AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #1 Skrevet 24. januar 2024 Jeg er sykemeldt for kptsd etter omfattende og langvarig vold. Min erfaring er at depresjonen har blitt mindre (jeg regner med det henger sammen med at jeg ikke lenger må prestere og dermed feile hele tiden), mens angsten har økt noe voldsomt. Jeg er om mulig enda mer var for lyder, skvetten, har problemer med å puste, sover dårlig, tør ikke gå ut av huset, synes det er skummelt å være inne i huset, kikker meg konstant over skulderen, dissosierer osv. Dette sier meg at jeg må fylle dagene med mer aktivt innhold enn serier, husarbeid, trening og gjøre mer. Men stemmer det? Hva er din erfaring? Hva gjorde du i sykemeldingsperioden? Jeg går i behandling, men det er bare en gang i uka. Anonymkode: 3ce68...c36 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #2 Skrevet 24. januar 2024 Jeg hadde et mål hver dag da jeg var sykemeldt. Det kan være enkle ting som å gå rolig tur, treffe en venninne, gå på noe hyggelig du likte før. Lurt å snakke med behandler om det. Anonymkode: 4c127...3ab
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #3 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg hadde et mål hver dag da jeg var sykemeldt. Det kan være enkle ting som å gå rolig tur, treffe en venninne, gå på noe hyggelig du likte før. Lurt å snakke med behandler om det. Anonymkode: 4c127...3ab Hun sier at hun ikke vet. Jeg har ingen venner, så alene hele tiden. Tror ikke det er bra for psykisk helse. Anonymkode: 3ce68...c36
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #4 Skrevet 24. januar 2024 Samme her. Prøvd å gjøre noe hyggelig, om jeg var full sykemeldt over et par uker, så satt flere mål for meg, eks- vaske vindu, bad, osv, gå til frisør, trene, prøve ny oppskrift, ting som er gjennomførbart og som må gjøres. Har et barn som jeg må ta meg av, en mann, så litt lettere å holde seg "opptatt". Selvfølgelig hadde jeg dårlige dager og da måtte jeg ta det med ro men prøvde å holde meg unna sengen. Som noen skrev, prøv å hør med behandleren, kanskje kan dere bli enig om ting om du føler du sitter fast. Det der er en dårlig svar fra en behandler. Kanskje hun vil ikke gi deg svar? Prøv å snakk om målene du ønsker. Anonymkode: ed04f...691
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #5 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hun sier at hun ikke vet. Jeg har ingen venner, så alene hele tiden. Tror ikke det er bra for psykisk helse. Anonymkode: 3ce68...c36 Hva er det hun ikke vet? Kan dere ikke se på det sammen og hjelpe deg legge en plan? Min behandler gjorde det. Anonymkode: 4c127...3ab
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #6 Skrevet 24. januar 2024 Sånn ble jeg når jeg ble retraumatisert av behandling. Noe å tenke over kanskje Anonymkode: f3748...777
Nonish91 Skrevet 24. januar 2024 #7 Skrevet 24. januar 2024 Fikk diagnosen jeg også for noen år tilbake. Det var litt opp og ned. Ble henvist igjen til psykolog denne gangen er det angsten som har tatt over. Føler meg ikke vel rundt mennesker, gjør ikke det bedre når folk lukker seg. Ser stygt på deg! Nå har jeg en sønn som er 8 måneder. Jeg har nesten ikke noe valg enn å bare bite tennene sammen enn å komme meg ut. Jeg pleier også se over skulderen jeg blir så redd hele tiden på at noen skal skade meg og sønnen min. Jeg har begynt å føle meg mindre velkommen her i Norge, aldri fått rasistiske kommentarar men måten folk bare gir blikk på! Tok sønnen min et sted som helsestasjonen hadde var 4 foreldre som satt der med babyen sin og leker var ute. Jeg satt meg nærme der å hilste på dem. Det gikk ikke mer enn to minutter alle snudde ryggen til meg. Det var en så ekkel opplevelse!!! Dette var godt voksne mennesker og ikke ungdommer. Hadde jeg ikke hatt babyen min der jeg er nødt til å ta med ut så hadde jeg nok stengt meg inne!! Det er veldig vanskelig spesielt når man går gjennom mye, og ikke har så mange nær seg ❤️❤️❤️
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #8 Skrevet 24. januar 2024 Kanskje en av oppgavene dine kan være å skaffe deg venner? Det er viktig at du holder deg i gang. Aktiv ved å gå tur, trene på treningssenter, være i skogen, Tuftepark eller liknende. Skaff deg en hobby, eller plukk opp en gammel. Ha en plan for hver eneste dag, og ta ansvar for egen helse. Mye av det som skjer med deg er vanskelig å kontrollere - men å øve seg på å ta ansvar for det du KAN gjøre noe med, er veldig viktig! 👍🏼 Hva kan du tenke deg å gjøre? Anonymkode: 54ce7...ddb 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #9 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Som noen skrev, prøv å hør med behandleren, kanskje kan dere bli enig om ting om du føler du sitter fast. Det der er en dårlig svar fra en behandler. Kanskje hun vil ikke gi deg svar? Prøv å snakk om målene du ønsker. Anonymkode: ed04f...691 Hun svarer sånn vagt når jeg spør hva som er lurt og svarer ikke på spørsmålene mine. Hun vil jeg skal finne det ut selv. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er det hun ikke vet? Kan dere ikke se på det sammen og hjelpe deg legge en plan? Min behandler gjorde det. Anonymkode: 4c127...3ab Hun vet ikke hva jeg kan gjøre. Hun kjenner ikke til hvilke tilbud som finnes der jeg bor. Hun sier at dette må jeg finne ut av selv. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sånn ble jeg når jeg ble retraumatisert av behandling. Noe å tenke over kanskje Anonymkode: f3748...777 Ja, har tenkt på det. Hva gjorde du da? Hvordan skjønte du at det var det? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje en av oppgavene dine kan være å skaffe deg venner? Det er viktig at du holder deg i gang. Aktiv ved å gå tur, trene på treningssenter, være i skogen, Tuftepark eller liknende. Skaff deg en hobby, eller plukk opp en gammel. Ha en plan for hver eneste dag, og ta ansvar for egen helse. Mye av det som skjer med deg er vanskelig å kontrollere - men å øve seg på å ta ansvar for det du KAN gjøre noe med, er veldig viktig! 👍🏼 Hva kan du tenke deg å gjøre? Anonymkode: 54ce7...ddb Nei, jeg må vente med å få venner til jeg er mer i balanse ellers tiltrekker jeg meg bare folk som ikke vil meg vel. Snakker av erfaring. Jeg gjør mye hver dag, men føler jeg må gjøre mer. Jeg vet ikke hva. Anonymkode: 3ce68...c36
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #10 Skrevet 24. januar 2024 Er jevnlig sykmeldt for min PTSD. Er i en sykmelding akkurat nå, og har som hovedmål å klare å opprettholde en god døgnrytme. Dvs jeg legger meg senest i 22:00 tiden (sovner jo aldri da), og har på vekkeklokke på morgenen. Ellers, så kjeder jeg meg ekstremt fort, og prøver å ha en grunn for å dra ut minst en gang per dag, bare for å ha med andre mennesker å gjøre. Jeg har en lei tendens til å tro at jeg klarer ting, og ikke er så påvirket av PTSD, helt til det smeller skikkelig på jobb. Så, jeg har en avtale med fastlege om at jeg får sykmelding i noen uker når jeg ber om det, for ber jeg først om det, så trenger jeg det. Men jeg er også et kontroll freak, og skal også helst ha med meg alt som skjer på jobb, selv om jeg ikke er der. Så det å få meg til å mentalt logge helt av, og kun ta hensyn til meg selv på dagtid er en fulltidsjobb i seg selv. I de dårlige periodene så er konsentratrasjonen dårlig, slik at jeg sjelden klarer å følge med på noen tvserier. Men finner gjerne på hundre prosjekter i huset for å ignorere følelsene som er inni meg. Anonymkode: 687a4...1e2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #11 