Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare noen spørsmål til dere som har klagd inn influensere til deres kommersielle samarbeidspartnere pga dobbeltmoral eller upassende bakgrunn:

Hvordan tok dere kontakt?

Hvordan la dere frem saken med bevis?

Ble dere tatt seriøst? Skjedde det noe videre?

Anonymkode: 37c91...465

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaff deg et liv.

Anonymkode: 73de7...1c9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Spørsmålet er jo hva du skal klage på.

Normalt sett er det bare å sende de en e-post med skjermbilde av reklamen og påpeke hva du reagerer på.

Er det lovbrudd derimot kontakter man Forbrukertilsynet for det meste, eller Helsedepartementet om det er alkohol- eller rusrelaterte klager.

• Liker 6
Skrevet

Slå opp

Anonymkode: b19b2...6f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skaff deg et liv.

Anonymkode: 73de7...1c9

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slå opp

Anonymkode: b19b2...6f4

Slapp av, det er ikke mora deres jeg skal klage inn (denne gangen). 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Slapp av, det er ikke mora deres jeg skal klage inn (denne gangen). 

Er du advokat eller liker du og klage. I såfall må du ta for deg alle du følger og klage. Eller gjelder det kun dem du ikke liker 🙄. Enig med dem andre skaff deg et liv, avfølg kom deg ut. Lev livet ikke hverken bra for hode eller psyken og blodtrykket og erge seg så fælt. Enkelte er så dobbeltmoralsk og er etter og ta en eller noen få, men om andre gjør samma feilen betyr det ikke så mye. 

Anonymkode: e955a...e7f

Skrevet

Jeg har tipset Forbrukertilsynet anonymt, med dokumentasjon for brudd på markedsføringsloven.

Jeg har tipset Forbrukertilsynet eller Helsetilsynet ang. brudd på alkoholloven.

Har også tipset Arbeidstilsynet ang. barnearbeid, når dette er utstrakt (slik bruk av barn skal søkes om på forhånd for hvert enkelt arbeid, barna skal ha kontrakt som regulerer sikkerhet, arbeidstid og lønn...).

Har kontaktet samarbeidspartner direkte hvor jeg påpekte at denne var ansvarlig for de lovbruddene influencer gjorde, og pekte på at samarbeidspartner også ville bli ansvarlig for ev. skader dette (med sannsynlighet kunne) påføre tredjeperson og begrunnet dette med den fagkompetansen jeg har. Fikk bortforklarende svar som jeg fulgte opp med tilsvar og ny påpeking av samarbeidspartners risiko og ansvar i saken, samarbeidspartner fraskrev seg da ansvar for deler av samarbeidet og henviste til influencer. Jeg skrev tilbake nok en gang at det at de selv fraskrev seg ansvar i mail til meg ikke hadde noen hensikt all den tid de fortsatte samarbeidet slik det fremstod og ikke opplyste potensielle kunder om at de fraskrev seg alt ansvar. Fikk aldri svar på det. Vet at flere andre også var i kontakt med samme samarbeidspartner. Enden på visen var at samarbeidet tydeligvis ble avsluttet før det kom i aktivitet.

Jeg tenker man alltid bør melde fra til de som har mulighet til å sette grenser for bransjen og enkeltinfluencere (Forbrukertilsynet, Helsetilsynet, ev. Arbeidstilsynet Skatteetaten eller andre), eller som kan påvirke disse etatene til å følge opp og sette grenser/få på plass bedre lovgivning (Barneombud, media m.fl.). I tillegg tror jeg slike samarbeidspartnere oftere blir bevisst negative effektene de får når de får mye tilbakemeldinger/klager via sosiale medier, fordi det der spres raskt.

Anonymkode: c488a...05f

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er du advokat eller liker du og klage. I såfall må du ta for deg alle du følger og klage. Eller gjelder det kun dem du ikke liker 🙄. Enig med dem andre skaff deg et liv, avfølg kom deg ut. Lev livet ikke hverken bra for hode eller psyken og blodtrykket og erge seg så fælt. Enkelte er så dobbeltmoralsk og er etter og ta en eller noen få, men om andre gjør samma feilen betyr det ikke så mye. 

Ikke er jeg advokat, og ikke liker jeg å klage heller. Aldri gjort det før, og følger ikke mange personer på SoMe. Ikke ergrer jeg meg over mangt og meget heller, så slutt heller å bare anta ting. 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du virkelig så inkompetent at du ikke forstår at om man skal få til en endring, så må man faktisk si ifra.

Jeg er helt enig i at det ikke er bra for hode eller psyken å erge seg så fælt over ting, men det må faktisk være lov til å klage på ting influencere gjør, uten å få den "er du advokat eller liker du å klage" greie tilbake. 

Anonymkode: 25ab7...dba

• Liker 6
Skrevet

Temmelig patetisk å klage på samarbeid med slikt søppel altså! Er man villig til å kaste bort penger på dette, så får du nøyaktig det du betaler for (ingenting av reell verdi, med andre ord!)

"å kaste perler for svin" passer vel greit inn her...          

Anonymkode: fad9c...6b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...