AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #1 Del Skrevet 24. januar 2024 18-åringen min har påvist jernmangel. Legen anbefalte 100 mg, hun prøvde en stund, men magen protesterte kraftig. Etter det har hun tatt noen "svake", mener de er 20 eller 25 mg. Nå har hun tatt nye blodprøver, og hun må opp i styrke. Noen som har noen tips til 100 mg jerntabletter som magen sannsynligvis tåler? Eventuelt tips til hva man kan gjøre for å gjøre det best mulig? Anonymkode: 0984b...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #2 Del Skrevet 24. januar 2024 Niferex er de mest effektive jerntablettene. Ta de med c vitaminer og litt mat så blir de tatt opp best og du får minst bivirkninger Anonymkode: d6e62...129 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #3 Del Skrevet 24. januar 2024 Hvis datteren din har veldig sterk reaksjon på å ta tabletter med jern og sliter med magen så er det faktisk mulig å få jerninfusjon isteden. Da får man det intravenøst, slipper bivirkninger og det virker raskt og varer ganske lenge for de fleste. Men de fleste steder er ganske strenge på at ferritin blodprøve må ligge under 15 eller under 20 for å kunne få dette som et tilbud. Anonymkode: b5740...684 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #4 Del Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Niferex er de mest effektive jerntablettene. Ta de med c vitaminer og litt mat så blir de tatt opp best og du får minst bivirkninger Anonymkode: d6e62...129 Takk for tips, det var den jeg kjøpte da hun først fikk beskjed om å ta..... Anonymkode: 0984b...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #5 Del Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvis datteren din har veldig sterk reaksjon på å ta tabletter med jern og sliter med magen så er det faktisk mulig å få jerninfusjon isteden. Da får man det intravenøst, slipper bivirkninger og det virker raskt og varer ganske lenge for de fleste. Men de fleste steder er ganske strenge på at ferritin blodprøve må ligge under 15 eller under 20 for å kunne få dette som et tilbud. Anonymkode: b5740...684 Takk for tips... Måtte sjekke skjermdumpen hun sendte meg, hun har ferritin på 24, det var lavere før, men husker ikke nøyaktig tall. Så det har steget, men legen vil ha henne mer opp. P-Jern på 9,0 (referanse 9,0 - 34,0), jernmetning på 8 (referanse 10-50) og jernbindingskapasitet på 101 (referanse 49-83). Anonymkode: 0984b...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #6 Del Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for tips, det var den jeg kjøpte da hun først fikk beskjed om å ta..... Anonymkode: 0984b...feb Niferex er jo kjent for at det gir en del bivirkninger... Jobber innen helse og ser det ofte på pasienter at de får store problemer med diare når de går på niferex. Det andre som var kommentert her om å samtidig ta C-vitamin når man tar jern tabletter eller spiser noe med mye jern er sant da. Det vil gjøre opptaket av jern i kroppen bedre. Unngå også å spise eller drikke matvarer som inneholder kalsium samtidig som man tar jerntabletten eller spiser noe med jern, fordi kalsium vil gjøre opptaket av jern dårligere. Anonymkode: b5740...684 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #7 Del Skrevet 24. januar 2024 Mange leger anbefaler at man tar jerntabletter bare annenhver dag. Det har lite å si for jernopptaket, men letner mageproblemene betydelig. Anonymkode: 73f13...f30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #8 Del Skrevet 24. januar 2024 Jeg ble så forstoppet av jerntabletter at jeg fikk blindtarmbetennelse 👍🏼 Jeg tok en periode etter fødsel jerntabletter annenhver til hver tredje dag. Jeg skulle ta de hver dag, men det var helt uaktuelt med den forstoppelsen og blindtarmbetennelsen friskt nok i minnet. Sakte men sikkert gikk nivået opp. Hvis det er viktig at nivået hennes øker fort får hun få det som injeksjon istedenfor. Anonymkode: 13edd...0fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #9 Del Skrevet 24. januar 2024 Aminojern! Jeg har hatt alvorlig jernmangel mesteparten av livet, og hatt problemer med å ta ethvert jernpreparat, bortsett fra disse. Anbefales! Anonymkode: 2880d...89b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #10 Del Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): 18-åringen min har påvist jernmangel. Legen anbefalte 100 mg, hun prøvde en stund, men magen protesterte kraftig. Etter det har hun tatt noen "svake", mener de er 20 eller 25 mg. Nå har hun tatt nye blodprøver, og hun må opp i styrke. Noen som har noen tips til 100 mg jerntabletter som magen sannsynligvis tåler? Eventuelt tips til hva man kan gjøre for å gjøre det best mulig? Anonymkode: 0984b...feb Prøv jerntabletter depot. Anonymkode: 2312b...f26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #11 Del Skrevet 24. januar 2024 Niferex. Svelg dem med appelsinjuice på kvelden. 2-3 timer etter siste inntak av meieriprodukter. Og ta dem bare annenhver dag. Dette er råd jeg fikk av legen, og det funket veldig bra for å bygge opp mine jernlager. Følte meg friskere etter 7 dager, og etter 7 uker var blodprøvene bra ☺️ Anonymkode: 26bea...6c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #12 Del Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Aminojern! Jeg har hatt alvorlig jernmangel mesteparten av livet, og hatt problemer med å ta ethvert jernpreparat, bortsett fra disse. Anbefales! Anonymkode: 2880d...89b Takk for tips, dette høres bedre ut enn Niferex som jeg også fikk beskjed av legen at jeg skulle ta. Billigere er de også, men de er ikke like sterke da. Anonymkode: 4d387...5bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #13 Del Skrevet 24. januar 2024 Ga legen noen råd om kosthold? Anonymkode: 7153e...208 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #14 Del Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Aminojern! Jeg har hatt alvorlig jernmangel mesteparten av livet, og hatt problemer med å ta ethvert jernpreparat, bortsett fra disse. Anbefales! Anonymkode: 2880d...89b Støtter denne... Anonymkode: c5141...b57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #15 Del Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Aminojern! Jeg har hatt alvorlig jernmangel mesteparten av livet, og hatt problemer med å ta ethvert jernpreparat, bortsett fra disse. Anbefales! Anonymkode: 2880d...89b AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Støtter denne... Anonymkode: c5141...b57 Det er det hun har gått på nå noen uker... Men det var tydeligvis ikke nok. Kan selvfølgelig prøve å ta to av dem, legen nevnte at det var en mulighet, men at hun helst ville ha henne på enda litt mer. Anonymkode: 0984b...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #16 Del Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Niferex. Svelg dem med appelsinjuice på kvelden. 2-3 timer etter siste inntak av meieriprodukter. Og ta dem bare annenhver dag. Dette er råd jeg fikk av legen, og det funket veldig bra for å bygge opp mine jernlager. Følte meg friskere etter 7 dager, og etter 7 uker var blodprøvene bra ☺️ Anonymkode: 26bea...6c4 Takk. Det er verdt et forsøk! Anonymkode: 0984b...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #17 Del Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ga legen noen råd om kosthold? Anonymkode: 7153e...208 Ja, snakket om det også, men det virker som om hun har dårlig opptak. Vi spiser ganske likt, og hun har mensen sjelden pga p-piller, men mine jernlagre er høyere enn hennes. Så derfor ville legen uansett at hun skulle ta tilskudd. Anonymkode: 0984b...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #18 Del Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Prøv jerntabletter depot. Anonymkode: 2312b...f26 Ja, jeg leste nettopp om depottabletter. Mener jeg selv gikk på Duroferon da jeg var så å si tom pga kraftige blødninger for noen år siden, og jeg kan ikke huske at magen slet veldig da, når du nevner det. Takk for påminnelsen! Anonymkode: 0984b...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå