Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/21/455436.html

Jeg vil si at det muslimske verdenssamfunnets reaksjon på disse tegningene er et angrep på vår (ja, vår) norrøne ætts kultur. Her lager vi slike vitsetegninger av makten. Det være seg politikere, kjendiser, maktmennesker, foreninger og religioner. Humor og selvironi er en viktig del av vår (ja, vår) kultur. Å gjøre narr av makten, og maktstrukturer etc, er en forutsetning for vår (ja, vår) egalitetskultur.

Hva sier dette om sannsynligheten for reell integrering, når muslimene reagerer så sterkt på en så sentral del av vår (ja, vår) kultur? Er det ikke på tide å se virkeligheten i øynene?

Homogene samfunn fungerer mye bedre enn heterogene samfunn. Mennesket er ikke skapt til å leve som et enslig individ i en fragmentert verden. Mennesket er skapt til å leve i homogene fellesskap.

Det er meg en gåte hvorfor sosialister, og andre fellesskapsorienterte, er de fremste til å fronte denne individualistiske mutlikulti-ideologien.

Endret av Bønna
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du har noen gode poenger. Jeg er enig i at vi bør ta vare på vår kultur og våre røtter. Dette bør ikke være noe vi ofrer fordi vi skal være gjestmilde og tolerante.

Skrevet

bar til pass for danskene at de nå opplever en massiv boikott

trykningen av disse tegningene var ikke noe annet enn missbruk av yttringsfriheten

Skrevet

trykningen av disse tegningene var ikke noe annet enn missbruk av yttringsfriheten

Yeah, right. Og nå har en norsk tegneserietegner tegnet en figur som skal forestille Mohammad, i sin serie. Respektfullt, og som en kommentar til nettopp denne saken, men like fullt en tegning. Bør Norge også boikottes nå?

Eller skal vi kreve at alle religiøse folk, inkludert bokstavtro muslimer, får inn i de tykke hodene sine at de ikke kan forvente at andre som ikke tror på deres religion skal følge deres religiøse skikker?

Skrevet

Nå dreier dette seg om mer enn om danskenes forhold til muslimene. Det dreier seg om muslimenes angrep på hele den norrøne ætts kultur. Og til syvende og sist dreier dette seg om holdbarheten i multikulti-ideologien. Hvordan kan vi regnes å kunne leve sammen i fred og fordragelighet, dersom våre kulturer er inkompatible?

Hvordan kan man forresten misbruke ytringsfriheten? Er det ytringsfrihet hvis noen eller noe skal vurdere hvorvidt noen ytringer er tillatt eller ei?

Jeg kan godt skjønne at noen ønsker at staten skal slå ned på de som ønsker å trakassere/mobbe minoriteter. Men er det ikke i dette tilfellet mer snakk om å tøyse med det mektige Islams ikoner, slik det vil være i tråd med den norrøne ætts egalitetskultur å tøyse med makten, framfor å trakassere/mobbe et annet folk?

Ellers kan jeg vanskelig forstå, at de er av norrøn ætt, de som ser positivt på muslimenes angrep på norrøn kultur. Jeg kjenner det langt inn i marg og ben, at de ikke er av mine egne, de som nå bruker all sin makt mot Norge og Danmark.

Skrevet (endret)

siste nytt

jyllands-posten

Besværlig genopbygning

Ifølge Marianne Castenskiold vil det tage år at få genopbygget den handel, som boykotten nu rammer.

»Boykotten rammer også andre virksomheder end Arla Foods voldsomt, men de er bange for at stå frem, fordi de frygter en dominoeffekt,« siger hun.

http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3525798/

"

Oppositionen efterlyser en aktiv indsats fra statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) for at bilægge striden mellem Danmark og den arabiske verden om Muhammed-tegninger.

Reaktionerne i Mellemøsten eskalerede voldsomt søndag, og udenrigsminister Per Stig Møller (K) er foruroliget og dybt bekymret over situationen. På et møde i dag med EU's udenrigsministre i Bruxelles vil Per Stig Møller drøfte den optrappede konflikt mellem Danmark og den arabiske verden. »Regeringen vil i lyset af EU-drøftelsen overveje at tage yderligere internationale kontakter,« oplyser Per Stig Møller i en pressemeddelelse.

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3525754/

fryder meg grenseløst overfor danmark latterlige dumskap

Innlegget er redigert i hht. kopinor. Remyline Moderator

Endret av Remyline
Skrevet (endret)
fryder meg grenseløst overfor danmark latterlige dumskap

Er det dumskap å forsvare sin egen ætts kulturelle uttrykk?

Hvilken ætt tilhører du? Muhammeds?

Endret av Bønna
Skrevet

Det jeg reagerer mest på i denne saken er hvorfor tegningene skulle lages i utgangspunktet. Jeg har ingenting i mot å trykke tegninger av Mohammed dersom en har en grunn til det, men når det trykkes bare for å provosere er det bare dumt. Så lenge en vet at det støter noen, så synes jeg det er respektløst.

Gjest Turboguri
Skrevet

Det er jo bare vi som håner di mener jeg.. :ironi:

Skrevet

Total idioti å trykke tegningene......faktisk er dette et angrep på muslimene.

Leken og steken, og sånn.

Milo

Gjest Turboguri
Skrevet

Så derfor brenner ein flagg osv.. :klø:

Skrevet

vi tåler altså ikke konsekvenser.

er vi så svake, eller dumme, at når vi bevisst går ut å forsøker å provosere så mange som mulig, så tåler vi ikke at de vi prøver å provosere faktisk reagerer?

norske muslimer har vel hittil tatt dette ganske stillferdig, at høytstående muslimer i sterkt religiøse land faktisk reagerer på denne sjikaneringen av deres tro, forstår jeg faktisk innmari godt. og det burde ærlig talt de som avbildet disse tegningene visst.

noe jeg faktisk tror de gjorde.

det som skjer nå, er vel akkurat det de ønsket tror jeg.

nå har de gitt "oss" enda en grunn til å ta avstand fra muslimene.

De gir oss ikke frihet til å hetse som vi vil, eller.... det var ytringsfrihet vi kalte det ja... :sur:

og ja, vi kan gjøre det vi vil her hjemme, men vi må da ærlig talt akseptere at andre gjør som de vil i sine land også.

man behandler andre som man ønsker at andre skal behandle en selv.

og det var vi som begynte den manglende respekten for en annen religions ønsker. da får vi fader meg tåle at de reagerer tilbake.

at de gjør det på andre måter en oss, selvsagt!

de lever i andre land, med andre måter å reagere og leve på. la dem, slik vi krever at de skal la oss.

og igjen er vi inne på det som gjør at jeg absolutt ikke alltid er stolt av å være norsk.

for tro meg, jeg klarer HELT FINT å være norsk uten å rakke ned på folk som er annerledes en meg selv, og også uten å tegne tegninger andre ikke ønsker jeg skal tegne.

klager gjør dere.

Gjest Turboguri
Skrevet

Er ikke rart det er krig i verden sier jeg bare..

Vi får nok alle i denne verden se våre egne feil, før vi plukker på alle andre...

Skrevet

Jeg har vært uening i Bønna mang en gang, men her har han gode poeng, og synd ingen tør å gå i klinsj med dem.

Gjest Millie, tante Mus limer!
Skrevet

Jeg synes forsåvidt det er greit nok at det ble trykket stupide karikaturer av Muhammed. En idiotisk ytring, men likevel innenfor ytringsfrihetens grenser.

Og ytringsfriheten er viktig, dét er jeg helt enig med Bønna i.

Jeg synes forsåvidt også det er greit nok at mange muslimer reagerer på dette på de måtene de nå gjør. Mange idiotiske ytringer, men likevel innenfor ytringsfrihetens grenser.

Og ytringsfriheten er viktig, og den gjelder også for muslimer vi ikke liker. Der er Bønna og jeg helt uenige.

Skrevet

Tegningene ble trykket av en grunn. En barnebokforfatter sa han ikke fikk noen til å illustrere en bok om Muhammed fordi de fryktet for sin helse og sitt liv.

Jyllandsposten ville trykke de som en kommentar til selvsensuren i forholdet til Islam. En selvsensur man ikke lenger følger i forhold til kristendommen.

Det er på tide å vise at vi her i norden kan tulle med det vi vil.

De to viktigste islamske organisasjonene har nå foreslått for FN at man skal forby ytringer mot religiøse overbevisninger. Tenk det....

For noen fjols dere er som ikke støtter opp om vår rettighet til å skrive det vi vil. Stikk til Saudi Arabia.

Skrevet
For noen fjols dere er som ikke støtter opp om vår rettighet til å skrive det vi vil. Stikk til Saudi Arabia.

Tror ikke noen ikke støtter opp om denne retten. Det noen derimot ymter forsiktig frempå om, er at ytringsfriheten også gjelder når muslimer ønsker å si eller gjøre idiotiske ting...¨

;)

Skrevet

Det er ikke kun en ytring når man ber folk forlate sitt område innen 48 timer, ellers...

Skrevet
Det er ikke kun en ytring når man ber folk forlate sitt område innen 48 timer, ellers...

Jovisst er det dét. At mange oppfatter den som truende er en bonus, men utsagnet i seg selv er bare en ytring. Og ytringsfriheten er jo veldig viktig, men det gjelder kanskje bare vår kristne rett til å hetse så mange muslimske symboler vi vil?

Skrevet
Jovisst er det dét. At mange oppfatter den som truende er en bonus, men utsagnet i seg selv er bare en ytring. Og ytringsfriheten er jo veldig viktig, men det gjelder kanskje bare vår kristne rett til å hetse så mange muslimske symboler vi vil?

Så du sidestiller en ytring med en iboende bonus av trussel i seg med tegninger av Muhammed?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...