Gå til innhold

Bipolar når du hører noen har det, hva tenker du da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker at jeg heller skulle hatt den diagnosen enn borderline personlighetsforstyrrelse mtp hvilken behandling man får og hvilke holdninger man møter i helsevesenet. 

Anonymkode: 6c1f8...62e

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg tenker at personen kan ha perioder der vedkommende er mere hyper og må være i mye aktivitet, og at det kan tippe over i perioder med utmattelse. 

Ellers tenker jeg ikke at det sier noe som helst om personen. 

Det er helt greit. 

Anonymkode: 8fbf5...b31

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor du føler det slik? Ts

Anonymkode: 53da5...bf4

Sykdommen gjør de både krevende og egoistiske etter min erfaring. De gjør livet og hverdagen svært ustabil og vanskelig for de rundt. Kjæresten har samme erfaring. 

Anonymkode: 7ffaf...4d0

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Synd barndommen farger synet ditt på en hel gruppe da. Faren din slo vel ikke pga bipolaritet i seg selv.  Han var oppdratt med vold selv. kontrollbehov. Eller dårlig utdanning og visste lite om barns behov. Eller han var en ordentlig møkkafyr!

Jeg tenker dere har mer livserfaring på godt og vondt. Det igjen gjør ofte folk til interessante og varme mennesker. Kjent tre folk som var åpne om det. 

Anonymkode: 3c71d...c3d

Man skal passe seg vel for å korrigere ofres erfaring. Du er en random på internett og har ingenting med å korrigere denne personen på hennes erfaring.

Folk har ulik erfaring med hund også, det betyr ikke at bare noen har korrekt erfaring.

Anonymkode: 7ffaf...4d0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Føler det er en skamfull diagnose, og at den blir sett på som den personen er gal. 
Og at folk kanskje distanserer seg uten at det egentlig endrer den personen man kjenner. 
Bipolar er jo biologiske prosesser i hjernen, det er rett og slett ikke mulig å gjøre så mye fra eller til når man blir deprimert, eller er manisk/hypoman.
Eneste man vet er at stress, lite søvn, brudd i rutiner osv kan utløse en episode. 

Jeg har denne diagnosen, og er litt spent på hva andre tenker når de hører om en person som er bipolar :) 

En jeg kjenner har fått diagnosen shizofren som også er en alvorlig psykisk sykdom men vedkommende syntes det er utrolig vanskelig og si det til folk. Har hørt at vedkommende ikke engang vil si det til tannlegen sin heller. Jeg syntes de bør skifte navn på den sykdommen.

Anonymkode: b2f68...f6a

• Hjerte 1
Skrevet

t de har vokst opp med en fæl forelder som ødela de. Og håper de får hjelp fordi de kan være utagerende.

Anonymkode: fe662...4c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

En jeg kjenner har fått diagnosen shizofren som også er en alvorlig psykisk sykdom men vedkommende syntes det er utrolig vanskelig og si det til folk. Har hørt at vedkommende ikke engang vil si det til tannlegen sin heller. Jeg syntes de bør skifte navn på den sykdommen.

Anonymkode: b2f68...f6a

Det er jeg enig med deg i, vondt når man ikke engang tør å dele det med helsepersonell :( ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tenker at jeg heller skulle hatt den diagnosen enn borderline personlighetsforstyrrelse mtp hvilken behandling man får og hvilke holdninger man møter i helsevesenet. 

Anonymkode: 6c1f8...62e

Jeg kan ikke klage på hvordan jeg har blitt møtt i helsevesenet, så trist at du føler du ikke blir møtt bra :( Vi har langt igjen i det psykiske helsevesenet. Ts 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Tenker ikke så veldig mye mer enn at da har de perioder med depresjon og perioder med mani, sikkert i varierende grad fra person til person (og diagnosen sitter vel også løsere nå enn tidligere).

Jeg hadde nok ikke orka å være kjæreste med en som var bipolar (i alle fall ikke bipolar 1), men har ikke noe i mot folk med den diagnosen ellers. Kunne godt vært venn med noen som hadde det.

Skrevet

I forhold til å ha en kjæresterelasjon. Tenker jeg mye konflikter og lite empati. 

Sier ikke at folk med diagnosen har lite empati, men er min erfaring. Nok fordi disse har mer en nok med seg selv i perioder

Anonymkode: 6da3f...919

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

t de har vokst opp med en fæl forelder som ødela de. Og håper de får hjelp fordi de kan være utagerende.

Anonymkode: fe662...4c4

Bipolar er i stor grad en genetisk sykdom altså er det ikke slik at bipolare generelt har vokst opp i et dårlig hjem. Men et dårlig hjem KAN utløse bipolar sykdom der personen allerede hadde det liggende latent i seg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tror ikke det gjelder kun den damen du kjenner da? Jeg kjenner ingen sånne :) ts

Det kan godt hende, men man leser jo også om mange som er klin kokos med denne diagnosen, særlig kvinner.

Eller så har damen jeg kjenner bare en kontrollerende personlighetsforstyrrelse og hennes oppførsel ikke har noe med bipolar diagnosen å gjøre.

Anonymkode: 74c4b...2bf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En del av sykdommen er jo at mange ikke evner å se seg selv.

Herregud. Dette er er din oppfatning av bipolare, det er ikke et et kjennetegn ved bipolar lidelse.

Anonymkode: e3377...8e3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Herregud. Dette er er din oppfatning av bipolare, det er ikke et et kjennetegn ved bipolar lidelse.

Anonymkode: e3377...8e3

Manglende selvinnsikt er nok ikke så uvanlig hos noen som er bipolar. Det er ikke dermed sagt at personen har kronisk mangel på selvinnsikt, men at man i depressive og særlig maniske perioder vil kunne ha det. Jeg kjenner ingen bipolare som har godt utviklet selvinnsikt, som klarer å se sin rolle i situasjoner. Ikke dermed sagt at det må gjelde alle, men det er nok ikke så uvanlig. heller. 

https://www.blackdoginstitute.org.au/resources-support/bipolar-disorder/signs/

Symptoms of bipolar disorder
  • feeling incredibly 'high' or euphoric.
  • delusions of self-importance.
  • high levels of creativity, energy and activity.
  • getting much less sleep or no sleep.
  • poor appetite and weight loss.
  • racing thoughts, racing speech, talking over people.
  • highly irritable, impatient or aggressive.

"There’s little or no self-awareness during mania, so you may not realize the consequences of your actions or how you have affected others until you come out of the episode."

https://www.serenitylanetherapy.com/blog/managing-your-mania

Anonymkode: e3495...223

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor må man det? jeg er veldig glad for at min mann ikke gjør det slutt med meg fordi jeg har denne sykdommen. Det visste verken jeg eller han når vi ble sammen og samlivet vårt er veldig bra. Så nei alle kan vi bli syke, ingen ønsker jo det. Ts

Du trenger ingen behandling? Du må ikke unngå triggere? For hvis du må det er det jo en tilpasning for partner også. 

Selvfølgelig kan alle bli syke, men biåolar er en særdeles alvorlig diagnose. Jeg har en tante som er bipolar, og det har vært et helvete for alle de nærmeste og hun har flere enn en gang vært innlagt på psykiatrisk. 

Anonymkode: 08652...dca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du trenger ingen behandling? Du må ikke unngå triggere? For hvis du må det er det jo en tilpasning for partner også. 

Selvfølgelig kan alle bli syke, men biåolar er en særdeles alvorlig diagnose. Jeg har en tante som er bipolar, og det har vært et helvete for alle de nærmeste og hun har flere enn en gang vært innlagt på psykiatrisk. 

Det er jo positivt at hun får behandling/ innleggelse. Hvordan definerer du helvete?

Anonymkode: bb8a7...c11

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ingen av de jeg kjenner har vært innlagt, men alle har vært en utfordring for sine omgivelser/hatt behov for behandling. Både i form av medisiner og terapi. 

TS virker å bagatellisere alvoret av sykdommen for mange. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Manglende selvinnsikt er nok ikke så uvanlig hos noen som er bipolar. Det er ikke dermed sagt at personen har kronisk mangel på selvinnsikt, men at man i depressive og særlig maniske perioder vil kunne ha det. Jeg kjenner ingen bipolare som har godt utviklet selvinnsikt, som klarer å se sin rolle i situasjoner. Ikke dermed sagt at det må gjelde alle, men det er nok ikke så uvanlig. heller. 

https://www.blackdoginstitute.org.au/resources-support/bipolar-disorder/signs/

Symptoms of bipolar disorder
  • feeling incredibly 'high' or euphoric.
  • delusions of self-importance.
  • high levels of creativity, energy and activity.
  • getting much less sleep or no sleep.
  • poor appetite and weight loss.
  • racing thoughts, racing speech, talking over people.
  • highly irritable, impatient or aggressive.

"There’s little or no self-awareness during mania, so you may not realize the consequences of your actions or how you have affected others until you come out of the episode."

https://www.serenitylanetherapy.com/blog/managing-your-mania

Mennesker med adhd kan jo fremstå nokså likt og like ekstreme, tror man uansett skal være forsiktig med å akjære alle under en kam, ettersom dette er en ømtålig tematikk med ganske store konsekvenser for dem som lever med det, dersom de stigmatiseres i såpass stor grad hele tiden; blir det dessuten enda vanskeligere å hjelpe dem og for dem som er rammet å være til i det hele tatt. 

Funksjonsnivå og interesser henger tett sammen hos mennesker med både bipolar lidelse, adhd og asbergers og det finnes enorme individuelle forskjeller og ingen fasit her. 

Anonymkode: 23ec7...a4d

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Aldri vært lagt inn og aldri hatt psykose som det høres ut som din tante har hatt. Psykose kan alle mennesker få uavhengig av diagnose i bunn og det er alvorlig, selv om de som har bipolar er mer utsatt for dette. Jeg er over 40 år og skal nå prøve en behandling. Det er ikke fordi jeg ikke klarer meg uten behandling og alle rundt meg har det grusomt, men fordi de tror det har gjort at jeg at jeg har fått en kronisk somatisk sykdom pga stress. Og de tenker kanskje mindre depressive faser vil bedre min helse. 
Jeg er god på å holde mine sykdommer skjult, jeg er også god på å maskere sykdommen så er jeg deprimert så er jeg litt mer ustabil på jobb, jeg er mer asosial og litt mer stille. Mannen merker det med at jeg er trøtt, sliten, tiltaksløs og gjør lite i huset som husarbeid. 
Har aldri delt tankene mine med han når det har vært helt svart og jeg har for første gang delt dette med helsepersonell, så man trenger ikke å være så syk som din tante. 
Klart det er mennesker som er syke av bipolar, men det er litt synd at første mange tenker er at denne personen lever sitt eget liv, selvsentrert, voldelig, rusmisbruker osv 

Det er langt i fra sannheten :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aldri vært lagt inn og aldri hatt psykose som det høres ut som din tante har hatt. Psykose kan alle mennesker få uavhengig av diagnose i bunn og det er alvorlig, selv om de som har bipolar er mer utsatt for dette. Jeg er over 40 år og skal nå prøve en behandling. Det er ikke fordi jeg ikke klarer meg uten behandling og alle rundt meg har det grusomt, men fordi de tror det har gjort at jeg at jeg har fått en kronisk somatisk sykdom pga stress. Og de tenker kanskje mindre depressive faser vil bedre min helse. 
Jeg er god på å holde mine sykdommer skjult, jeg er også god på å maskere sykdommen så er jeg deprimert så er jeg litt mer ustabil på jobb, jeg er mer asosial og litt mer stille. Mannen merker det med at jeg er trøtt, sliten, tiltaksløs og gjør lite i huset som husarbeid. 
Har aldri delt tankene mine med han når det har vært helt svart og jeg har for første gang delt dette med helsepersonell, så man trenger ikke å være så syk som din tante. 
Klart det er mennesker som er syke av bipolar, men det er litt synd at første mange tenker er at denne personen lever sitt eget liv, selvsentrert, voldelig, rusmisbruker osv 

Det er langt i fra sannheten :) 

Så får jeg legge til at jeg har flere somatiske sykdommer så syk har jeg vært i mange år uavhengig av bipolar. 
Ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...