Gå til innhold

Separert fra kona fordi hun mistet følelsene.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kona fortalte meg for et par måneder siden at hun ikke lenger hadde følelser for meg, noe hun gradvis innså det siste halvåret. Vi har vært kjærester/ektepar i over 10 år. Vi gikk til parterapi et par ganger og lærte mye, jeg ønsket å jobbe med hverandre, men hun trodde ikke at noe kunne fikses ved å bli værende sammen. Vi mistet hverandre pga. hverdagsbobla, og fordi jeg ikke har tatt vare på meg selv eller henne godt nok. Så det ble full separasjon og hun flyttet ut ved nyttår. Barna har vi annenhver uke. Vi har klart oss gjennom dette på en vennlig måte og har en god tone. Hun nevnte tidligere at hun er redd for å angre, og har spurt meg om jeg tror vi blir sammen igjen i fremtiden, jeg svarte ja. Samtidig har hun sagt at jeg ikke må vente, fordi hun vil være alene. Hun etterlyser at hun trenger space og alenetid for å finne tilbake til seg selv. Vi fikk likevel mange gode, dype, og ærlige samtaler den siste tiden vi bodde sammen.

Jeg har brukt tiden på å reflektere mye, jobbe med meg selv og mine problemer, og tilpasse meg ny hverdag. Jeg forbereder meg på at det kanskje ikke blir oss igjen noen gang.... men jeg ønsker å gjøre hva enn jeg kan for å øke sjansene våre, og unngå det som måtte minske det. Jeg tar ikke kontakt med henne med mindre det er praktiske årsaker til det. Om vi kommer i prat så snakker vi sammen på en fin og positiv måte. Vi har det fint. Jeg prøver å gi henne den plassen hun har etterlyst. Skulle jeg kjempet videre for henne nå, hadde jeg nok skjøvet henne lenger vekk? Jeg har lyst til å be henne på lunsj når hun har bursdag, med en uformell gave - da har vi vært separert i to måneder. Er det for tidlig eller for mye? Burde jeg snakke med henne om at jeg nå virkelig forstår hvordan hun har opplevd ekteskapet de siste årene? Vanskelig å vite hva man bør og ikke bør gjøre. Jeg er redd for å skyve henne lenger vekk ved å ta kontakt om oss, men samtidig er jeg redd for å skyve henne vekk ved å la være - at hun tror at jeg ikke bryr meg noe likevel.

Jeg er egentlig ikke interessert i å høre at jeg bare må glemme henne, det har jeg hørt allerede.

Tips og råd mottas med takk...!

Endret av EnSomSliter
  • Liker 2
  • Hjerte 24
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Teiteste jeg hører, tror seriøst voksne på at det skal boble inni deg som du var 16 resten av livet. Noe så egoistisk, ikke rart at alle i genrasjon z har psykiske sykdommer og egoistiske 

Anonymkode: 305b8...e03

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Gi henne space som hun har bedt om. Hun vet garantert hva du føler. Hun har valgt å gå. Hvis hverdagsbobla har drept kjærligheten vil din eneste sjanse være at hun etter å ha vært alene en stund kjenner at hun savner deg og slik ting var. Eventuelt at hun ser deg utenfra og finner deg attraktiv igjen, som da dere møttes. Det beste du kan gjøre er å fokusere på deg selv og barna dine. Send henne en melding der du gratulerer henne med dagen. Ellers lar du henne være i fred. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Hun puler med en annen, og har nå funnet den beste mulige forklaringen som gjør at hun utad kan gå fra deg med god samvittighet. Det er jævla ufølsomt å skrive dette til en som sliter, men det blir naivt om du ikke anser det som en reell mulighet. ''Alenetid'' betyr å ha sex med andre, høyst sannsynligvis med en fast annen. Men ikke konfronter henne med de tankene, da blir hun sint på at hun er avslørt, og kommer til å svare at du ikke har forstått noe som helst.

Om 10 måneder er dere skilt, to måneder etter det har hun fra ''ingen steder'' funnet seg en ny. 

Anonymkode: 76310...b4d

• Liker 6
  • Nyttig 12
Skrevet

Skal man gå fra noen pga dette må jo alle gå fra hverandre etter 12-18 mnd. Kjærlighetsfølelsen er biologisk kun betinget å være i den perioden og inntil man har parret seg. Etter det er man sammen basert på tilknytning til felles eiendeler og barn. Ønsker man ikke det er det da helt naturlig og avslutte relasjonen. 

Ønsker du å ha «følelser» hele tiden må du bytte partner ca 1 gang i året eller oftere. Noe jeg egentlig synes virker helt supert. 

Anonymkode: d2aca...2ff

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun puler med en annen, og har nå funnet den beste mulige forklaringen som gjør at hun utad kan gå fra deg med god samvittighet. Det er jævla ufølsomt å skrive dette til en som sliter, men det blir naivt om du ikke anser det som en reell mulighet. ''Alenetid'' betyr å ha sex med andre, høyst sannsynligvis med en fast annen. Men ikke konfronter henne med de tankene, da blir hun sint på at hun er avslørt, og kommer til å svare at du ikke har forstått noe som helst.

Om 10 måneder er dere skilt, to måneder etter det har hun fra ''ingen steder'' funnet seg en ny. 

Dette !

Anonymkode: 5c2eb...54e

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det kan være tilfelle. Og det kan være helt feil.

Dette blir litt en manns logikk. Menn går sjelden fra kona med mindre det er en annen i bildet. Mens for kvinner så kan hverdagen være utmattende og man trenger rett og slett space.

Dersom min mann og jeg ble separert nå, hadde en annen mann vært det siste jeg ønsket meg. Det å være kone og mor er til tider ganske klaustrofobisk. Vi har et lite barn som er fysisk på meg hele tiden, og så snart han er satt på gulvet, står mannen der og skal ha meg i sin armkrok. Legg til det hele at mannen er ekstrovert og jeg introvert, og det er svært sjelden jeg opplever stillhet og fysisk fred. 

Jeg er klar over at for menn er det seksuelle mer som et løpende, fysisk behov - som sult om du vil. Dersom det ikke kanaliseres mot ens partner, rettes det et annet sted. Det opphører ikke simpelthen å eksistere. Derfor vil de fleste menn anta at kvinner fungerer likedan, og er de ikke i mottakerenden av hennes seksuelle behov, så er noen andre det. Det trenger ikke være tilfellet. 

TS - jeg støtter rådet over, gi henne space. Kanskje en sms med gratulerer. Men hun må få savne deg.

Anonymkode: 2e27e...fac

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det kan være tilfelle. Og det kan være helt feil.

Dette blir litt en manns logikk. Menn går sjelden fra kona med mindre det er en annen i bildet. Mens for kvinner så kan hverdagen være utmattende og man trenger rett og slett space.

Dersom min mann og jeg ble separert nå, hadde en annen mann vært det siste jeg ønsket meg. Det å være kone og mor er til tider ganske klaustrofobisk. Vi har et lite barn som er fysisk på meg hele tiden, og så snart han er satt på gulvet, står mannen der og skal ha meg i sin armkrok. Legg til det hele at mannen er ekstrovert og jeg introvert, og det er svært sjelden jeg opplever stillhet og fysisk fred. 

Jeg er klar over at for menn er det seksuelle mer som et løpende, fysisk behov - som sult om du vil. Dersom det ikke kanaliseres mot ens partner, rettes det et annet sted. Det opphører ikke simpelthen å eksistere. Derfor vil de fleste menn anta at kvinner fungerer likedan, og er de ikke i mottakerenden av hennes seksuelle behov, så er noen andre det. Det trenger ikke være tilfellet. 

Mannens logikk er ikke slik fordi vi tenker på sex som et fysisk behov. Mannens logikk er slik fordi så mange menn har opplevd at ''hun som avsluttet forholdet fordi hun trengte tid for seg selv'', like etter er samboer med en annen mann. Hun trengte tydeligvis ikke tid for seg selv likevel. Vi er kanskje ikke så smarte bestandig, men vi skjønner når vi er blitt lurt trillrundt. Så har ikke noe med hva menn tenker, men en erfaringsbasert kunnskap veldig mange menn har. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Her var det mye forskjellige svar - takk for det. Vi er ganske åpne med hverandre, så det er ingen andre i bildet - i hvert fall ikke enda. Jeg forstår at å fortsette med å gi space er viktig - så det gjør jeg. Men det er begrenset hvor mye space det blir... vi møtes jo 2 ganger i uken uansett pga. barn og aktiviteter.

For å oppklare litt: så har ekteskapet vært i en nedovergående trend et par år. Men jeg trodde aldri vi skulle havne her. 

• Hjerte 2
Skrevet
EnSomSliter skrev (1 minutt siden):

Her var det mye forskjellige svar - takk for det. Vi er ganske åpne med hverandre, så det er ingen andre i bildet - i hvert fall ikke enda. Jeg forstår at å fortsette med å gi space er viktig - så det gjør jeg. Men det er begrenset hvor mye space det blir... vi møtes jo 2 ganger i uken uansett pga. barn og aktiviteter.

For å oppklare litt: så har ekteskapet vært i en nedovergående trend et par år. Men jeg trodde aldri vi skulle havne her. 

Du; jeg føler med deg! Du høres reflektert ut og jeg synes du håndterer dette på en god måte. Det er alltid leit når man innser at hverdagshjulet har tatt knekken på forholdet. Det er mange tanker, og sorg over at man ikke har tatt grep før. Vi har mange vært der, og der noen greide å løse det, så greier ikke alle det. 

Du får se det an, og kanskje holde litt tilbake. Hun kjenner jo deg, og vet at du er glad i henne enda. Så kjenner du vel henne og, og den magefølelsen om at det er for tidlig å be om lunch kan jo da kanskje stemme?

Anonymkode: e30eb...e9e

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
6 minutter siden, EnSomSliter said:

Det er ingen andre i bildet ennå som du vet om. Min ekskone kom med samme regla, innen et år viste det seg at hun hadde en annen hun var i gang med hele veien. Dette styrker igjen påstanden til ...b4d over her.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
EnSomSliter skrev (8 minutter siden):

Hva gjorde du for å hindre den nedadgående trenden de siste årene? Hva endret du på i hverdagen din?

Anonymkode: 64c6d...cdc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva gjorde du for å hindre den nedadgående trenden de siste årene? Hva endret du på i hverdagen din?

Nå må dere slutte opp. Kona vil skilles og han aksepterer det ikke, lever i troen om at det skal bli dem igjen. TS, det er kjørt og hun har garantert en ny.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er slik menn tenker, fordi dette er de menn gjør når de skiller seg. Menn går ikke fra noen - men til noen. Kvinner går bare fra noen. Så menn tenker at da må det være slik for kvinner også, at hun alt har en annen. Men for mange kvinner er det ikke slik. 

Til dere som sier man ikke skal skille seg fordi man mister følelser, dersom man ikke skal det må den andre parten være klar til å leve sammen som venner. Dvs uten sex. Da får mannen, eller den som velger st ekteskapet skal fortsette, ta det valget om at det er slik livet blir fremover. 

Anonymkode: 4f626...896

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er slik menn tenker, fordi dette er de menn gjør når de skiller seg. Menn går ikke fra noen - men til noen. Kvinner går bare fra noen. Så menn tenker at da må det være slik for kvinner også, at hun alt har en annen. Men for mange kvinner er det ikke slik. 

Til dere som sier man ikke skal skille seg fordi man mister følelser, dersom man ikke skal det må den andre parten være klar til å leve sammen som venner. Dvs uten sex. Da får mannen, eller den som velger st ekteskapet skal fortsette, ta det valget om at det er slik livet blir fremover. 

Anonymkode: 4f626...896

BS.

Sitat

Mannens logikk er ikke slik fordi vi tenker på sex som et fysisk behov. Mannens logikk er slik fordi så mange menn har opplevd at ''hun som avsluttet forholdet fordi hun trengte tid for seg selv'', like etter er samboer med en annen mann. Hun trengte tydeligvis ikke tid for seg selv likevel. Vi er kanskje ikke så smarte bestandig, men vi skjønner når vi er blitt lurt trillrundt. Så har ikke noe med hva menn tenker, men en erfaringsbasert kunnskap veldig mange menn har. 

• Nyttig 4
Skrevet

Herregud, her var det mange bitre menn.  

Jeg tror ikke noe på at hun er med en annen mann. Hun er dame, hun er lei av å ikke bli hørt eller sett, og at forholdet skrantet.

• Liker 14
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du; jeg føler med deg! Du høres reflektert ut og jeg synes du håndterer dette på en god måte. Det er alltid leit når man innser at hverdagshjulet har tatt knekken på forholdet. Det er mange tanker, og sorg over at man ikke har tatt grep før. Vi har mange vært der, og der noen greide å løse det, så greier ikke alle det. 

Du får se det an, og kanskje holde litt tilbake. Hun kjenner jo deg, og vet at du er glad i henne enda. Så kjenner du vel henne og, og den magefølelsen om at det er for tidlig å be om lunch kan jo da kanskje stemme?

Ja hun vet nok det. Jeg får vente og se om det fortsatt føles for tidlig når dagen kommer. Mye kan skje begge veier ila. en måned.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Lite. Jeg var ikke på et bra mentalt sted de siste årene, og hadde ikke verken mentalt eller fysisk overskudd til å ta vare på meg selv eller henne. Bruddet har fått meg ut av hva enn det var som var feil, så det er uendelig plagsomt å se tilbake på alt jeg gjorde feil (eller ikke gjorde).

• Liker 1
  • Hjerte 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er en manns logikk. Begge gangene jeg gikk ut av langvarige, forpliktende forhold, hadde jeg ingen ny mann i siktet. Jeg bare fikk nok av å leve med eksene. 

Anonymkode: f51de...d9c

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nå må dere slutte opp. Kona vil skilles og han aksepterer det ikke, lever i troen om at det skal bli dem igjen. TS, det er kjørt og hun har garantert en ny.

Hva? TS skriver at forholdet har gått nedover de siste årene. Da er det på sin plass å høre hva han gjorde for at ekteskapet skulle bli bedre.

Nei, det er ikke garantert at hun har en ny. Selv om du driver med hotbedding, betyr det ikke at hun gjør det.

EnSomSliter skrev (2 minutter siden):

Lite. Jeg var ikke på et bra mentalt sted de siste årene, og hadde ikke verken mentalt eller fysisk overskudd til å ta vare på meg selv eller henne. Bruddet har fått meg ut av hva enn det var som var feil, så det er uendelig plagsomt å se tilbake på alt jeg gjorde feil (eller ikke gjorde).

Der har du svaret ditt. Hun gikk fordi det ikke ble noe bedring. Merkelig at bruddet skal gjøre deg mentalt og fysisk bedre. Noe sier meg at du lente deg på henne og overlot alt til henne. Da er det ikke rart at hun dro. Du tok henne for gitt (ref: du trodde aldri det skulle bli seperasjon).

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Herregud, her var det mange bitre menn.  

Jeg tror ikke noe på at hun er med en annen mann. Hun er dame, hun er lei av å ikke bli hørt eller sett, og at forholdet skrantet.

Stemmer. Det er sjeldent at kvinner går rett fra en mann til en annen, slik menn gjør... Menn som bryter opp, pleier å gjøre det først når de har ei anna klar.

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...