AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #1 Skrevet 25. januar 2024 Føler det er en skamfull diagnose, og at den blir sett på som den personen er gal. Og at folk kanskje distanserer seg uten at det egentlig endrer den personen man kjenner. Bipolar er jo biologiske prosesser i hjernen, det er rett og slett ikke mulig å gjøre så mye fra eller til når man blir deprimert, eller er manisk/hypoman. Eneste man vet er at stress, lite søvn, brudd i rutiner osv kan utløse en episode. Jeg har denne diagnosen, og er litt spent på hva andre tenker når de hører om en person som er bipolar Anonymkode: 53da5...bf4
svartkatt Skrevet 25. januar 2024 #2 Skrevet 25. januar 2024 Jeg tenker at personen har perioder med depresjon og perioder med mye energi og kanskje kreativitet. Hvis noen tenker bipolar er galskap, tror jeg de forveksler med noe annet.. eller ikke har peiling. 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #3 Skrevet 25. januar 2024 Jeg følger en YT person som har diagnosen, og de gjenspeiler ikke alle fordommene for å si det slik. De har tatt opp temaet, har snakket litt om dårlige perioder og hva de gjør for å hindre for mange lavperioder (og også høye perioder). Jeg tenker at flere burde snakket om dette ikke bare med bipolar diagnose, men flere andre som schizofreni, tourettes ol. For mange diagnoser har flere belastede fordommer rundt seg, som kan gjøre at folk blir redde og usikre. Men hva jeg tenker om jeg skulle få vite om noen jeg kjente hadde diagnosen bipolar; jeg hadde ikke tenkt så mye rundt det, kanskje jeg kunne tenkt at det kunne forklart ting (om det har vært noen hendelser). Men hadde ikke lagt for mye i det. En diagnose er ikke hele personligheten til noen. Man er først og fremst en person, og så har man kanskje litt ulike utfordringer i livet. Anonymkode: 67d6b...33f 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #4 Skrevet 25. januar 2024 svartkatt skrev (35 minutter siden): Jeg tenker at personen har perioder med depresjon og perioder med mye energi og kanskje kreativitet. Hvis noen tenker bipolar er galskap, tror jeg de forveksler med noe annet.. eller ikke har peiling. Det er jo ofte slik at mange lener seg på fordommer og har lite kunnskap selv. Så bra at du ser den slik AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg følger en YT person som har diagnosen, og de gjenspeiler ikke alle fordommene for å si det slik. De har tatt opp temaet, har snakket litt om dårlige perioder og hva de gjør for å hindre for mange lavperioder (og også høye perioder). Jeg tenker at flere burde snakket om dette ikke bare med bipolar diagnose, men flere andre som schizofreni, tourettes ol. For mange diagnoser har flere belastede fordommer rundt seg, som kan gjøre at folk blir redde og usikre. Men hva jeg tenker om jeg skulle få vite om noen jeg kjente hadde diagnosen bipolar; jeg hadde ikke tenkt så mye rundt det, kanskje jeg kunne tenkt at det kunne forklart ting (om det har vært noen hendelser). Men hadde ikke lagt for mye i det. En diagnose er ikke hele personligheten til noen. Man er først og fremst en person, og så har man kanskje litt ulike utfordringer i livet. Anonymkode: 67d6b...33f Ja, det burde helt klart snakket mer om, jeg er kjempe for det. Likevel er det en sjanse å ta for noen endrer da helt hvordan de ser på deg. Dette gjelder alle de diagnosene du nevner her med fler. Vi trenger kunnskap slik at det blir lettere å ha disse diagnosene Jeg selv fikk jo også svar på hvorfor jeg er sånn i perioder, hvorfor har ikke alle de andre så tunge perioder som jeg og eller da jeg er hypoman (har tenkt det er meg som normal, for jeg elsker å være hypoman. Jeg mestrer jo alle sidene i livet mitt og trenger ikke søvn hihi Jeg håper det blir bare bedre og bedre, at det å prøve å belyse sidene ved disse diagnosene så slipper man å bli så stigmatisert. For som du sier først og fremst er man seg selv, man er jo ikke diagnosen ts Anonymkode: 53da5...bf4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #5 Skrevet 25. januar 2024 Jeg kjenner flere som er bipolare, og det jeg opplever annerledes (utad) er utfordringer med følelsesregulering og at bipolare lettere blir overveldet/oppfattes å overreagere. Humørsvinginger, depressive perioder, problemer med hukommelse, og litt mangel på sosiale antenner fordi de kanskje snakker før de tenker. Jeg er veldig glad i de alle, og de har mange mange flotte egenskaper. Anonymkode: d57ba...161
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #6 Skrevet 25. januar 2024 Var virkelig koselig å ha en bipolar far. 1 Mnd med juling og kjeft,så kunne det gå 2Mnd.med kos og ros. Så ble det juling igjen... 45 år med dette,men fikk ikke juling etter jeg ble 17. Anonymkode: 2ec5c...f06 9
Gjest Anonvm Skrevet 25. januar 2024 #7 Skrevet 25. januar 2024 Jeg er uvanlig utadvendt men jeg forteller ingen at jeg er bipolar. Fordommene er hinsides. Ikke har jeg bruk for noens omsorg eller forståelse heller.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #8 Skrevet 25. januar 2024 Det er også viktig å tenke på at det er forskjell på bipolar 1 og 2, hvor de maniske episodene er veldig hyppige. Anonymkode: d57ba...161
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #9 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er også viktig å tenke på at det er forskjell på bipolar 1 og 2, hvor de maniske episodene er veldig hyppige. Anonymkode: d57ba...161 Man kan ha 1 manisk episode i løpet av livet og være BP 1, helt feil at de behøver å være «veldig hyppige» Anonymkode: 04441...0b2 1
Hoppetaujenta Skrevet 25. januar 2024 #10 Skrevet 25. januar 2024 For meg hadde det vært helt greit. Jeg hadde forholdt meg til personen slik som den var, fra dag til dag, slik jeg gjør overfor alle mennesker. Ingen skam i en diagnose for min del.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #11 Skrevet 25. januar 2024 Jeg tenker at personen har mye å stå i. Og at livskvaliteten avhenger av hvor godt man treffer på medisiner. Kjenner personer som fungerer greit med den diagnosen, og noen som isolerer seg helt. Anonymkode: 3185e...65f
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #12 Skrevet 25. januar 2024 Tenker at jeg holder meg unna. Anonymkode: 76526...c52 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #13 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Var virkelig koselig å ha en bipolar far. 1 Mnd med juling og kjeft,så kunne det gå 2Mnd.med kos og ros. Så ble det juling igjen... 45 år med dette,men fikk ikke juling etter jeg ble 17. Anonymkode: 2ec5c...f06 Tror du det var din far eller var det sykdommen? Jeg ble også slått av min far, jeg tror ikke det var sykdommen. Han er bare en forferdelig person. Jeg har aldri lagt hånda på mine barn, ja jeg kan bli sint. Det kan de som ikke har bipolar bli også. Trår jeg feil gjør jeg opp med å si unnskyld. Mishandling er aldri greit, men det er ikke diagnosen bipolar som sier noe om dette. Trist å høre om barndommen din, jeg sliter fortsatt med min far og først nå jeg har begynt å virkelig se hva det er i han. Ts Anonymkode: 53da5...bf4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #14 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Tenker at jeg holder meg unna. Anonymkode: 76526...c52 Hvorfor tenker du det? Ts Anonymkode: 53da5...bf4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #15 Skrevet 25. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Eneste man vet er at stress, lite søvn, brudd i rutiner osv kan utløse en episode. Anonymkode: 53da5...bf4 Kosthold kan gjøre en enorm forskjell. Søk opp psykiateren Chris Palmer som har jobbet mye med dette. Både bipolare og andre psykiske lidelser kan ofte behandles godt med riktig kosthold. Anonymkode: 5ffcf...721
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #16 Skrevet 25. januar 2024 https://www.chrispalmermd.com/ketogenic-diet-bipolar-disorder-schizoaffective/ Anonymkode: 5ffcf...721
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #17 Skrevet 25. januar 2024 Anonvm skrev (1 time siden): Jeg er uvanlig utadvendt men jeg forteller ingen at jeg er bipolar. Fordommene er hinsides. Ikke har jeg bruk for noens omsorg eller forståelse heller. Jeg trenger heller ikke omsorg eller forståelse for den grunn, men det er synd at det er så mye fordommer. Det er rett og slett uvitenhet og det skulle jeg ønske endring på. Akkurat som migrene er ikke bare hode vondt. Skulle ønske at man fikk slutt på slike fordommer. Ts Jeg er ikke uvanlig utadvendt, jeg er faktisk litt innadvendt i mitt normale jeg. Men kan i hypoman fasen oppfattes som utadvendt, glad og positiv. Ts Anonymkode: 53da5...bf4 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #18 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kosthold kan gjøre en enorm forskjell. Søk opp psykiateren Chris Palmer som har jobbet mye med dette. Både bipolare og andre psykiske lidelser kan ofte behandles godt med riktig kosthold. Anonymkode: 5ffcf...721 Spennende! Det skal jeg absolutt lese mer om. Ts Anonymkode: 53da5...bf4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #19 Skrevet 25. januar 2024 Jeg tenker automatisk kaos. Men ikke i en negativ setting nødvendigvis. For det kan føles litt kaotisk å være nær en person med bipolar lidelse dersom man ikke vet hva man har gitt seg ut på. Mitt livs kjærlighet hadde bipolar lidelse. Han er et nydelig menneske, men han trengte mer ro og stabillitet enn jeg som kvinne med adhd kunne gi han, og jeg trengte mer forutsigbarhet og tydelig kommunikasjon enn han kunne gi meg; så vi klaffet ikke når det kom til stykket og våre veier skiltes. Kommer alltid til å elske han og savne han og ønsker han alt godt videre i livet. Ser tilbake på våre 6 år sammen med ømhet og kjærlighet, de beste minnene jeg har . Hun som ender opp med han og har rett dynamikk med han er en heldig dame.❤️ Anonymkode: 23ec7...a4d 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #20 Skrevet 25. januar 2024 27 minutter siden, AnonymBruker said: Tror du det var din far eller var det sykdommen? Jeg ble også slått av min far, jeg tror ikke det var sykdommen. Han er bare en forferdelig person. Jeg har aldri lagt hånda på mine barn, ja jeg kan bli sint. Det kan de som ikke har bipolar bli også. Trår jeg feil gjør jeg opp med å si unnskyld. Mishandling er aldri greit, men det er ikke diagnosen bipolar som sier noe om dette. Trist å høre om barndommen din, jeg sliter fortsatt med min far og først nå jeg har begynt å virkelig se hva det er i han. Ts Anonymkode: 53da5...bf4 Ikke meg du svarte, men det avhenger av om personen som slår fikk behandling/responderte på behandling. Ei jeg kjenner godt fikk ikke diagnose og behandling før i godt voksen alder, og hun var et fyrverkeri av ukontrollert sinne. Men da hun fikk behandling ble ting veldig veldig mye bedre. Og..er du bipolar selv? For det å bli sint som ikke-bipolar kan ikke på noen som helst måte sammenlignes. Anonymkode: d57ba...161
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå