Gå til innhold

Barnebidrag når far får nytt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far skal ha nytt barn, og på samme tid ønsker ikke våre to felles barn å være hos han mer enn noen timer på dagtid annenhver helg. Grunnen for dette valgetvhos barna gåe jeg ikke nærmere inn på, men de har legitime og konstruktive svar på hvorfor. De er 12 og 10 år. 

Jeg var dum nok til å tro at vi kunne ha en privat avtale om barnebidrag, og det endte med at han unnlot å betale i lang tid. Jeg har lært, og vil være i forkant denne gangen og sende inn papirene til NAV så fort en ny avtale er i boks. Den nye avtalen vil da være 100% hos meg (bare timer hos han annenhver helg og noe ekstra i ferier. 

Men når han skal ha nytt barn, vil dette da påvirke bidraget til våre felles barn? Jeg er redd jeg søker om nytt bidrag gjennom nav, og det ender med at han betaler mindre enn per dags dato. Han skylder allerede 40.000 kr. Og jeg går i minus annenhver mnd. Han betaler heller ikke tannregulering, som blir en god del, og jeg var derfor nødt til å utsette behandlingen i 6 mnd før jeg hadde spart nok til de første behandlingene. Så jeg prøver ikke å tyne han for penger, men at barna skal få dekket sine behov, som også han er ansvarlig for. 

Anonymkode: 355d5...f4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men når han skal ha nytt barn, vil dette da påvirke bidraget til våre felles barn?

Det kan gjøre det, inntekt spiller inn. 

Skrevet

Er du ny ansatt i nav som sliter med bidrag? Da vettu hvis du er smart så stikker du! Det er den vanskeligste jobben i hele NAV. Det er mange som slutter pga dårlig lønn ettersom det er hundre arbeidsoppgaver å oppfylle. Slutter selv etter maks to-tre år. 

Anonymkode: 6ab8e...943

Skrevet

Om barna ikke vil til far, og han har foreldreomsorg f eks 60/40 vil det ikke bli slik at du nå får 100% bidrag om barna ikke ønsker være der. 
Da må du først kreve fullt foreldreansvar. 
stopp den private avtalen så fort du kan og ta det via nav. Han betaler ut fra inntekt, og når han får et nytt barn vil han få mer utgifter som kan bety at han er mindre betalingsdyktig til deg. Men skjekk opp med nav.  
hvis du er smart så gi han beskjed om at hvis han ikke betaler de 40.000 han skylder deg og følger opp betalingen tar du det via nav. Det kan være et pressmiddel. 
for det første må han betale mer om det går vis nav, fordi de skal ha sin del av kaka, og det blir automatisk trekk fra arb giver fra hans side. Så det kommer han seg ikke ut av 

Anonymkode: 76f6e...74b

Skrevet

Nytt barn skal føre til omregning da han har forsørgerplikt ovenfor minstemann også. 

MEN! Jeg vet om flere som må betale like mye til tidligere barn selv om de får ett nytt barn med en annen. Ja, til og med når de blir aleneforsørger for det minste barnet. 

Anonymkode: 5f864...d71

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om barna ikke vil til far, og han har foreldreomsorg f eks 60/40 vil det ikke bli slik at du nå får 100% bidrag om barna ikke ønsker være der. 
Da må du først kreve fullt foreldreansvar. 
stopp den private avtalen så fort du kan og ta det via nav. Han betaler ut fra inntekt, og når han får et nytt barn vil han få mer utgifter som kan bety at han er mindre betalingsdyktig til deg. Men skjekk opp med nav.  
hvis du er smart så gi han beskjed om at hvis han ikke betaler de 40.000 han skylder deg og følger opp betalingen tar du det via nav. Det kan være et pressmiddel. 
for det første må han betale mer om det går vis nav, fordi de skal ha sin del av kaka, og det blir automatisk trekk fra arb giver fra hans side. Så det kommer han seg ikke ut av 

Anonymkode: 76f6e...74b

Dette stemmer jo ikke, foreldreansvar har ikke noe å si for bidraget, det er samværet som betyr noe.

Hvis han tjener lite kan et nytt barn påvirke, men jeg ville uansett formalisert via nav siden han allerede roter med betalingen.

Anonymkode: d25c1...400

Skrevet

Du bør søke via nav med en gang. Du trenger ikke vente på en avtale. Du kan oppgi reelt samvær pr nå. Penger for tannregulering søker du også om via nav på egen søknad. Da må han betale. Dette er ikke noe å vente med. 

Anonymkode: be4f9...ae8

• Liker 1
Skrevet

Søk via nav for å få nytt bidrag utregnet. Han skal ikke få slutte unna.

Ja, nav tar høyde for at far har forsørgerplikt for det nye barnet, så da blir det trolig mindre utbetalt.

Men, hvis du tjener lite kan du ha rett på bidragsforskudd fra nav i tillegg

Skrevet

Det finnes eget skjema for tannregulering, mener nav kan hjelpe deg å kreve inn pengene for halve regningen.

Hvis du vet hva han tjener så kan du plotte inn ekstra barn i bidragskalkulatoren og se om det gjør noe forskjell. Med din historie er det kanskje like greit å la nav både beregne og kreve inn bidraget, for forutsigbarheten sin skyld?

Anonymkode: b8162...fc1

Skrevet

Her fikk vi 3 barn, far betaler ikke bidrag mer, men tror han vippser 1000 hver mnd og de deler ting som tannregulering og sånt.

Anonymkode: b51ad...50e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her fikk vi 3 barn, far betaler ikke bidrag mer, men tror han vippser 1000 hver mnd og de deler ting som tannregulering og sånt.

Så far forsørger ikke alle barna sine? For en fantastisk mann *ironi*

Anonymkode: fb1b6...4cb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Så far forsørger ikke alle barna sine? For en fantastisk mann *ironi*

Selvsagt, de deler på utgifter som omhandler barnet, begge foreldrene kjøper klær og ting barnet trenger, mor betaler fotball, far betaler dans, far betaler 1000 for ekstra mat hos moren siden hun er hakket mer hos mor en far.

men moren har vært innom å ha lyst på mer fordi mye vil ha mer, hun har vel kanskje hatt en venninne som har fått drittmye av sin eks.

det må være kjedlig å være så pessimistisk🫠

Skrevet

Ja det påvirker muligens noe, men det kommer an på satsene i utgangspunktet. Min mann har særkullsbarn han betaler bidrag for (via NAV) og da vi fikk felles barn forble bidraget uendret. 

Det er bare å legge inn tallene i bidragskalkulatoren.

Ellers er det bare å søke via NAV.

Anonymkode: a913e...a75

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvsagt, de deler på utgifter som omhandler barnet, begge foreldrene kjøper klær og ting barnet trenger, mor betaler fotball, far betaler dans, far betaler 1000 for ekstra mat hos moren siden hun er hakket mer hos mor en far.

men moren har vært innom å ha lyst på mer fordi mye vil ha mer, hun har vel kanskje hatt en venninne som har fått drittmye av sin eks.

det må være kjedlig å være så pessimistisk🫠

Hakket mer hos mor, er det sånn type annen hver helg hos sin far? 

Absolutt ikke pessimistisk- bare realistisk, som vet at en ikke forsørger et barn med 1000 kr i mnd i dag - uansett alder.

Synes det er så trist når fedre gjør som mannen din, nedgrader sin(e) eldste barn.

Ingen mann i mine øyne.

Skrevet

Det kommer an på. Når jeg og min samboer fikk barn påvirket ikke det barnebidraget han betalte for sine 2 særkullsbarn. Du kan også søke nav om å kreve inn pengene for reguleringen, dette skal han betale halvparten av uavhengig av inntekt og antall barn.

Anonymkode: 78b46...7e1

Skrevet

Ta det via Nav med engang.

Han skal betale mindre når han får nytt barn, men likevel så blir bidraget fastsatt og innkrevd via Nav sånn at du får bidrag på en fast dato hver måned og økonomien din blir mere forutsigbar. Ift tannregulering så kan det også gå via Nav

Dropper han å betale så vil Nav Innkreving etterhvert gripe inn, og han mister retten til å betale regningen selv, og de trekker både bidrag + nedbetaling av gjeld direkte via arbeidsgiver. Bidragsgjeld blir heller ikke foreldet, så uansett hvor lang tid det går så fortsetter de å trekke (men det han skylder i bidrag nå teller ikke med da Nav ikke er involvert’

Var gjennom dette selv med eksen; skulle ha privat avtale og satte opp lavere beløp mot at han bidro til dyrere innkjøp som feks vinterdress, vintersko, sykkel, ski, treningskontigent osv. Etter eget ønske så starter vi med annenhver helg og en dag i uka da barnet bare var 3 år, men planen var å trappe opp samvær jo eldre barnet ble. Jeg sendte med alt av klær og utstyr til samvær. Men bidraget ble en kilde til konflikt da han sjeldent betalte til avtalt dato, og veldig ofte så betalte han litt nå og litt da. Han skulle betale 1500kr hver måned, og han tjente tre ganger så mye som meg og satt godt i det. Etterhvert så begynte han også å rote med samværshelger, da det var kjekkere å stikke på byen med kompiser. Fikk også ny dame etterhvert, da utgikk også samvær pga de behøvde tid sammen i helgene.

Fikk nok tilslutt og sa fra at hvis han ikke skjerpet seg og betalte når han skulle, og i tillegg droppet samvær (og satte meg i en vrien situasjon da jeg hadde arbeidshelg når barnet var hos far) så kom jeg til å søke bidrag via Nav. Han troddeA nok det var tomme trusler da han var vant med at jeg svelgte kameler og føyde meg pga barnet, men nok var nok. Selv om samvær var nesten ikke-eksisterende så var jeg grei og førte om samvær med annenhver helg, annenhver ferie og 2 uker sommerferie. Bidraget gikk opp fra 1500kr til over 4000kr. Han prøvde seg på å ikke betale, men etter 2 måneder grep Nav Innkreving inn. Så både bidrag og nedbetaling av gjeld. Gjeld pga Nav brukte 4mnd på å behandle saken, og ila de månedene så betalte han ikke ett øre privat. Hadde han vært smart og betalt så ville det blitt trukket fra. I tillegg til de månedene vedtaket om bidrag var fastsatt og han betalte ikke.

Han fikk etterhvert 2 barn med ny samboer, men det utgjorde ikke så stort fratrekk i bidraget

En annen fordel med å ha bidraget via Nav er at bidraget øker med barnets alder, og dette regulerer Nav automatisk

Anbefaler alle som ikke har ett godt samarbeid om å ta bidraget via Nav. Det var en lettelse å slippe den irritasjonen over at han ikke betalte, sende melding å be han betale. Slipper å tenke på det i det hele tatt. Og jeg følte at han mistet den maktbiten over med ved at jeg måtte mase etter bidrag. Det at han droppet samvær etter som det passet han kunne jeg ikke gjøre noe med. Så jeg innstilte meg på null samvær og ordner meg fast barnevakt sånn at jeg ikke ble opprådd da jeg hadde arbeidshelg, og hadde jeg reiseplaner når barnet skulle til far så tok jeg alltid høyde for at barnet ble med. Gjorde meg helt uavhengig av eksen, og det ble lite «barnefri» Men fullstendig verdt det da det ble mindre frustrasjon over at han ikke holdt samværsavtalen

Søk i dag; behandlingstid er ca 4 mnd. Du må betale ett engangsgebyr på ca 800kr (men det bortfaller hvis du har lav inntekt), husk også å krysse av for at Nav skal kreve det inn, ikke bare fastsette bidraget. Du kan også søke bidragsforskudd ved lav inntekt.

Skal ikke se bort i fra at bidraget blir høyere enn hva det er i dag. Slutt å være dumsnill mot en eks som ikke samarbeide og driter i avtalen dere har laget privat. Det gagner bare han. 

Anonymkode: 75019...137

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...