Gå til innhold

Til dere som har tvillinger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min og jeg ønsker oss ekstremt mye å få til å få barn. Vi har vært gjennom en veldig psykisk vond spontanabort, men nå er vi klare for å begynne prøvingen igjen. 

Jeg har nylig lest en artikkel, hvor en studie pekte på at det var 40% større sjanse for å bli gravid med tvillinger, hvis du tar forlat mens du prøver å bli gravid. 

Jeg syntes det høres usannsynlig ut, men jeg spør allikevel: 

Dere som har fått tvillinger, tok dere forlat samtidig som dere prøvde å bli gravide? 

Anonymkode: aba8c...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle tar folat mens de prøver, det er standard helseråd.

Anonymkode: f814f...2e5

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig tull. Man skal uansett ta folat når man prøver å bli gravid/har blitt gravid. Det forebygger ryggmargsbrokk hos foster. Om man hadde fått tvillinger av det, hadde nok de aller fleste hatt tvillinger. Hvilken kilde er dette?

Anonymkode: 8179a...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både tvillingene og enlingen vår ble laget samtidig som jeg tok folat. Alle som prøver å bli gravide anbefales å ta tilskudd av folat.  

Anonymkode: ca874...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har postet samme tråden 2 ganger med ulik tittel.. 

Anonymkode: 85c28...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40% større sjanse utgjør forsvinnende lite når det er ca 1,5% sjanse for å få tvillinger i utgangspunktet. Men du bør absolutt begynne på folat nå som dere prøver likevel😊

Er tvillinger viktig så er det vel kanskje fortsatt noen private klinikker som setter inn dobbelt? 

Anonymkode: 26020...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du har postet samme tråden 2 ganger med ulik tittel.. 

Anonymkode: 85c28...2a5

Det stemmer:) Syntes den første tittelen var litt misvisende.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2024 den 21.44):

Samboeren min og jeg ønsker oss ekstremt mye å få til å få barn. Vi har vært gjennom en veldig psykisk vond spontanabort, men nå er vi klare for å begynne prøvingen igjen. 

Jeg har nylig lest en artikkel, hvor en studie pekte på at det var 40% større sjanse for å bli gravid med tvillinger, hvis du tar forlat mens du prøver å bli gravid. 

Jeg syntes det høres usannsynlig ut, men jeg spør allikevel: 

Dere som har fått tvillinger, tok dere forlat samtidig som dere prøvde å bli gravide? 

Alle er anbefalt å ta folat 3 mnd. før graviditeten og i 1. semester. Ikke alle barn er tvillinger av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 6.56):

Det stemmer:) Syntes den første tittelen var litt misvisende.. 

Du fikk svar i den forrige om at det var en mindre studie som viste 40% større sjanse for tvillinger, ikke 40% sjanse for tvillinger. Så 1,5% sjanse for tvillinger øker til 2,1% (tatt utifra en noe dårlig hukommelse). Men den studien var vel ikke så veldig stor eller anerkjent, så om det er noe i det eller om det er tilfeldig er vel heller usikkert.

Anonymkode: bfec0...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du fikk svar i den forrige om at det var en mindre studie som viste 40% større sjanse for tvillinger, ikke 40% sjanse for tvillinger. Så 1,5% sjanse for tvillinger øker til 2,1% (tatt utifra en noe dårlig hukommelse). Men den studien var vel ikke så veldig stor eller anerkjent, så om det er noe i det eller om det er tilfeldig er vel heller usikkert.

Sjansen er med andre ord ikke så veldig stor uansett om man tar folat eller ikke.

Folat tas for å unngå ryggmargsbrokk, ikke for å få tvillinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...