AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #1 Skrevet 24. januar 2024 Rimelig frustrert her nå. Omgangssyken har herjet i bhg siden november. Vi har nå fått det i hus for 2. gang siden jula. Vi er heldig sånn sett, er andre i bhg som har hatt det 6 ganger siden november. Altså, hva gjør man? Er en liten barnehage på ca 40 barn fordelt på 3 avdelinger. Er flere foreldre som ikke bryr seg om 48 timers regelen, tar med syke unger på butikken, tar med syke søsken på henting i bhg, osv. Veit egentlig ikke hvor jeg vil med dette her, men går det aldri over fordi folk ikke bryr seg? Hva kan kreves av bhg? Anonymkode: 2bb6d...a25 2 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #2 Skrevet 24. januar 2024 6 ganger?! Det er jo helt ekstremt. Det er absolutt fordi folk ikke følger 48-timersregelen, noe som er ekstremt dårlig gjort! Barnehagen bør innføre strengere vaskerutiner og sende ut streng beskjed om å ikke sende barna før det har gått 48 timer. Ugh, nå ble jeg kvalm 😅 Anonymkode: 4e7ca...239 14 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #3 Skrevet 24. januar 2024 Dere bør be barnehagen sende ut en påminnelse om reglene først og fremst. Har barnehagen vasket alle leker og overflater også? Anonymkode: 2b19a...b6d 14 1
Sofakona Skrevet 24. januar 2024 #4 Skrevet 24. januar 2024 Joda.. foreldre som sier ..hun hostet så hun kastet opp...hun kaster bare opp 1 gang... Spiste noe de ikke tålte.. Eller han hadde bare litt løs mage... Eller når barna kommer i barnehagen og forteller selv at de kastet opp i natt 🤦 Det var slikt i 3 mnd i barnehagen til vår datter... barnehagen vasket og holdt på..men foreldre klarte ikke å holde barn hjemme lenge nok .. skikkelig irriterende 😡 10 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #5 Skrevet 24. januar 2024 Det skal da ikke gå an? Man er vanligvis immun mot viruset en god stund etterpå, så det må jo være ulike varianter. Men seks ulike høres rart ut. Det kan også være lang inkubasjonstid. Sist gang begynte min omgangssyke ni dager etter at datteren min hadde det. Anonymkode: dadd1...0d3 13
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #6 Skrevet 24. januar 2024 Kanskje dere kan koble på kommunelegen. Anonymkode: a08f9...f4d 13 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #7 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere bør be barnehagen sende ut en påminnelse om reglene først og fremst. Har barnehagen vasket alle leker og overflater også? Anonymkode: 2b19a...b6d Styrer har sendt beskjed om at man må huske på 48rimers regelen. Men når folk ikke bryr seg i det hele tatt, hva fader gjør man da? Jeg har lyst til å stille spørsmål til styrer om feks vaskerutiner, men hen er rimelig krass og ikke åpen for kritiske spørsmål Anonymkode: 2bb6d...a25
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #8 Skrevet 24. januar 2024 Det er så respektløst at jeg ikke har ord! Når mine gikk i bhg holdt jeg begge hjemme ved omgangssyke. De er tette både i alder og leker veldig fint sammen, så når en blir syk er den andre garantert smittsom. Omgangssyken er noe av det verste man kan ha i hus! Jeg hadde gitt bhg tilbakemelding om at de må skjerpe rutinene sine. Hvis ett barn kaster opp eller er løs i magen SKAL det holdes hjemne! Er det så vanskelig! Det blir dessverre ikke bedre på skolen, der er det bare karantene på 24 timer. Vi har hatt det 3 ganger siden oktober.. Anonymkode: ac442...296 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #9 Skrevet 24. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det skal da ikke gå an? Man er vanligvis immun mot viruset en god stund etterpå, så det må jo være ulike varianter. Men seks ulike høres rart ut. Det kan også være lang inkubasjonstid. Sist gang begynte min omgangssyke ni dager etter at datteren min hadde det. Anonymkode: dadd1...0d3 Skal det ikke være mulig? Er det derfor vi har runder på runder, fordi folk tror det? Det heter omgangsyke av en grunn. Alle virus som gir omgangsyke får man ikke immunitet av. Anonymkode: 2b19a...b6d 10 2
Sofakona Skrevet 24. januar 2024 #10 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Styrer har sendt beskjed om at man må huske på 48rimers regelen. Men når folk ikke bryr seg i det hele tatt, hva fader gjør man da? Jeg har lyst til å stille spørsmål til styrer om feks vaskerutiner, men hen er rimelig krass og ikke åpen for kritiske spørsmål Anonymkode: 2bb6d...a25 Selfølgelig er det litt barnehagen kan gjøre. De kan jo vaske og holde på ( som dessverre det ikke alltid er tid til) de kan vaske hender mer etc..men det hjelper lite når Ola kommer i barnehagen med omgangssyke... hoster, kansje ikke vasker seg godt nok...oh se neste som sitte på doen etter han kan bli smittet...leker etc... Når det kommer i hus er det vanskelig å bli kvitt...serlig når Lisa kommer neste dag med omgangssyke
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #11 Skrevet 24. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Styrer har sendt beskjed om at man må huske på 48rimers regelen. Men når folk ikke bryr seg i det hele tatt, hva fader gjør man da? Jeg har lyst til å stille spørsmål til styrer om feks vaskerutiner, men hen er rimelig krass og ikke åpen for kritiske spørsmål Anonymkode: 2bb6d...a25 Etter vi hadde hatt to runder med omgangsyke fikk vi beskjed om at avdelingen hadde vasket ned alt, og alle leker var blitt sterilisert og vasket. Det er nok ikke grunnen, til at det går rundt, men det kan hjelpe på noe. Anonymkode: 2b19a...b6d 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #12 Skrevet 24. januar 2024 Veldig gøy for oss som jobber i dette. Sånne runder hver vinter gjør at jeg begynner å hate jobben min 😫 Klassisk nå er at foreldrene legger barna inn i appen som "fri" i steden for "syk", så forteller barn selv om oppkast når de er tilbake... Og om det ansatte vasker alle leker? Det har vi IKKE tid til daglig... Anonymkode: 7ad66...e07 6 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #13 Skrevet 24. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Veldig gøy for oss som jobber i dette. Sånne runder hver vinter gjør at jeg begynner å hate jobben min 😫 Klassisk nå er at foreldrene legger barna inn i appen som "fri" i steden for "syk", så forteller barn selv om oppkast når de er tilbake... Og om det ansatte vasker alle leker? Det har vi IKKE tid til daglig... Anonymkode: 7ad66...e07 Man trenger ikke gjøre det daglig, men etter en runde med omgangsyke, er det faktisk noe barnehagen burde prioritere. Med mindre man føler man har tid til å være smittet igjen og igjen. Anonymkode: 2b19a...b6d 7 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #14 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Veldig gøy for oss som jobber i dette. Sånne runder hver vinter gjør at jeg begynner å hate jobben min 😫 Klassisk nå er at foreldrene legger barna inn i appen som "fri" i steden for "syk", så forteller barn selv om oppkast når de er tilbake... Og om det ansatte vasker alle leker? Det har vi IKKE tid til daglig... Anonymkode: 7ad66...e07 Det skjønner jeg at det ikke er tid til. Men hva tenker du man må gjøre når det ikke blir borte? Anonymkode: 2bb6d...a25
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #15 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skal det ikke være mulig? Er det derfor vi har runder på runder, fordi folk tror det? Det heter omgangsyke av en grunn. Alle virus som gir omgangsyke får man ikke immunitet av. Anonymkode: 2b19a...b6d Selvsagt får man immunitet av slike viruser også. Da vi hadde en slik runde i barnehagen i 2019, ble ingen av barna som gikk der i 2017 syke. Viruset var for likt det som hadde gått to år tidligere. Anonymkode: dadd1...0d3 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #16 Skrevet 24. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Selvsagt får man immunitet av slike viruser også. Da vi hadde en slik runde i barnehagen i 2019, ble ingen av barna som gikk der i 2017 syke. Viruset var for likt det som hadde gått to år tidligere. Anonymkode: dadd1...0d3 Nei, det stemmer ikke - man får ikke immunitet av absolutt alle virus. Noen ja, ikke alle. Det betyr hvis man er svært uheldig og får en variant man får ingen eller dårlig immunitet av, kan den gå på rundgang igjen blant de samme personene. Anonymkode: 2b19a...b6d 7 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #17 Skrevet 24. januar 2024 Man er MORSOM man tror at man har tid til rådighet å vaske ALLE leker og OVERFLATER DAGLIG i en barnehagehverdag. Nei, morsom er ikke ordet. FULLSTENDIG HÅRREISENDE UREALISTISK er ordene. Spesielt når man har vasket alt etter barn nr 1 kastet opp på avdelingen, så kommer dagen etter når barn nr 2 kaster opp. Så kommer Per og Pål tilbake i barnehagen, fordi Per hadde bare en løs bleie, og altså IKKE diare ifølge foreldrene, mens Pål tross alt sikkert bare spiste litt for mye av frukten - han jo litt glupsk skal vite og slik går dagene. Dette er UTELUKKENDE FORELDRENE sin feil at barn kommer for tidlig tilbake i barnehagen, de ansatte i barnehagen har da for pokker ikke lyst til å måtte vaske på leker/overflater dagen lang, bli syke selv ELLER vaske ned avdelingen fordi barnet spydde utover hele gulvet. Hjelper ikke å vaske ned hele barnehagen når syke barn stadig vekk kommer i barnehagen. Anonymkode: a85f5...580 11 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #18 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det skal da ikke gå an? Man er vanligvis immun mot viruset en god stund etterpå, så det må jo være ulike varianter. Men seks ulike høres rart ut. Det kan også være lang inkubasjonstid. Sist gang begynte min omgangssyke ni dager etter at datteren min hadde det. Anonymkode: dadd1...0d3 Det som er spesielt med norovirus er at det gir en kortvarig immunitet. Du kan bli smittet av samme virus 1-2 uker etterpå. Derfor spesielt viktig med god hygiene og 48-timers regel Anonymkode: 60bd7...173 8 4
Sofakona Skrevet 24. januar 2024 #19 Skrevet 24. januar 2024 Lurer på hvordan de foreldre som sender barn i barnehagen etter oppkast og ikke følger 48 timer reglene hadde reagert om barnehagen sa at de måtte stenge barnehagen i 3 dager for å prøve p minimere omgangsyken.... Jeg hadde fint at min datter hjemme i noen dager for å kansje ikke få omgangsyken... 8 2
smurfebuss Skrevet 24. januar 2024 #20 Skrevet 24. januar 2024 Vi vaska alle overflater og berøringspunkter to ganger hver dag under pandemien. Leker hadde vi ikke kapasitet til å ta hver dag, men det ble to dager i uka. I tillegg var det bare 6 barn som hadde tilgang på samme leker, både ute og inne, pga kohortoppdelingen. Det var en utfordrende tid hvor vi knapt hadde tid til pedagogisk arbeid og hendene var konstant såre etter hyppig vasking og spriting. Vi vil ikke tilbake dit. Men! Vi hadde noen nydelige retningslinjer/regler foreldrene måtte følge når det kom til sykdom. Og alle forsto alvoret. Det har falt sammen som et skjørt korthus etterpå. Vi er tilbake på et nivå som er verre enn før pandemien. Selv om det absolutt har tatt litt tid å få opp immuniteten i befolkningen på f.eks forkjølelsesvirus igjen, så er det ÅR siden de strenge restriksjonene ble fjernet. Det er ene og alene foreldres skyld at det herjer sykdom i barnehagene nå - ikke at det er så innmari mye mer sykdom ute blandt oss. Hvis ALLE holdt barna sine hjemme EN DAG ekstra hadde vi stoppa den verste spredningen. Og det gjelder alle offentlige rom. Sjuke barn skal ikke på butikken, kjøpesenteret, cafe, barnepassen på treningssenteret, lekerommet på mcdonalds, leos lekeland - og syke søsken skal ikke være med inn i barnehage/skole/sfo for å hente! Ring avdelingen og be de kle på, pakke saker og følge barnet til porten. Garanterer at alle gjør det med glede for å unngå å få oppkastdritten inn i huset nok en gang. 5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå