Gå til innhold

Noen som er erfaren med stormkjøkken som går på rødsprit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et stormkjøkken der man skal bruke rødsprit som brensel. 
Jeg er litt redd for ”farlige stoffer” som rødsprit når det står alle mulige faretegn på utsiden.

Det første jeg lurer på er: det står at om rødspriten kommer borti huden må man vaske hendene nøye og ringe lege. Men når man er ute i naturen har man ikke tilgang til håndvask og det må da være ganske fort gjort at man kan få en dråpe rødsprit på hånden når man skrur på korken? Står at det er giftig å få i seg også, så føles veldig stressende å holde på med det rundt matlagning? 

For det andre så lurer jeg på hvordan man rengjør stormkjøkkenet. Jeg skjønner jo at man vasker opp kasserollene/pannene, men rengjør man brenneren og i så fall hvordan? 

Om man ikke gjør det, da kan det jo sikkert lett spre seg en dråpe rødsprit på kasserollene/pannene når man pakker sammen stormkjøkkenet. 

Synes bare det virker så stress å bruke et så ”farlig” stoff rundt matlaging. Tar alle ”varsler” på flasken på skikkelig alvor og blir bare stressa

hvordan gjør dere det?

Anonymkode: a84c4...300

Skrevet

Har aldri sølt med rødsprit, tror det går fint. Jeg pleier å pakke brenneren inn i en pose og forsegle med klips før jeg pakker sammen stormkjøkkenet. Jeg har aldri rengjort brenneren. Dog lenge siden jeg har benyttet rødsprit nå, bruker gass, men rødsprit er kanskje å foretrekke når det er veldig kaldt ute. God tur!

Anonymkode: ddce8...32a

Skrevet

Er bare å være nøysom når du fyller oppi rødspriten. Hender avogtil at jeg har sølt litt på hendene. Ikke verdens undergang det.

Husk å brenne opp all rødspriten før du pakker sammen stormkjøkkenet. Ingen fare da.

Pleier ikke å rengjøre brenneren

Stormkjøkken er kos å ha med på tur🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har et stormkjøkken der man skal bruke rødsprit som brensel. 
Jeg er litt redd for ”farlige stoffer” som rødsprit når det står alle mulige faretegn på utsiden.

Det første jeg lurer på er: det står at om rødspriten kommer borti huden må man vaske hendene nøye og ringe lege. Men når man er ute i naturen har man ikke tilgang til håndvask og det må da være ganske fort gjort at man kan få en dråpe rødsprit på hånden når man skrur på korken? Står at det er giftig å få i seg også, så føles veldig stressende å holde på med det rundt matlagning? 

For det andre så lurer jeg på hvordan man rengjør stormkjøkkenet. Jeg skjønner jo at man vasker opp kasserollene/pannene, men rengjør man brenneren og i så fall hvordan? 

Om man ikke gjør det, da kan det jo sikkert lett spre seg en dråpe rødsprit på kasserollene/pannene når man pakker sammen stormkjøkkenet. 

Synes bare det virker så stress å bruke et så ”farlig” stoff rundt matlaging. Tar alle ”varsler” på flasken på skikkelig alvor og blir bare stressa

hvordan gjør dere det?

Anonymkode: a84c4...300

Aldri hatt noe problem med å få litt rødsprit på hendene, det er bare uttørrende. har dog aldri vurdert å sniffe, drikke eller ha det i øynene. Les sikkerhetsdatabladet.

Pleier å tømme resten om det er noe, brenne den tørr og legge i en pose inne i kaffekjelen. 

Anonymkode: 81b62...384

Skrevet

Halloo. Du finner alkiser som drikker rødsprit, og du er redd for å søle litt på hånden? 😀 Eneste du må passe på er at rødsprit brenner veldig lett. Så dropp å fyre inni teltet. 

Anonymkode: 8a94d...56a

Skrevet

Pass på at ALT brenner opp før du pakker sammen. Litt rødsprit på hendene er ikke farlog, bare vask deg godt og ikke gni deg i øynene.

Skrevet

Det skumle med rødspriten er jo at flammene er nesten usynlige, mange som får brannskader dersom den velter eller dersom man etterfyller med sprit.

"Rødsprit brenner med en usynlig flamme. Spesielt når det er lite rødsprit igjen er det vanskelig å se at det brenner. Hvis man da skal etterfylle rødsprit vil det blusse opp og man kan risikere å få en stor ulykke."

Anonymkode: f687e...d20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...