AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #1 Skrevet 24. januar 2024 Jeg jobber med selvfølelse, men syns ikke den er helt stabil. Tidligere har det vært sånn at når jeg blir interessert i en daler selvfølelsen og jeg mister troen på meg selv. Vet ikke om det enda er sånn. Er på leit etter en ny, men ikke møtt en jeg liker enda. Noen som har gode råd for å holde selvfølelsen mer stabil? Anonymkode: fcf48...78a 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #2 Skrevet 24. januar 2024 Helt vanlig. Prøv å gi litt faen i akkurat det. Det er ikke "selvfølelsen" som daler. Det er du som prater pisspreik til deg selv. Slutt med det. Anonymkode: cdaeb...39e 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #3 Skrevet 24. januar 2024 Tror også det er normalt, har kjent på det samme. Og en annen erfaring; litt komisk, men like irrasjonelt: Min nåværende kjæreste hadde vært en god og nær venn i over to år, da han én kveld erklærte sine følelser for meg og ville være sammen for alltid. Dagen etter fikk jeg panikk for å ødelegge alt, ved feks å si noe dumt osv., og dra ned det gode inntrykket han hadde av meg. Jeg tenkte at det beste ville være om vi aldri snakket sammen igjen. 🤭 Hadde skikkelig høy puls også, "det var det", liksom. Fortsatt kan jeg innimellom kjenne på frykten for å bli kjedelig, at han skal bli lei, men jeg prøver å minne meg selv på at dette også kommer fra et irrasjonelt sted. Anonymkode: 99666...d95
Helene1982 Skrevet 24. januar 2024 #4 Skrevet 24. januar 2024 Jeg har vanligvis veldig godt selvbilde (nesten litt oppesen) men når jeg liker noen veldig godt, kan jeg av og til bli usikker på meg selv, nettopp fordi jeg synes DE er så bra. Da hjelper det meg å tenke på at DE har valgt meg, og jeg må stole på deres dømmekraft. Jeg tror vi alle er våre egne verste fiender, og det er normalt å være usikker og sårbare av og til, men om jeg ikke tror at jeg er god nok og repeterer det for meg selv og andre, blir det sant til slutt. Hvis noen hele tiden sier til meg at jeg er for bra for dem, tror jeg dem til slutt. 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 25. januar 2024 #5 Skrevet 25. januar 2024 (endret) Det er nok litt fight and flight som slår inn. Å få følelser for noen gjør deg sårbar. Sårbarhet gjør at du vil beskytte deg selv. Å beskytte seg selv gjør gjerne at en selvsaboterer seg selv så en på en måte gir den andre muligheten til å dumpe deg, men du har en følelse av kontroll fordi du er den som pushet vedkommende bort. Så trikset er å omstille seg. For uten å åpne hjertet sitt og tillate å være sårbar vil en heller aldri kunne oppleve den dype ekte kjærligheten. Ironisk nok skal kjærlighet føles litt vondt og sårbar. Men med den rette personen vil du føle deg tryggere enn noensinne❤️ Endret 25. januar 2024 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #6 Skrevet 25. januar 2024 Det WhisperingWind sa. (hun er en av de få voksne her, mentalt) Men jeg vil gjenta den forenklede meldingen jeg startet med.. Det handler om hvordan du skal lære å takle det. Du, som veldig mange, andre har en indre kritiker. Den har som oppgave å skape angstreaksjoner for å beskytte deg. Den er nyttig, fordi i urtiden kunne det å være sosial misfit ha fatale følger. Så vi er programmert til å være opptatt av det.. Men som med mange andre angstreaksjoner, er den kraftig overdreven hos mange. Sikkert på grunn av dårlige opplevelser som barn. Så du hsr utviklet en sterk indre stemme som påpeker slle svakhetene dine, at du ikke er god nok og masse "hva hvis" tanker. Du er nødt til å gi dette en identitet. Du merker den er der npr du kjenner klumpen i magen, hjertbank eller tungsinn. De er alltid fulgt av masse negativ imdre dialog. Vinnie kaller den "Styggen på ryggen". Du må lære deg å kjenne igjen dette, gi det en identitet og si til deg selv "Ja, der kom du ja, med all den negative dritten.. Men i dag kan du sitte pent på en krakk på sidelinja, for i dag gir mor faen i deg og fokuserer kun utover ; på daten jeg skal på, det praktiske, hva jeg skal ha på meg og så skal jeg ha litt fri." Anonymkode: cdaeb...39e 1
Pålet Skrevet 25. januar 2024 #7 Skrevet 25. januar 2024 De aller fleste er redd for avvisning og følelsen av å bli målt og ikke funnet bra nok, Men det handler ikke om at det er noe feil med deg, det handler om at man ikke passer sammen. Det er sikkert mange du har møtt som det ikke er noe spesifikt galt med, men som ikke er rett for deg, tenker jeg 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 25. januar 2024 #8 Skrevet 25. januar 2024 Pålet skrev (22 minutter siden): De aller fleste er redd for avvisning og følelsen av å bli målt og ikke funnet bra nok, Men det handler ikke om at det er noe feil med deg, det handler om at man ikke passer sammen. Det er sikkert mange du har møtt som det ikke er noe spesifikt galt med, men som ikke er rett for deg, tenker jeg Oftest skjer slår frykten inn nettopp fordi det kan være den rette. Mer å tape.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå