Gå til innhold

Opplever du utenforskapet i sosiale lag som hørselhemmed ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet mange år i en industribedrift med mye høyt støynivå, men stamtidig vert avhengi av å kommunisere med andre. Har også tatt  del  i ulike arangemanger hvor støynivået har vert langt over tillatt desibel. Er i familierealsjoner hvor det er  påvist genetisk hørselsvakheter, og hørsltapet er samansatt.,og  med hørseltap   medfølger også ulikt  nivå av tinnitus.

.Er idag en av  mange andre som har fått diagnosert betydeleg  hørselsvekkelse,  og som  opplever dagleg   utfordringer, utenforskapet i sosiale lag, og ved ulike arangemanger, reiser o.l  Høreapperat er eit effektivt hjelpemiddel ,men  høreapperater forsterker også    omkringliggende lyder, og den tredje støyen skaper utfordringer. Opplever ofte utenforskapet i . kommunikasjon med andre ettersom   mange snakker fra deg og ikkje til  deg, og bruddstykker under samtaler.  

En annen utfordring er at produsentene av nye digitale  TV.-apperater har hatt mye   fokus på økt  bildekvalitet medan lydkvaliteten er betydeleg dårligere  samanlignet med  bl.a.  gamle analog  TV, er avhengi av teleslynge / streamer ekstrautstyr. Å ta del i show, offentlig arangemanger, og kanskje  betalt en høy pris for inngangsbill.og  ikkje få med hva som blir sagt grunnet manglende teleslynge er fustrerende, og har egentlig krav på å få billetten refundert. Dei fleste flyplasser, -tog-og bussterminaler har ingen teleslynger, og dette skaper ofte utfordringer.   

Anonymkode: f3dab...28d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TEGNSPRÅK. 

Anonymkode: 646be...cac

Skrevet

Yrkesskadeerstatning?

Føler med deg. Det kan ikke være lett med hørselsvansker. Har dessverre ingen gode råd bortsett fra å være åpen med hørselsvanskene til venner og familie. Du må kanskje lære de opp til hvordan dere best kan kommunisere (ansikt til ansikt). Lykke til.

Anonymkode: 9e905...8d0

Skrevet

Ja jeg har hyperakusis og tåler ikke høy lyd, og kan ikke gå på fester eller konserter 😔

Anonymkode: 4b0c8...f44

Skrevet

Jeg har medfødt nedsatt hørsel og bruker apparater på begge ørene. Det hjelper, men er det støy så drukner det som folk sier i støyen uansett. Blir også veldig sliten av det, så orker ikke så mye sosialt. Ikke alltid folk gidder å gjenta ting heller og DA blir det kleint. Det verste er når de da sier "glem det, ikke viktig"........ 🤔😳 

I fjor vår dro kjæresten min og jeg på standup show i Olavshallen Trondheim. Stor sal, god lyd egentlig, men jeg klarte ikke å tyde ordene til Terje Sporsem likevel. Så satt der og følte meg veldig dum da alle lo til ting jeg ikke fikk med meg. 

Så ja.... Føler på utenforskap daglig 😳

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har en god venn som har dårlig hørsel og jeg ser når han faller ut av samtaler i gode lag, da prøver jeg å snakke litt høyt og tydelig og gjenta samtaler og ting som har blitt sagt ved å si feks "jeg synes det var så morsomt når kåre fortalte om ... for da tenkte jeg på sånn og sånn" litt sånn prøve å oppdatere ham og ha ham med i samtalen igjen. Som du sier høreapparatet forsterker jo også støyen rundt og det kan bli veldig slitsomt. Føler veldig med dere. 

Anonymkode: fb273...6c8

Skrevet

Det er mange steder du kan møte andre i samme Situasjon som deg. NDF Oslo skal ha treff for de som har hørselstap/ mistet hørsel og som ikke kan tegnspråk, men som kunne tenkt seg å bli litt kjent med språket, men også møte andre som har de samme utfordringene. Kanskje får dere gode tips fra hverandre? Verdt et forsøk. 

Anonymkode: ba258...e2a

Skrevet
Tantemor skrev (På 25.1.2024 den 3.38):

Jeg har medfødt nedsatt hørsel og bruker apparater på begge ørene. Det hjelper, men er det støy så drukner det som folk sier i støyen uansett. Blir også veldig sliten av det, så orker ikke så mye sosialt. Ikke alltid folk gidder å gjenta ting heller og DA blir det kleint. Det verste er når de da sier "glem det, ikke viktig"........ 🤔😳 

I fjor vår dro kjæresten min og jeg på standup show i Olavshallen Trondheim. Stor sal, god lyd egentlig, men jeg klarte ikke å tyde ordene til Terje Sporsem likevel. Så satt der og følte meg veldig dum da alle lo til ting jeg ikke fikk med meg. 

Så ja.... Føler på utenforskap daglig 😳

Har selv vert på standup show , og satt der omlag 1 time, og fekk md bare bruddstykker av showet. Teleslynge er ofte en godt hjelpemiddel, men anten finnes det ikkje eller så er det ikkje inntakt. Mange steder nytter de bare høytalerannlegg, og lyden kan samanlignes med når noen snakker nedi en tom plassbøtte. 

Går på en resturant o.l så sitter den noen å  klunker på et flyger, og bakrunnsmusikk som gjør det umulig å prate over bordet. Opplever ofte når ei skal på butikk, kafe, resturant at betjenningen  snakker så lavt at det er uråd å oppfatte hva som blir sagt. 

Ord som : Oppfattet ikkje det du sier på grunn av nedsatt hørsel er bllitt vanleg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 1.05):

Yrkesskadeerstatning?

Føler med deg. Det kan ikke være lett med hørselsvansker. Har dessverre ingen gode råd bortsett fra å være åpen med hørselsvanskene til venner og familie. Du må kanskje lære de opp til hvordan dere best kan kommunisere (ansikt til ansikt). Lykke til.

Anonymkode: 9e905...8d0

Diagnosen hos hørselegen var  50% nedsatt gr, yrkeskade, og 50 % arveleg (gen).  En yrkesskadeerstatning hadde ikkje forbedret hørselen, men kunne kanskje gitt noen ekstra kroner på kontoen fra NAV. 

På mange industriarbeidsplasser er det kontinuerleg  skadeleg støy /bråk, men samtidig så er ein avhengi  å kommunisere, og bruke av  hørselvern skaper utfordringer.  Nå finnes det teknologi som overfører tale til tekst, og håper dette er noen som etterhvert kan bli vanleg der ikkje finnes teleslynge, og dårlige lydforhold.

Ord blir  overført til eit lerret, og fortløpende tekstet. 

Skrevet

Hvis du sliter på jobb, kan kanskje skrivetolk være løsningen også? Mange som sliter med hørsel. Det er desverre lite kunnskap og erkjennelse på at det er tøft å høre litt ( og ikke så mye som tidligere) . Fordi man forventer at du skal høre noe, det medfører jo at hjernen nærmest blir utbrent pga all energi går på å lytte i støyfulle omgivelser. 
Jeg er derimot «heldig» fordi jeg er helt døv, det gjør det lettere å få aksept for at jeg ikke kan delta i samtaler. Litt ironisk det der. Så kan jeg tegnspråk og det er jo bare avslappende for meg i dialog med andre og kan dra nytte av tolking. ( Det er en del myter om døve, så legger bare til at mange døve snakker bra norsk, selv om de også snakker på tegnspråk og møter på samme utfordringer som andre med hørselstap). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du sliter på jobb, kan kanskje skrivetolk være løsningen også? Mange som sliter med hørsel. Det er desverre lite kunnskap og erkjennelse på at det er tøft å høre litt ( og ikke så mye som tidligere) . Fordi man forventer at du skal høre noe, det medfører jo at hjernen nærmest blir utbrent pga all energi går på å lytte i støyfulle omgivelser. 
Jeg er derimot «heldig» fordi jeg er helt døv, det gjør det lettere å få aksept for at jeg ikke kan delta i samtaler. Litt ironisk det der. Så kan jeg tegnspråk og det er jo bare avslappende for meg i dialog med andre og kan dra nytte av tolking. ( Det er en del myter om døve, så legger bare til at mange døve snakker bra norsk, selv om de også snakker på tegnspråk og møter på samme utfordringer som andre med hørselstap). 

Det å  sitte i sosiale lag, og diskusjoner hvor det oppstår bruddsttykker av som blir sagt kan samanlignes med å høre på et  program på TV eller radioen, og lyden blir regelmessig kuttet bort. 

Nå er det slett ikkje uvanleg at mange får så svekket hørsel at eneste form for kommunikasjon er skriftleg. 

Poenget :  Det er idag vel så mange med svekket hørsel, som med svekket syn, men de hører såpass at de fungerer i hverdagen. Utfordringen er når hørselen er  blitt så redusert at du føler at du lenger klarer å henge med i en sosial diskusjon, og  ein sitter der og ein får utfordringer med å får samanhengen.  Ein føler da på utenforskapet, og blir sett på som en slags tilbakestående person som ikkje har noen formeninger 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...