Gå til innhold

Hva er det med venner og familie medlemmer som har til vane å gjøre dette...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har merket meg at ei venninne og min mor, far og søster har den vanen at dersom jeg lager noe fint jeg er stolt av som mange andre sier er kjempefint. Så sier de ikke noe positivt, kun spør om jeg ikke heller skulle gjort slik og sånn. De kommer med egne forslag til hvordan det kan gjøres bedre og begynner med masse råd. Har ikke hørt disse fire noen gang si nie direkte slik som wow det var fint. Er det noe andre sier wow til, så er de stille og kommer med noe råd hva som helst for å fortelle meg hva jeg kan gjøre istedet eller bedre. 

Jeg syns det er veldig sårende. Spesielt fra ens nærmeste. Hva heter denne oppførsel? 

Anonymkode: 806e3...c2c

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være at de føler seg utilstrekkelige selv. At hvis de generelt i livet ikke føler seg gode nok så trigges dette i dem når du får det til, og for å selv da føle seg nyttig så kommer de med tips og råd. Ikke fordi de ikke er stolt av deg, men fordi de selv er redd for å bli avslørt som ikke gode nok. 

Bare et forslag. 

• Liker 2
Skrevet

mulige forklaringer: 

- du lager "konstant" ting som du vil ha ros for, og de er lei av det

- du har ikke talent, og de nærmeste sier faktisk sannheten, eller prøver å få deg til å innse det ved å komme med råd

. du har talent, og de er blodrøde av misunnelse 

de tror du er ute etter konstruktiv tilbakemelding, og de tror de gir konstruktiv tilbakemelding 

Anonymkode: f9a56...52f

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

mulige forklaringer: 

- du har ikke talent, og de nærmeste sier faktisk sannheten, eller prøver å få deg til å innse det ved å komme med råd

de tror du er ute etter konstruktiv tilbakemelding, og de tror de gir konstruktiv tilbakemelding 

Jeg har talent. Er ikke ute etter konstruktiv tilbakemelding. 

Hvis jeg skulle vært min egen bestevenninne mor far søster ville jeg ha rost personen for det nydelige arbeidet eller kun all strevet.

Faktisk syns jeg sånt er utrolig sårende og slemt. Nesten dreper min vilje til å fortsette. 

Lurer på hva det heter når folk gjør sånt, har det ikke et navn? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis jeg skulle vært min egen bestevenninne mor far søster ville jeg ha rost personen for det nydelige arbeidet eller kun all strevet.

Faktisk syns jeg sånt er utrolig sårende og slemt. Nesten dreper min vilje til å fortsette. 

Menneskelig 

Anonymkode: 39cbb...b09

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nesten dreper min vilje til å fortsette. 

du må gjøre det du gjør fordi det gir deg noe. Fordi du liker det. Hvis motivasjonen din er at du vil at andre skal validere deg og rose deg, handler du ut fra feil grunnlag 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

du må gjøre det du gjør fordi det gir deg noe. Fordi du liker det. Hvis motivasjonen din er at du vil at andre skal validere deg og rose deg, handler du ut fra feil grunnlag 

Så du mener det er normalt å aldri motta ros fra foreldre eller dine nærmeste for noe du gjør? 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Menneskelig 

Det er ikke det. Det er å trykke ned et menneske, som taktikk... 

Skrevet

Du vil ha mye wow, mener det må være et navn på dette som er å trykke noen ned, og det gjelder alle nære rundt deg. Hm, det er ikke helt de jeg stusser over her. 

Anonymkode: 87f2b...846

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du mener det er normalt å aldri motta ros fra foreldre eller dine nærmeste for noe du gjør? 

Om man har slike foreldre, så er det helt normalt ja... Du kan ikke forvente noe dem ikke er i stand til å gi, eller altså du kan. Men da er det bare du som blir sittende igjen skuffa. 

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke det. Det er å trykke ned et menneske, som taktikk... 

Ja, og sånn er mange mennesker...

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vet ikke hva det heter. Men, kjenner meg igjen, når det gjelder familie ja, og det tapper energi ja. Jeg velger da å ikke etterspørre/vise dem noe særlig av det jeg skaper, og forholder meg til venninner og de som er interessert og gjerne entusiatisk i det jeg gjør. Prøv å fokusere på disse menneskene, og la evt kommentarer fra familie prelle av på deg som vannavstøtende. Du er glad i arbeidet ditt, stolt av det, du elsker boblen du kan være i når du arbeider skapende! Dette er det viktigste! Så innhenter du ekstra piff fra de som er heiagjengen din og tar vare på dem. Lykke til videre!❤️💛❤️

Selv er jeg utbrent og har mista piffen til mitt skapende arbeid, men jobber såvidt i et annet kreativt område sålenge, for å beholde livsgnisten! Hjelper masse med bare litt, og heier på min lille heiagjeng!

Anonymkode: af3ca...d57

• Liker 1
Skrevet

Du høres veldig selvgod ut. Arrogant. Kanskje de som er dine nærmeste ser dette og prøver å jekke deg ned litt? 

Anonymkode: 07c96...479

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kritisere.

Anonymkode: 0d172...9ae

Skrevet

Jeg kjente meg litt igjen her. Nå lager ikke jeg fine ting, men opplever at når jeg oppnår noe eller noen gir meg komplimenter eller roser meg foran familien eller til familien, så sier de i mot og skal liksom avkrefte det positive om meg. Det er veldig merkelig. Sist var svigerfar som sa til min ene forelder og besteforeldre hvor god mamma til barna mine han synes jeg er og hvor glad han var for at jeg var svigerdatteren hans, og da satte de faktisk igang med å si imot han og kom med argumenter for at jeg ikke var så bra. Og jeg er et vanlig snilt og greit og relativt oppegående menneske altså. Svigerfar var helt forvirret og ble skikkelig irritert etter hvert. Ikke helt det samme, men følte det kanskje er noen av de samme mekanismene bak? Og jeg vet ikke hvorfor de driver sånn, men du har min medfølelse i alle fall og du er desverre ikke alene om dette.

Alt positivt jeg gjør skal kommenteres negativt, da jeg fikk god karakter i utdannelsen eller fikk en høyt ansett jobb etter knallhard innsats i studiet fikk jeg høre at det var flaks og overhodet ikke min fortjeneste. Og disse familiemedlemmene fremstår veldig normale altså, vi er en veldig normal familie utad, men de rakker ned på alt jeg gjør og klarer absolutt ikke gi meg kreditt for noe eller høre at andre gir meg ros uten å si imor. Dette ble langt, men ville bare si at du ikke er alene om dette selv om jeg ikke har noen gode svar på hvorfor familier oppfører seg sånn. 

Anonymkode: 2b681...05c

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Hvorfor er denne rosen så utrolig viktig for deg da, hvis du selv mener at det du lager er fint? Og når du vet at du ikke får den rosen du så sårt ønsker, hvorfor fortsetter du å vise fram tingene og forventer en annen reaksjon enn den du har fått tidligere?

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kjente meg litt igjen her. Nå lager ikke jeg fine ting, men opplever at når jeg oppnår noe eller noen gir meg komplimenter eller roser meg foran familien eller til familien, så sier de i mot og skal liksom avkrefte det positive om meg. Det er veldig merkelig. Sist var svigerfar som sa til min ene forelder og besteforeldre hvor god mamma til barna mine han synes jeg er og hvor glad han var for at jeg var svigerdatteren hans, og da satte de faktisk igang med å si imot han og kom med argumenter for at jeg ikke var så bra. Og jeg er et vanlig snilt og greit og relativt oppegående menneske altså. Svigerfar var helt forvirret og ble skikkelig irritert etter hvert. Ikke helt det samme, men følte det kanskje er noen av de samme mekanismene bak? Og jeg vet ikke hvorfor de driver sånn, men du har min medfølelse i alle fall og du er desverre ikke alene om dette.

Alt positivt jeg gjør skal kommenteres negativt, da jeg fikk god karakter i utdannelsen eller fikk en høyt ansett jobb etter knallhard innsats i studiet fikk jeg høre at det var flaks og overhodet ikke min fortjeneste. Og disse familiemedlemmene fremstår veldig normale altså, vi er en veldig normal familie utad, men de rakker ned på alt jeg gjør og klarer absolutt ikke gi meg kreditt for noe eller høre at andre gir meg ros uten å si imor. Dette ble langt, men ville bare si at du ikke er alene om dette selv om jeg ikke har noen gode svar på hvorfor familier oppfører seg sånn. 

Anonymkode: 2b681...05c

Takk for flere gode svar i denne tråden.  Dessverre fikk denne tråden meg tik å huske at dette er et offentlig forum med allslags mennesker som rådgivere også folk som ikke er særlig hyggelige. 

Hvorfor er denne rosen viktig for meg ig hvorfor trenger jeg validering? Jeg vet ikke, kanskje jeg vil ha en smule positivt ut i fra mange timers arbeid. Noen som sier oi så flink du er. Jeg har vært alene siden jeg var veldig ung alltid klart meg, jobbet så hardt at jeg til slutt har kollapset to ganger. Vært alenemor, oppnådd topp utdannelse og jobb, i tillegg til å lage noe fint av god kvalitet. 

Istedet for ros fra mine nærmeste: får jeg: har du ikke oppnådd noe bedre enn det? Hvorfor bruker du tid på dette og det snilleste, oh det var fint men du burde heller gjøre slik og slik. Det er veldig sårende. Jeg har noen andre i mitt liv som er mer perifere, som ikke er nære venner men mer bekjentskaper som sier wow, har du gjort det, og så bra resultater og du kan mye. 

Merkelig nok er det dermed nærmeste kommentarer som sitter best, sårer mest. De mer perifere hadde jeg ikke stort brydd meg om ikke likte det jeg holder på med. 

Fra ei nær bekjentskap som var ganske fritt talende fikk jeg høre at folk er misunnelige fordi jeg er et mulittalent og har alt. Merkelig nok er det ingen som vil " løfte" dette multitalentet og jeg vil nok sikkert dø som ukjent fordi min selvtillitt har blitt totalt destruert. Jeg føler alltid innerst inne at ingen er interessert i meg eller det jeg gjør og at alt jeg gjør kan hive i søpla fordi det er alltid noe som kan gjøres bedre. Har fått kronisk dårlig selvtillitt av dette, og føler jeg må derfor fiske etter positive kommentarer fra folk jeg nesten ikke kjenner. 

Selvsagt vet jeg at arbeidet mitt er bra på ett nivå, men stemmene de negative stemmene vil alltid følge meg. 

Så er du en forelder søsken eller venn som mener dette er menneskelig og normal oppførsel, og du gjør slik mot dine nærmeste de du er glad i, så husk at du faktisk ødelegger vedkommendes selvtillitt. Hvis det er ditt mål også, så er du kanskje litt narsissist eller noe og ganske toxic. ❤️

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

mulige forklaringer: 

Uansett hva årsaken er, så kjenner ts på en ensomhet, vil jeg tro. Å være alene med sin egen glede er vondt. Å  ikke ha noen som deler gleden med seg.

Anonymkode: 19df0...046

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette.

Anonymkode: a203b...7d2

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for flere gode svar i denne tråden.  Dessverre fikk denne tråden meg tik å huske at dette er et offentlig forum med allslags mennesker som rådgivere også folk som ikke er særlig hyggelige. 

Hvorfor er denne rosen viktig for meg ig hvorfor trenger jeg validering? Jeg vet ikke, kanskje jeg vil ha en smule positivt ut i fra mange timers arbeid. Noen som sier oi så flink du er. Jeg har vært alene siden jeg var veldig ung alltid klart meg, jobbet så hardt at jeg til slutt har kollapset to ganger. Vært alenemor, oppnådd topp utdannelse og jobb, i tillegg til å lage noe fint av god kvalitet. 

Istedet for ros fra mine nærmeste: får jeg: har du ikke oppnådd noe bedre enn det? Hvorfor bruker du tid på dette og det snilleste, oh det var fint men du burde heller gjøre slik og slik. Det er veldig sårende. Jeg har noen andre i mitt liv som er mer perifere, som ikke er nære venner men mer bekjentskaper som sier wow, har du gjort det, og så bra resultater og du kan mye. 

Merkelig nok er det dermed nærmeste kommentarer som sitter best, sårer mest. De mer perifere hadde jeg ikke stort brydd meg om ikke likte det jeg holder på med. 

Fra ei nær bekjentskap som var ganske fritt talende fikk jeg høre at folk er misunnelige fordi jeg er et mulittalent og har alt. Merkelig nok er det ingen som vil " løfte" dette multitalentet og jeg vil nok sikkert dø som ukjent fordi min selvtillitt har blitt totalt destruert. Jeg føler alltid innerst inne at ingen er interessert i meg eller det jeg gjør og at alt jeg gjør kan hive i søpla fordi det er alltid noe som kan gjøres bedre. Har fått kronisk dårlig selvtillitt av dette, og føler jeg må derfor fiske etter positive kommentarer fra folk jeg nesten ikke kjenner. 

Selvsagt vet jeg at arbeidet mitt er bra på ett nivå, men stemmene de negative stemmene vil alltid følge meg. 

Så er du en forelder søsken eller venn som mener dette er menneskelig og normal oppførsel, og du gjør slik mot dine nærmeste de du er glad i, så husk at du faktisk ødelegger vedkommendes selvtillitt. Hvis det er ditt mål også, så er du kanskje litt narsissist eller noe og ganske toxic. ❤️

Jeg forstår deg godt TS, og jeg har vært i samme båt selv. Dessverre er det slik at vi selv må gjøre den jobben inni oss, i stedet for å gnage på hvem og hva og hvorfor osv. Vi kan kun kontrollere oss selv, og vi kan få det bedre når vi jobber med årsaken til hvorfor vi søker validering fra eksterne kilder.

Du må jobbe med din egen selvfølelse og selvtillit. Du må jobbe med den til den er så sterk at du ikke bryr deg rt fnugg om hva andre sier eller ikke sier.

Som kunstner (som jeg regner med at du er) vil du da oppleve at det faktisk ikke er så vanskelig å slå gjennom. Når vi tror på oss selv, så tror plutselig andre på oss også. Men det vil aldri kunne gå den andre veien, husk det. Du må gjøre jobben.

Validering fra eksterne kilder er som et plaster. Det fjerner ikke årsaken og det er ikke permanent.

Anonymkode: 0c44c...a2e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mine far har som uttalt livsfilosofi at det ikke er noe poeng å si noe om man det ikke er noe som kan rettes på. Så da blir det jo om og gjøre å finne noe å kritisere, ellers har han ingenting å komme med.

Han sa også rett ut at det var viktig at vi ungene ikke ble «innbilske», så derfor var det viktig at vi fikk vite om alle våre feil til enhver tid. Tror han så på støtte og skryt som direkte skadelig. 

Har ikke noe navn på det, dessverre, bortsett fra drittsekk, kanskje. Men ja, det er veldig nedbrytende når en som liksom skal skal elske deg uansett, later til å knapt tåle deg. 

Anonymkode: 2f467...6b0

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...