jobbpendlere Skrevet 24. januar 2024 #1 Skrevet 24. januar 2024 Jeg har fått en ny jobb som innebærer mye kjøring, omtrent 40 000 km i året. Akkurat nå har jeg en Toyota som allerede har kjørt over 200 000 km. Jeg ser at jeg har tre forskjellige alternativer å velge mellom. Jeg kan beholde Toyotaen og bruke den til jobb, jeg får da betalt 3,5 kr per kjørte km. Jeg kan få en yrkesbil, men da kan jeg kun bruke den i jobbsammenheng og ikke privat. Denne blir ikke beskattet. Jeg kan da beholde Toyotaen til privat bruk. Jeg vurderer å kjøpe en nyere bil, og da tenker jeg på å kjøpe en elbil som for eksempel en Tesla Model 3, MG4 eller ID4. Jeg kommer til å kjøre mellom 200-300 km daglig. Jeg er usikker på hvilket valg jeg skal ta, og trenger hjelp til å velge. Hva vil være mest lønnsomt for meg? Jeg kan bruke opptil 400 000 kr på en elbil, men den må ha en rekkevidde på minst 400 km. Kan det hende jeg går på et stort tap hvis jeg kjøper en Tesla Model 3 for eksempel? 3 år i jobb vil jo være 120.000 kjørte km... Selv om jeg får betalt 3,5 kr per km, ser jeg at jeg kanskje kan tjene litt på dette om bilen har god rekkevidde og jeg kan lade hjemme. Jeg har også vurdert leasing, som vil koste omtrent 9000 kr i måneden med den kjørelengden jeg har. Jeg er åpen for å se på andre elbiler også, men jeg har behov for et greit bagasjerom. Fordelen jeg ser med å kjøpe en ny bil er at jeg kan kjøre rundt i en trygg og nyere bil. Fordelen med å bruke en yrkesbil er at jeg får kjøre en ny bil i jobben uten å bli beskattet, men jeg må bytte til Toyotaen når jeg skal noe privat. Derfor må jeg ha to biler. Hva tror du er den beste løsningen?
newman01 Skrevet 24. januar 2024 #2 Skrevet 24. januar 2024 (endret) Tror du bør sjekke ut diskusjonsforumet til Tesla når det kommer til pålitelige svar hva angår kjørelengder og hjemmelading. Her er det mye dritt og lite nytteverdi når navnet "Tesla" dukker opp i tråder. Men kjøp høres ut som en grei plan. Leasing med så høy kjørelengde er ekstremt dyrt, og småskader koster dyrt. Model3 og "greit bagasjerom" er ikke ofte jeg hører i samme setning... Den har en litt rar bagasjeluke, men ellers en bil som gjør jobben sin. Lang rekkevidde og god pris. Y koster 100k ekstra, så det er jo litt ugunstig. Du vil ha behov for en ladeboks i garasjen, og trenger nok å lade relativt kontinuerlig fra sent kveld til avreise dagen etter. Batteriet er på rundt 60kWh, og du vil bruke mesteparten av det hver dag. La oss anta at du vil bruke 50 av de 60kWh som er tilgjengelig hver dag. Dette vil medføre at strømforbruket ditt øker med 11'500kWh i året. Endret 24. januar 2024 av newman01 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #3 Skrevet 24. januar 2024 jobbpendlere skrev (1 time siden): Jeg kan beholde Toyotaen og bruke den til jobb, jeg får da betalt 3,5 kr per kjørte km. Dette er jo det aller beste alternativet. Så lenge bilen "går som ei klokke". Anonymkode: a95a7...2c8
jobbpendlere Skrevet 24. januar 2024 Forfatter #4 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Dette er jo det aller beste alternativet. Så lenge bilen "går som ei klokke". Anonymkode: a95a7...2c8 Hatt den på service to ganger i siste så kostet rundt 17.000 siste 3 mnd.. spørsmålet er hvor lønnsomt det er i lengden. 😭
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #5 Skrevet 24. januar 2024 jobbpendlere skrev (3 minutter siden): Hatt den på service to ganger i siste så kostet rundt 17.000 siste 3 mnd.. spørsmålet er hvor lønnsomt det er i lengden. 😭 Mer lønnsomt enn å punge ut flere hundre tusen for ny bil. Anonymkode: ecd71...9e6
kaarebjarne Skrevet 24. januar 2024 #6 Skrevet 24. januar 2024 jobbpendlere skrev (2 timer siden): Hva tror du er den beste løsningen? Jeg ser ikke helt hvordan tittelen til tråden henger sammen med HI. Du viser til "pendling", deretter viser du til "jobb som innebærer mye kjøring". Man får nemlig ikke dekket kjøring til og fra fast arbeidssted, med mindre dette er spesifisert i kontrakten som et gode.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #7 Skrevet 24. januar 2024 kaarebjarne skrev (3 timer siden): Jeg ser ikke helt hvordan tittelen til tråden henger sammen med HI. Du viser til "pendling", deretter viser du til "jobb som innebærer mye kjøring". Man får nemlig ikke dekket kjøring til og fra fast arbeidssted, med mindre dette er spesifisert i kontrakten som et gode. Får trekt fra på skatten om ikke anna. Anonymkode: 216cc...f51
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #8 Skrevet 24. januar 2024 Om det er det økonomiske du tenker på, så beholder du Toyota privat også får du bil fra arbeidsgiver til jobb. Det skal mye til at du klarer å dekke inn totale bilkostnader om du kun får 3,5 kr/km for jobb kjøringa, når du regner inn dekk/forsikringer/servicer/drivstoff etc+ verditap på bilen. Anonymkode: e0a11...2f0 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #9 Skrevet 25. januar 2024 Svaret over er korrekt. La arbeidsgiver betale for alle disse utgiftene, om det lar seg gjøre. Anonymkode: d2b1c...7af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå