Gå til innhold

Har vi god nok økonomi til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er skummelt å planlegge familieforøkelse i disse dager. Vi er 33 og 43 og leker med tanken om å begynne å prøve til sommeren. Likevel tenker jeg på alt vi «burde» ha og hvor dyrt det blir. Har vi faktisk råd til alt? Samtidig som man ser at «alle» andre får det til. Vi har helt vanlige utdanninger og jobber med ca 1.2 i felles årslønn.

Vi har prioritert å bo i sentrum uten bil og eier en 64 kvm leil. Vi ønsker ikke ha så mye, men bruke mesteparten av inntekten på reiser og opplevelser. Med barn synes jeg vi bør kjøpe en større leilighet/bolig med ekstra soverom og litt uteplass, men nå er det jo så dårlig marked og får dårligere lån etter å ha fått barn også.. Alle disse tankene stopper meg litt fra å starte prøving, vil jo gjerne ha alt på stell. Noen med god tips og råd fra denne perioden? 

Anonymkode: 083b4...af8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes det er skummelt å planlegge familieforøkelse i disse dager. Vi er 33 og 43 og leker med tanken om å begynne å prøve til sommeren. Likevel tenker jeg på alt vi «burde» ha og hvor dyrt det blir. Har vi faktisk råd til alt? Samtidig som man ser at «alle» andre får det til. Vi har helt vanlige utdanninger og jobber med ca 1.2 i felles årslønn.

Vi har prioritert å bo i sentrum uten bil og eier en 64 kvm leil. Vi ønsker ikke ha så mye, men bruke mesteparten av inntekten på reiser og opplevelser. Med barn synes jeg vi bør kjøpe en større leilighet/bolig med ekstra soverom og litt uteplass, men nå er det jo så dårlig marked og får dårligere lån etter å ha fått barn også.. Alle disse tankene stopper meg litt fra å starte prøving, vil jo gjerne ha alt på stell. Noen med god tips og råd fra denne perioden? 

Høres bra ut økonomisk, men barn krever mye følelsesmessig, kjærlighet, grenser

Anonymkode: 1b6a2...129

• Liker 2
Skrevet

Hva med å kjøpe noe nytt nå..uten barn..og dermed starte og prøve? 

Kan si med begge våre barn hadde vi ikke kjempe god råd. Men vi klarte det å spare.

Det er å kjøpe ting på salg og finn.no ikke kjøpe 5 vogner til 20.000 pr stk...ja de finnes de som bytte ofte. Finn en vogn til barnehagen og en vogn dere kanskje kan bruke opptil 5 år. Vi hadde bare 2 vogner . Bleier på Rema 1000 er billig med Æ app, om dere har familie vil dere nok få mye leker og klær. 

Baby trenger ikke så mye leker etc for de eventuelt et 1-2 år. Ofte er fjernkontrollen best ha ha.

Dere må ha 3 bilstoler fra de er baby til 10 år. 

Mest vil de bruke når de begynner i barnehagen, da er det ca 3500 i gå i barnehagen, så skal de ha ski og klær til årstiden. De vokser fort ut.

Og det er hvor mye dere bruker på barn..om dere bruker merkevarer eller bruker hm, Cubus etc

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ting skjer jo ikke over natta. Hvis du blir gravid nå, kan det fremdeles være over to år til barnet trenger eget rom. Boligmarkedet kan se helt annerledes ut da. Vil si at dere har godt nok lønnsnivå til å få barn, og at hvordan dere skal prioritere økonomi og bosituasjon er noe dere finner ut av på veien. Mtp alder er det også fornuftig å ikke drøye for lenge med å starte prøving, særlig hvis dere vil ha flere barn. Det er vanlig å kjenne på usikkerhet om man er praktisk, økonomisk og mentalt klar for å få barn, for man vet jo ikke helt hva man går til. Men det betyr ikke at man skal la være.

PS, vi bor sentralt i Oslo i en 70 kvm leilighet, uten bil, med barn nr to på vei og 1,4 mill i samlet inntekt. Vi lever komfortabelt og godt med den situasjonen. Tenker kanskje vi må flytte om fire-fem år, men barna kan dele rom ganske lenge.

Anonymkode: 3af0c...a17

• Liker 8
Skrevet

Vi bodde på 54 kvm med førstemann i noen år- det gikk strålende. Barnet trenger uendelig med kjærlighet, omsorg og kos-ikke 200 kvm bolig og ny Tesla. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bli ferdig med bolig-greier før barn. Dere kan fint få solgt en leilighet i Oslo sentrum og kjøpe noe større uten store problemer. Det er vel andre type leiligheter som er vanskelig å få solgt.

Anonymkode: eb73b...b35

• Liker 3
Skrevet

Jeg bor med 2 barn på 53 kvm. Går greit. Barn vil jo være i nærheten av familien istedet, så ikke sikkert dere hadde fått brukt noe mer plass når de er små uansett. Vi har et lekerom, og 1 soverom hvor alle sover sammen. Har måttet kvitte og kvitte meg med MYE. Men har det fint og har brukt god tid på smarte oppbevaringsløsninger. 64 kvm er ikke så lite!

Anonymkode: eb73b...b35

• Liker 2
Skrevet

En baby trenger ikke uteplass. Det klarer dere dere fint uten til han er et større barnehagebarn.

Anonymkode: 80bab...5f8

• Liker 1
Skrevet

Kjøp ny bolig først, begrenser seg veldig med boliglån når man har barn (for hvert barn trekkes det ned en del, hos oss utgjorde 1 barn 500 000,- i forskjell på lån). 

Vi regner 10 000,- i gjennomsnitt i mnd til barnet. Da er det barnehage, forsikring, bleier, våtservietter, mat, klær, utstyr, leker/underholdning osv. 

Noen mnd kjøper vi ikke noe spesielt med klær og utstyr, men typisk overgang fra høst til vinter er dyrt. I tillegg skal man kjøpe nytt utstyr etterhvert som de vokser.. 

Vi har inntekt på ca 1 mill, men vi har et rimelig boliglån, nedbetalt bil og lever ganske greit. Men vi reiser ikke på dyre ferier osv, handler lite til oss selv, jeg går ikke til frisøren støtt og stadig..

Anonymkode: 3589a...a30

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Altså... Grunnen til at man får mindre i boliglån når man har barn er jo fordi utgiftene er større. Så selv om man kan ta lure valg med å kjøpe brukt osv, går det en del utgifter til klær, utstyr, barnehage osv. Det er dumt å makse boliglånet rett før man får barn... Du skal tross alt klare å betjene det samtidig som du har barn, også.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Altså... Grunnen til at man får mindre i boliglån når man har barn er jo fordi utgiftene er større. Så selv om man kan ta lure valg med å kjøpe brukt osv, går det en del utgifter til klær, utstyr, barnehage osv. Det er dumt å makse boliglånet rett før man får barn... Du skal tross alt klare å betjene det samtidig som du har barn, også.

Det handler jo om prioriteringer også. Ser man på sifo budsjettet som banken bruker så kan man se fort hvor sykt mye unødvendige utgifter (og høye summer) de har satt opp der.

Når jeg legger inn våres familie og inntekt så har de lagt til grunn 8000,-!!! I mnd i personlig pleie, lek og underholdning/media. Det er jo helt syke summer 🙄 Kjøper ikke leker hver mnd, veldig sjeldent vi kjøper leker, får som regel til bursdag og jul. Streaming og nett betaler vi 1500,- i mnd for. Tv kanaler bruker vi ikke. 

personlig pleie er kanskje 500,- i mnd. 

Anonymkode: 3589a...a30

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jepp, dere har råd til å ha barn. Og livssituasjonen deres høres stabil og fin ut. De første 2-3 årene trenger ikke barnet eget soverom. Og det er slettes ikke sikkert du ønsker å ha barnet på eget rom da heller. 

Det kan være lurt å vente med å kjøpe noe større til dere faktisk har blitt foreldre. Prioriteringer, verdier og ønsker forandrer seg mye når man blir foreldre. Det kan derfor være lurt å vente for å se hvilke preferanser dere får når barnet er kommet til verden. Slik at det ikke blir bom- kjøp. 

Anonymkode: b463b...a2c

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke stresset med boligbytte nå. Se om dere blir gravide og når. Når dere har en baby så trenger dere ikke egentlig så stor plass, da kan dere se dere om i ro og fred etter en større bolig. Mange ønsker og prioriteringer endrer seg med en liten i familien.

Baby og småbarn dilter stort sette i beina på foreldrene og mange har hatt en liten på 64 kvadrat uten problemer.

Det høres ut som dere fint har råd til et barn, deres familieinntekt vil og øke år for år så lenge dere er friske og to stykker.

Skrevet

Vi valgte bolig før barn. 

Veldig deilig å ha en hage så fort barnet begynte å krabbe. Ordnet en egen sandkasse som barnet koste seg med i timesvis og basseng om sommeren mens jeg lå i solsenga og slappet av. 

Jeg kunne også gå inn i huset og ordne oss mat uten å ta inn barnet. Hvis dere har mulighet til å kjøpe bolig så hvorfor ikke.

Jeg kjenner litt på følelsen nå om hvis vi måtte flytte med barn. Rive dem fra sine vante omgivelser, ny barnehage/skole, nye venner osv. 

Nei det hadde jeg ikke orket.

Anonymkode: 76230...7b3

Skrevet
On 1/24/2024 at 1:06 PM, AnonymBruker said:

PS, vi bor sentralt i Oslo i en 70 kvm leilighet, uten bil, med barn nr to på vei og 1,4 mill i samlet inntekt. Vi lever komfortabelt og godt med den situasjonen. Tenker kanskje vi må flytte om fire-fem år, men barna kan dele rom ganske lenge.

Ganske likt her, 1 barn på vei, 65 kvm leilighet og vi har bestemt oss for å bli her noen år. Da får vi kort vei til jobb og barnehage og trenger ikke bil. Om 4-5 kan vi kanskje kjøpe noe større uten altfor mye ekstra lån.

Anonymkode: f759b...2f3

Skrevet

33 år… tikk takk tikk takk

begynner å bli gammel bare å komme i gang.

og en mann på 43 er egentlig for gammel for barn, han 50 og dritsliten og sover på sofaen og barnet skal i 15 bursdager og 70 fotballtreninger😉

Anonymkode: 6505c...678

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2024 den 12.57):

Større problem at en av dere er 43. Ikke bra med gamle foreldre.

Anonymkode: 07ff1...c64

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

43 er ingen alder. 

Mange «gamle» foreldre i klassen til barna og de har helt andre prioriteringer enn yngre foreldre. Bedre økonomi og har ikke lenger karrierejaget som yngre foreldre. 

De er med på alle aktiviteter, stiller opp for barna. Ser de eldre fedrene som henger høyt og lavt på lekeplassen med barna sine, samt andre barn for de har tid til å leke. 

Mulig de blir slitne, men de har råd til å betale for vaskehjelp eller andre tjenester de kan kjøpe fra for å tilbringe mere tid med barna. 

Anonymkode: 76230...7b3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2024 den 12.57):

Dere har fint råd!
Babyer krever ikke mye plass eller eget rom de første par årene altså.
Selv uteplass har de ingen kjempeglede av før de er større, iaf en 2-3 år går helt fint.
Så hva med å bare få babyen først, og så kan dere jo finne ut av resten etterhvert?
Går fint med et barn på 64 kvm også, dere har sikkert parker osv i nærheten. 
Dere har god tid. 

Dere eier leilighet og har 1,2 mill i inntekt = dere har da alt på stell og vel så det!
Bruker du dette fordi det er noe annet du er redd for egentlig?
Tror du vet dere har alt på stell...
Hva er det egentlig som bekymrer deg?

Husk, barn krever ikke så mye, jo, når de blir større så blir jo mulighetene for utgifter større, men alt er jo et valg.
Dere klarer fin å betale for en fritidsaktivitet for å si det sånn og regntøy til poden. 
Og alt utover "normalen" er jo totalt et valg og en prioritering. Ikke alle kids må ha splitter nytt slalåmutstyr til hver sesong og sesongkort i bakken. Det er dessuten dere som bestemmer, ikke barnet.

Alle andre får det til, fordi det er helt uproblematisk i deres situasjon, økonomisk sett.
Så dyrt er ikke barn de første årene altså.

Så...gå i deg selv om fin ut hva som egentlig plager deg. Det er neppe det økonomiske.

Men at barn har en påvirkning på livet forøvrig, det er det ingen vil om.
Noen prøver å ikke endre noe i livet sitt når de får barn, skal reise like mye, koste hva det koste vil, babyen skal bare passe inn der den får en plass på en måte. Men de fleste opplever jo at det ikke funker helt når det kommer en ny "sjef". Og det tenker jeg er helt riktig. Om man først vil ha barn, bør man ønske å ta seg av det på en god måte, og forstå at man har fått et nytt menneske inn i familien med sine meninger og behov. Som også bør lyttes til og hensyntas til en viss grad. Så at livet deres fort blir annerledes, det stemmer 100%. 6 år senere må reiser feks legges til skoleferier, om man ikke skal bli av typen som driter i barnets undervisning og drar på ferie selv om barnet får anmerkning osv. Vi velger å ikke gjøre det, så nå må vi legge alle reiser til skoleferier, til dobbel pris selvsagt. Så det reduserer jo litt ned på reiseaktiviteten, som var høyrere da barna kun hadde barnehage. Men så er jo skolen noe av det viktigste for barnas fremtid også mener vi, så når vi har valgt å få barn, hører det med at vi må prioritere deres skolegang fremfor vår lyst på billigere ferieturer.  men fra du blir gravid, så har du 7 år før skolestart, og innen da er jo mannen din over i 50-årene...så...jeg vet ikke hva dere venter på. Greit om han har et snev av energi til å følge opp barnet han også. Min mann var 39 da vi fikk første, jeg var 34, og vi merket jo ganske raskt at vi egentlig burde vært 10 år yngre. Fysisk sett. Nå er mannen 47 og eldste snart 8 år, og man ka jo si at jeg merker at begge har blitt eldre for å si det sånn. 47 åring med crazy atombombe av energi 3-åring skal nok få kjørt seg mer enn nok tenker jeg. Så ville nok kommet igang så fort som mulig om dere først skal gjøre det. Kan ta tid å bli gravid også når man er såpass "gammel". Vi brukte 6 mnd hver gang vi ville lage et barn, da startet vi da jeg var 33. 

Vil dere ha barn bør dere bare hoppe i det nå tenker jeg.

Anonymkode: 91271...340

• Liker 1
Skrevet

Vi har samme inntekt som dere og tre barn, to biler, lån på 3 mill og føler oss midt på treet økonomisk stilt. 
Jeg vil si dere har veldig god råd for å få et barn. 

Anonymkode: 74125...6fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...