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun svarer sånn vagt når jeg spør hva som er lurt og svarer ikke på spørsmålene mine. Hun vil jeg skal finne det ut selv. Hun vet ikke hva jeg kan gjøre. Hun kjenner ikke til hvilke tilbud som finnes der jeg bor. Hun sier at dette må jeg finne ut av selv. Ja, har tenkt på det. Hva gjorde du da? Hvordan skjønte du at det var det? Nei, jeg må vente med å få venner til jeg er mer i balanse ellers tiltrekker jeg meg bare folk som ikke vil meg vel. Snakker av erfaring. Jeg gjør mye hver dag, men føler jeg må gjøre mer. Jeg vet ikke hva. Anonymkode: 3ce68...c36 Jeg mener ikke at hun skal finne konkrete ting du skal bruke tiden din på, men at dere sammen kan se på hva som kan hjelpe deg og hva du kan klare å gjøre. Anonymkode: 4c127...3ab
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #12 Skrevet 24. januar 2024 Eksempler på ting som er aktivitet: - Gå på treningssenteret en gang i uka og trene - Gå i behandling og jobbe med seg srlv - Dedikere en dag i uka til hobby {hva som helst} Anonymkode: 7ae0a...fca
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #13 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg mener ikke at hun skal finne konkrete ting du skal bruke tiden din på, men at dere sammen kan se på hva som kan hjelpe deg og hva du kan klare å gjøre. Anonymkode: 4c127...3ab AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eksempler på ting som er aktivitet: - Gå på treningssenteret en gang i uka og trene - Gå i behandling og jobbe med seg srlv - Dedikere en dag i uka til hobby {hva som helst} Anonymkode: 7ae0a...fca Jeg begynner nå å lure på om jeg gjør for mye og egentlig bør gjøre mindre. . Anonymkode: 3ce68...c36
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #14 Skrevet 24. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Jeg begynner nå å lure på om jeg gjør for mye og egentlig bør gjøre mindre. . Anonymkode: 3ce68...c36 Hva gjør du? Dette var bare noen forslag til det som kan fylle og anses som aktivitetsplikt som kommer til å kreves fra NAV. Anonymkode: 7ae0a...fca
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #15 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, har tenkt på det. Hva gjorde du da? Hvordan skjønte du at det var det? Anonymkode: 3ce68...c36 Jeg skjønte ikke det, trodde det var normalt når man går inn i traumer. Psykologen skjønte det og behandlingen ble avsluttet. Har i etterkant gått i samme behandling igjen og opplever overhodet ikke slike symptomer denne gang. Skvetter ikke til jeg hopper ut av stolen av at hjernen plutselig oppdager at jeg har et sidesyn 😅 jeg tror ikke du bør gjøre mer, men mindre. Drøfte disse symptomene med psykologen? Anonymkode: f3748...777
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #16 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hva gjør du? Dette var bare noen forslag til det som kan fylle og anses som aktivitetsplikt som kommer til å kreves fra NAV. Anonymkode: 7ae0a...fca Jeg går til psykolog en gang i uka, fysioterapeut hver fjortende dag, går tur med hunden tre ganger om dagen, trener fire-seks ganger i uka, studerer via nett, husarbeid, lager mat, innvendig og utvendig vedlikehold (Veldig mye måking og strøing nå i det siste), går gjennom alt for å kaste/sortere, ser tv serier. AnonymBruker skrev (36 minutter siden): jeg tror ikke du bør gjøre mer, men mindre. Drøfte disse symptomene med psykologen? Anonymkode: f3748...777 Ja, skal gjøre det. Tenker det samme. Anonymkode: 3ce68...c36
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #17 Skrevet 24. januar 2024 25 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg går til psykolog en gang i uka, fysioterapeut hver fjortende dag, går tur med hunden tre ganger om dagen, trener fire-seks ganger i uka, studerer via nett, husarbeid, lager mat, innvendig og utvendig vedlikehold (Veldig mye måking og strøing nå i det siste), går gjennom alt for å kaste/sortere, ser tv serier. Ja, skal gjøre det. Tenker det samme. Anonymkode: 3ce68...c36 Du må legge inn litt hvile Men tur med hunden, ser tv, lage mat osv telles ikke som aktivitet for NAV. Det er ting du skal gjøre for å bli bedre og behandles. Jeg anså helt ærlig ikke det som grunn til å liste opp engang. Anonymkode: 7ae0a...fca 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #18 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du må legge inn litt hvile Men tur med hunden, ser tv, lage mat osv telles ikke som aktivitet for NAV. Det er ting du skal gjøre for å bli bedre og behandles. Jeg anså helt ærlig ikke det som grunn til å liste opp engang. Anonymkode: 7ae0a...fca Men hobby teller som aktivitet? Det synes jeg var rart. Men uansett, jeg gjør jo masse. Men kanskje noe er feil ting. Anonymkode: 3ce68...c36
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #19 Skrevet 25. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Men hobby teller som aktivitet? Det synes jeg var rart. Men uansett, jeg gjør jo masse. Men kanskje noe er feil ting. Anonymkode: 3ce68...c36 Ja, hobby er ikke en dagligdags aktivitet man må gjøre; det viser du prøver å være i en form for aktivitet og drive selvbehandling. Hobby kan også være hviletid. Hvile er viktig, også for stabilisering og behandling. Det kan være du legger puslespill for å koble av hjernen, og får mestring. Eller tar opp maling. Alt avhengig av deg og din situasjon. Det blir som med å trene, eller gå i behandling. Eller gå til fysio. Det kan også være at du unngår sosiale mengder fordi du er angstfylt; og driver eksponeringsterapi ved å gå på cafeen en gang i uka. Du trenger ikke gå inn i cafeen med en gang, men bare gå til og fra. Med tiden øke det. Det handler ikke om mengden ting og gjøre masse ting, som å ligge på sofaen og se tv-serier, eller praktisk dagligdagse ting. Å se tv for å glemme og skjule angsten er ikke behandling. I perioder for å få hvile, ja, men ikke i seg selv. NAV kommer til å vurdere aktivitetsplikten etterhvert, og da er det bare fint å ha tenkt gjenbom dette for legen kommer til å måtte skrive utfyllende hva du gjør for behandling. Anonymkode: 7ae0a...fca 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #20 Skrevet 25. januar 2024 Er sykemeldt pga. depresjon akkurat nå (moderat), og strever med PTSD, store søvnvansker og fibromyalgi i tillegg. Forsøker som #2 å ha et mål per dag, f.eks rydde kjøkkenet eller vaske badet. Går til psykomotorisk fysioterapeut en gang i uken, og skal også starte med samtaler via kommunen. Forsøker å gå tur på dag- eller kveldstid, og bruke tid på kreative aktiviteter som strikking og maling. I tillegg råder PMF meg til å roe ned og hvile mer enn hva jeg gjør nå. Når jeg hviler nå gjør jeg det med et konstant stress og trangen til å "gjøre noe fornuftig". Om jeg ikke får det til (hvilket er ganske ofte) føler jeg at jeg er lat og udugelig. Hovedpri nå er derfor å "lære meg" å hvile, få kontakt med kroppen igjen (mindfullness) og være litt mer raus og tilgivende overfor meg selv. Jeg har hele veien tenkt at sykemeldingsperioden handlet om å bygge opp energinivået igjen, og på en måte er det sant. Samtidig må jeg roe helt ned før det er mulig. Ikke sikkert det samme gjelder for deg, men en god kombinasjon mellom aktivitet og hvile vil nok uansett være lurt. Jeg har også god erfaring med appen Pustepause ifm. angst, så om du ikke har forsøkt den kan den være verdt et forsøk. Har lydspor som er til hjelp generelt, og lydspor som er egnet når en plutselig får mye angstsymptomer. Anonymkode: 3b8bf...643
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå