Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå var det forøvrig akkurat på nyhetene at norsk-pakistanske muslimer tar avstand fra flaggbrenningen etc, så tenk, det er jaggu forskjell på muslimene også gitt. :overrasket:

(igjen, ironisk det siste der, for evt som ikke forstår hva jeg mener om saken)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for meg virker det som om de tegningene ble trykket bare for å provosere, og her i norge ble de i gjengjeld trykket i en kristen avis, virker som de ville gjøre narr av islam, hva med å respektere andre religioner

Skrevet

Da tar du feil Lurven, i hvert fall når det gjelder den danske avisen. Det kom etter at ingen hadde turt å illustrere en barnebok om Muhammed. Avisen trykket bildene som en kommentar til selvsensuren i media når det gjaldt islam.

Magazinet mener jeg viste til tegneren Finn Graff som sa han ikke turte å tegne profeten av frykt for sitt liv.

Folk har jo helt feil fokus her. Dette er tegninger folkens. Reaksjonene viser hvor kort islam har kommet.

La oss tenke oss en annen situasjon. (som ikke ville skjedd i dagens verden)

Norsk avis trykker karikaturer av Jesus. Det fører til store protester i Usa og øst-europeiske land hvor man starter en boikott av norske varer. Ekstreme kristne grupper i afrika roper om hevn og truer norske interesser. Norske kristne grupperinger lover hevn mot avisen. Mektige kristne grupperinger og land ber FN om å reagere mot Norge. Kristne land trekker tilbake sine ambasadører og protesterer til den norske regjering. Redaktør og tegnere må leve under politibeskyttelse.

Ville dere virkelig legge skyld på avisen og angripe den for den "grusomme" handlingen å publisere noen tegninger?

Herregud hva har skjedd med dette landet.

Skrevet
Hvor fritt er Singapore?

Det er et fritt land. Mener du noe annet?

Skrevet
Med straffene i et land som Singapore så er det ikke rart at noen ikke gjør noe galt. Kanskje vi skal bli like flinke med dødsstraff i Norge også for å få det hele til å fungere?

Det er faktisk ikke veldig utbredt med dødsstraff i Singapore. Derimot er det strengere straffer for mange forbrytelser, noe jeg ikke ser noe galt i. (Men selvfølgelig, når noe fungerer godt i andre land, så må man unnskylde det med noe.)

Skrevet
Folk har jo helt feil fokus her. Dette er tegninger folkens. Reaksjonene viser hvor kort islam har kommet.

Ville dere virkelig legge skyld på avisen og angripe den for den "grusomme" handlingen å publisere noen tegninger?

Herregud hva har skjedd med dette landet.

Dine utsagn viser at du har null forståelse for andres syn. For muslimer er det forbudt å avbilde Mohammed. Det du kaller "bare tegninger" har en dypere og viktigere mening for dem. Jeg synes ikke handlingen var grusom, men rett og slett respektløst. Og hvorfor skal man absolutt lage en barnebok med tegninger av Mohammed når det støter så mange mennesker?

Skrevet
Dine utsagn viser at du har null forståelse for andres syn. For muslimer er det forbudt å avbilde Mohammed. Det du kaller "bare tegninger" har en dypere og viktigere mening for dem. Jeg synes ikke handlingen var grusom, men rett og slett respektløst. Og hvorfor skal man absolutt lage en barnebok med tegninger av Mohammed når det støter så mange mennesker?

Hvis muslimene ønsker å praktisere religionen sin slik de har gjort i 1300 år så vil vi aldri få noen utvikling her i verden. Muslimer, som de fleste kristne allerede har gjort, må innse at det finnes mange meningsløse gamle tradisjoner. Deriblant denne, som det ikke en gang står noe om i Koranen.

Ofte trengs det litt provokasjon for å få til debatt.

Som ateist forbeholder jeg meg retten til å ytre min menig om meningsløse religioner. Og det ønsker jeg å kunne gjøre uten å frykte for mitt liv. Jeg har så langt kunne gjort dette under fullt navn i Norge, da kristne ikke har hatt får vane å komme med drapstrusler, men det er ikke like lett nå for dagen hvis du ønsker å kritisere Norges nest største religion. Men skal man kritisere den må man bruke "diplomati", som om ikke muslimene er en del av Norge :roll:

Må stadig vekk le litt av de pk-erne som ikke ser at de er en del av problemet da de velger å se på muslimer som "anderledes" enn oss.

Skrevet

Som ateist forbeholder jeg meg retten til å ytre min menig om meningsløse religioner. Og det ønsker jeg å kunne gjøre uten å frykte for mitt liv.

Men har du enda ikke forstått at du ikke kan ærlig kritisere islam med ditt fulle navn uten å bli truet?

Skrevet
Men har du enda ikke forstått at du ikke kan ærlig kritisere islam med ditt fulle navn uten å bli truet?

Leste du ikke resten av avsnittet du siterte fra ;)

Skrevet
Hvis muslimene ønsker å praktisere religionen sin slik de har gjort i 1300 år så vil vi aldri få noen utvikling her i verden. Muslimer, som de fleste kristne allerede har gjort, må innse at det finnes mange meningsløse gamle tradisjoner. Deriblant denne, som det ikke en gang står noe om i Koranen.

Ofte trengs det litt provokasjon for å få til debatt.

Om muslimene ønsker å bevare en så harmløs tradisjon som å forby bilder av Mohammed, så forstår ikke jeg hvorfor vi skal blande oss inn i det. Det er mye jeg synes er meningsløst i diverse religioner uten at jeg skal blande meg i det!

Å provosere har jeg ingenting i mot, men å fornærme andre bare for å fornærme er idioti. (Dessuten finner jeg det merkelig at så mange er overrasket over at det kommer en reaksjon på det som har skjedd.)

Skrevet
Om muslimene ønsker å bevare en så harmløs tradisjon som å forby bilder av Mohammed, så forstår ikke jeg hvorfor vi skal blande oss inn i det. Det er mye jeg synes er meningsløst i diverse religioner uten at jeg skal blande meg i det!

Å provosere har jeg ingenting i mot, men å fornærme andre bare for å fornærme er idioti. (Dessuten finner jeg det merkelig at så mange er overrasket over at det kommer en reaksjon på det som har skjedd.)

Muslimer er da en del av det norske samfunn så hvorfor skal de være forskånet mot kritikk, men ikke for eksempel kristendommen? Ser du ikke på muslimer som likeverdige?

Skrevet

Synes faktisk at ingen har noen rett til å diskriminere noen religioner, uansett hvor humoristisk det var ment. Religion er fryktelig personlig og betyr veldig mye for mange. Og man skal slippe å bli diskriminert på denne måten. Spesielt fra en kristen avis. Respektløst og unødvendig. :(

Enig i at det er misbruk av ytringsfrihet. Lett å gjemme seg bak "ytringsfrihet".

Muslimene gjør helt rett i å reagere. Men det er selvfølgelig ikke ok å true folk på livet eller å brenne flagg. Mens flaggbrenningen kanskje er eneste måten å få oppmerksomhet fra oss på?

Håper noen (redaktør, UD, whatever) går ut og beklager det hele og svelger stoltheten sin.

Skrevet
Synes faktisk at ingen har noen rett til å diskriminere noen religioner, uansett hvor humoristisk det var ment. Religion er fryktelig personlig og betyr veldig mye for mange. Og man skal slippe å bli diskriminert på denne måten. Spesielt fra en kristen avis. Respektløst og unødvendig. :(

Enig i at det er misbruk av ytringsfrihet. Lett å gjemme seg bak "ytringsfrihet".

Muslimene gjør helt rett i å reagere. Men det er selvfølgelig ikke ok å true folk på livet eller å brenne flagg. Mens flaggbrenningen kanskje er eneste måten å få oppmerksomhet fra oss på?

Håper noen (redaktør, UD, whatever) går ut og beklager det hele og svelger stoltheten sin.

Det er vel ingen som diskriminerer (gjøre forskjell på/behandle urettferdig) noen religioner her? Manges poeng er jo at man må kunne kritisere islam på samme måte som man kritiserer kristendommen.

Selv ble jeg fortalt i en samtale med en muslim at jeg som ateist ville få det skikkelig ille i etterlivet. Hvorfor skal man få lov til å tro sånt om andre, men ikke kunne si at man mener slik tro er noe tull? Hvorfor skal man med hjelp av religion kunne mene det meste om andres væremåte, men mener man noe om religiøses væremåte så er man "slem"?

Skrevet

Gjest:

Er ikke det å latteliggjøre en religion å diskriminere? Jeg mener iallefall at det er det.

Og det er klart man skal få si sin mening, men for all del, trenger man å gjøre det på en slik måte?

Gjest Bellatrix
Skrevet

Men er det greit at jeg går ut med drapstrusler overfor de som lager vitser om kristendommen?

Skrevet (endret)
Men er det greit at jeg går ut med drapstrusler overfor de som lager vitser om kristendommen?

Absolutt ikke. Brenn gjerne flagg og marker uenighet, men ALDRI gå til trusler om drap.

Endret av Utenriksmedister
Gjest Bellatrix
Skrevet
Absolutt ikke. Brenn gjerne flagg og marker uenighet, men ALDRI gå til trusler om drap.

Det er ikke ofte jeg er enig med deg, Utenriks, men i denne saken så er jeg det. Man kan være uenige i mye, men det er aldri ok å true folk.

Skrevet

Enig. Aldri greit å true med noe som helst!

Skrevet
Gjest:

Er ikke det å latteliggjøre en religion å diskriminere? Jeg mener iallefall at det er det.

Og det er klart man skal få si sin mening, men for all del, trenger man å gjøre det på en slik måte?

Å latterliggjøre en religion er som å latterliggjøre en annen politikk du er uenig i, så nei, jeg ser ikke på det som diskriminering. Jeg kan se på det som mobbing hvis du kritiserer andre for å ha en tro, men ikke hvis du angriper saken.

Skrevet
Muslimer er da en del av det norske samfunn så hvorfor skal de være forskånet mot kritikk, men ikke for eksempel kristendommen? Ser du ikke på muslimer som likeverdige?

Jeg har da ikke nevnt et sted at noen skal være forskånet mot kritikk. Å bli fornærmet, derimot, synes jeg ingen fortjener. Publisering av de bildene er en fornærmelse mot muslimer, ikke en kritikk.

Jeg synes at du skal lese innleggene bedre før du svarer. I innlegget skriver jeg at det er mye jeg ikke er enig i i mange religioner, men hvorfor skal jeg blande meg i det, så lenge det er harmløst?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...