Kalle Kanon Skrevet 24. januar 2024 #1 Skrevet 24. januar 2024 (endret) Holder på med utvask i en leilighet, men jeg klarer ikke å få dusjen helt ren. Har vasket over flere ganger med Zalo + Eddik, og nå i tillegg sitronsaft. Det er fremdeles det jeg tror kalles skjolder på dusjdørene. Altså det som ser ut som tørre vannflekker, men som ikke lar seg skrape bort. Kan ikke huske at den var så vanskelig å vaske før, har stort sett gått å få den så og si helt ren med Zalo + Eddik, men jeg antar "de siste restene" har bygget seg mer og mer opp over tid. Har så prøvd å spraye rikelig på med JIF baderomsspray for så å la det sitte noen minutter for deretter å tørke av med en fuktig klut, men det ser ikke ut til å gjøre stor forskjell. Har så forsøkt å skrubbe godt med JIF skurekrem. Det ser ut til å kanskje gjøre litt forskjell, men forskjellen er ikke veldig stor. Fikk også tak i en god nal for å få tørket skikkelig av vannet, men det ser ikke ut til å være "nye" vannrester som er problemet. Det er stort sett de samme flekkene og stripene. Skal forsøke i morgen å få tak i Norenco effektiv kalkfjerner og melamin-svamp, men vil det hjelpe mer enn det jeg allerede har gjort? Det er vel litt "sterkere" middel enn JIF baderom? Vil melamin-svampen være bedre å skrubbe med enn vanlige små vaskesvamper? Eller burde jeg gå løs med en gammel oppvaskbørste på dørene? Begynner å bli litt lei av dusjen nå! Endret 27. januar 2024 av Kalle Kanon
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #2 Skrevet 24. januar 2024 Kalle Kanon skrev (1 minutt siden): Holder på med utvask i en leilighet, men jeg klarer ikke å få dusjen helt ren. Har vasket over flere ganger med Zalo + Eddik, og nå i tillegg sitronsaft. Det er fremdeles det jeg tror kalles skjolder på dusjdørene. Altså det som ser ut som tørre vannflekker, men som ikke lar seg skrape bort. Kan ikke huske at den var så vanskelig å vaske før, har stort sett godt å få den så og si helt ren med Zalo + Eddik, men jeg antar "de siste restene" har bygget seg mer og mer opp over tid. Har så prøvd å spraye rikelig på med JIF baderomsspray for så å la det sitte noen minutter for deretter å tørke av med en fuktig klut, men det ser ikke ut til å gjøre stor forskjell. Har så forsøkt å skrubbe godt med JIF skurekrem. Det ser ut til å kanskje gjøre litt forskjell, men forskjellen er ikke veldig stor. Fikk også tak i en god nal for å få tørket skikkelig av vannet, men det ser ikke ut til å være "nye" vannrester som er problemet. Det er stort sett de samme flekkene og stripene. Skal forsøke i morgen å få tak i Norenco effektiv kalkfjerner og melanin-svamp, men vil det hjelpe mer enn det jeg allerede har gjort? Det er vel litt "sterkere" middel enn JIF baderom? Vil melanin-svampen være bedre å skrubbe med enn vanlige små vaskesvamper? Eller burde jeg gå løs med en gammel oppvaskbørste på dørene? Begynner å bli litt lei av dusjen nå! Iallefall ikke bruke skurekrem. Samiakkvann tar det meste. Mulig de tørre flekkene er skrubb på døren Anonymkode: cb59f...60a 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #3 Skrevet 24. januar 2024 Jeg har hørt at wc-rengjøringsmiddel tar alt, fant også et tips om det her https://dinside.dagbladet.no/bolig/denne-bor-du-ta-med-deg-i-dusjen/68649806 Anonymkode: 86635...39d 3
Kalle Kanon Skrevet 24. januar 2024 Forfatter #4 Skrevet 24. januar 2024 Hadde helt glemt at jeg skulle teste WC-rens. Det skal prøves. Og salmiakk har jeg heller ikke prøvd. Jeg gir det en ny giv i morgen i den rekkefølgen. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #5 Skrevet 26. januar 2024 Det du snakker om her er kalkflekker, tror jeg. Prøv Norenco sin glassrens. Anonymkode: 08779...6a6 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #6 Skrevet 26. januar 2024 Lilla plumbo spray, den fikk løs alt av dritt. Anonymkode: 5efd1...afd 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #7 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det du snakker om her er kalkflekker, tror jeg. Prøv Norenco sin glassrens. Anonymkode: 08779...6a6 *Glassfornyer, sorry. Den er i alle fall helt suveren! https://www.obsbygg.no/bad-og-kjokken/2321406?v=ObsBygg-7090001821189&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAqsitBhDlARIsAGMR1RgJflkKvEHrjtRylHC-LRmIERPjX_eFEwVP0GJ98Fl9ZwIX881jhREaAruwEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Anonymkode: 08779...6a6 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #8 Skrevet 26. januar 2024 Sånne hvite nanosvamper tar også siste rest av blanke flekker i dusj og komfyr. Anonymkode: 7d999...c4e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #9 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 24.1.2024 den 20.12): Iallefall ikke bruke skurekrem. Samiakkvann tar det meste. Mulig de tørre flekkene er skrubb på døren Anonymkode: cb59f...60a Salmiakk tar fett, ikke kalk. Helt feil ende av ph-scala. Anonymkode: c0b68...fa8 4
Kalle Kanon Skrevet 26. januar 2024 Forfatter #10 Skrevet 26. januar 2024 Så nå har jeg forsøkt WC-rens, salmiakk, hvitsvamp (melamin), Scrub Daddy og lilla plumbospray. Ingen ser ut til å ha en spesielt sterk effekt. Metoden er den samme: Enten bare legger på et rikelig lag og deretter skyller av, enten umiddelbart eller etter typ 20 min, eller skrubber det inn og deretter skyller av direkte eller etter 20 min. Tørker deretter av vannet. Resultatet ser ut til å være det samme. Se bildet jeg har lagt ved. Dette synes jeg er supermystisk, for dette er liksom de metodene jeg kommer over. Og jeg har ikke hørt om noen som ikke får av harde vannflekker i det hele tatt. Noen som har noen teorier om hva problemet er og hvordan det kan løses?
Kaneel Skrevet 26. januar 2024 #11 Skrevet 26. januar 2024 Kalle Kanon skrev (På 24.1.2024 den 20.10): Holder på med utvask i en leilighet, men jeg klarer ikke å få dusjen helt ren. Har vasket over flere ganger med Zalo + Eddik, og nå i tillegg sitronsaft. Det er fremdeles det jeg tror kalles skjolder på dusjdørene. Altså det som ser ut som tørre vannflekker, men som ikke lar seg skrape bort. Kan ikke huske at den var så vanskelig å vaske før, har stort sett godt å få den så og si helt ren med Zalo + Eddik, men jeg antar "de siste restene" har bygget seg mer og mer opp over tid. Har så prøvd å spraye rikelig på med JIF baderomsspray for så å la det sitte noen minutter for deretter å tørke av med en fuktig klut, men det ser ikke ut til å gjøre stor forskjell. Har så forsøkt å skrubbe godt med JIF skurekrem. Det ser ut til å kanskje gjøre litt forskjell, men forskjellen er ikke veldig stor. Fikk også tak i en god nal for å få tørket skikkelig av vannet, men det ser ikke ut til å være "nye" vannrester som er problemet. Det er stort sett de samme flekkene og stripene. Skal forsøke i morgen å få tak i Norenco effektiv kalkfjerner og melanin-svamp, men vil det hjelpe mer enn det jeg allerede har gjort? Det er vel litt "sterkere" middel enn JIF baderom? Vil melanin-svampen være bedre å skrubbe med enn vanlige små vaskesvamper? Eller burde jeg gå løs med en gammel oppvaskbørste på dørene? Begynner å bli litt lei av dusjen nå! Vanish spray til klær, virketid 30 min skrubb og skyll beste som er
