Gå til innhold

Kan man "overtale" legen til å fjerne livmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har celleforandringer på livmorhalsen og skal sannsynligvis til konisering. Har også fått konstantert adenomyose som følge av undersøkelser gjort ifm dette. 

Nå leser jeg at det går an å fjerne livmor og hele livmorhalsen og med det fjerne alt som gjør at det gjør vondt hele tiden. Jeg drømmer om å slippe støtsmerter og lange smertefulle menstruasjoner. Jeg ønsker så inderlig å slippe å begynne på hormoner, jeg sluttet på de for å slippe alle bivirkningene. Har hatt spiral før (men kobberspiral), og jeg likte ikke det heller.

Det er tidligere sjekket for for eksempel endometriose, uten at dette er funnet (kikkhull x 2) og alle har sagt at jeg er frisk som en fisk. Og det er jeg vel kanskje, men jeg har vondt likevel, og det går veldig ut over mitt samliv og min livskvalitet. 

Jeg har 3 barn og er sterilisert (så skal ikke ha flere barn). Dere som har adenomyose eller har fjernet livmor (eller bare generelt har peiling), kan jeg klare å overtale legene til å ta "hele sulamitten"? Jeg gråt nesten av glede da jeg skjønte at det faktisk var en grunn til alle smertene mine. Så ble jeg skuffet da det ikke virket som annen løsning enn hormoner. Det er ikke bra for meg, selv om det fungerer bra på andre. 

Anonymkode: bbf5f...860

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde konisert to ganger allerede, hadde adenomyose i tillegg og nærmet meg 40. Da foreslo legen selv å fjerne livmor, livmorhals og eggledere. Jeg trodde jeg måtte sloss for det, så jeg ble utrolig lettet og glad. Dette var på Ahus.

Jeg ville absolutt spurt om det var mulig å fjerne alt. Det er utrolig deilig å slippe flere bekymringer, for ikke å snakke om de sinnssvake blødningene. Jeg har mistet en søster og en niese til underlivskreft, så det er noe som skremte meg. Jeg er adoptert, så arv var ikke en faktor i avgjørelsen.

Anonymkode: 0fc8c...7cc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg hadde konisert to ganger allerede, hadde adenomyose i tillegg og nærmet meg 40. Da foreslo legen selv å fjerne livmor, livmorhals og eggledere. Jeg trodde jeg måtte sloss for det, så jeg ble utrolig lettet og glad. Dette var på Ahus.

Jeg ville absolutt spurt om det var mulig å fjerne alt. Det er utrolig deilig å slippe flere bekymringer, for ikke å snakke om de sinnssvake blødningene. Jeg har mistet en søster og en niese til underlivskreft, så det er noe som skremte meg. Jeg er adoptert, så arv var ikke en faktor i avgjørelsen.

Når du sier det sånn får jeg litt mer troa på at dette kan gå gjennom. Nå er kapasiteten på sykehuset mitt litt sprengt, men hvis de kan slippe ytterligere utredning og forsøk på å ordne dette, så går det vel kanskje opp i opp. Eventuelt at jeg betaler det selv (for selv om jeg ikke er til så er jeg lettere desperat nå som jeg har skjønt at det kanskje finnes en løsning på dette). Det er vel kanskje bare aktuelt hvis jeg i tillegg skal konisere (får ikke svar på biopsi før neste uke), men i følge journalen min så kunne hun tydelig se at jeg hadde celleforandringer, minst cin2, iallfall. 

Skal iallfall være tydelig på hva jeg ønsker. 

Skrevet

Jeg fikk ikke lov fordi jeg er for ung (37) år. Forklaringen var at det var for tidlig å komme i overgangsalderen og at jeg måtte gå på hormoner verre enn hormonell prevensjon i ettertid av å ha fjernet «hele sulamitten» fordi jeg naturlig er langt unna overgangsalderen.

jeg lot det ligge der, og har ikke kjempet videre, men 

Anonymkode: 618cd...13b

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvorfor ville legen fjerne eggstokkene også?
Med mindre man har kreft eller har arvet genet som gir høy risiko for eggstokkreft, anbefales det ikke å fjerne eggstokkene under hysterektomi (fjerning av livmor).

Anonymkode: a0e18...2fe

• Liker 3
Skrevet

Ja, du kan spørre. Men legen bestemmer

Anonymkode: 3e0bc...e3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ville legen fjerne eggstokkene også?
Med mindre man har kreft eller har arvet genet som gir høy risiko for eggstokkreft, anbefales det ikke å fjerne eggstokkene under hysterektomi (fjerning av livmor).

Vet ikke helt hvor det står?

Jeg fikk ikke lov fordi jeg er for ung (37) år. Forklaringen var at det var for tidlig å komme i overgangsalderen og at jeg måtte gå på hormoner verre enn hormonell prevensjon i ettertid av å ha fjernet «hele sulamitten» fordi jeg naturlig er langt unna overgangsalderen.

Trenger ikke fjerne eggstokkene. De kan godt være igjen.

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg tenker det. Jeg var veldig plaget med underlivssmerter i tenårene (mistenkte endometriose) og da ble det sagt av gynekologene at dersom jeg fikk de barna jeg ville f.eks innen jeg ble 30 så kunne de fjerne livmor. Det er jo veldig omfattende og er ikke bare en dans på roser mtp arrvev etc har jeg skjønt, men har man kroniske smerter så er det mulig, men gynekologene er også veldig forskjellige.

Anonymkode: 02fc4...0a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ikke fjerne livmor og evt livmorhals, men la eggstokkene stå igjen? Da fortsetter man å produsere hormoner og kommer jo ikke nødvendigvis i tidlig overgangsalder. Noen kommer litt tidligere i overgangsalder etter hysterektomi, men da er det snakk om noen få år tidligere enn om de hadde hatt livmoren intakt, ikke kort tid etter hysterektomien.

• Liker 2
Skrevet
Mhmjadda skrev (1 minutt siden):

Vet ikke helt hvor det står?

Leste feil, trodde det sto eggstokker ;)

Skrevet

Jeg har vært ekstremt plaget i alle år, brukte 3,5 år på å krangle meg til å få fjerbet livmor 

Anonymkode: ecee0...a48

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hei! Jeg har celleforandringer på livmorhalsen og skal sannsynligvis til konisering. Har også fått konstantert adenomyose som følge av undersøkelser gjort ifm dette. 

Nå leser jeg at det går an å fjerne livmor og hele livmorhalsen og med det fjerne alt som gjør at det gjør vondt hele tiden. Jeg drømmer om å slippe støtsmerter og lange smertefulle menstruasjoner. Jeg ønsker så inderlig å slippe å begynne på hormoner, jeg sluttet på de for å slippe alle bivirkningene. Har hatt spiral før (men kobberspiral), og jeg likte ikke det heller.

Det er tidligere sjekket for for eksempel endometriose, uten at dette er funnet (kikkhull x 2) og alle har sagt at jeg er frisk som en fisk. Og det er jeg vel kanskje, men jeg har vondt likevel, og det går veldig ut over mitt samliv og min livskvalitet. 

Jeg har 3 barn og er sterilisert (så skal ikke ha flere barn). Dere som har adenomyose eller har fjernet livmor (eller bare generelt har peiling), kan jeg klare å overtale legene til å ta "hele sulamitten"? Jeg gråt nesten av glede da jeg skjønte at det faktisk var en grunn til alle smertene mine. Så ble jeg skuffet da det ikke virket som annen løsning enn hormoner. Det er ikke bra for meg, selv om det fungerer bra på andre. 

Skjønner ikke hvorfor du må overtale engang. Og rart at legen ikke var den som faktisk foreslo det

Skrevet

Her nekter de til tross for at jeg har barn og lynch syndrom (genfeil som gir høyere risiko for kreft i underlivet og tarm/mage). Jeg er siste kvinnen i familien med alt inntakt.. alle de andre har fjernet "alt" grunnet kreft.

Anonymkode: 5af11...2df

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her nekter de til tross for at jeg har barn og lynch syndrom (genfeil som gir høyere risiko for kreft i underlivet og tarm/mage). Jeg er siste kvinnen i familien med alt inntakt.. alle de andre har fjernet "alt" grunnet kreft.

Må du via fastlegen?  Hvorfor nekter de egentlig?

Endret av Maleficenta
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har vært ekstremt plaget i alle år, brukte 3,5 år på å krangle meg til å få fjerbet livmor 

Anonymkode: ecee0...a48

Sykt at man må krangle seg til det. Er tydeligvis ikke slik at man bestemmer over egen kropp

Skrevet
Maleficenta skrev (29 minutter siden):

Må du via fastlegen?  Hvorfor nekter de egentlig?

To forskjellige gynekologiske avdelinger nekter å fjerne livmor/alt. De mener det skal sitte inne til det blir kreftsyke organer. Fastlegen nekter ikke.

Skrevet

Jeg var 43 og hadde født 4 barn da gynekolog foreslo at jeg skulle fjerne livmor. Slet med store, uregelmessige blødninger som viste seg å skyldes en stor muskelknute midt i livmor. 
Fjernet kun livmor,  livmorhals og eggstokker står igjen. 
Gynekologen som omsorgsfullt foreslo dette for meg var en eldre mannlig gynekolog på Lillehammer sykehus, og jeg har vært takknemlig siden 😊 Godt å slippe både blødninger og prevensjon/hormoner. 

Anonymkode: 31397...7e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan kan lege si dette? Det er jo ikke sant. Det er eggstokkene som lager hormoner, de beholder man jo. 
Så her bør både du og legen sette dere inn i hva det innebærer å fjerne en livmor. Jeg var 32 år når jeg fjernet den. 

Ts jeg har slitt med mye smerter, blødninger og etter jeg fikk mitt siste barn så var jeg helt ferdig. Jeg fikk gynekologen min til å henvise meg til sykehuset for konsultasjon. Der skulle de brenne hinner, fjerne litt men ikke alt osv. 

Jeg sa klart i fra at jeg går ikke fra denne stolen før dere har innvilget operasjon og fjerning av livmor og eggledere. Jeg er ferdig med å lide! 
Da fikk jeg det gjennom, var 2 år ventetid, men helt nytt liv. Sex er nå ikke smertefullt, det er faktisk godt, jeg er fri og slipper smerter og store blødninger. Hver bestemt å si du er ferdig og at den kan fjernes! Beste avgjørelsen jeg har tatt når det gjelder min helse. Lykke til❤️

Anonymkode: 23c94...403

• Hjerte 2
Skrevet

Hvordan kan lege si dette? Det er jo ikke sant. Det er eggstokkene som lager hormoner, de beholder man jo. 
Så her bør både du og legen sette dere inn i hva det innebærer å fjerne en livmor. Jeg var 32 år når jeg fjernet den. 

Ts jeg har slitt med mye smerter, blødninger og etter jeg fikk mitt siste barn så var jeg helt ferdig. Jeg fikk gynekologen min til å henvise meg til sykehuset for konsultasjon. Der skulle de brenne hinner, fjerne litt men ikke alt osv. 

Jeg sa klart i fra at jeg går ikke fra denne stolen før dere har innvilget operasjon og fjerning av livmor og eggledere. Jeg er ferdig med å lide! 
Da fikk jeg det gjennom, var 2 år ventetid, men helt nytt liv. Sex er nå ikke smertefullt, det er faktisk godt, jeg er fri og slipper smerter og store blødninger. Hver bestemt å si du er ferdig og at den kan fjernes! Beste avgjørelsen jeg har tatt når det gjelder min helse. Lykke til❤️

Ja, sexlivet har virkelig fått en oppsving! Det hjelper selvfølgelig å ikke ha mensen tre av fire uker  også. Eggstokkene sitter selvfølgelig igjen og må sjekkes med ultralyd hvert tredje år.

På Ahus var det 4 måneders ventetid, men dette var før pandemien.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, sexlivet har virkelig fått en oppsving! Det hjelper selvfølgelig å ikke ha mensen tre av fire uker  også. Eggstokkene sitter selvfølgelig igjen og må sjekkes med ultralyd hvert tredje år.

På Ahus var det 4 måneders ventetid, men dette var før pandemien.

Dette har jeg spurt legen min om jeg burde sjekke eggstokkene, det var ikke nødvendig sa han. Så jeg har ikke gjort det, men har grublet på det. Nå er det 8 år siden jeg fjernet livmor bør ta en sjekk jeg da! Takk som skrev det :) 

Og ja det hjelper jo så klart at nå gjør man annet enn å blø, men jeg hadde også mye smerter i forbindelse med sex. Så jeg er ny kvinne der :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...