Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Så du sidestiller en ytring med en iboende bonus av trussel i seg med tegninger av Muhammed?

Nei, absolutt ikke. Tegningene av Muhammed er ment som en aktiv krenkelse. Ytringen er ment som en advarsel, altså mer forebyggende.

Kristenekstremistene vil altså ha konflikt, muslimske ekstremister vil unngå konflikt. En vesentlig forskjell.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nei, absolutt ikke. Tegningene av Muhammed er ment som en aktiv krenkelse. Ytringen er ment som en advarsel, altså mer forebyggende.

Kristenekstremistene vil altså ha konflikt, muslimske ekstremister vil unngå konflikt. En vesentlig forskjell.

Jeg siterer en tidligere gjest her:

Tegningene ble trykket av en grunn. En barnebokforfatter sa han ikke fikk noen til å illustrere en bok om Muhammed fordi de fryktet for sin helse og sitt liv.

Jyllandsposten ville trykke de som en kommentar til selvsensuren i forholdet til Islam. En selvsensur man ikke lenger følger i forhold til kristendommen.

Skrevet

All politisk eller samfunnsorientert (eller partsinnlegg) vidd og humor må ha en rot i det den skal sette opp dagsorden. Jeg tror at det er det bred enighet om.

Dette er ikke oppfylt på noen måte i denne saken, da selv flere utenfor det danske muslimske samfunn har rettet hard kritikk mot dette. Dette spiller egentlig ingen rolle hva andre har sagt om dette. Resultatet er blant annet at man nå har rykter om muslimer som har satt opp drapspremier for dem som dreper en av tegnerne eller fler av dem. Disse ryktene må jo tas alvorlig p.g.a. Rushdie og Nygaard m.fl. (tar forbehold for skrivefeil på navnene.)

En religion som ikke tar andres tro på like stort alvor som sin egen, har vi til gode å se. Jeg er selv kristen og overaskes fra tid til annen over mine trosfellers snevre menneskesyn og mangel på grunnleggende respekt. Så det finnes negative "fronter" i begge leire.

Jeg frykter disse retninger i hva som helst, fundamentalisme og ekstremisme. For dette setter disse over andres meninger og er dermed et brudd på grunnleggende menneskerettigheter som vi alle vil ha og leve under. Dette gjelder også usunn nasjonalisme og tanker om et homogent felleskap. Etnisk renhet har vi aldri hatt heller siden vi begynte på våre reiser for tusner av år siden, så det glemmer vi først som sist. Vi KAN leve sammen faktisk, men det kreves noe for det.

Å håne og kritisere noen uten begreper om hvordan konstruktiv krittikk skal bygges opp, er som om en bilmekaniker skulle reparere et fly. Han har et chassi og motor, samme som i en bil. Men flyet fungerer anderledes enn en bil. Derfor kan ikke denne bilmekanikeren ta den jobben. Det er vi alle enige om, selvom bilmekanikeren med mange års erfaring ville kunne gjøre ganske mye med selve motoren. Men aerodynamikken i et fly vet han lite om.

Det er slik jeg ser denne saken. Vi kan alle diskutere saker med våre nærmeste og si nærmest hva som helst og bli korrigert på dette. Men når saker skal ut i media, kreves det mer av kvaliteten og hvordan man skal behandle stoffet. Å lage storm er enkelt, det ser vi jo nå. Hvor ble det av konstruktiviteten og mulighetene for samtaler rundt den artikkelserie Jyllandsposten begynte med i november i fjor.

Jyllandsposten og Trykkefrihedsselkapet inviterte til diskusjon om Islam og pressefrihet den 25. november ifjor. ca. 200 dukket opp og de hadde foredragsholdere med tung internasjonal erfaring. Dette var møte nummer fire som var satt stand i løpet av 2005.

Så kuliminerer dette ned til karikaturtegninger som bærer et amatørmessig preg og savner støtte hos meddebatanter som var med på starte denne diskusjonen.

Jeg holder med muslimene i dette, ikke de virkemidler de bruker, så langt der ifra. Men jeg forstår dem.

Skrevet

Er dette virkelig noe å bry seg så meget med?

Det er bestandig noen fundamentalister som sjeneres av ytringsfriheten, men det er ingen grunn til å beklage seg over disse relativt harmløse bildene.

Skrevet

Jeg blir litt oppgitt når jeg leser tittelen på denne tråden. Vi har vel knapt noen norrøn kultur her i Norge, vi har en kristen kultur, den overtok for den norrøne for ganske mange hundre år siden. Og vi tar oss friheten å tråkke på Muslimenes mest hellige religiøse symbol. Det er strengt forbudt for dem å vise Mohammeds ansikt. Hva er i veien med oss som ikke kan ha respekt for andre menneskers religion, vi krever da total respekt for vår egen kultur og levesett.

Et homogent samfunn er statisk og begrensende. Et kulturelt mangfold bidrar til å skape forståelse for andre menneskers levesett og utvikler menneskets horisont. Det er ingen som har sagt at det er enkelt, men skal man avvise det av den grunn? Livet er ikke enkelt. Det er fullt av konflikter, fra menneske til menneske, til konflikter mellom land. Det gjør at vi utvikler oss. Det motsatte av utvikling er stagnasjon. Er det noe vi vil?

Skrevet

all religion bør hetses. Helst daglig.

Skrevet
Et homogent samfunn er statisk og begrensende. Et kulturelt mangfold bidrar til å skape forståelse for andre menneskers levesett og utvikler menneskets horisont.

Tull og tøys. Et mest mulig homogent samfunn er helt klart å foretrekke. Tviler på at vi hadde hatt noe velferdstat uten å være et så homogent samfunn som vi fortsatt er. Norge er ikke multikulturelt, vi er ett av de mest homogene samfunn i verden.

Jugoslavia var jo et koselig multikulturelt land.

Skrevet

Jeg vet om flere multikulturelle land som er "koselige." Blant annet er Singapore et land med mange ulike kulturer, og der klarer de faktisk å leve sammen. (Jeg vet det er vanskelig å tro på, men det er helt sant.)

Ærlig talt er det jo ikke rart det blir mange konflikter når det er så mange sneversynte mennesker. "Det er bare noen tegninger" er et eksempel på utsagn som viser total mangel på innsikt i andres situasjon.

Skrevet

"Den norrøne ætts kultur" består av, i den grad man skal ta norrøn-ordet på alvor her, i stor grad av invasjonskrig, drap, voldtekter, avgudsdyrkelse og generell kriminalitet og voldsforherligelse.

Jeg håper vi får inn endel muslimer som kan rette opp disse manglene ved vår ætts kultur.

Skrevet
Jugoslavia var jo et koselig multikulturelt land.

Jugoslavia var et koselig multikulturelt land helt til nasjonalismen overtok for kommunismen - mrk. jeg sier ikke at kommunismen var en bra styreform, men nasjonalismen var helt klart ikke spesielt bedre. Det samlede Jugoslavia - bl.a. Serbia, Jugoslavia, Montenegro, Bosnia, Kosovo, - jeg klarer ikke å huske alle sammen - levde fredelig sammen under kommunismen. Oppsplittingen og religionsfrihet og tilbakegangen til nasjonalisme gikk desverre ikke helt smertefritt...

Skrevet

Grunnen til at de levde fredelig var at ble holdt samlet med hard hånd av en diktator. Du kanskje ønsker et sånt samfunn med en sterk politistat. Nasjonalismen vil alltid være tilstede.

Skrevet
all religion bør hetses. Helst daglig.

Ja, religioner som forsøker å styre resten av oss må fint kunne hetses litt.

Skrevet
Jeg vet om flere multikulturelle land som er "koselige." Blant annet er Singapore et land med mange ulike kulturer, og der klarer de faktisk å leve sammen. (Jeg vet det er vanskelig å tro på, men det er helt sant.)

Ærlig talt er det jo ikke rart det blir mange konflikter når det er så mange sneversynte mennesker. "Det er bare noen tegninger" er et eksempel på utsagn som viser total mangel på innsikt i andres situasjon.

Med straffene i et land som Singapore så er det ikke rart at noen ikke gjør noe galt. Kanskje vi skal bli like flinke med dødsstraff i Norge også for å få det hele til å fungere?

Skrevet
Grunnen til at de levde fredelig var at ble holdt samlet med hard hånd av en diktator. Du kanskje ønsker et sånt samfunn med en sterk politistat. Nasjonalismen vil alltid være tilstede.

Ikke legg ord i munnen på meg. Jeg sa at grunnen var kommunismen. Men uansett så klarte de å leve fredelig sammen, muslimer og kristne. Nasjonalisme er ikke universelt, ikke i den grad det viste seg under konflikten i Jugoslavia. Mitt poeng er - i denne diskusjonen - at vi må lære å leve sammen. Det er ingen vei tilbake, verden er blitt for liten. Vi kan ikke jage ut alle muslimer. Vi er ikke et homogent samfunn lenger - til innlegget litt over som påstår det. Vi forholde oss til andre kulturer og religioner, og de fortjener vår respekt på samme måte som vi forlanger deres respekt. Vi forholde oss til konflikter, de vil alltid oppstå. Og tillater vi oss å tråkke på andre religioners hellige symboler, må vi forvente oss reaksjoner, selv om vi vil kalle det å overreagere.

Skrevet
Ja, religioner som forsøker å styre resten av oss må fint kunne hetses litt.

la oss da jobbe for mer hets av kristendommen.

Skrevet

Hva mener du Aline, at kristendommen ikke hetses og gjøres narr av?

Bedre menn enn oss tok opp kampen mot kristendommen og gjør at denne ikke lenger har makt over våre liv. Islam er en enda verre mutering av kristendommen og nå må vi starte kampen igjen.

Skrevet

svaret mitt var ironisk gjest, da jeg ikke er for hetsing eller provosering av noen religion, være seg kristendommen eller islam.

jeg synes aksept og forståelse, kunnskap og informasjon er nøkkelord både for kristne, muslimer og folk med andre trosretninger eller ikke-troende. og jeg synes ikke verken hets eller kamp er løsningen.

og jeg vet at endel er uenig med meg i det, men det driter jeg igrunnen i.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Tegnignen burde ikke bli trykket, men drapstrusler hører ingensteds hjemme. Heller ikke hjemsending av hjelpearbeidere.

Skrevet

nå følte ikke hjelpearbeiderne selv dette som en direkte trussel da, ihvertfall utifra hva de selv sa på intervjuer.

de hører etter og reiser ut, men følte seg ikke truet.

så at vi som sitter her hjemme i trygge norge, som aldri har opplevd krig og uroligheter i vårt liv, har store formeninger om disse stygge og farlige muslimene, reagerer ti ganger værre en de som faktisk lever der nede og ser, føler og opplever hvorfor ting kanskje er som de er... burde kanskje si oss at vi har mye å forstå før vi fordømmer alt som ikke er slik vi ville gjort eller slik vi er vant til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...