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #12 Skrevet 26. januar 2024 Vi bruker vidubderkrem fra C Soap. Det er finkornet leire, og den skrubber bort alt. Overalt. I dusjen, i ovnen, i vasken, på komfyren, ALT!!!! Vi elsker den! Anonymkode: fdd09...d80 1
Gogglebox Skrevet 26. januar 2024 #13 Skrevet 26. januar 2024 S Kalle Kanon skrev (1 time siden): Så nå har jeg forsøkt WC-rens, salmiakk, hvitsvamp (melamin), Scrub Daddy og lilla plumbospray. Ingen ser ut til å ha en spesielt sterk effekt. Metoden er den samme: Enten bare legger på et rikelig lag og deretter skyller av, enten umiddelbart eller etter typ 20 min, eller skrubber det inn og deretter skyller av direkte eller etter 20 min. Tørker deretter av vannet. Resultatet ser ut til å være det samme. Se bildet jeg har lagt ved. Dette synes jeg er supermystisk, for dette er liksom de metodene jeg kommer over. Og jeg har ikke hørt om noen som ikke får av harde vannflekker i det hele tatt. Noen som har noen teorier om hva problemet er og hvordan det kan løses? Sånne har vi i dusjen her også. Har gitt opp å forsøke å få det vekk. Har prøvd eddik, kalkfjerner, glassfornyer, zalo, wc-rens, scrub daddy, melaminsvamper, vindusskrape, C vidunderkrem, glass-spray, salmiakk, klor, sitronsyre, skure med sitron, bakepulver osv, osv. Det virker som at det er kalk som har integrert seg i glasset rett og slett. Beklager at det ikke var svaret du ville ha, men hvis du får det vekk, så må du gjerne oppdatere 😁 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #14 Skrevet 26. januar 2024 Har du prøvd det enkleste.....ren microfiberklut og lunka vann? Jeg får skjolder av alt annet på speilet på badet, men med ren microfiber blir det helt blanke. Anonymkode: d01a9...abf 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #15 Skrevet 26. januar 2024 Gogglebox skrev (Akkurat nå): S Sånne har vi i dusjen her også. Har gitt opp å forsøke å få det vekk. Har prøvd eddik, kalkfjerner, glassfornyer, zalo, wc-rens, scrub daddy, melaminsvamper, vindusskrape, C vidunderkrem, glass-spray, salmiakk, klor, sitronsyre, skure med sitron, bakepulver osv, osv. Det virker som at det er kalk som har integrert seg i glasset rett og slett. Beklager at det ikke var svaret du ville ha, men hvis du får det vekk, så må du gjerne oppdatere 😁 Vi får det bort. Med Vidunderkrem fra C soap. Anonymkode: fdd09...d80 1
Gogglebox Skrevet 26. januar 2024 #16 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi får det bort. Med Vidunderkrem fra C soap. Anonymkode: fdd09...d80 Har forsøkt det også. Det får vekk såperester og sånt, men ikke de dråpeformede kalkrestene som har gnagd seg inn i dusjdørene.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #17 Skrevet 26. januar 2024 Har du prøvd klor? Anonymkode: a3321...721
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #19 Skrevet 26. januar 2024 Gogglebox skrev (2 minutter siden): Har forsøkt det også. Det får vekk såperester og sånt, men ikke de dråpeformede kalkrestene som har gnagd seg inn i dusjdørene. Har du dusjkabinett av plast eller glass? Anonymkode: fdd09...d80 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #20 Skrevet 26. januar 2024 Vi har hvert fall glass og med vidunderkrem ser dusjkabinettet helt nytt ut. Kalk trenger jo ikke inn i glass… Vet ikke om det fysisk er mulig å trene inn i plast, men om det har gjort det er det sikkert så gammelt at det uansett er på tide å bytte… Anonymkode: fdd09...d80 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå