Gå til innhold

Dumt å ikke oppgi psykisk sykdom og bruk av antidepressiva hos tannlegen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var her om dagen hos ny tannlege, og måtte fylle ut et skjema angående egen helse. Har nylig fått diagnosen depresjon, og bruker antidepressiva. Jeg valgte å ikke krysse av for psykisk sykdom og bruk av denne medisinen. 

Ser ikke hvorfor dette er av relevans for en tannlegetime, hvor jeg skal ta årlig kontroll. 

Har jeg gjort noe dumt? Hva tenker dere?

Anonymkode: 24125...ba0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelte medisiner sliter mye på tenner. Si som lamictal hvis en bruker det slaget bør en gå 2 ganger i året. I hvertfall den beskjeden vi fikk på barnet som bruker for epilepsi.  Vennina mi fikk lamictal pga bipolare lidelse og når ho sa ho brukte den typen, fikk ho og beskjed at det ble anbefalt minst kontroll 1 gang i året men helst 2 siden de turte fort på tenner

Anonymkode: 40df5...5af

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var her om dagen hos ny tannlege, og måtte fylle ut et skjema angående egen helse. Har nylig fått diagnosen depresjon, og bruker antidepressiva. Jeg valgte å ikke krysse av for psykisk sykdom og bruk av denne medisinen. 

Ser ikke hvorfor dette er av relevans for en tannlegetime, hvor jeg skal ta årlig kontroll. 

Har jeg gjort noe dumt? Hva tenker dere?

Anonymkode: 24125...ba0

Det er vel for å ta hensyn ved evt inngrep og medisiner (beroligende/smertestillende/bedøvelse/anestesi osv) de evt bruker eller skriver ut hos tannlegen. Om du bruker medisiner så kan det hende de må ta hensyn til det når de skriver ut noe. Eller om det skjer deg akutt sykdom/medisin på  på tannlegekontoret 

Anonymkode: 56e69...d2a

• Liker 1
Skrevet

En del antidepressiver har som bivirkning at du gnisser tenner i søvne. Skaff deg i det minste en skinne fra apoteket.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kom til min tannlege på årlig kontroll, og hun spør alltid om det er noe endring/medisiner (aldri gått på noe jeg..før nå..). Litt skamfullt må jeg innrømme, men svarte at jeg hadde begynt på antidepressiva. Da sa hun bare at det var fint jeg sa fra, og at da er fluor veldig veldig viktig. At medisinen kan gjøre munnen tørrere (uten at det er så mye at du merker det) og dermed mer utsatt for hull. Verre var det ikke 🤷‍♀️

Anonymkode: 5372a...2dc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er dumt, det er pga at medisiner kan påvirke tennene 

Anonymkode: 068bf...009

• Nyttig 2
Skrevet

Noen gir munntørrhet og du får rimeligere tannlege.

Anonymkode: 43134...c02

• Nyttig 1
Skrevet

Kan få noe av behandlingen dekket av helfo, så ja, dumt.

Anonymkode: 4e1a9...331

• Nyttig 1
Skrevet

Får alt dekket av HELFO på grunn av munntørrhet av antidepressiva, så ja, du burde ha krysset av for det slik at tannlegen kan se etter tegne på bivirkning av medisin.

Jeg har hørt at det er enkelte tannleger kan legge på prisen hvis en sier en har angst/tannlegeskrekk, fordi de muligens må  tilrettelegge/bruke mer tid på tannlegetimen. Har heldigvis ikke truffet på en slik tannlege, og kan heller ikke si at tannlegen min bruker noe mer tid på meg enn andre, selv om jeg både har angst og tannlegeskrekk. 

Anonymkode: 60321...41a

Skrevet

Jeg syntes det er direkte pinlig og si fra om psykisk sykdom hos tannlegen så har hitill ikke sagt noe. Vet det er lurt å gjøre det men er for pinlig.

Anonymkode: ae037...b2c

Skrevet

Jeg har heller ikke sagt noe om at jeg bruker antidepressiva. Jeg opplever ikke munntørrhet eller andre bivirkninger så tenker det går helt fint.

Anonymkode: 0a270...288

Skrevet

Jeg får dekt en del av tannlegesjekker fordi jeg går på antidepp, da tørr munn og økt risiko for hull er en bivirkning. Så dumt av deg, men ditt valg. 

Anonymkode: 4c6ac...b1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...