Gå til innhold

Hva gjøe du kvinne 40+ for å få i deg nok proteiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jo eldre en blir jo letter foersvinner muskelmassen,  hva gjør du for å få i deg nok proteiner?

Jeg trener en del styrke også. 

Anonymkode: 30889...35d

Skrevet

Med mindre du er body builder eller har et veldig ensidig kosthold så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for å få i deg for lite proteiner.

Anonymkode: 632a9...47a

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

My revolution proteinpulver. Jeg bruker lifesum for å prøve å få i meg nok mat (/kalorier) og vet at jeg ikke får nok protein, og jeg trener mye, så da blir det det. 

Anonymkode: 68d41...592

Skrevet

Prioriterer proteinholdige matvarer, drikker en proteinshake (My revolution) de dagene hvor det av ulike årsaker blir litt lite, men kan gå lenge mellom hver gang. 

Anonymkode: 9dd9c...316

Skrevet

Egg 

Anonymkode: 524ea...167

• Nyttig 8
Skrevet (endret)

Nå er ikke jeg 40+, men jeg gjør det samme som en kvinne på 40+ kan gjøre.

Jeg spiser en proteinkilde til hvert eneste måltid, og ligger på rundt 30-32 gram proteiner per måltid. Dette vet jeg fordi jeg logger maten min av og til, for å sjekke at jeg spiser nok proteiner. Jeg ligger på rundt 125 gram protein hver dag. 

Trener styrke rundt 3-4 ganger i uka, og kondisjonstrening 2 ganger i uka. Jeg er opptatt av at eventuell vekt jeg mister ikke skal være muskelmasse, eller at eventuell vekt jeg legger på meg, helst er muskelmasse. Derfor spiser jeg en del proteiner. Men er også påpasselig med å få i meg et balansert kosthold - fett og karbohydrater er også viktige næringsstoffer.

Spiser egg, kylling, cottage cheese, kesam/vaniljekesam, fisk, ost. Noen shaker her og der, av og til litt proteinpulver i oppskrifter som f.eks. pannekaker. 

Endret av drue
  • Liker 1
Skrevet

Mye egg, ost og linser. Spiser ikke kjøtt/fisk av ideologiske grunner 

Anonymkode: 8d6b3...dc8

• Nyttig 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mye egg, ost og linser. Spiser ikke kjøtt/fisk av ideologiske grunner 

Da får du ikke i deg nok fullverdige proteiner, og mangelen på kollagen vil virkelig vise seg på hud og muskulatur senere. 

TS, jeg spiser godt med villfisk, egg, og rent rødt kjøtt regelmessig. I tillegg nøtter, frø og noe planteproteiner, men det er animalsk protein som er høykvalitets som kroppen trenger. 

Anonymkode: f5dce...a5b

• Liker 1
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da får du ikke i deg nok fullverdige proteiner, og mangelen på kollagen vil virkelig vise seg på hud og muskulatur senere. 

TS, jeg spiser godt med villfisk, egg, og rent rødt kjøtt regelmessig. I tillegg nøtter, frø og noe planteproteiner, men det er animalsk protein som er høykvalitets som kroppen trenger. 

Egg er da en svært god og ost er svært anerkjente kilder til protein, der er du nok feilinformert. En vegetarisk diett er sett på som helt likeverdig og i mange tilfeller sunnere enn tradisjonell kost av blant annet FHI.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Egg er da en svært god og ost er svært anerkjente kilder til protein, der er du nok feilinformert. En vegetarisk diett er sett på som helt likeverdig og i mange tilfeller sunnere enn tradisjonell kost av blant annet FHI.

Jeg levde utelukkende på plantekost i mange år, så jeg tar det ikke ut av lufta. Plantekost er bra i teorien, men rådene og kunnskapen fra myndighetene har en del brister. Verken egg eller ost inneholder kollagen, som er veldig viktig for muskler. Kroppens evne til å lage egen kollagen svekkes med årene. 

Hva som gjør en diett sunn eller ikke, er sammesetningen av næringsstoffer, og kvaliteten på råvarene man spiser. Soyaburger med soyaost og burgerbrød, vil aldri være sunnere enn elgstek og ovnsstekte grønnsaker. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tror fortsatt folk på at man kun får i seg nok protein ved å spise fullverdige protein kilder?🙄

Anonymkode: 8cac0...e93

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg levde utelukkende på plantekost i mange år, så jeg tar det ikke ut av lufta. Plantekost er bra i teorien, men rådene og kunnskapen fra myndighetene har en del brister. Verken egg eller ost inneholder kollagen, som er veldig viktig for muskler. Kroppens evne til å lage egen kollagen svekkes med årene. 

Hva som gjør en diett sunn eller ikke, er sammesetningen av næringsstoffer, og kvaliteten på råvarene man spiser. Soyaburger med soyaost og burgerbrød, vil aldri være sunnere enn elgstek og ovnsstekte grønnsaker. 

Ja for det er jo selvsagt enten eller.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har lest at når du blir eldre, eldre en 40+ kan kreatin være en god løsning sammen med vanlig kosthold.

ang. Proteiner som mange gir gode råd om her i forumet. Er man ikke er mye aktiv vil protein bli omgjort til fett i kroppen. 

Anonymkode: 29543...bf5

• Liker 1
Skrevet

Spiser mange hardkokte egg og endel mandler. Har prøvd å spise mer makrell i tomat, men blir fort lei av der.

Skrevet

Absolutt ingenting. Jeg er altetende og vurderer sjansen for proteinmangel til å være latterlig lav. 

Anonymkode: a6b40...2fa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Jeg spiser mye rent kjøtt og spiser få og store måltider. Jeg får i meg ca 200 gram protein hver dag hvis jeg spiser 2000 kcal, med minst 100 gram protein i et måltid. :)  Planter er dårlig proteinkilder og det er veldig vanskelig å få i seg nok fra dem. Dessuten har de lite lysin som er aminosyren vi må få en god dose av for å trigge muskelsyntese. Planter har heller ikke karnitin og de har lite karnosin. Det er animalsk man må gå for hvis man vil ha en sunn og frisk kropp, særlig når man blir eldre. :) 

Anonymkode: 5c487...543

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg spiser mye rent kjøtt og spiser få og store måltider. Jeg får i meg ca 200 gram protein hver dag hvis jeg spiser 2000 kcal, med minst 100 gram protein i et måltid. :)  Planter er dårlig proteinkilder og det er veldig vanskelig å få i seg nok fra dem. Dessuten har de lite lysin som er aminosyren vi må få en god dose av for å trigge muskelsyntese. Planter har heller ikke karnitin og de har lite karnosin. Det er animalsk man må gå for hvis man vil ha en sunn og frisk kropp, særlig når man blir eldre. :) 

Ja det er vel derfor sykehusene er stappfulle av veganere med proteinmangel:ironi:

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Bruker Lifesum og spiser matvarer jeg vet inneholder mye proteiner. Teller sånn ca sånn at jeg får i meg nok.

Anonymkode: fac1e...2b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja det er vel derfor sykehusene er stappfulle av veganere med proteinmangel:ironi:

Veganerne gir seg vanligvis når de blir syke, og så bygger de opp muskler igjen med animalsk.

• Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Veganerne gir seg vanligvis når de blir syke, og så bygger de opp muskler igjen med animalsk.

🤦🏼‍♀️

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...