Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å lese Victoria av Knut Hamsun. Men jeg klarer ikke å bestemme meg om den er bra eller dårlig. Jeg er bare på kapittel nr.4 foreløpig.

Jeg blir skikkelig betatt av boken og det er så ufattelig bra beskrevet det å bære forelsket. Men så står det så mye unødvendig som jeg ikke får til å passe inn. Det har kanskje noe med skrive måten hans

.

”O, kjærligheten den er en sommernett med stjerner på himmelen og duft på jorden. Men hvorfor får den ynglingen til å gå skjulte veier og hvorfor får den oldingen til å stå på tærne i sitt ensomme kammer ? akk, kjærligheten den gjør menneskehjertet til en sopp-have, en frodig og uforskammet have hvori står hemmelighetsfull og frekk sopp.”

det er sånne ting som jeg ikke helt forstår, hvorfor sopp! Men på en annen side er det litt bra beskrevet.

Han beskriver kjærligheten og forelskelse på en så nydelig måte. Men det er på en måte man ikke har hørt det før.

Hva synes du om Knut Hamsun og Victoria?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, det er leeenge siden jeg leste Victoria. Men det med soppen; sopp er jo litt skumle. De bryter ned og forråtner, mange er giftige osv. Og så er de vel litt erotiske også. At forelskelse ikke bare er stjerner og fløyelshimmel.

Victoria syntes jeg vel var litt kjedelig, det ble mange lange brev og vandringer, sånn som jeg husker det. Jeg elsker språket til Hamsun, da. Men favorittene mine av bøkene hans er heller Mysterier, Pan og Sult. De fleste andre bøkene synes jeg, på tross av geniale skildringer, har tendenser til å bli littegrann kjedelige.

Skrevet (endret)

En av mine absolutte favoritter! Liker språket, hans skrivemåte, måten han har lagt opp historien, alt. Han treffer følelsene på en slik måte som virker ekte. Samtidig som det er en vakker bok, er den realistisk og har mange dimensjoner. Jeg simpelthen elsker den boka.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Skrevet

Jeg synes hamsun er fantatisk bra! Men synes ikke Victoria er den beste han har skrevet. Husker jeg likte godt Benoni og Rosa, samt Markens grøde. Fascinerende å lese hvordan han skrev om samene uten at noen reagerte på rasehets den gangen. For alle i Norge tenkte jo slik om samene (de var onde og prøvde å ødelegge det etablerte norske samfunn) :forvirret: Men han skriver veldig godt :)

Skrevet
Han treffer følelsene på en slik måte som virker ekte.

ja, helt enig. Det er akurat som om han beskriver de følelsene som jeg har når jeg er forelsket :sjenert:

Skrevet
ja, helt enig. Det er akurat som om han beskriver de følelsene som jeg har når jeg er forelsket  :sjenert:

Ja, skjønner helt klart hva du mener. :) Føler litt det samme.. :sjenert:

Mvh Yvonne :heiajente:

• 3 uker senere...
Skrevet

jeg har lest ferdig boken, frammført. og nå i dag fikk jeg vite at jeg fikk 6 som karakter. :hoppe:

men nå har jeg helt forelsket meg i ned nyromantiske sjangeren. så jeg tror jeg skal starte på sult av knut hamsun

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)
.

”O, kjærligheten den er en sommernett med stjerner på himmelen og duft på jorden. Men hvorfor får den ynglingen til å gå skjulte veier og hvorfor får den oldingen til å stå på tærne i sitt ensomme kammer ? akk, kjærligheten den gjør menneskehjertet til en sopp-have, en frodig og uforskammet have hvori står hemmelighetsfull og frekk sopp.”

Morsomt, akkurat det han skriver der er kanskje det jeg liker (og forstår) aller best..

Syns det han sriver der en fantastisk beskrivelse av akkurat hva forelskelse og kjærlighet er. Duften av jorden er dyp, dyp som kjærligheten. Fuktig, fyldig og rar.. Den er lett også, lett som stjernene i den lette sommernatten, langt borte, mystiske og fjerne. Oldingen som man tenker at er mett og ikke føler så mye ( står på tærne i sitt kammer) , dette får kjærligheten han til å gjøre, når han er besatt av den. Ynglingen som forsvinner inn på en mystisk sti av hans natur, en besettelse. Å akkurat dette med sopp, soppen er en veldig merkelig ting. Glatt, frekk og rar, vokser av fuktighet, kan ikke stoppes der det er fuktig... :ler:

Endret av chrizzy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...