AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #1 Del Skrevet 24. januar 2024 Hei alle sammen, Jeg og familien er på utkikk etter et familiemedlem. I jakten etter ny katt så dukket det opp finnannonser der det selges sibirkattunger/norsk skogkattunger men uten stamtavle, til en veldig høy pris. Nesten like mye som en kattunge med stamtavle. Selger påstår at i annonsen at folk ikke er interesserte i stamtavler lengre pga økonomi. Det stusser jeg litt på mtp den prisen som er satt. I tillegg så har jeg ved tidligere kattekjøp vært påpasselig å sørge for at det er NRR godkjente stamtavler som følger med. Dette for å støtte den jobben oppdrettere gjør og ikke støtte useriøse oppdrettere. Derfor blir jeg litt skeptisk 😉 (Hvis jeg hadde vært på utkikk etter en blandingskatt/huskatt så hadde jo det vært noe helt annet. ) Men iom at det er noen år siden jeg sist var i anskaffelse av rasekatt, så kan det fint hende at jeg ikke har fått med hva som er den nye normalen. Er det mer akseptert idag å kjøpe rasekattunger uten stamtavle? Vi ønsker jo en kosekatt som ikke skal brukes til avl, uansett. Anonymkode: 58efc...b27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Durinur Skrevet 24. januar 2024 #2 Del Skrevet 24. januar 2024 (endret) Det er ingen ny normal. Jeg vil tippe at dette er en unnskyldning for å avle på katter som ikke er godkjent i henhold til NRR. Kanskje kattene har avlssperre, arvelige sykdommer eller lignende, og oppdretter unngår problemer ved å selge de uten stamtavle? Endret 24. januar 2024 av Durinur 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #3 Del Skrevet 24. januar 2024 Skal du ha renraset, så kjøp med stamtavle. Uten den så er det ikke godkjent renraset. Ingen seriøse oppdrettere selger uten stamtavle. Da er det i så fall en mulighet man kan velge til redusert pris. Men de mest seriøse gjør ikke det uten å kreve kastrering, for katter uten stamtavle avles på og selges til stamtavle-pris allikevel og folk kjøper det. Men, å kreve kastrering er ikke 100% sikkerhet heller, for når katten er din så er den din og ingen kreve at du opererer en frisk katt. Anonymkode: 8866f...cdd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #4 Del Skrevet 24. januar 2024 Uten stamtavle er det ikke som en rasekatt å regne. Selgeren har nok ikke papirene i orden, men bruker det som en unnskyldning for å drite i dyrevelferden. Denne selgeren hadde jeg meldt til finn om at er useriøs Anonymkode: 08585...2e1 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #5 Del Skrevet 24. januar 2024 Den høye prisen skal være pga stamtavle og all arbeidet som ligger bak nøye avl, helsesjekk osv. Uten stamtavle har man ikke garanti på at foreldredyra er friske (fysisk og psykisk), hatt for mange kull/hyppige kull, eller om de i det hele tatt er renraset. Du veit ikke om du støtter useriøs avl om du kjøper kattunge fra en slik oppdretter. Kjøp heller en med stamtavle, eller kjøp blanding til passende pris. Uten stamtavle regnes dyr som blandinger, noe som vil påvirke forsikring. Anonymkode: 7719f...9bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #6 Del Skrevet 24. januar 2024 Å kjøpe renraset katt uten stamtavler er som å kjøpe autentisk kebab fra Ola Nordmanns Kebabhus Anonymkode: c47c4...e81 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gogglebox Skrevet 24. januar 2024 #7 Del Skrevet 24. januar 2024 Ingen stamtavle = Huskatt (uansett hvor renraset "oppdretter" påstår at de er) 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #8 Del Skrevet 24. januar 2024 Tusen takk for tilbakemeldinger. Da var ikke skepsisen min helt på jordet allikevel. Anonymkode: 58efc...b27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #9 Del Skrevet 24. januar 2024 En katt uten stamtavle er en huskatt. Stamtavlen er selve dokumentasjonen på at det er en rasekatt. La oss si du skal kjøpe en brukt veske til 10 000,-, ville du godtatt at selger ikke fremla noe kvittering, og det ikke var noe beviser eller merkelapper ellers på at vesken er ett viss merke, du ville stolt helt på selger og kjøpt vesken til den summen? Selger sier jo den er ekte, men at folk ikke bryr seg om beviser lengre pga økonomi? Det er nettopp økonomi som gjør at folk krever dokumentasjon. At man betaler i dyre dommer uten dokumentasjon er jo det stikk motsatte av å gjøre en handel pga økonomi. Anonymkode: 755ed...2e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #10 Del Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk for tilbakemeldinger. Da var ikke skepsisen min helt på jordet allikevel. Anonymkode: 58efc...b27 En katt uten papir er verdt langt fra det samme som en med. Si takk for titten og gå videre. Anonymkode: 92472...08e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #11 Del Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En katt uten stamtavle er en huskatt. Stamtavlen er selve dokumentasjonen på at det er en rasekatt. La oss si du skal kjøpe en brukt veske til 10 000,-, ville du godtatt at selger ikke fremla noe kvittering, og det ikke var noe beviser eller merkelapper ellers på at vesken er ett viss merke, du ville stolt helt på selger og kjøpt vesken til den summen? Selger sier jo den er ekte, men at folk ikke bryr seg om beviser lengre pga økonomi? Det er nettopp økonomi som gjør at folk krever dokumentasjon. At man betaler i dyre dommer uten dokumentasjon er jo det stikk motsatte av å gjøre en handel pga økonomi. Anonymkode: 755ed...2e9 Ja jeg stusser over den forklaringa, pga økonomi så bryr ikke folk seg som katten har stamtavle eller ikke, når den koster omtrent like mye uansett? Da kjøper man jo den MED papirer da Anonymkode: 92472...08e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #12 Del Skrevet 24. januar 2024 Du vil få spørsmål om smugling av dyr. Anonymkode: e3470...3ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raquelle Skrevet 24. januar 2024 #13 Del Skrevet 24. januar 2024 Sibirkatt og Norsk Skogkatt er to forskjellige raser. Dette lyser useriøst lang vei. Ingen seriøs oppdretter lar være med å registrere ett kull, fordi de mener at folk ikke ønsker stamtavle lenger. Her ligger det noe annet bak som at de ikke får registrert pga alder på mor, for tette kull osv. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #14 Del Skrevet 24. januar 2024 Kan du linke til annonsen? Anonymkode: 92472...08e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #15 Del Skrevet 24. januar 2024 Jeg fant annonsen, skjønner tanken, de vil tilby folk kosekatter av denne rasen uten stamtavle, men da er de ikke verdt mer enn en vanlig huskatt, ikke 11.500 for en katt du aldri kan bruke til annet enn kos, samme hvor spesiell den er. Anonymkode: 92472...08e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #16 Del Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fant annonsen, skjønner tanken, de vil tilby folk kosekatter av denne rasen uten stamtavle, men da er de ikke verdt mer enn en vanlig huskatt, ikke 11.500 for en katt du aldri kan bruke til annet enn kos, samme hvor spesiell den er. Anonymkode: 92472...08e Fant den jeg også. Veldig opptatt av kattevelferd, men gidder ikke følge NRR sine regler for kattungers alder ved omplassering, og fremhever at katter trenger lite så lenge de har mat og vann, og passer i travle hjem... Når jeg har omplassert kattunger (fosterhjem) så har jeg vært veldig tydelig på at katter faktisk har behov for mye sosial kontakt og stimuli. Oppdrettet er ikke registrert i NRR, noe som kan forklare hvorfor de heller ikke leverer med stamtavler. Anonymkode: 755ed...2e9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #17 Del Skrevet 25. januar 2024 Det er en grunn til at de selger dem uten stamtavle. Enten er det ikke lov å avle på foreldredyr, smugling , for mange kull på katten ,eller feks nektet medlemskap i NRR ...av en eller annen grunn. Null stress å selge med stamtavle, OM man har sitt på det rene.... Styr unna 😊 Anonymkode: cd11e...8a5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #18 Del Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 24.1.2024 den 17.12): Fant den jeg også. Veldig opptatt av kattevelferd, men gidder ikke følge NRR sine regler for kattungers alder ved omplassering, og fremhever at katter trenger lite så lenge de har mat og vann, og passer i travle hjem... Når jeg har omplassert kattunger (fosterhjem) så har jeg vært veldig tydelig på at katter faktisk har behov for mye sosial kontakt og stimuli. Oppdrettet er ikke registrert i NRR, noe som kan forklare hvorfor de heller ikke leverer med stamtavler. Anonymkode: 755ed...2e9 Enig med deg, det var hakket unna "katter kan bo på låven og leve av å spise mus" i enkel oppfatning. Kattunger kan bli ganske viltre og ufordragelige om de ikke får leke og utfolde seg, de må også lære seg å sosialisere med familien også. Garantert at det er noe unormalt med dette oppdrettet som ikke er registrert, de selver dette for hardt og satser på tullinger som ikke vet bedre.. Anonymkode: 92472...08e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #19 Del Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 24.1.2024 den 14.10): Kan du linke til annonsen? Anonymkode: 92472...08e ja takk, vil gjerne ha linken Finner den ikke Anonymkode: 08585...2e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #20 Del Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): ja takk, vil gjerne ha linken Finner den ikke Anonymkode: 08585...2e1 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=307206414 Anonymkode: 92472...08e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå