Gå til innhold

Vurderer å kjøpe hund

Anbefalte innlegg

Skrevet
Heisann12345 skrev (9 timer siden):

Leste du nevnte at du ikke ville ha katt, men de kan være svært sosiale de også. Kjempekoslig når lille pelsdotten hopper opp i fanget og bare vil kose. Heller ikke et problem å være borte en hel arbeidsdag, eller en natt forsåvidt. Er som regel ikke like greit å ta med katten overalt, men det er mye selskap uten at det blir for mye styr og ansvar. 😊

En katt er sikkert kjempekoselig, men jeg tror nok jeg ville knytt tettere bånd til en hund som tross alt som regel er mer kontaktsøkende. Dessuten er det noe allergi inne i bildet som vanskeliggjør katt.

-ts-

Anonymkode: 4edcc...ecb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vill aldri fått meg hund hvis jeg var enslig og jobbet utenfor huset uten å kunne ta med hunden daglig på jobb. Jeg har hund, men jeg jobber hjemmefra 60% og de dagene jeg er på kontoret er mannen enten hjemme eller har korte dager (eller er på befaringer og kan ta med seg hunden). Generelt synes jeg også det er en dårlig ide for single mennesker å få seg hund med mindre de vet helt sikkert at de vil klare å ha både hund og evnt barn/familie. Det ligger så mange hunder ute til omplassering «på grunn av endret familiesituasjon» hvor den enslige plutselig fant seg partner og ble gravid og hunden ble for slitsom ved siden av. Jeg ville ventet til jeg var etablert, eller til jeg var sikker på at jeg ikke skulle ha barn. 

Anonymkode: 70a18...512

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jada, Leking og stimulering hadde bare vært lystbetont den tiden jeg hadde hatt til hund. Men problemet er altså det at jeg er borte hele arbeidsdager. Nå er det svært mange innlegg her som advarer mot det, og jeg synes de har god argumenter. Likevel tenker jeg også litt som deg. Det må da være veldig mange hunder i Norge som er alene hele arbeidsdagen uten at de har annet tilsyn. 

-ts-

De fleste hunder i Norge er alene i arbeidstiden, uavhengig av antall eiere, og det er uproblematisk for en trygg og harmonisk hund. Det som er langt viktigere å tenke gjennom før du får hund alene er at du bør ha et nettverk rundt deg som kan hjelpe deg ved behov. Jeg tar utgangspunkt i at du vil være hjemme med valpen de første månedene, hvor du går på valpekurs, sosialiserer, miljøtrener, går turer med andre hundefolk og generelt lærer hunden å tilpasse seg det livet den skal leve. Deretter vil du trenge hjelp til lufting på dagtid før hunden klarer å være alene en arbeidsdag. Sørg for at du har slektninger/venner/naboer/andre hundefolk du kan ringe når du er syk eller akutte ting skjer (det er jo sjeldent, men kan forekomme). Hund vil bli din nye hobby, men man er på ingen måte bundet til hjemmet.

Folk flest elsker hunder, og svært mange drømmer om hund uten å ha mulighet til å ha en selv. Jeg er alene med hund og har aldri vært så sosial og populær som etter at jeg fikk hund. 

Anonymkode: abe56...366

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vill aldri fått meg hund hvis jeg var enslig og jobbet utenfor huset uten å kunne ta med hunden daglig på jobb. Jeg har hund, men jeg jobber hjemmefra 60% og de dagene jeg er på kontoret er mannen enten hjemme eller har korte dager (eller er på befaringer og kan ta med seg hunden). Generelt synes jeg også det er en dårlig ide for single mennesker å få seg hund med mindre de vet helt sikkert at de vil klare å ha både hund og evnt barn/familie. Det ligger så mange hunder ute til omplassering «på grunn av endret familiesituasjon» hvor den enslige plutselig fant seg partner og ble gravid og hunden ble for slitsom ved siden av. Jeg ville ventet til jeg var etablert, eller til jeg var sikker på at jeg ikke skulle ha barn. 

Anonymkode: 70a18...512

Hvorfor er det slik at hundene til oss enslige ikke kan være hjemme alene, mens hunder til familiefolk kan? Dette henger jo ikke på greip? Jeg tør påstå at min hund har det langt bedre enn hunden til den travle barnefamilien ved siden av meg. De har så travle hverdager at hunden knapt luftes, til tross for at de er fire mennesker i huset. Jeg har jo all verdens med tid og kapasitet til min hund etter jobb, langt mer enn mange barnefamilier har. 

Anonymkode: abe56...366

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg jobber med hunder og en av de aller vanligste utfordringene folk har er det at de skal være hjemme alene over tid. Så det må man faktisk være forberedt på og helst ha en plan for om det skulle ta hvertfall veldig lang tid før hunden kan være hjemme alene en abeidsdag. Å gå for raskt frem kan føre til ordentlig seperasjonangst i verstefall.

Anonymkode: 6f914...fd6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jada, Leking og stimulering hadde bare vært lystbetont den tiden jeg hadde hatt til hund. Men problemet er altså det at jeg er borte hele arbeidsdager. Nå er det svært mange innlegg her som advarer mot det, og jeg synes de har god argumenter. Likevel tenker jeg også litt som deg. Det må da være veldig mange hunder i Norge som er alene hele arbeidsdagen uten at de har annet tilsyn. 

-ts-

Jeg tenker at for trygge hunder som er trent til det, er hjemme alene en arbeidsdag helt greit. Dessverre fikk min separasjonsangst, og selv om den er bedre nå, er 8 timer for lenge. Kan være greit å ha en plan B. For min del er det hjemmekontor og noen dager i hundebarnehage. Det er dyrt, men jeg har råd, og det gjør at både jeg og hund har det godt 😊

Anonymkode: 467de...caa

Skrevet

Kattepus er ett godt alternativ gjerne ett søskenpar sånn at de har selskap 😻

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...