123fir Skrevet 24. januar 2024 #1 Del Skrevet 24. januar 2024 Synes det er spennende og lærerrikt å høre om andres ståsted 🙂 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 24. januar 2024 #2 Del Skrevet 24. januar 2024 Akkurat nå - utenfor den politiske sfæren. Fordi jeg er lei alle politikere. Men tar jeg utgangspunkt i hele mitt liv - langt fra kommunisme, sosialisme, miljøaktivsmie og andre ekstreme ideologier. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet 24. januar 2024 #3 Del Skrevet 24. januar 2024 (endret) Til venstre for Rødt på visse områder, og til høyre for FrP i andre. De fleste et sted i midten. Synes det er vanskelig å finne et parti. På "det politiske kompasset" ligger jeg lenger mot venstre enn høyre, og lenger mot liberal enn autoritær. Endret 25. januar 2024 av Stonegiant 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citha Skrevet 24. januar 2024 #4 Del Skrevet 24. januar 2024 Vanligvis til venstre for AP, men aner ikke hvor jeg står nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosakatt Skrevet 24. januar 2024 #5 Del Skrevet 24. januar 2024 Kanskje SV, men har ingen parti jeg er fullstendig enig med. Syns det er vanskelig å finne noen å stemme på. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raphael Skrevet 24. januar 2024 #6 Del Skrevet 24. januar 2024 (endret) I hjertet mitt er jeg libertarianer, kanskje tilogmed anarko-kapitalist. Men jeg har ikke noe problem med middle-of-the-road sosialdemokrati heller. Det viktigste for meg er å luke ut korrupsjon i alle sine former. Jeg tror ikke noe system fungerer med en høy grad av korrupsjon, og at de fleste kan fungere uten. Så desverre har jeg ikke noe reelt alternativ å stemme på i Norge, annet enn å stemme på noen som uansett ikke havner over sperregrensa. Endret 24. januar 2024 av Raphael Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hunmedham Skrevet 24. januar 2024 #7 Del Skrevet 24. januar 2024 Godt plassert i det politiske sentrum. Der høyresiden i Ap berører eller overlapper venstresiden i Høyre. Og med et grønnskjær. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBB12345 Skrevet 24. januar 2024 #8 Del Skrevet 24. januar 2024 Problemet i Norge er for mange partier… vippe-partiene får altfor stor makt i regjering. Høyre og Ap(uten sleepy Jonas) kunne vært en god regjering. Fått vekk alt tullet de mindre partiene skal mase om 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 25. januar 2024 #9 Del Skrevet 25. januar 2024 Tungt på venstresiden i hele mitt unge voksne liv. Stort sett SV. Så ble jeg eldre, fikk mer kunnskap og havnet på høyresiden. Stemte Høyre i flere år. Synes imidlertid Høyre er for sosialistiske i noen spørsmål, mens småpartiene på høyresiden ofte er for tradisjonelle/konforme/autoritære (jeg misliker det autoritære intenst, både de høyre- og venstreautoritære). Og noen ganger nesten totalitært kristenkonservativt. Jeg synes ikke religion har noe i politikken å gjøre. Oppfatter venstresiden som drømmende idealister uten virkelighetsforståelse. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nastine Skrevet 25. januar 2024 #10 Del Skrevet 25. januar 2024 Slik norge er nå, Rødt! Bekjempe nyadelen og kjempe for mindre forskjeller. Slik det er nå, går ikke i lengden, flere fattige vi får, jo flere syke og på trygd, det henger ihop, og skattene vil øke ennå mer for å ha penger til økt behov innen velferden. Å kutte i velferdsytelsene, vil ramme oss alle! 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 25. januar 2024 #11 Del Skrevet 25. januar 2024 FRP, uten tvil. Man blir nok aldri 100 % enige med et parti, men det aller meste derfra er jeg faktisk helt enig med. De er for frihet og imot kontroll, mye mer enn noe annet parti, og på flere måter enn bare én. Det er det eneste partiet som står for det de sier. Det er det eneste partiet som har gått ut av regjering fordi de ikke får sakene sine igjennom og ikke vil stå for valgene til Høyre. Det er det mest rettferdige partiet. De ønsker å hjelpe de som ikke kan jobbe, men samtidig belønne de som jobber hardest. 11 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 25. januar 2024 #12 Del Skrevet 25. januar 2024 Liberal. Har alltid stemt Venstre og en ren Venstre/Høyre-regjering hadde vært optimalt i min verden. Høyre trenger noen som holder dem i ørene når det gjelder liberale verdier, personvern og miljø. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 25. januar 2024 #13 Del Skrevet 25. januar 2024 Nastine skrev (2 timer siden): Slik norge er nå, Rødt! Bekjempe nyadelen og kjempe for mindre forskjeller. Slik det er nå, går ikke i lengden, flere fattige vi får, jo flere syke og på trygd, det henger ihop, og skattene vil øke ennå mer for å ha penger til økt behov innen velferden. Å kutte i velferdsytelsene, vil ramme oss alle! Det er nettopp problemet med partier som Rødt, SV og Ap. De vil kvele de som skaper verdiene og pengene som Rødt ellers trenger for å finansiere sine dyre drømmer. Ett av hovedroblemmene med kommunisme/sosialisme - de går fort tomme for andres penger og da stanser alt. Det er ikke en økonomisk bærekraftig politikk. MDG har litt av samme problem - ønsker svindyre endringer, men kveler de som finansierer endringene. Det er heller ikke bærekraftig fra et økonomisk ståsted. Og her kommer oppdagelsen som brukeren over kom fram til og som fant ut da han eller hun ble voksen og fikk mer kunnskap - nemlig at venstresiden ikke har løsningen. 14 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 25. januar 2024 #14 Del Skrevet 25. januar 2024 Jorda fortsetter å rotere, 100% uavhengig av hva jeg eller andre stemmer. Jeg gir min stemme til Sola som gir meg lys og varme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 25. januar 2024 #15 Del Skrevet 25. januar 2024 Føler meg ganske drittlei av politikk og politikere nå.. Men ellers er jeg sentrumsvelger. Ganske på midten.. Ønsker meg igjen et sterkt sentrum og mener løsningene finnes der. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nastine Skrevet 25. januar 2024 #16 Del Skrevet 25. januar 2024 (endret) Drizzt skrev (9 timer siden): Det er nettopp problemet med partier som Rødt, SV og Ap. De vil kvele de som skaper verdiene og pengene som Rødt ellers trenger for å finansiere sine dyre drømmer. Ett av hovedroblemmene med kommunisme/sosialisme - de går fort tomme for andres penger og da stanser alt. Det er ikke en økonomisk bærekraftig politikk. MDG har litt av samme problem - ønsker svindyre endringer, men kveler de som finansierer endringene. Det er heller ikke bærekraftig fra et økonomisk ståsted. Og her kommer oppdagelsen som brukeren over kom fram til og som fant ut da han eller hun ble voksen og fikk mer kunnskap - nemlig at venstresiden ikke har løsningen. Ja om dere fortsetter å tenke kun 4år frem i tid, så er det riktig det du sier, men i politikken må man se litt lengre enn sin egen regjeringsperiode. Om vi satser på velferden, øke ytelsene, får den til å gå opptimalt, så vil fryktelig mange flere komme seg i jobb, og ennå fler til å skape bedrifter, og vi vil da ikke ha behov for å øke skattene. Med å kutte i ytelsene, vil vi få mange fler på diverse stønader og skattetrykket må fortsette. Jeg er ikke for kommunisme, selv om det er en fin tanke, så vil det aldri fungere pga grådige og maktsyke mennesker som kun ser seg selv. Men å jobbe mot mindre forskjeller, er ganske essensielt nå hvor vi begynner å få større fattigdom i Norge, noe som vil bli veldig så mye dyrere for både deg og meg og alle andre i landet, for ikke å snakke om vold og kriminalitet pga psykisk syke og fattige desperate mennesker. Desperate mennesker, gjør desperate handlinger! Det er de som kutter i velferden som ønsker flere på trygd, ikke de som vil øke den så vi får flere friske! Endret 25. januar 2024 av Nastine 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 25. januar 2024 #17 Del Skrevet 25. januar 2024 Drizzt skrev (10 timer siden): Det er nettopp problemet med partier som Rødt, SV og Ap. De vil kvele de som skaper verdiene og pengene som Rødt ellers trenger for å finansiere sine dyre drømmer. Ett av hovedroblemmene med kommunisme/sosialisme - de går fort tomme for andres penger og da stanser alt. Det er ikke en økonomisk bærekraftig politikk. MDG har litt av samme problem - ønsker svindyre endringer, men kveler de som finansierer endringene. Det er heller ikke bærekraftig fra et økonomisk ståsted. Og her kommer oppdagelsen som brukeren over kom fram til og som fant ut da han eller hun ble voksen og fikk mer kunnskap - nemlig at venstresiden ikke har løsningen. Jepp, veldig bra resonnement. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Artmo3 Skrevet 25. januar 2024 #18 Del Skrevet 25. januar 2024 Det er så spredt ut at det er umulig å velge ett parti. Kan være enig med alle partier på visse ting, så jeg kan lene godt til høyre eller godt til venstre helt avhengig av sak. Selv valgomat viser 3 øverste med nesten helt lik prosent 😅 Så jeg gir blank stemme, ingen partier jeg er nok enig med at de fortjener min stemme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 25. januar 2024 #19 Del Skrevet 25. januar 2024 en ting har jeg lært meg av politikk..evnen til å gi med den ene hånden og ta det tilbake med den andre.. nr 2 er at hva regjering og storting vil love av midler vil bli nye kommunebiler i de kommunene de pengene havner eller andre kommunale fasiliteter..kommunene har selvråderett på økonomien som overførers til kommunen. øremerkede midler hører vi aldri snakk om og gjør vi det så settes de øremerkede midlene på avkastningssparing . lobbyvirksomheten til frivillige organisajsjoner med korsene klare for å være være til for de fattige er stort sett for å berike seg selv..fattigdom er god butikk for alle andre enn de fattige. eier du en gård , småbruk som industribruk, ja så må du være utdannet jurist, ikke agronom..angrepene fra reguleringsplanene til kommunen vil torpedere deg med alt fra hyttebygging til ekspropriasjoner til sykkelvei i skauen.. privat grunneiere skal bort fra eiendomskartet til kommunen. ellers vil jeg si at hvis du reiste bort fra Norge og ble borte i 20 år , uten å se en eneste nyhet om Norge , og du kom tilbake ..så ville du ikke kunne si om det var en AP/Sp regjering som styrte eller om det var en H/Frp regjering... muligens du ville få et hint på bibliotekets åpningstider. ellers er det også greit å vite at såpass svært vanskelige spørsmål i norsk økonomi som om sykehjemsplass og tannhelse skal gå inn under folketrygden og bli statlig ansvar..ja det vil vi vel aldri få svar på.. vi får heller sitte å se på Musk sin spacex ferder til planetene i verdensrommet så lenge.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 25. januar 2024 #20 Del Skrevet 25. januar 2024 Har alltid tilhørt venstresiden, og grunnverdiene deres er fortsatt sterkt forankret i meg. Men jeg har alikevel beveget meg inn i politisk forvirrelse de siste åra. Det er flere ting med venstresiden jeg ikke er enige med de om nå, feks innvandring. Det er på tide å sette en strek og bli mye strengere på hvem som får komme hit. Jeg mener fortsatt vi skal hjelpe flykninger og mennesker i nød, men jeg tror det er på tide å finne andre metoder enn de vi har nå. Dyrevern står sterkt hos meg, derfor er SP mer uaktuelt enn FRP, og det sier litt. Miljøet er også viktig, men jeg har slutta tro at jeg redder verden av å kildesortere når Kina, USA, India etc spyr ut gift i den skalaen de gjør. Jeg mener det da er viktigere å ta vare på vår natur, derfor er jeg imot vindturbiner, hytteutbygging og lakseoppdrett feks. Jeg er for et grønt skifte, men det hadde vært fint å få til det uten å rasere vår flotte natur. Skulle ønske atomkraftverk var aktuelt men det virker som folk tror de eksploderer i hytt og gevær. Som statsminister hadde jeg valgt Støre over Erna any day. Han har mye å rydde opp i, men han er ihvertfall ikke gift med en uærlig snikete fyr med null respekt for innbyggerne i dette landet. Måten Erna håndterte det på, med drenering, tåkeprat og ansvarsfraskrivelse sa meg en hel del om hvordan hun er som person. Hun klamret seg fast til makten lell, for i hennes øyne er hun viktigere enn oss. Det er helt tydelig. Politikere generelt er blitt vanskelig å stole på. Jeg har alltid hatt stor tillitt til både dem og vårt politiske system, men vi som vanlige innbyggere får det bare vanskeligere og vanskeligere, mens de rike blir rikere, så noe gjør vi jo feil. Jeg føler det er litt pest eller kolera akkurat nå, men jeg tror vi må lenger til venstre enn SP og AP for å finne løsninger som vil gagne Ola og Kari Nordmann. Tipper stemmen min går til SV nok en gang. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå