Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #61 Skrevet 31. januar 2006 Jeg har da ikke nevnt et sted at noen skal være forskånet mot kritikk. Å bli fornærmet, derimot, synes jeg ingen fortjener. Publisering av de bildene er en fornærmelse mot muslimer, ikke en kritikk. Jeg synes at du skal lese innleggene bedre før du svarer. I innlegget skriver jeg at det er mye jeg ikke er enig i i mange religioner, men hvorfor skal jeg blande meg i det, så lenge det er harmløst? ← Kritikken går ut på å ikke bli fornærmet av noe så banalt som en tegning av profeten. Skulle vi her i vesten ha listet oss rund på tå rundt kristendommen gjennom hele historien så hadde nok ikke eksistert et nettsamfunn for kvinner den dag i dag. Da hadde kvinner hatt nok med å ta seg av hus og hjem, mens far var ute og jobbet og sanket inn skatten til kirka.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #62 Skrevet 31. januar 2006 Kritikken går ut på å ikke bli fornærmet av noe så banalt som en tegning av profeten. Skulle vi her i vesten ha listet oss rund på tå rundt kristendommen gjennom hele historien så hadde nok ikke eksistert et nettsamfunn for kvinner den dag i dag. Da hadde kvinner hatt nok med å ta seg av hus og hjem, mens far var ute og jobbet og sanket inn skatten til kirka. ← Det at kvinner var hjemme gikk utover noen, nemlig kvinnene. At ikke muslimer vil tegne profeten går ikke ut over noen. Derfor ser jeg ikke behovet for å forandre det. Det er andre ting jeg synes er viktigere å kritisere, i så fall. (Men som nevnt, har jeg ikke behov for å forandre andres syn så lenge det ikke går utover noen.)
Gjest Maddy Skrevet 31. januar 2006 #63 Skrevet 31. januar 2006 Kan overhode ikke fatte hva Jyllands Posten og Magazinet har tenkt på jeg som overhodet trykker disse bildene. Visst er det ytringsfrihet, men man må jo bruke hue også da. Har de et behov for å tirre og provosere den muslimske verden eller ?
Utenriksmedister Skrevet 31. januar 2006 #64 Skrevet 31. januar 2006 (endret) Kan overhode ikke fatte hva Jyllands Posten og Magazinet har tenkt på jeg som overhodet trykker disse bildene. Visst er det ytringsfrihet, men man må jo bruke hue også da. Har de et behov for å tirre og provosere den muslimske verden eller ? ← Man ville demonstrere hvor skjør pressefriheten er, men nå er overreaksjonen folk reagerer på. De fleste her mener vel at det var unødvendig å trykke tegningene, men reaksjonen som kom tilbake står slett ikke i samsvar med fornermelsen. Den har vært LANGT forbi grensen for det som er sivilisert. Endret 31. januar 2006 av Utenriksmedister
liv Skrevet 31. januar 2006 #65 Skrevet 31. januar 2006 ....Og vi tar oss friheten å tråkke på Muslimenes mest hellige religiøse symbol. Det er strengt forbudt for dem å vise Mohammeds ansikt. Hva er i veien med oss som ikke kan ha respekt for andre menneskers religion, vi krever da total respekt for vår egen kultur og levesett. ← Enig, det har noe med å respektere andres tro å gjøre. Om de hadde trykket noe krenkende om kristendommen eller norge så hadde vi sikkert reagert negativt på det igjen! Det går ut på det samme!
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #66 Skrevet 31. januar 2006 Man ville demonstrere hvor skjør pressefriheten er, men nå er overreaksjonen folk reagerer på. De fleste her mener vel at det var unødvendig å trykke tegningene, men reaksjonen som kom tilbake står slett ikke i samsvar med fornermelsen. Den har vært LANGT forbi grensen for det som er sivilisert. ← hvis dette er en måte å demostrere yttringsfrihet på så tror jeg det virket mot sin hensikt
Utenriksmedister Skrevet 1. februar 2006 #67 Skrevet 1. februar 2006 (endret) hvis dette er en måte å demostrere yttringsfrihet på så tror jeg det virket mot sin hensikt ← Det er jeg ikke så sikker på.. Jeg sier ikke at det er riktig måte å gjøre det på, men når det først var gjort. så fikk skapt en viktig debatt om ytringsfriheten. Men han hadde nok ikke regnet med alle drapstrusslene... Endret 1. februar 2006 av Utenriksmedister
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #68 Skrevet 1. februar 2006 Enig, det har noe med å respektere andres tro å gjøre. Om de hadde trykket noe krenkende om kristendommen eller norge så hadde vi sikkert reagert negativt på det igjen! Det går ut på det samme! ← Med drapstrusler? Enda ikke hørt om noen drapstrusler fra Skandinavia etter at vi fikk trusler mot oss. Slike trusler er tross alt verre enn en karikaturtegning av Mohammed. Men det er nå ikke vår måte å reagere på.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #69 Skrevet 1. februar 2006 Det er jeg ikke så sikker på.. Jeg sier ikke at det er riktig måte å gjøre det på, men når det først var gjort. så fikk skapt en viktig debatt om ytringsfriheten. Men han hadde nok ikke regnet med alle drapstrusslene... ← Skuddet kom kanskje fra feil hold, men tror vi trengte det. Artig å se at man på den ene siden ikke må generalisere muslimer og på den andre siden sier at en milliard muslimer ble såret av dette. Du risikerer dødsstraff i Pakistan for blasfemi. Mange arbiske/muslimske satirikere har blitt drept gjennom tidene. hehe, og Saudia-Arabia forlanger en unnskylding! Når skal Norge forlange en unnskyldning fra dem når det kommer til brudd på menneskerettigheter og nekte kvinner (som ikke en gang får kjøre bil) stemmerett? (hvor er dere feminister? For opptatt til å karre til dere kvoteringer, seks timers arbeidsdag og økt barselspermisjon?) Typisk naivit godtroende nordmenn. "Vi må være tolerante." "Vi må forstå". Toleranse og forståelse fra oss i nord fører ikke til mer demokratiske land i midtøsten. Men nå er det noe som er viktigere enn demokrati og ytringsfrihet der nede, og det er et statisk syn på Allah.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #70 Skrevet 1. februar 2006 Det er jeg ikke så sikker på.. Jeg sier ikke at det er riktig måte å gjøre det på, men når det først var gjort. så fikk skapt en viktig debatt om ytringsfriheten. Men han hadde nok ikke regnet med alle drapstrusslene... ← Jeg synes egentlig ikke at det ble en god debatt om ytringsfriheten. De aller fleste er vel enige i at de har retten på sin side, men debatten er jo hvorvidt det var respektfullt eller nødvendig!
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #71 Skrevet 1. februar 2006 Jeg synes egentlig ikke at det ble en god debatt om ytringsfriheten. De aller fleste er vel enige i at de har retten på sin side, men debatten er jo hvorvidt det var respektfullt eller nødvendig! ← Da du kan få dødsdommer for slikt i muslimske land (og folk har fått det) så tror jeg det var nødvendig. Dagen muslimer i verden viser mer bekymring og indginasjon for måten mange kvinner blir behandlet på i muslimske land er dagen jeg skal forstå hvorfor de reagerer på denne måten på grunn av noen tegninger. Innttil da føler jeg de har verre ting å stri med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå