AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #61 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg mente også at det kunne vært en kollektiv "straff" til foreldrene som kanskje kunne forstå alvoret. Anonymkode: 60272...5c3 Ja, skulle gjerne gjort det, men jeg er ikke styrer. Anonymkode: a85f5...580
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #62 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det skal da ikke gå an? Man er vanligvis immun mot viruset en god stund etterpå, så det må jo være ulike varianter. Men seks ulike høres rart ut. Det kan også være lang inkubasjonstid. Sist gang begynte min omgangssyke ni dager etter at datteren min hadde det. Anonymkode: dadd1...0d3 Jo da det går fint an. Vi er på 6. Runden siden 15. desember nå. Vi har brukt opp alle sykt barn dagene for hele 2024. Nå 24. januar. Anonymkode: 19a34...b47 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #63 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vi har en sånn periode i bhg nå. Det er jævlig. Vi har gjort tiltak som å fjerne ganske mye av lekene. Vi vasker nå alle kontaktflater med antibac. Har vasket lekene før helgen, og de blir vasket nå til fredag igjen.. det tar tid og er krevende. Hvertfall når personalet er halvvert/vikarer etc. Barna vasker hendene med gang de kommer i bhg, før måltid (som før) og etter utetid. Men det hjelper jo ikke når barna blir levert i bhg dagen etter oppkast, for de hadde bare luktet på noe, eller spist for mye. Vi har ikke lov til å nekte de å levere barna. Anonymkode: 68b5e...1c6 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skrev jeg sprit? Nei, det står da vitterlig SÅPE i tråden jeg skrev! Anonymkode: a85f5...580 Det var en som skrev antibac i tråden her, som jeg skrev. Se sitatet over. Såpe uten klor hjelper heller ikke på overflater, håndtak m.m. Jeg foreslår at dere tar kontakt med kommunen som det står i linken fra fhi. Fortell at det er et større utbrudd som har pågått over tid som dere ikke får under kontroll. Det blir mest sannsynlig nedstengt barnehage og grundig vask, men da lærer kanskje foreldrene hvorfor de skal holde barna hjemme ved sykdom. Vi har forøvrig små barnehagebarn selv som er på sin andre runde med omgangssyke på kort tid, så jeg skjønner hvorfor dere er frustrert. Vi holder våre hjemme i minst 48 timer og er like irritert som dere ansatte fordi folk ikke overholder regler til det beste for alle. Anonymkode: 082a5...238 6 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #64 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Vi har en sånn periode i bhg nå. Det er jævlig. Vi har gjort tiltak som å fjerne ganske mye av lekene. Vi vasker nå alle kontaktflater med antibac. Har vasket lekene før helgen, og de blir vasket nå til fredag igjen.. det tar tid og er krevende. Hvertfall når personalet er halvvert/vikarer etc. Barna vasker hendene med gang de kommer i bhg, før måltid (som før) og etter utetid. Men det hjelper jo ikke når barna blir levert i bhg dagen etter oppkast, for de hadde bare luktet på noe, eller spist for mye. Vi har ikke lov til å nekte de å levere barna. Anonymkode: 68b5e...1c6 Da bør dere si fra at barnet ikke lan komme ennå, fordi dt ikke har gått 48timer ennå. Mitt barn slet md oppkast pga alergi, og vi fikk beskjed om at vi ikke fikk komme, da de andre hadde omgangssyke. Selv om mine ikke hadde det. Da det ikke var vanskelig å se forskjell. Men de i barnehagen ga mat ungen kastet opp av. Så ene gangen påpekte jeg at de igjen hadde servert det ungen ikke skulle ha. Og at det ble litt håpløst å holde ungen hjemme hver gang de gjorde det med 48 t regel. Og at jeg så forskjell på om det var omgangssyke eller alergi Anonymkode: b8c14...7b8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #65 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det skal da ikke gå an? Man er vanligvis immun mot viruset en god stund etterpå, så det må jo være ulike varianter. Men seks ulike høres rart ut. Det kan også være lang inkubasjonstid. Sist gang begynte min omgangssyke ni dager etter at datteren min hadde det. Anonymkode: dadd1...0d3 Viruset kan leve i flere uker på overflater, så da hadde du nok tatt på noe du ikke hadde vasket godt nok. Du oppnår bare en kortvarig immunitet. Derfor kan du bli smittet flere ganger av samme virus. Anonymkode: 3f6ec...93d 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #66 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er så respektløst at jeg ikke har ord! Når mine gikk i bhg holdt jeg begge hjemme ved omgangssyke. De er tette både i alder og leker veldig fint sammen, så når en blir syk er den andre garantert smittsom. Omgangssyken er noe av det verste man kan ha i hus! Jeg hadde gitt bhg tilbakemelding om at de må skjerpe rutinene sine. Hvis ett barn kaster opp eller er løs i magen SKAL det holdes hjemne! Er det så vanskelig! Det blir dessverre ikke bedre på skolen, der er det bare karantene på 24 timer. Vi har hatt det 3 ganger siden oktober.. Anonymkode: ac442...296 Barnehagen må skjerpe rutinene sine ved å holde barna hjemme?? Anonymkode: e7f5c...f3a 1
Grüner Skrevet 24. januar 2024 #67 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje dere kan koble på kommunelegen. Anonymkode: a08f9...f4d Støtter denne! Og hvis styrer ikke har vett til å ta grep, må du ringe hen selv. 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #68 Skrevet 24. januar 2024 Kontakt kommunelegen. Barnehagen i seg selv har lite de kan gjøre utenom å rengjøre etter beste evne. Problemet her er foreldrene som er egoistiske. Personlig syns jeg barnehagen skulle gitt beskjed om at nå er det nok og holde stengt i to uker. Da blir foreldrene tvunget til å holde syke barn hjemme. Anonymkode: d0fb0...4c6 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #69 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Veldig gøy for oss som jobber i dette. Sånne runder hver vinter gjør at jeg begynner å hate jobben min 😫 Klassisk nå er at foreldrene legger barna inn i appen som "fri" i steden for "syk", så forteller barn selv om oppkast når de er tilbake... Og om det ansatte vasker alle leker? Det har vi IKKE tid til daglig... Anonymkode: 7ad66...e07 Vi vasket alle overflater og leker 2x pr dag når vi hadde åpent etter corona. Hadde tid da.......i min bhg vaskes avd leker 2x pr uke, og det som er vasket står i karantene i 48 t etterpå. Hilsen pedadog Anonymkode: c093c...18b 2 1
snurk Skrevet 24. januar 2024 #70 Skrevet 24. januar 2024 Når man leser tråder om omgangssyke på kg så forstår man fort hvorfor omgangssyke får fortsette å spre seg 🙄 Folk sender ungene i barnehagen uten å overholde 48 timersregel - og folk drar rett på jobb etter at de selv har kastet opp. For av en eller annen grunn er det viktigste å komme seg raskest mulig på jobb?? Jeg sier dette som daglig leder - vær for all del hjemme med ditt syke barn til alt er overstått og overhold 48 timersregelen, og tro meg, det gjelder for deg selv også! Absolutt INGEN ønsker at du skal komme tilbake på jobb med norovirus! 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #71 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jo da det går fint an. Vi er på 6. Runden siden 15. desember nå. Vi har brukt opp alle sykt barn dagene for hele 2024. Nå 24. januar. Anonymkode: 19a34...b47 Det er godt jobba. Har dere 1-2 barn så har dere 20 sykt barn dager og det har bare vært 16 arbeidsdager i januar sålangt. 15 om bhg har hatt en planleggingsdag. Anonymkode: 0ddbc...a42 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #72 Skrevet 25. januar 2024 snurk skrev (9 timer siden): Når man leser tråder om omgangssyke på kg så forstår man fort hvorfor omgangssyke får fortsette å spre seg 🙄 Folk sender ungene i barnehagen uten å overholde 48 timersregel - og folk drar rett på jobb etter at de selv har kastet opp. For av en eller annen grunn er det viktigste å komme seg raskest mulig på jobb?? Jeg sier dette som daglig leder - vær for all del hjemme med ditt syke barn til alt er overstått og overhold 48 timersregelen, og tro meg, det gjelder for deg selv også! Absolutt INGEN ønsker at du skal komme tilbake på jobb med norovirus! Og at så mange tror man blir immun etter å ha hatt det en gang 🙈 😬 Ikke rart de ikke bryr seg. De tror jo oppriktig at de ikke kan få det flere ganger. Drit i alle andre liksom. Anonymkode: 3f6ec...93d 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #73 Skrevet 25. januar 2024 Sofakona skrev (12 timer siden): Joda.. foreldre som sier ..hun hostet så hun kastet opp...hun kaster bare opp 1 gang... Spiste noe de ikke tålte.. Eller han hadde bare litt løs mage... Eller når barna kommer i barnehagen og forteller selv at de kastet opp i natt 🤦 Det var slikt i 3 mnd i barnehagen til vår datter... barnehagen vasket og holdt på..men foreldre klarte ikke å holde barn hjemme lenge nok .. skikkelig irriterende 😡 Mitt barn hoster til hun kaster opp stadig vekk. Hun kaster opp slim. Det er alltid i forbindelse med hoste, aldri mer enn én gang. Skulle vi holdt henne hjemme i 48 timer hver gang hun gjorde dette, ville vi vært mye hjemme. Vært hos lege og sjekket det ut, og hun har ikke astma eller andre plager - det bare bygger seg opp slim hver gang hun blir litt forkjølet. Allmenntilstanden er som regel fin, null feber og god matlyst, så hun går i barnehagen som vanlig - også de gangene hun har kastet opp slim (vi ser forskjell på spy i forbindelse med omgangssyke og oppkast som følge av hostekuler). De gangene allmenntilstand ikke er fin, er hun såklart hjemme. Barnehagen vet om det, vi her god kommunikasjon. Så barn kan hoste til de kaster opp, uten at det er omgangssyke av den grunn. Man kjenner jo barna sine. Anonymkode: cdd5b...e78
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #74 Skrevet 25. januar 2024 Foreldre må selvsagt holde barna hjemme 48t etter oppkast, men det hjelper lite når barnehagen ikke har tid til å vaske leker og overflater. Tenk så mye sykefravær og vikarbruk som kunne vært spart ved å sette en vikar til å vaske. Anonymkode: bda87...7a3 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #75 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mitt barn hoster til hun kaster opp stadig vekk. Hun kaster opp slim. Det er alltid i forbindelse med hoste, aldri mer enn én gang. Skulle vi holdt henne hjemme i 48 timer hver gang hun gjorde dette, ville vi vært mye hjemme. Vært hos lege og sjekket det ut, og hun har ikke astma eller andre plager - det bare bygger seg opp slim hver gang hun blir litt forkjølet. Allmenntilstanden er som regel fin, null feber og god matlyst, så hun går i barnehagen som vanlig - også de gangene hun har kastet opp slim (vi ser forskjell på spy i forbindelse med omgangssyke og oppkast som følge av hostekuler). De gangene allmenntilstand ikke er fin, er hun såklart hjemme. Barnehagen vet om det, vi her god kommunikasjon. Så barn kan hoste til de kaster opp, uten at det er omgangssyke av den grunn. Man kjenner jo barna sine. Anonymkode: cdd5b...e78 Jada, det finnes unntak. Syns uansett det er lite nødvendig å gi foreldre med spysyke barn, tips til unnskyldninger de kan bruke. Men takk for tips! "Det var bare litt slim altså 🫠" Anonymkode: 3f6ec...93d 2
Sofakona Skrevet 25. januar 2024 #76 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mitt barn hoster til hun kaster opp stadig vekk. Hun kaster opp slim. Det er alltid i forbindelse med hoste, aldri mer enn én gang. Skulle vi holdt henne hjemme i 48 timer hver gang hun gjorde dette, ville vi vært mye hjemme. Vært hos lege og sjekket det ut, og hun har ikke astma eller andre plager - det bare bygger seg opp slim hver gang hun blir litt forkjølet. Allmenntilstanden er som regel fin, null feber og god matlyst, så hun går i barnehagen som vanlig - også de gangene hun har kastet opp slim (vi ser forskjell på spy i forbindelse med omgangssyke og oppkast som følge av hostekuler). De gangene allmenntilstand ikke er fin, er hun såklart hjemme. Barnehagen vet om det, vi her god kommunikasjon. Så barn kan hoste til de kaster opp, uten at det er omgangssyke av den grunn. Man kjenner jo barna sine. Anonymkode: cdd5b...e78 Da bør hun eventuelt ha en legeerklæring at sliter med hoste etc. Skjønner at hun ikke har omgsyke da..men dessverre er dette med hoste så mye, spiste for fort, tålte ikke det de spiste etc som unnskyldning. Oh ofte er vanskelig for barnehagen å skille mellom de som faktisk hoster til de kaster opp..og de som "hostet" så mye at de kastet opp 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #77 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): 6 ganger?! Det er jo helt ekstremt. Det er absolutt fordi folk ikke følger 48-timersregelen, noe som er ekstremt dårlig gjort! Barnehagen bør innføre strengere vaskerutiner og sende ut streng beskjed om å ikke sende barna før det har gått 48 timer. Ugh, nå ble jeg kvalm 😅 Anonymkode: 4e7ca...239 Det hjelper ikke med noen bedre vaskerutiner når det gjelder små barn. De spiser på ting, klemmer hverandre og alt spres uansett. Mener du forresten håndvask eller renhold? Det ENESTE som hjelper er å holde 48 timers regel strengt eller stenge bhg noen dager. Anonymkode: 18f16...e1c 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #78 Skrevet 25. januar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Mitt barn hoster til hun kaster opp stadig vekk. Hun kaster opp slim. Det er alltid i forbindelse med hoste, aldri mer enn én gang. Skulle vi holdt henne hjemme i 48 timer hver gang hun gjorde dette, ville vi vært mye hjemme. Vært hos lege og sjekket det ut, og hun har ikke astma eller andre plager - det bare bygger seg opp slim hver gang hun blir litt forkjølet. Allmenntilstanden er som regel fin, null feber og god matlyst, så hun går i barnehagen som vanlig - også de gangene hun har kastet opp slim (vi ser forskjell på spy i forbindelse med omgangssyke og oppkast som følge av hostekuler). De gangene allmenntilstand ikke er fin, er hun såklart hjemme. Barnehagen vet om det, vi her god kommunikasjon. Så barn kan hoste til de kaster opp, uten at det er omgangssyke av den grunn. Man kjenner jo barna sine. Anonymkode: cdd5b...e78 Vi hadde en lang periode med diaré og løs mage, og da fikk vi testet for omgangsyke blant mange andre virus. Det var barnehagen sitt forslag for vi holdt jo barnet hjemme; og det brukte å bli Anonymkode: 2b19a...b6d
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #79 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Man trenger ikke gjøre det daglig, men etter en runde med omgangsyke, er det faktisk noe barnehagen burde prioritere. Med mindre man føler man har tid til å være smittet igjen og igjen. Anonymkode: 2b19a...b6d Det hjelper ikke med mer renhold. En leke eller en flate er bare smittefri i sekundet etter at det er rengjort, så fort en med smitte har berørt det er det en smittekilde igjen. Bortkasta energi og tid og drive med slik. Anonymkode: 18f16...e1c 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #80 Skrevet 25. januar 2024 Jeg fikk ikke skrevet ferdig oppe. Vi hadde en lang periode med diaré og løs mage, og da fikk vi testet for omgangsyke blant mange andre virus. Det var barnehagen sitt forslag for vi holdt jo barnet hjemme; og det begynte bli langdrygelig. Så da fikk han gå i barnehagen med 6-7 bæsjebleier hver dag. Anonymkode: 2b19a...b6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå