Gå til innhold

Dere med småbarn og full jobb, hvor rent er det hos dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med småbarn, hvor ryddig og rent har dere det? 

Vi rydder hele tiden og vasker over det ene og det andre stadig vekk, men likevel føler jeg det er småskittent likevel overalt. Hvordan har dere andre det? Får dere til strøkent hus med små barn og full jobb? 

Vi har tre barn. 

Anonymkode: 241d6...c12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Strøkent? Nei men det ønsker vi heller ikke. 

Anonymkode: e8064...0ab

• Liker 3
Skrevet

Strøkent? Nei, iallfall ikke etter min mormors standard, men jeg synes ikke det er skittent.

Vi har det ryddig, og vasker kjøkkenbenk/bord/golv hver dag. Badet hver uke. Støvsuger jevnlig, og tørker over lett tilgjengelige overflater. Det blir sjelden skikkelig vask av skap og hyller.

Anonymkode: 67a1e...c6d

Skrevet

Sikkert ikke strøkent, men vi har det alltid reint og ryddig. 

Har vaskedame annenhver uke, som jo hjelper veldig, også støvsuger vi ved behov. Vasker kjøkkenbenker og slikt hver kveld når matpakkene er laget.  Vasker toalett etterbuhov, og sveiper over her og der om det trengs.

Anonymkode: b1191...d88

• Liker 2
Skrevet

Livet er for kort til å ha det 100% ryddig og rent til enhver tid og konseptet vaskehjelp får jeg vondt av (Svart eller underbetalt utenlandsk kvinne ansatt fordi man er for fin til, evt later som man er for travel til, å vaske sin egen skit? Nei takk.) så ja, det er litt rot og litt hybelkaniner og sånt hos oss og det er helt greit. Det er det hos alle andre barnefamilier vi kjenner også, det er en del av livet og tiden er for verdifull til å støvsuge flere ganger i uka og vaske gulv hver helg. Vi vil heller bruke den på andre ting.

Det var verst da barna var små og krevde mye av oss samt rotet veldig mye mer enn de ryddet, men nå er vi heldigvis kommet dit at barna er så pass store at det ikke er spesielt rotete (de leker ikke lenger så det er ikke ørten Legoklosser, dukkeklær og tegneblyanter strødd rundt i stua og de drar ikke av seg sokkene i alle rom lenger heller, ja, det var en tid hvor jeg fant skitne sokker overalt) og de gjør sin del av husarbeidet så nå ser det faktisk ganske presentabelt ut her det meste av tiden. Det betyr ikke at det er strøkent nå heller, bare veldig mye bedre og sånn blir det for der også når dere er forbi småbarnstiden. Nyt tiden i stedet for å rydde og vaske. :) 

Anonymkode: e5020...215

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ganske så rent og ryddig. Tar en økt hver kveld etter barnet er i seng. Rydder og vasker kjøkken, badet ryddes etter hvert kles/bleieskift. Gulvet støvsuges hver dag. Bord ryddes etter hvert måltid. Leker ryddes etter sengetid. Klær vaskes hver kveld eller etter behov. Støv tørkes ved behov. Vil si det er levelig ☺️

Anonymkode: 04e7e...a4e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Livet er for kort til å ha det 100% ryddig og rent til enhver tid og konseptet vaskehjelp får jeg vondt av (Svart eller underbetalt utenlandsk kvinne ansatt fordi man er for fin til, evt later som man er for travel til, å vaske sin egen skit? Nei takk.)

Da tror jeg nok du har en spesiell omgangskrets. Jeg og mine venner som har vaskehjelp, bruker et ganske stort firma og betaler med faktura, så din kommentar sier nok mer om deg enn om folk som kjøper denne tjenesten. (Til info som er hun som kommer hit norsk, med fagbrev faktisk). 

Du minner meg om de som sier at "det ser jo ikke ut som noen lever der" .. Jeg sier "orden rundt meg = orden inni meg". Folk som meg bruker ikke masse tid på rydding og vasking, vi har som regel rutiner i hverdag som gjør at det ikke blir så fryktelig rotete i utgangspunktet. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da tror jeg nok du har en spesiell omgangskrets. Jeg og mine venner som har vaskehjelp, bruker et ganske stort firma og betaler med faktura, så din kommentar sier nok mer om deg enn om folk som kjøper denne tjenesten. (Til info som er hun som kommer hit norsk, med fagbrev faktisk). 

Du minner meg om de som sier at "det ser jo ikke ut som noen lever der" .. Jeg sier "orden rundt meg = orden inni meg". Folk som meg bruker ikke masse tid på rydding og vasking, vi har som regel rutiner i hverdag som gjør at det ikke blir så fryktelig rotete i utgangspunktet. 

Det er ikke spesielt vanlig å ha råd til å bruke firma som ansetter nordmenn med fagbrev (og det sier jeg selv om både jeg og min mann har millionlønn og det har de fleste i vår omgangskrets også), men om det du sier er sant så er det selvsagt fint. Det endrer likevel ikke det jeg tenker om folk som ansetter andre til å vaske egen skit. Skjønner jeg traff en nerve og det er bra. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dere med småbarn, hvor ryddig og rent har dere det? 

Vi rydder hele tiden og vasker over det ene og det andre stadig vekk, men likevel føler jeg det er småskittent likevel overalt. Hvordan har dere andre det? Får dere til strøkent hus med små barn og full jobb? 

Vi har tre barn. 

Anonymkode: 241d6...c12

Vi har tre etasjer, og den etasjen hvor kjøkkenet og stuen er støvsuges hver eller annenhver dag, da vi også har hund som bare oppholder seg i den etasjen. Bruker ikke mer enn 10 min på støvsuging. Tørker opp matrester når de søles, vasker gulvene kanskje annenhver uke. De to andre etasjene støvsuges en gang i uka, gulv vaskes annenhver uke, og bad + WC-rom vaskes en gang i uka. Vasker over kjøkkenbenken med klut hver kveld.

Det er aldri strøkent her, men vi har ikke så mye ting, og de tingene vi har, de har også en fast plass. Dersom begge er hjemme på kveldstid, så rydder den ene mens den andre legger. Om en er alene, så tar man det selv, men forventningene er lavere dersom dagen har vært krevende.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Livet er for kort til å ha det 100% ryddig og rent til enhver tid og konseptet vaskehjelp får jeg vondt av (Svart eller underbetalt utenlandsk kvinne ansatt fordi man er for fin til, evt later som man er for travel til, å vaske sin egen skit? Nei takk.) så ja, det er litt rot og litt hybelkaniner og sånt hos oss og det er helt greit. Det er det hos alle andre barnefamilier vi kjenner også, det er en del av livet og tiden er for verdifull til å støvsuge flere ganger i uka og vaske gulv hver helg. Vi vil heller bruke den på andre ting.

Det var verst da barna var små og krevde mye av oss samt rotet veldig mye mer enn de ryddet, men nå er vi heldigvis kommet dit at barna er så pass store at det ikke er spesielt rotete (de leker ikke lenger så det er ikke ørten Legoklosser, dukkeklær og tegneblyanter strødd rundt i stua og de drar ikke av seg sokkene i alle rom lenger heller, ja, det var en tid hvor jeg fant skitne sokker overalt) og de gjør sin del av husarbeidet så nå ser det faktisk ganske presentabelt ut her det meste av tiden. Det betyr ikke at det er strøkent nå heller, bare veldig mye bedre og sånn blir det for der også når dere er forbi småbarnstiden. Nyt tiden i stedet for å rydde og vaske. :) 

Hun som vasker hos meg er utenlandsk men hun har ganske høy timespris, eget firma og alt er hvitt. Om man skal ha den holdningen så kan man jo ikke handle i butikken fordi de i kassa tjener dårlig, gå på restaurant for der jobber det mange som tjener helt ræva, sende barn i bhg for de ansatte der får så dårlig betalt...

Jeg tror hun som vasker hos meg har høyere timelønn en de tre arbeidsgruppene jeg nevner over iallfall (basert på egen erfaring og tariff). Så jeg har ikke dårlig samvittighet for det.

Anonymkode: a772f...573

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke strøkent, men ganske så rent likevel. Vasker over kjøkken og bad stort sett daglig (små barn så det er grisete hver dag), støvsuger ved behov og kjører en vask med klær daglig. Unner oss vaskehjelp et par ganger i halvåret, typisk før en ferie eller lignende. Bruker Freska da, ca 700kr/timen sist vi brukte det.

Anonymkode: 545fa...cf9

Skrevet

Vi har det ikke strøkent, men med vaskehjelp blir det ikke så mye gammel skit heldigvis. Litt skippertak på rydding av leker før hun kommer, og ellers vasker vi etter behov. Blir lest kjøkken, do/vask og støvsuging/tørke flekker.

Vaskehjelp redder dagen (og tidsklemma). Henne vi har vasker for et firma og vi betaler så klart hvitt.

Anonymkode: 50974...85b

Skrevet

Rent og ryddig. Vi er to voksne og en toåring på 65 kvadrat, så både roting og rydding går veldig fort, haha.

Anonymkode: cc256...f61

Skrevet

Har  tre små barn. Her er det sjelden rent og ryddig. Det er et godt stykke under pari, men bedre enn det var for et halvår siden. Lever i det og vet det blir bedre etter hvert som barna vokser til.

Anonymkode: 7355f...ff5

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Vi har det helt ok rent. Kjøkkenet og badet prioriteres. Har det ofte rotete. Leker og sokkene til mannen ligger litt overalt. Jeg har gitt opp fasaden. Skal jeg holde huset slik jeg skulle ønske, må mann og barn flytte ut 😅 

Anonymkode: 98ba8...196

• Liker 1
Skrevet

Helt middels rent. Hygienisk nok, men langt fra plettfritt. 

Har robotstøvsuger som feier over hele huset mens vi er på jobb, et par-tre ganger i uka. Badet prioriterer jeg å vaske et par ganger i uka pga guttungen som tisser «over alt»😅 Kjøkkenet holdes rent ved vask av disker osv hver gang de har vært i bruk. Ellers rydder alle oppvask etter seg fortløpende, vi har regel på at klær skal i skittentøysdunken og leker skal ryddes før kvelden. Så det er helt ok. Men drar man frem sofaen finner man hybelkaniner liksom. Støv i vinduskarmene og ;) 

• Liker 1
Skrevet

Eneste som er strøkent her til en hver tid er badene sånn i tilfelle det kommer besøk. Men ellers er huset preget av at mannen er på jobb, ungen er sjuk og eg er høygravid og over termin. 

Anonymkode: ce711...44c

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg vet ikke hva strøkent betyr, og hva du legger i det, men det er lite rotete her. Vi har kjøpt møbler som skjuler barneleker og diverse som vi slenger alt inn i når vi går ut, og når barna legger seg, så vi bruker maks 2-3 minutter på å rydde opp så det blir et voksent hus igjen 😛 

Anonymkode: 3bd5a...752

Skrevet

Tidvis rotete på ettermiddagene, men vi rydder før barne-TV. Det er rent her, vasker et par dager i uka og får god hjelp av robotstøvsugeren som også vasker. Tar badet når 4-åringen bader. 
Men er bare barnet og meg, så ikke så mange som kan rote og grise. 

Anonymkode: 60c15...9f7

• Liker 1
Skrevet

To barn.

Robotstøvsuger med mopp går hver kveld, og rydder det helt strøkent hver kveld.

Vasker alle gulv, skifter på senger, tørker støv og skrubber badene våre hver fredag.

Verdt det? Nei. Men jeg klarer ikke å ikke gjøre det. Blir mentalt nedbrutt av å føle det er skittent. Føler veggene presset inn og ungene blir syke om jeg ikke gjør det. 

Anonymkode: 30531...cce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...