fort, så kan du heller ikke tenke at du "har 4 kilo å gå på", for hvis du skeier ut og går opp de 4 igjen, så kan du være tilbake til samme problem med fettlever.

Gå ned det du skal, eller mer, og hold deg der. Det hjelper både deg og kirurgen 🙂

Anonymkode: d9fcc...26e

• Nyttig 1
Skrevet

Det er jo ikke knekkebrødene som er poenget, det er antall kalorier inn i døgnet som er enklere å beregne med å bruke knekkebrøddietten. En Skyr er vel rundt 100 kcal og velter på ingen måte noe lass her!

Men jeg må jo også spørre om du er helt sikker på at du vil gjennomføre operasjonen hvis du klarer å holde deg til dietten fram til operasjonen... For klarer du det, så kan det godt hende du kunne klart det uten operasjon? Mye mindre risiko for komplikasjoner senere...

Jeg var hos legen fordi jeg hadde gitt opp, for å snakke om slankeoperasjon. Hun var enig i at jeg var kandidat for å sette meg på venteliste (BMI på over 40), men snakket samtidig om ting man KAN oppleve etter operasjon... Det gjorde at jeg fikk et spark bak, og nå har jeg gått ned drøye 20 kilo på 10 mnd og har BMI på 33. Fortsatt ikke ferdig, men utrolig deilig å vite at jeg ikke har operert noe som kan gi meg trøbbel senere.

Jeg skjønner at noen må og at noen velger det, men jeg ville allikevel gått en ekstra runde med meg selv dersom du får til å følge knekkebrødkuren....

Anonymkode: 907c8...3a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...