Gå til innhold

Anbefal en bank som vurdere boliglån til folk uten fast jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Fjugur skrev (3 minutter siden):

Akkurat... litt andre tider da ...

Ja, jeg er virkelig glad for at det ble samlivsbrudd da og ikke nå, av flere grunner 

Anonymkode: 82613...da6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
jegerrinne skrev (12 minutter siden):

Min erfaring er småbanker lokalsoner som eks andebu sparebank, etnedal sparebank, banker under eika gruppe ser mer på helhet en hva DnB, Nordea, sparebank 1 gjør.

Men har du sjekket opp med husbanken

Har ikke sjekket med Husbanken ennå. Det er vel visse kriterier før Husbanken kan tilby noe, som f.eks. barn inn i bildet og først avslag av andre banker?

Har lekt litt med boliglånskalkulator hos de mindre kjente bankene, og det virker som de er en del dyrere.

Anonymkode: 426f0...88d

Skrevet

Små lokalbanker.

Ring å avtal møte.

Har du noen som kan være medlåntaker? Har du nok egenkapital? 

Anonymkode: f31ca...135

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Små lokalbanker.

Ring å avtal møte.

Har du noen som kan være medlåntaker? Har du nok egenkapital? 

Jeg har medlåntaker, men veldig lite i inntekt pga studier. Jeg har kausjonist.

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke sjekket med Husbanken ennå. Det er vel visse kriterier før Husbanken kan tilby noe, som f.eks. barn inn i bildet og først avslag av andre banker?

Har lekt litt med boliglånskalkulator hos de mindre kjente bankene, og det virker som de er en del dyrere.

Husbanken er for de med lav inntekt som ofte ikke får lån ellers  men som kan bevise at de kan håndtere et lån.

Beste er å få time i de små lokallagene. Og ta en prat med rådgiver

Skrevet
jegerrinne skrev (1 time siden):

Husbanken er for de med lav inntekt som ofte ikke får lån ellers  men som kan bevise at de kan håndtere et lån.

Beste er å få time i de små lokallagene. Og ta en prat med rådgiver

Men er det inntekt eller ansettelsesforhold som er viktigst i banken sine øyne? Jeg tjente 650 tusen i fjor så i teorien skal jeg kunne få lån på 3 millioner, men som mange andre her sier, jeg er ikke garantert noen kroner.

Jeg får vel prøve meg hos Husbanken også.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for ditt svar.

Det er det jeg frykter at de kommer til å si, at jeg ikke er garantert ei krone en gang. Men i og med at jeg har jobbet der i ett år nå (ofte overtid), og jeg kan nesten garantere at behovet for jobb blir stort fremover, så kan banken ta en sjanse? Risikoen er alltid der, men historisk sett har jeg tjent nok til å kunne betjene et lån på 14 tusen + mer hvis det skulle trengs.

Som skrevet i åpningsinnlegget så sitter jeg igjen med en god del penger etter at husleien, bil, forsikringer og andre regninger er betalt.

Satt akkurat å kikket på Nordea. La du inn søknad hos dem eller avtalte du et møte med rådgiver?

Ingen vits i å søke hos Nordea når du ikke har stått i samme stilling med kontinuerlig lønn de siste 3 årene så lenge det ikke er snakk om stilling som sykepleier. Og overtid regnes heller ikke med.

Anonymkode: 13f70...532

• Liker 2
Skrevet
Schmuhu skrev (5 timer siden):

Hvordan er det med selvstendig næringsdrivende da?

Får ingen av de lån?

Til Ts: 
Vurder å høre med tilfeldig bank ute i distriktet. Har du hørt om f.eks. Flekkefjord Sparebank?

Nettopp.

Schmuhu

Jo, hvis de kan vise til stabil inntekt i firmaet de siste 3 årene minimum, samt står igjen med god nok økonomi etter at en viss buffer på inntekten er fratrukket.

Anonymkode: 13f70...532

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du vil være en høyrisikokunde, så du vil uansett ikke få beste rente hos bankene.

Men hva har du i egenkapital?

Anonymkode: b24ff...637

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Får jeg en f.eks. fast helgestilling så har jeg fullt den uka. Leier de meg inn på 2-3 vakter så utløser det overtid fra første time. Arbeidsgiver har et budsjett å forholde seg til, og vil spare mest mulig.

Nei, det stemmer ikke. Det utløses ikke overtid før man reelt sett overskrider 100% arbeidstid. 

Anonymkode: deac4...54b

• Liker 2
Skrevet

Små lokale banker er ofte mer villige til å se på det sånn som du beskriver, at de ser mer på helheten.

Anonymkode: b6322...643

Skrevet
Fjugur skrev (4 timer siden):

Akkurat... litt andre tider da ...

Ja, og bankene strekker seg gjerne litt mer når det er snakk om samlivsbrudd, særlig hvis det er snakk om barn og å beholde bolig.

Og når den du quotet fikk rammelån, har vedkommende hatt ganske mye egenkapital, typisk minst 40%. 

Anonymkode: d9402...eba

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har medlåntaker, men veldig lite i inntekt pga studier. Jeg har kausjonist.

TS, du må glemme hele tanken på å kjøpe nå. Det har du ikke råd til. Vent til du er ferdig med studiene og har en skikkelig jobb, hos en arbeidsgiver som ikke bare utnytter deg med en bullshit-arbeidsavtale. 

Anonymkode: d9402...eba

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvor i landet bor du? Kan du finne en leilighet til 2- 2.5 mill?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det noen som kan dele erfaring og anbefale en bank som ser individuelt på saker istedenfor å bruke "automatiske prosesser" som henter all info fra Altinn o.l. og man blir blankt avvist pga dette?

Jeg er i "midlertidig ansettelse", men det har jeg vært i 3 år. Kontrakten har alltid vært fornyet og den jeg fikk nå nylig, går til det "uendelige" - altså ingen sluttdato.

Inntekten min er ikke alltid den samme hver måned: I januar kan jeg få 25 tusen utbetalt, i februar kan jeg få 45 tusen utbetalt. Men det er alltid som regel 30-35 netto. I fjor har jeg tjent nok til at jeg kan få lån på 3,5 millioner, utifra boliglånskalkulator.

Hvordan overbevise banken om at jeg KAN betjene et lån på 14 tusen i mnd. når jeg selv har betalt husleie på 12 tusen i 3 år og tjener såpass greit og sløser ikke med penger på tullball, at jeg sitter igjen med over 20 tusen kroner som jeg kan spare?

Joda det finnes. Banken heter BankRottAS. 

Anonymkode: d8980...b32

• Liker 1
Skrevet

Så du er tilkallingsvikar uten noe fast prosent, kun jobbet 1 år og har ikke noe egenkapital? Ekstremt lite sannsynlig at du får lån noe sted.

Anonymkode: 49383...6a5

• Nyttig 4
Skrevet

Jeg fikk lån da jeg var arbeidsledig hos DnB før koronatiden. Men jeg hadde partner og jeg er utdannet helsepersonell. De sa at utdanningen hadde alt og si, da det skrikes etter helsepersonell, de så ikke for seg at jeg kom til å gå uten arbeid lenge.

Anonymkode: f18f9...2a2

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk boliglån i en liten lokalbank på midlertidig kontrakt. Tror kanskje det er veien å gå. 

Anonymkode: 2a039...864

• Liker 1
Skrevet

Vi er tilbake til vanlig rente og nullrente kommer ikke tilbake. Å ha fått lån i 2019 kan ikke sammenlignes med nå, ikke boligpriser for den saks skyld heller.

TS, du begynner på feil ende. Jeg tenker også hvis du har en jobb der det er så stor mangler er det jo pussig at du ikke klarer fast ansettelse.

Anonymkode: a49be...b08

• Liker 2
Skrevet

Student med deltidsstilling a la 30% da jeg fikk boliglån hos DnB for 4 år siden.

Jeg vet DnB er lite poppis her inne men jeg er kjempefornøyd. 

Anonymkode: 953b6...5b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...