Gå til innhold

Pleiepenger for omsorg med barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer denne ordningen? Er det som med sykemelding av man får for en kortere periode om gangen, eller som foreldrepermisjon hvor man får permisjon for flere mnd om gangen? 

Anonymkode: 62c89...086

Skrevet

https://www.nav.no/pleiepenger-barn

Når du søker om pleiepenger, skal legen gi informasjon i en legeerklæring om hvor lenge barnet forventes å trenge kontinuerlig tilsyn og pleie. 

Du kan sortere på hva som er riktig for din situasjon for å se riktig informasjon. 

Anonymkode: 6dc8c...0e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

https://www.nav.no/pleiepenger-barn

Du kan sortere på hva som er riktig for din situasjon for å se riktig informasjon. 

Anonymkode: 6dc8c...0e2

Takk 😊

Skrevet

Pleiepenger kan man få perioder av gangen. Det går ikke utover din sykmelding opptjening. 
helst skal det være spesialisthelsetjenesten som søker om pleiepenger, men fastlege kan også gjøre det 

Anonymkode: 14ca1...bbd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan fungerer denne ordningen? Er det som med sykemelding av man får for en kortere periode om gangen, eller som foreldrepermisjon hvor man får permisjon for flere mnd om gangen? 

Jeg hadde en datter på sykehuset, og der måtte jeg være med henne i mange måneder. Da fikk jeg pleiepenger, og da hun skulle hjem, så fikk jeg forlengelse fordi hun måtte være hjemme og ha tilsyn og hjelp. Jeg fikk som regel for 2 måneder av gangen, så måtte jeg få en forlengelse. Av og til fikk jeg bare en måned. Men sammenhengende hadde jeg da 2 år med pleiepenger. 

Pleiepenger gir rett til sykepenger. Har du gått på pleiepenger ett år, så kan du likevel ha full rett til sykepenger etterpå. 

Så vil jeg tro at det er veldig ulike hvor kort -eventuelt lang periode, alt etter sykdom på barnet. Pleiepenger er maks 6-7G, dvs at hvis du tjener over en viss sum, jeg tror det er 600 000 something, så får du ikke for de siste der. Jeg gikk ned 200 000 i lønn disse årene på en måte, men det er jo en veldig bra ordning da. 

Anonymkode: 09b75...326

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...