Gå til innhold

Påstand: mindre pene/stygge kvinner sliter på mange arenaer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske pen og ser klart noen fordeler med det. Men å være pen betyr ikke at livet automatisk blir lett. Jeg fikk dårlige karakterer på skolen, fordi jeg ikke var skoleflink. Jeg slet lenge med å få venner, fordi jeg var for sjenert. Jeg har vært på mange jobbintervjuer uten å ha fått jobben, fordi andre har vært mer kvalifisert enn meg. Jeg sliter med å finne en trofast kjæreste. Jeg har blitt dopet ned på fest. Jeg har opplevd mye sorg. Jeg lever med en fæl sykdom, som begrenser store deler av livet mitt. 
Jeg har, som de fleste andre, måttet jobbe hardt for det jeg har oppnådd. 
Alle mennesker møter på utfordringer og vanskelige hendelser, uansett om man er pen eller «stygg».

Anonymkode: 74601...2ca

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Selvfølgelig. Har blitt fortalt det siden jeg var et lite barn. I tillegg har jeg speil hjemme og selvinnsikt.

Anonymkode: fcc31...129

Mitt første minne er fra jeg sitter i sportsvogna og min gravide mor snakker med ei dame hun kjente perifert. "Stakkars deg, Eva, det var da fryktelig leit at hun skulle bli seende sånn ut. Vi får håpe nestemann blir mer lik deg."

Mitt neste minne er at bestefaren min fant en skadet rev.

Mitt tredje minne er fra 17. mai. En bekjent kommenterte hvor fin fantasibunaden min var og sa til min mor at det nesten var litt bortkasta å stivpynte meg siden man uansett ikke greide å skjule hvor spesielle trekk jeg har. 

Folk er virkelig ikke særlig hyggelige. Jeg er snart 50 år nå og det har aldri gått en uke uten at utseendet mitt er blitt kommentert enten til meg, til mine foreldre eller senere min ektefelle eller snakket om bak min rygg, akkurat høyt nok til at jeg skal høre det.

Anonymkode: 4118e...0b2

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Står jo ganske enkelt forklart. Det TS opplever er det de fleste gutta også opplever. Les første innlegget hennes om igjen om du er i tvil om hva jeg mener.

Anonymkode: 56662...524

Jeg kjenner svært få menn som blir bedømt etter utseendet når de søker jobb, eller blir behandlet annerledes med en gang de legger på seg 10 kilo. At ingen i hele mitt over 40 år gamle liv noen gang har vært forelsket i meg, er jo ganske klar indikasjon på at svært få har det likt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor stygge kvinner lever liv som menn? Jo fordi de opplever et liv uten særfordeler og må faktisk jobbe for å bli tatt seriøst. Skjønner virkelig ikke hvorfor jeg måtte utdype når første innlegget beskriver nøyaktig det der. Du er ikke særlig skarp 😆

Menn flest blir jo tatt seriøst hvis de har noe konkret å vise til. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvi Normalbakken skrev (11 timer siden):

Helt riktig observert. Kvinner blir i stor grad vurdert etter utseende. 
Selv er jeg både vakker, slank og sexy. Såpass selvinnsikt har jeg. 
Jeg har hele livet fått fordeler som min mindre pene venninne ikke har fått. Det er vondt å se at hun må jobbe mye mer for gode enn jeg. 

Allerede på barneskolen fikk jeg fordeler fordi jeg var søt og sjarmerende.  På ungdomsskolen og videregående fikk man helt klart fordeler hos mannlige lærere. Bare å flørte litt, så får man bedre karakterer. 
Har man utseende med seg får man også lettere de kjekkeste eller rikeste mennene hvis man ønsker det. Og som andre har skrevet, betyr utseende mye på et jobbintervju. Spesielt om det er en mann som ansetter. 

Det er bare å se på hva fokuset er på de kvinnelige idrettsutøverne, hvordan deres klær er utformet vs. menns klær. Husker du skandalen med sandvolleyballaget som nektet å spille i mikrobikini? Kvinnelige idrettsutøvere blir bedømt etter utseendet, ikke prestasjoner. Rachel Nordtømme er ingen verdensmester, men er med på kjendis ditt-og-datt fordi hun er pen. Tora Berger er OL-mester og verdensmester, men blir aldri vist frem noe sted, fordi hun ikke er pen. Mange hadde sympati med Johaug "fordi hun er jo så vakker", ble det skrevet i kommentarfeltene på FB. Selv om kvinnelig idrettsutøvere er nettopp idrettsutøvere, ikke pyntedukker. Likevel er det opprettet masse gruppe på FB a la "Tennis babes", "Sport babes" og lignende, men ingen "Tennis hunks" eller "Sport hunks".

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor stygge kvinner lever liv som menn? Jo fordi de opplever et liv uten særfordeler og må faktisk jobbe for å bli tatt seriøst. Skjønner virkelig ikke hvorfor jeg måtte utdype når første innlegget beskriver nøyaktig det der. Du er ikke særlig skarp 😆

Er du seriøs? Er det noen som må jobbe ekstra for å bli tatt seriøst er det vel kvinner? Kan man ikke bare bli enige i at de som sliter mest er stygge, uheldige mennesker av begge kjønn?

Anonymkode: 7f1c6...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 31.1.2024 den 11.39):

Det er bare å se på hva fokuset er på de kvinnelige idrettsutøverne, hvordan deres klær er utformet vs. menns klær. Husker du skandalen med sandvolleyballaget som nektet å spille i mikrobikini? Kvinnelige idrettsutøvere blir bedømt etter utseendet, ikke prestasjoner. Rachel Nordtømme er ingen verdensmester, men er med på kjendis ditt-og-datt fordi hun er pen. Tora Berger er OL-mester og verdensmester, men blir aldri vist frem noe sted, fordi hun ikke er pen. Mange hadde sympati med Johaug "fordi hun er jo så vakker", ble det skrevet i kommentarfeltene på FB. Selv om kvinnelig idrettsutøvere er nettopp idrettsutøvere, ikke pyntedukker. Likevel er det opprettet masse gruppe på FB a la "Tennis babes", "Sport babes" og lignende, men ingen "Tennis hunks" eller "Sport hunks".

Klart de gjør det. De selger jo mere på den måten. Man kan ikke klandre klesprodusenter for å prøve å selge mest mulig tøy. Hadde de kledd opp en middels kvinnelig charterturist med trangt treningstøy, så hadde de ikke solgt så mye. 
de bruker flotte damer fordi gutta liker å se på de og jentene drømmer om å bli sånn. 
Og jeg vil jo si det har vært en positiv utvikling blant ungdom de siste årene. Er det ikke flere ungdommer og unge voksne som trener og har flottere kropper nå enn for 20 år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/27/2024 at 11:16 PM, AnonymBruker said:

Menn er ofte skyld i sin egen ulykke. Enten har dere så enormt høye krav til en partner at knapt noen kan leve opp til det (gjengangere her på KG er at hun helst skal være undervektig, og aldri bli eldre enn 25), eller dere vil leve som ungkar og ligge rundt frem til dere er 40+, og så blir dere skuffet over at de lekre, fruktbare damene på 25 ikke vil ha dere. Menn er også mye mer høylytte enn kvinner som blir valgt bort, der menn skriker om hvor fælt det er, og av og til skyter vilt rundt seg for å få frem poenget, så sitter kvinner heller hjemme og skylder på seg selv. 

Menn tror dessuten at alle kvinner har det så lett, fordi dere ikke ser andre enn de kvinnene dere har lyst på. Sånne som meg anser dere knapt som kvinner, dere ser oss som en slags grå, ubestemmelig intetkjønn. Pene kvinner kan lett få forhold og barn. Mindre pene kvinner kan også få sex, men som jeg sa i innlegget du siterte, det er sex med menn som innerst inne forakter meg, og som dermed gir blanke faen i meg og mine ønsker og behov. Med andre ord får jeg sex, men jeg får ikke god og tilfredsstillende sex. Menn kommer jo uansett, og synes all sex er bra sex, sånn er det ikke for kvinner. 

Og som en annen påpekte, det å skaffe seg utdannelse og jobb, er uendelig mye enklere enn å bli penere, eller å være evig ung. 

Anonymkode: b3f97...7cc

Er virkelig det å være slank ett sykt krav fra menn?

Som mann er det høyde, mørkt hår, master, fyldig lommebok og medfølgende status som må til for at han i det hele tatt slipper til i innboksen. Disse tingene tar årevis å oppnå og alt dere trenger å gjøre er å la være å stappe trynet fullt i mat..

Dere lever livet på easymode, selve definisjonen på privilegium!

Anonymkode: 39227...d87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Som mann er det høyde, mørkt hår, master, fyldig lommebok og medfølgende status som må til for at han i det hele tatt slipper til i innboksen. Disse tingene tar årevis å oppnå og alt dere trenger å gjøre er å la være å stappe trynet fullt i mat..

Hva er greia med at menn ikke forstår forskjellen på slank og undervektig?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Undervektig/så vidt normalvektig er et sykt krav. Særlig når mannen selv er overvektig. Og alle disse "kravene" du sikter til: kjenner du ingen menn med vanlig lønn og under 180 som er i forhold? Jeg kjenner mange.

Hvis jeg lar være å stappe trynet fullt av mat, vil jeg forbli på min ganske så fornøyelige BMI på 23,5. Hvis jeg skal ned på 18-19, må jeg sulte halvt i hjel. Jeg er en dame, som har født flere barn, ikke ei jentunge på 15 som så vidt har kommet i puberteten. Dere anser normalvektige kvinner for å være overvektige, og vil ha damene syltynne. Ja, det er et sykt krav. Særlig når dere selv sitter og, ifølge dine egne ord, stapper trynet fullt av mat og blir feite.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/31/2024 at 11:35 AM, AnonymBruker said:

Jeg kjenner svært få menn som blir bedømt etter utseendet når de søker jobb, eller blir behandlet annerledes med en gang de legger på seg 10 kilo. At ingen i hele mitt over 40 år gamle liv noen gang har vært forelsket i meg, er jo ganske klar indikasjon på at svært få har det likt.

Menn blir kanskje ikke dømt så hardt etter utseendet, men de blir dømt etter mange andre kriterier. Det er det samme som gjelder der som for kvinner og utseende. Er du ikke vellykket eller har noe å stille opp med blir du valgt bort og ender opp med å mislykkes.

On 1/31/2024 at 11:36 AM, AnonymBruker said:

Menn flest blir jo tatt seriøst hvis de har noe konkret å vise til. 

Ja, men de må som stygge kvinner måtte jobbe seg opp for å bli tatt seriøst.

On 1/31/2024 at 11:45 AM, AnonymBruker said:

Er du seriøs? Er det noen som må jobbe ekstra for å bli tatt seriøst er det vel kvinner? Kan man ikke bare bli enige i at de som sliter mest er stygge, uheldige mennesker av begge kjønn?

Anonymkode: 7f1c6...3cf

Selv attraktive menn kan slite med å bli tatt seriøst om de f.eks ikke har jobb eller materielle verdier. Men ja, poenget mitt er jo at stygge kvinner lever som majoriteten av menn der ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er greia med at menn ikke forstår forskjellen på slank og undervektig?

Hva er det menn ikke forstår?

Anonymkode: ed0a6...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

At BMI på 22 er ikke overvektig, for eksempel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

At BMI på 22 er ikke overvektig, for eksempel.

Og hva hadde det med slank og undervekt og gjøre?

Ser så mange ganger hvor damer drar inn undervekt hvor det ikke er et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

At slank er å være normalvektig og sunn. Undervektig er å være usunn og i verste fell mindre fruktbar. Les deg bakover i diskusjonen, om noe er uklart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/30/2024 at 10:58 PM, AnonymBruker said:

Jeg tror at om man har laget seg en sannhet [..], så leter man bevisst etter alle mulige tegn/bevis på at man har rett.

Anonymkode: ad88b...a15

Bingo! En klassiker på mange områder. Vitenskapsteori går jo for en stor del ut på å unngå den fella/bommerten. Å lete etter det man vil finne er visst menneskelig og vi er ofte skrøpelige der også. Nuvel :)

Ellers en underlig tråd, jeg tror bl.a fordi begrep som "pen" og "attraktiv" blandes og forveksles, sikkert siden det som regel er sammenfall - men ikke bestandig og det blir viktig hvis man vil finne ut hvorfor man/noen er slik&sånn.

Siden nesten alle skriver som "AnonymBruker" er jeg lykkelig avskåret fra å danne meg noe inntrykk av de som skriver her og relativt for fikk jeg assosiasjonen til scenen fra forbryterfilmer der identifiseringen skjer med en rekke personer og et en-veis-vindu. Hvis nå hele hurven (eller hvor mange vi er) fra tråden her møttes en plass ville det bli interessant å se hvor godt vi ved oppmøte klarte å skille pene fra stygge av utseende. Hvem som viste seg attraktive måtte jo være blant de som evt ble hengende utover.

Spøk og fjas til side: en ting som viste seg da landet var stengt og (forsøk på) undervisning foregikk på nett var at karakterer fordelte seg annerledes. Som en er inne på i tråden: muligheten til å fiske/flørte seg til et resultat. Den er antagelig betydelig redusert i nettundervisning, uavhengig av inn- eller utovertiss. Mon tro hvorfor kandidatnummer og anonym sensur var vanlig i Gamledager..? ;D

Tråden starter med i et lite sukk å konstatere en nettopp kjip kjensgjerning: de som har "medvind" seiler fortere. I varierende grad og med varierende utnyttelse av fordelen, bevisst eller ikke. Man kan være bevisst på det og begrense eget bidrag til fenomenet. Som rammet tror jeg det man kan gjøre er å bry seg minst mulig om det og mest mulig om nær sagt alt annet. Lett å si, ja, men aktiv eller aktivistisk bekjempelse tror jeg ofte gir samme resultat som mot nett-troll: motsatt virkning. Dessverre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 1/25/2024 at 10:12 AM, AnonymBruker said:

Jeg er en såkalt mindre pen/stygg kvinne, og har hele livet merket stooor forskjell i hvordan jeg blir behandlet kontra hvordan pene jenter/damer blir behandlet. Jeg har opplevd alt fra å bli forbigått ved ansettelser, dårligere karakterer på skolen enn prestasjonen (uten forklaring på hvordan karakteren var dårlig, endret to hakk opp etter klage), latterliggjøring fra menn og damer, manglende vilje til å hjelpe og mennesker som behandlet meg som luft. 

Jeg skulle ha gitt mye for å oppleve hvordan det er å være en vakker kvinne bare for et par dager. Det må være deilig. Jeg ser at mine penere venninner har alle dører åpne for dem, de får hjelp uten å spørre, blir dyttet frem på karrierestigen og så videre. Kjipe greier.

Det samme gjelder for mindre pene menn. Jeg føler med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva hadde det med slank og undervekt og gjøre?

Ser så mange ganger hvor damer drar inn undervekt hvor det ikke er et tema.

For eksempel, vi tar statistikken som viser at mange menn foretrekker damer med BMI på 17-18. Dette er undervekt. De samme mennene innrømmer at damer med litt høyere BMI virker både friskere og mer fertile, men kan ikke gjøre noe med sine preferanser, som er usunne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

carlberner1 skrev (11 timer siden):

Bingo! En klassiker på mange områder. Vitenskapsteori går jo for en stor del ut på å unngå den fella/bommerten. Å lete etter det man vil finne er visst menneskelig og vi er ofte skrøpelige der også. Nuvel :)

Ellers en underlig tråd, jeg tror bl.a fordi begrep som "pen" og "attraktiv" blandes og forveksles, sikkert siden det som regel er sammenfall - men ikke bestandig og det blir viktig hvis man vil finne ut hvorfor man/noen er slik&sånn.

Siden nesten alle skriver som "AnonymBruker" er jeg lykkelig avskåret fra å danne meg noe inntrykk av de som skriver her og relativt for fikk jeg assosiasjonen til scenen fra forbryterfilmer der identifiseringen skjer med en rekke personer og et en-veis-vindu. Hvis nå hele hurven (eller hvor mange vi er) fra tråden her møttes en plass ville det bli interessant å se hvor godt vi ved oppmøte klarte å skille pene fra stygge av utseende. Hvem som viste seg attraktive måtte jo være blant de som evt ble hengende utover.

Spøk og fjas til side: en ting som viste seg da landet var stengt og (forsøk på) undervisning foregikk på nett var at karakterer fordelte seg annerledes. Som en er inne på i tråden: muligheten til å fiske/flørte seg til et resultat. Den er antagelig betydelig redusert i nettundervisning, uavhengig av inn- eller utovertiss. Mon tro hvorfor kandidatnummer og anonym sensur var vanlig i Gamledager..? ;D

Tråden starter med i et lite sukk å konstatere en nettopp kjip kjensgjerning: de som har "medvind" seiler fortere. I varierende grad og med varierende utnyttelse av fordelen, bevisst eller ikke. Man kan være bevisst på det og begrense eget bidrag til fenomenet. Som rammet tror jeg det man kan gjøre er å bry seg minst mulig om det og mest mulig om nær sagt alt annet. Lett å si, ja, men aktiv eller aktivistisk bekjempelse tror jeg ofte gir samme resultat som mot nett-troll: motsatt virkning. Dessverre.

Det er fortsatt vanlig i disse dagene. Jeg har avlagt flere eksamener for to år siden, og alt var anonymt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

At slank er å være normalvektig og sunn. Undervektig er å være usunn og i verste fell mindre fruktbar. Les deg bakover i diskusjonen, om noe er uklart. 

Skumleste litt. Ble ikke klokere. Lest tråden for en uke siden. Men kanskje du sikter til noen detaljer jeg ikke husker.

Høres ut som du lager egen definisjon på hva som er slank. En mann med lett overvektig BMI er slank dersom lav fettprosent. Ei som er lett undervektig kan normalt bli sett på som både tynn og slank. Slank har ikke noe med å være normalvektig å gjøre. Det er vel omtrent det samme som "lean" fra engelsk. Eller fra dansk ordbok. "af en kropsbygning eller fremtoning som er uden synligt overflødigt fedt". Men de fleste forbinder det naturlignok med normalvekt. Og det fører oss videre til at bruker d87 hadde ett innlegg i tråden hvor han spørte om. "Er virkelig det å være slank ett sykt krav fra menn?" For deretter å bli møtt med. "Hva er greia med at menn ikke forstår forskjellen på slank og undervektig?" Et innlegg som får flere likes.

???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...