Gå til innhold

"Jeg er stygg!!" 6-åringen min:/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva sier man, hvor kan det komme fra? Vi vektlegger absolutt ikke utseende hos oss. Jeg, mammaen, går sett usminket og i jeans og t-skjorte. Jenta har alltid ønska seg pene kjoler og spenner og sånt.  Noe hun har arvet fra alle kusinene sine, så hun kan velge og vrake som hun vil. Jeg sier "ren og pen" når vi har vasket oss. Og at alle er vakre. Vil ikke at hun skal ha sånt fokus.

Anonymkode: 63905...a86

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det ha vært noe hun har hørt på skolen?

Her har jenta mi fått beskjed om at hun er dum og stygg, og dermed har hun fått et fokus på at hun må gå med pene klær og være fin på håret for at hun skal bli akseptert av jentene i klassen. Jenta her er også 6 år. 

Vi jobber myyyye med å snu det. 

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva sier man, hvor kan det komme fra? Vi vektlegger absolutt ikke utseende hos oss. Jeg, mammaen, går sett usminket og i jeans og t-skjorte. Jenta har alltid ønska seg pene kjoler og spenner og sånt.  Noe hun har arvet fra alle kusinene sine, så hun kan velge og vrake som hun vil. Jeg sier "ren og pen" når vi har vasket oss. Og at alle er vakre. Vil ikke at hun skal ha sånt fokus.

Anonymkode: 63905...a86

Det kommer nok fra mobbing og kommentarer fra andre. Jeg var et sånt barn, mobbet for utseende fra jeg gikk i barnehagen, og får faktisk noen stikk i den retningen også nå, når jeg er over 40. Du bør for øvrig unngå ordene "pen" og "vakker". Ikke alle trenger å være pene og vakre, og ei jentes verdi skal ikke ligge i hennes utseende.

Anonymkode: cce3c...48c

• Liker 1
Skrevet

Forteller henne at hun er nydelig akkurat som hun er, og at du synes hun er den vakreste. Det er forskjellig hvem andre synes er vakre, og som oftes synes vi de vi liker veldig godt er pene. Helt enig i at barn ikke burde utsettes for et voldsomt utseendefokus eller at små jenter kun skal få ros i hvordan de ser ut. Synes likevel ikke vi skal dra den for langt. Hun trenger åpenbart bekreftelse på at hun ikke er stygg. 

Anonymkode: 19454...616

• Nyttig 1
Skrevet

De øver på store ord i denne alderen, det er helt normalt. Hør podcast fra hedwig Montgomery om 6-årsalderen og du vil senke skuldrene 😊

Anonymkode: 8c357...1aa

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Gylden mulighet til å fortelle historien om den stygge andungen

Anonymkode: 7cfa9...1a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Forteller henne at hun er nydelig akkurat som hun er, og at du synes hun er den vakreste. Det er forskjellig hvem andre synes er vakre, og som oftes synes vi de vi liker veldig godt er pene. Helt enig i at barn ikke burde utsettes for et voldsomt utseendefokus eller at små jenter kun skal få ros i hvordan de ser ut. Synes likevel ikke vi skal dra den for langt. Hun trenger åpenbart bekreftelse på at hun ikke er stygg. 

Eller lære henne at man ikke trenger å være VAKKER for å være verdifull. Det blir veldig misvisende hvis et mindre pent barn får høre hele tiden at hun er VAKKER, så stemmer ikke ordene med bildet i speilet. Jeg var et slik mindre pent barn, og jeg hadde ønsket at mine foreldre heller lærte meg at utseende ikke er alt, i stedet for å lyve om at jeg var vakker. Det hadde gjort oppveksten min mye enklere.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

« oi! Det  må være vondt å gå rundt og føle seg så stygg. Er det noe som har skjedd siden du sier slik? For meg er du den vakreste - uansett» 

også ta samtalen ut i fra hva hun svarer.

Hjelper hvertfall ikke å skulle overbevise henne om at hun er så nydelig og vakker.. 

Anonymkode: 7328f...399

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gylden mulighet til å fortelle historien om den stygge andungen

Det er ikke alltid det funker slik. Det funket ikke for meg. Et mindre pent barn ble til en mindre pen voksen. Men jeg har selv lært meg til å verdsette meg selv for andre kvaliteter enn fjes og kropp.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Eller lære henne at man ikke trenger å være VAKKER for å være verdifull. Det blir veldig misvisende hvis et mindre pent barn får høre hele tiden at hun er VAKKER, så stemmer ikke ordene med bildet i speilet. Jeg var et slik mindre pent barn, og jeg hadde ønsket at mine foreldre heller lærte meg at utseende ikke er alt, i stedet for å lyve om at jeg var vakker. Det hadde gjort oppveksten min mye enklere.

Selvfølgelig burde man lære noen at utseende ikke er det som gjør deg verdifull! Trist at du opplevde å være stygg som barn, og enda tristere at du fremdeles synes du er det. Å være vakker er ikke bare objektivt. Vi liker forskjellig, og jeg er sikker på at det er noen der ute som synes du er vakker. Du skal ikke være så sikker på at foreldrene dine løy til deg som barn. Vi har en tendens til å synes de vi liker aller best, er de vakreste. Det er mye som gjør et barn eller en voksen vakker. Det er ikke viktig for meg hva alle andre synes, men jeg er glad for at foreldrene mine lot meg vite at for dem, så var jeg en av de vakreste menneskene de visste om. Det samme lærer jeg barna mine. Alle trenger ikke ha den samme meningen, det er det som er så fint. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke alltid det funker slik. Det funket ikke for meg. Et mindre pent barn ble til en mindre pen voksen. Men jeg har selv lært meg til å verdsette meg selv for andre kvaliteter enn fjes og kropp.

Det er jeg klar over, men poenget var at man forhåpentligvis kunne gi barnet en bedre indreglede over seg selv, etter som tiden går, vil man lære seg mer og mer det med sunt tankesett og det at utseende avgjøres av øye som ser

Skrevet

Dette er jeg helt enig i. Det å ha et objektivt vakkert utseende er jo ganske sjeldent, og det er det helt greit å lære barna. Man trenger ikke påstå at "alle er vakre", det er viktigst å fremheve at alle er verdifulle.

Samtidig er det vanskelig å styrke selvtilliten til ungene i vår utseendefokuserte verden. De utsettes for mye påvirkning fra alle kanter, jo mer desto eldre de blir. Det er også uungåelig at barnet ditt omgås jevnaldrende som er oppdratt annerledes, alle klasser har vel en "søt prinsesse" som har foreldre (mor) som vektlegger utseende, hårfrisyre og klesstil i stor grad. Det er nok vanskelig å ikke sammenligne seg med den søte og dollete jenta, uansett hvilke andre styrker og fine egenskaper man måtte ha. 

Anonymkode: b0380...656

• Liker 2
Skrevet

Det er kommentarer fra skolen, min jente snakker om hvor tykk hun er, stygg, ikke krøller, burde bruke sminke osv. Virkeligheten er vanskelig der ute, synes det er mer sånt med jenter enn det var med guttene. Mye stygt der også, men gikk liksom ikke rett på utseende. Min jente er nydelig, litt for tynn, og bare 8 år. Uaktuelt med sminke eller noe enda. Her jobber vi med selvfølelsen, vi forklarer også at mange sier stygge ting selv om det ikke er sant. De gjør det for å føler seg store. 

Anonymkode: 09ac3...e3f

• Hjerte 2
Skrevet

For meg var det viktig å fremheve andre kvaliteter enn utseende fra hun var liten.

Når hun gikk pent kledd, var jeg veldig forsiktig med å hoppe rett til "å!! Så søt du er nå!!". Isteden velger jeg alltid å si noe sånt som "nå må du vel føle deg kjempebra?".

Men samtidig vet jo jeg hvor ille det kan gå hvis man ikke passer inn utseendemessig på skolen. Jeg har aldri gjort noen stor sak ut av det, men passet på at hun alltid går i fine klær på skolen, med oppsatt hår og spenner. Fin sekk osv. Det er jo en del av meg som vet at man kun kommer "så langt" med den pedagogiske tilnærmingen til utseende.

Her får hun (nå 9) bruke sminke til spesielle anledninger. Det er fordi jeg gjerne kler på meg sammen med henne, og det er blitt en "greie" at hun gjør alt jeg gjør. Så hun vil gjerne ha blush, øyeskygge og leppestift når jeg har det. Så da får hun littegrann.

For et par år siden sa også jenta mi noe liknende, typ "jeg ser så stygg ut i dag", og det tok jeg ganske hardt i. Fortalte henne at det ikke handler om hva man ser ut som på utsiden, men hvordan man er på innsiden. Viste henne bilder fra meg når jeg lekte i gjørma som barn, og sammenlignet med meg nå (sminke, kjoler osv). Og at det å være litt skitten eller ikke ha kledd seg opp, ikke er så farlig. Det går helt fint. 

Men det er viktig å bry seg om seg selv og kroppen sin. Det er derfor man spiser sunt, trener, dusjer, og sover. For et menneske som tar godt vare på seg selv er et vakkert menneske.

Hun har ikke nevnt noe etter det, så håper det sank inn. 

Anonymkode: 7b422...371

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 10.35):

Dette er jeg helt enig i. Hjelper ikke å bli fortalt at mamma syntes du er den peneste i hele verden, når verden forteller deg noe annet. Jeg hater denne falske «panderingen» og det de av dere som sier dette ikke forstår er at når du insisterer på at «alle er pene», «du er pen pga andre ting», osv. det eneste du gjør er å bevise hvor viktig du syntes det er at man skal bli kalt pen. Gud forby at man ikke er pen liksom. Det er MYE sunnere at barnet heller forstår at å være pen, er bare en av mange positive ting man kan være. Å være smart er like positivt, eller bedre, å være atletisk, morsom, flittig, kreativ osv. alle disse kvalitetene er bedre enn utseende. Og hvis man ikke har en av disse kvalitetene så er det helt vanlig, sett pris på det du har og vær fornøyd med deg selv uansett mangler. 

Anonymkode: 1d931...cc9

Skrevet

Fortell at du i dine øyne er verdens vakreste 

sikkert hørt det fra jevnaldrende. 

så ville lært hun å takle mobbing/stygge kommentarer. 

det er noe som så og si alle opplever fra tid til annen gjennom livet, uten at skal bagatellisere 

Anonymkode: 14b3c...7b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...