Gå til innhold

Er dette hjemme alene trening for valp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en valp på 13 uker. Jeg har et problem med ryggen og kommer meg ikke ut på glatta. Sånn at det er nevnt, mamma og pappa er innom 2 ganger om dagen for å gå en kort tur med valpen (han er for liten til å gå lang tur). Jeg går rett utenfor døren for at han skal få tisse flere ganger om dagen. Bare det er tungt for ryggen. Problemet er at jeg kommer meg ikke ut i lengre tid for å trene på ekte hjemme alene trening. Selv det å stå i 5 minutter utenfor fører til store smerter i ryggen. Kommer meg ikke ned trappen for å sitte i bilen i garasjen. 

Jeg forsøker å trene inne, men vet ikke om det gjelder og har reell nytte.  
Jeg lukker baderomsdøren og soveromsdøren 80% av tiden. I starten bjeffet og hylte han. Så satt han bare ved døren og ynket seg. Nå følger han etter meg, men når døren lukkes så går han på stuen og leker etter 1 min. 
Om morgningen så lufter jeg han, gir mat og leker litt. Så går jeg å legger meg i en timestid. Igjen, i starten bjeffet og hylte han, så satt han konsekvent ved døren og nå går han å leker, kan ligge stille ved grinden men lager ikke noe lyd eller stresser. Rundt en time så kan han begynne å klynke litt. Tror grensen hans hittil er 1 time. I stede for å la han tisse også gå å legge oss litt til, så lar jeg han være på stuen alene. I håp om at det kanskje er trening. 

Gjelder dette som hjemme alene trening? Eller er det bare bortkastet tid og energi? 

Anonymkode: 12604...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette et permanent problem du har med ryggen eller det akutt og du forventer å bli helt bra igjen? 

Det er jo alene trening. Poenget med hjemme alene trening er jo at valpen skal føle seg trygg alene hjemme. Den følte seg nok ikke helt trygg om den lå å klynket/hylte i starten når du stengte den ut av rommet du oppholdte deg i - da gikk du for raskt frem. Tipset jeg fikk var at man skal avslutte før de begynner å bli stresset/engstelig og det har fungert utmerket på min hund.  Men igjen, her er det vel delte meninger på hvordan det skal gjøres / hvilken måte det skal gjøres på. 

Min blir 2 år om en måneds tid og klarer fint å være hjemme alene en arbeidsdag, sover mesteparten av tiden vi er borte og verken stresser rundt eller lager lyder. Vi øvde med å gå inn/ut av rommet valpen skulle være i til han ikke reagerte på det lengre. Deretter samme med å gå til/fra ytterdør til han var komfortabel med det, deretter inn/ut ytterdør også videre. Vi økte veldig sakte riktignok da vi ikke trengte å stresse med det, men godt å vite at han føler seg ordentlig trygg alene hjemme.

https://www.musti.no/tips/alenetrening-for-valp?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI_t33yoT2gwMV5uyyCh2RCw1xEAAYASAAEgJ96vD_BwE

https://www.agria.no/hund/artikkel/aktivering-og-trening/hjemme-alene-trening/

Anonymkode: 1cee9...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en form for trening, men hunder har jo sanser som knuser våres, så valpen vet akkurat hvor du er hele tiden. Så hjemme alene trening er det ikke. Da hadde jeg heller tatt med en stol og satt meg ned ute rett utenfor huset, da er det i det minste alene inne. En på 13 uker trenger ikke så lange økter av gangen, så å sitte ute i 5 minutter er mye bedre enn å sove på soverommet i en time. Ved at du er der så lenge føler den seg heller mer avvist av flokken (deg) en hjemme alene. 

Men når det er sakt så er det smart å ta en tur innom doen og soverommet et par minutter nå og da, lukke døren og trene på at du kan gjøre ting uten den.

Anonymkode: 26ecd...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en valp på 13 uker. Jeg har et problem med ryggen og kommer meg ikke ut på glatta. Sånn at det er nevnt, mamma og pappa er innom 2 ganger om dagen for å gå en kort tur med valpen (han er for liten til å gå lang tur). Jeg går rett utenfor døren for at han skal få tisse flere ganger om dagen. Bare det er tungt for ryggen. Problemet er at jeg kommer meg ikke ut i lengre tid for å trene på ekte hjemme alene trening. Selv det å stå i 5 minutter utenfor fører til store smerter i ryggen. Kommer meg ikke ned trappen for å sitte i bilen i garasjen. 

Jeg forsøker å trene inne, men vet ikke om det gjelder og har reell nytte.  
Jeg lukker baderomsdøren og soveromsdøren 80% av tiden. I starten bjeffet og hylte han. Så satt han bare ved døren og ynket seg. Nå følger han etter meg, men når døren lukkes så går han på stuen og leker etter 1 min. 
Om morgningen så lufter jeg han, gir mat og leker litt. Så går jeg å legger meg i en timestid. Igjen, i starten bjeffet og hylte han, så satt han konsekvent ved døren og nå går han å leker, kan ligge stille ved grinden men lager ikke noe lyd eller stresser. Rundt en time så kan han begynne å klynke litt. Tror grensen hans hittil er 1 time. I stede for å la han tisse også gå å legge oss litt til, så lar jeg han være på stuen alene. I håp om at det kanskje er trening. 

Gjelder dette som hjemme alene trening? Eller er det bare bortkastet tid og energi? 

Jeg har aldri trent på å være alene hjemme. Jeg har de med på kontoret til de er rundt 1 år og da er det ikke noe problem. På kontoret må de lære seg at denne tiden er ro-tid. Det skjer ikke noe gøy - og samme hvis jeg har hjemmekontor, da skjer det ikke noe gøy og det er ro som gjelder.

Så forlater jeg de av og til om jeg skal på besøk etc når det virker som de er klare for det. Aldri hatt problem med at de ikke kan være hjemme en hel arbeidsdag som voksen og er glad jeg slipper å trene på det. Føles mye bedre at de heller kan få bli såpass modne at det ikke er et problem før de trenger å være alene. 

Anonymkode: 59b29...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når situasjonen er som den er, og valpen er så liten, ville jeg trent på å gå inn og ut døra uten den uten at det skjer noe mer. Veldig mange hunder får store forventninger til utgangsdøra, og det kan bidra til stress rundt hjemme alene-treninga. Så hvis den blir vant til at du tar på utgangsdøra, åpner og lukker den, går ut og rett inn igjen, så er du alt langt i jobben med alene hjemme-treninga. 

Så skader ikke det du gjør, men for mange hunder vil det være klar forskjell på at du er i huset og når du forlater det 😊

Anonymkode: 4e398...3b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke hjemme alene trening og en valp på 13 uker skal da uansett ikke være hjemme alene 1 time? 

Har du vurdert å faktisk levere tilbake valpen til oppdretter siden du har såpass store problemer med ryggen? Det høres ikke ut som de ryggplagene faktisk er forenlige med å ha valp....

Anonymkode: 2bc09...973

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man starter alltid alenetrening hjemme. Man kan ikke bare gå ut og forvente at valpen skal trene seg selv. Har en nabo som skyldte på hjemmekontor under korona og fikk ikke trenet alenetrening. De har selvsagt en hund med ser.angst nå.

Anonymkode: f0b4e...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. 
For å utdype siden flere nevner det, jeg forsøkte å bare holde det kort og enkelt i HI. 

Jeg har skadet ryggen, det er ikke kronisk men vil nok vare i noen uker til. Jeg har hatt et stygt fall på isen, halebeinet og ryggen ble kraftig forslått og ødelagt (ingen brudd heldigvis). To dager etter hadde jeg et nesten fall under tur med valpen hvor jeg slo ut ryggen kraftig, og vil si at det nesten-fallet var verre enn selve fallet. Med ro og hvile, og tid, så vil det gå over, men det tar nok uker. 

Jeg forlot han ikke i 1 time med vilje. Det var da jeg falt og havnet på legevakten. Skulle bare ut med søpla, og det var en del av hjemme alene treningen at han ikke var med meg. Det tok en timestid fra jeg fikk kontaktet mamma, hun kom seg til legevakten for å hente nøkkel og kjørte hjem til meg for å hente han. Hvis jeg kunne ha valgt, så hadde jeg gått hjem, ventet på ambulanse hjemme (eventuelt fått mamma til å kjøre meg til legevakt). Men sånn går det når man ligger flatt ut på isen med ødelagt rygg og hjernerystelse og venter på ambulanse. 

Jeg er så å si sengeliggende og vurderer frem og tilbake om mamma må ta han i noen uker. Men det sitter langt inne. For all trening vi gjør nå, er så viktig for fremtiden. Og han utvikler seg så ufattelig mye uke for uke. Jeg setter han først, sånn at det er nevnt. 

Jeg vet at jeg kanskje burde kaste inn håndkleet og flytte inn til mamma i noen uker (har fått tilbudet). Etter fallet så måtte jeg ligger over til mamma i tre dager på grunn av hjernerystelsen. Min svakhet som person, er at jeg er så provoserende (og til tider helseskadelig) selvstendig. Det å ta imot hjelp for hunden min sin skyld, det er lettere, enn for min egen. Selv om at det sitter langt inne, men det er det jeg må for han skal få det han har behov for akkurat nå. 

Ja, jeg er fysisk skadet akkurat nå og hverdagen er tung, og jeg sliter med mye smerter. Det jeg får til godt nok er dotrening, å gå ut for å tisse og bæsje rett utenfor døren. Det at jeg er oppe å går er bra for ryggen også, så det er vinn-vinn for oss begge to. Også han ut, for jeg får ikke til å bøye meg ned å tørke opp uhell på gulvet. 😅 Han får nok aktivitet og mental stimuli sånn at det er nevnt, han lider ikke selv om at jeg gjør det. All mat får han via trening akkurat nå (for å unngå for mye godbiter og overvekt), det går i kong, slikkematte, hjerneleker, søk-leker og triks-trening hele dagen. Også er han jo valp, han sover mer enn han er våken, også på dagtid. Mamma ordner klart alt av leker når hun er her, for jeg får ikke til å stå lenge nok til å ordne i stand, og jeg får ikke til å løfte, strekke meg, bøye meg etc. 

Det er hjemme alene treningen som er problemet og som jeg føler jeg ikke får gjort optimalt. For jeg er så lenket til sofa og seng (å sitte er smertefullt), og jeg klarer ikke å stå oppreist lenge nok til å gå ut for å trene skikkelig. 

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2024 den 13.46):

Er dette et permanent problem du har med ryggen eller det akutt og du forventer å bli helt bra igjen? 

Det er jo alene trening. Poenget med hjemme alene trening er jo at valpen skal føle seg trygg alene hjemme. Den følte seg nok ikke helt trygg om den lå å klynket/hylte i starten når du stengte den ut av rommet du oppholdte deg i - da gikk du for raskt frem. Tipset jeg fikk var at man skal avslutte før de begynner å bli stresset/engstelig og det har fungert utmerket på min hund.  Men igjen, her er det vel delte meninger på hvordan det skal gjøres / hvilken måte det skal gjøres på. 

Min blir 2 år om en måneds tid og klarer fint å være hjemme alene en arbeidsdag, sover mesteparten av tiden vi er borte og verken stresser rundt eller lager lyder. Vi øvde med å gå inn/ut av rommet valpen skulle være i til han ikke reagerte på det lengre. Deretter samme med å gå til/fra ytterdør til han var komfortabel med det, deretter inn/ut ytterdør også videre. Vi økte veldig sakte riktignok da vi ikke trengte å stresse med det, men godt å vite at han føler seg ordentlig trygg alene hjemme.

https://www.musti.no/tips/alenetrening-for-valp?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI_t33yoT2gwMV5uyyCh2RCw1xEAAYASAAEgJ96vD_BwE

https://www.agria.no/hund/artikkel/aktivering-og-trening/hjemme-alene-trening/

Anonymkode: 1cee9...50a

Da vi startet med ekte hjemme alene trening, altså jeg faktisk forlot huset. Så begynte han å bjeffe i det jeg slapp dørhåndtaket. Jeg har lest alt om hjemme alene trening og vet om tips og triks. 
I starten hylte han da jeg dro, da måtte jeg bare åpne og lukke døren. Gradvis så gikk det fra hyl til bjeffing. Men jeg kan jo ikke trene på "åpne og lukke" til evig tid fordi han bjeffer. Da får vi null fremgang.
Hyling/uling, som i panikkhyling, det kan jeg ikke bare ignorere. Men bjeffing, mas-bjeffing, det måtte jeg ignorere i et minutt også gikk jeg inn som normalt. Fordi han bjeffer så fort jeg lukker døren, hver gang hittil, men han stopper av seg selv etter 1 minutt. Vi har gradvis jobbet oss oppover, slik man skal. 

Han har aldri reagert når jeg tar på jakke og sko, åpner og lukker ytterdøren eller at jeg åpner ytterdøren og bare står utenfor. Da ser han bare dumt på meg 😅

Før jeg ødela ryggen så var vi der i treningen hvor han bjeffet i 1 minutt, ble stille i 2-3 minutter, så bjeffet i 1 minutt også la han seg ned. Jeg ventet så i 1 minutt før jeg gikk inn igjen. Målet var å gå inn mens han lå på gulvet, og før han bjeffet igjen.
Det var et par ganger de siste gangene hvor han på runde 2 med bjeffing ikke la seg ned, men heller satt å nistirret på døren. Når han sitter, så betyr det at han ikke er komfortabel nok med at jeg er borte. Det har vært frem og tilbake med at han legger seg ned og ser på døren med ørene rett opp og er tydelig ikke komfortabel med at jeg er borte. Men så har det vært flere ganger hvor han lagt seg ned og sett på døren, uten å være direkte anspent og helt "på" døren slik som når han sitter. Vi har hatt fremgang.

Problemet er at jeg får ikke til å fortsette der vi var, på grunn av ryggen. Jeg kommer meg opp slik at han får tisse, samtidig så kan jeg gå på do selv å tisse mens jeg er oppe og lider. Og da lukker jeg baderomsdøren. Hver gang jeg er oppe å går, så tar jeg et minutt bak en lukket dør, i håp om at det kanskje er trening det også.

For som med alt det nevnt over, han reagerte helt likt da jeg forlot rommet, gikk på badet eller soverommet, om morgningen alene på stuen uten meg etc, og det har kommet seg veldig på kort tid. Reaksjonen hans, og fremgangen hans, har vært identisk. Er derfor jeg lurer på om det har noen likheter, eller om det bare er bortkastet tid og energi å ikke la han bli med på badet. 
Så klart, det virker som at treningen ved at jeg faktisk forlater huset vil ta lengre tid. For terskelen for å roe seg ned er høyere, men det forståelig siden han vet jo når jeg er bak en dør og når jeg har forlatt leiligheten. Hvor lang tid det vil ta, er opp til han og jeg tar det i hans tempo. Men som nevnt, jeg får ikke til å fortsette der vi slapp på like god måte nå, på grunn av ryggen og ryggen kan vare i flere uker. Og jeg vil jo helst ikke ha flere uker med opphold i treningen. 

Håper det forklarer ting bedre.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale at du flytter inn til moren din som du nevner. Ikke så mye for alene hjemme-treningen, men for at din mor da kanskje kan ta valpen ut og sosialisere og miljøtrene den. Det er det viktigste du kan gjøre i denne tiden for å gjøre den trygg på andre hunder, mennesker og miljøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...