Gå til innhold

Vurderer å kjøpe hund

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sofakona skrev (10 timer siden):

Ingen rase skal være 9 timer alene. Enten må du alltid ta med på jobb, komme hjem tidligere eller hunde vakt 

Nesten alle er alene en arbeidsdag. Hunder er ikke bare for arbeidsløse. Og det hadde det også blitt klaging ovee for de har ikke penger. 

Anonymkode: 95bfb...5ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bra du ikke ønsket deg et barn da....

Ts, liker du å være ute? Liker du å gå turer? Synes du det er gøy å kaste ball, "gjemme" ting som andre må finne og generelt er litt leken? Har du andre i nærheten som også liker slikt? Topp! Da er du klar for hund. Det andre lærer du etterhvert.

Men, her på kg så er det KUN de som er hjemmeværende,  har små deltidsstillinger eller hjemmekontor, som kan ha hund. 

Anonymkode: 0816d...fc8

Altså, så enkelt er det virkelig ikke! Man blir ekstremt bundet. Vi jobber, men da drar en tidlig og kommer hjem tidlig, og en sent og kommer hjem sent. Noen ganger er det ting som skjer, men man må hjem til hunden. Vi har heldigvis både foreldre og en nabo som kan passe eller stikke innom for å lufte om vi ser det blir sent, men ellers skjønner jeg ikke hvordan det skulle gått. 

• Nyttig 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Bra du ikke ønsket deg et barn da....

Ts, liker du å være ute? Liker du å gå turer? Synes du det er gøy å kaste ball, "gjemme" ting som andre må finne og generelt er litt leken? Har du andre i nærheten som også liker slikt? Topp! Da er du klar for hund. Det andre lærer du etterhvert.

Men, her på kg så er det KUN de som er hjemmeværende,  har små deltidsstillinger eller hjemmekontor, som kan ha hund. 

Skjønte ikke hvorfor denne var kommentert til meg, regner med det var feil

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tror du seriøst at ingen hund er alene mens folk har 8 timers vakter+kjøring? 

Eller sover alene 8 timer om natten?

Anonymkode: 68815...183

Det blir 17 timer i døgnet uten eieren. Og hunder er flokkdyr. Det er egoistisk. Mange hunder er deprimerte og har det ikke bra, med god grunn. Jeg er ufør og er hjemme de fleste dagene. Jeg er borte 3-5 timer maks en dag i uken, og 2-3 timer en dag i uken og har dårlig samvittighet for det. 5 timer sammenhengende er sjeldent og kun når jeg har legetimer som tar lengre enn planlagt, inkludert reisevei. Når jeg vet at legetimer tar så lang tid, så har jeg hundepass. Hunden evner å være alene i 7 timer til nød, men betyr ikke at det er bra for hunden. Og i alle fall ikke hver bidige dag.

7 timer i døgnet med en hund er ikke nok.

Anonymkode: 7eedb...698

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hund som nå er 12 år, men vi var 2 voksne og 3 barn i huset som gikk tur med hunden. Da ungene var yngre sluttet de tidligere på skole og gikk tur og lekte med den. Jeg måtte operere armer for karpal tunnel- syndrom og visste jeg måtte være hjemme i noen måneder, i tillegg til ferie den gang da vi fikk den som valp. 

Vi som familie har gitt hunden et godt hjem, og den har vært god for oss...men nå med store ungdommer og unge voksne, der vi snart er alene, så føler jeg ikke at vi kan få ny. 

Det krever mye. ...og jeg ville nok hatt en mer fleksibel jobb iallefall. 9 timer med en valp: Det kan du glemme. Du vil få en hund med problemer og du vil få enormt dårlig samvittighet..og det med rette. 

Finn noen du kan dele ansvar med. 

Anonymkode: 11d19...6cd

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (11 timer siden):

Husk at de som har hund har ofte en mulighet. Det vil si at det er 2-4 personer hjemme...en begynner senere...en kommer hjem tidlig...barn son eventuelt kan lufte hunden etc. Uansett om en singel person lar hunden bli alene i 9 timer er ikke bra og da tenker jeg er har ikke tid for hund.  Først skal hunden sove i 8 timer...en liten tur ut for sp være alene i 9 timer. Sammen med eier i kanskje 6 timer før de skal sove igjen...

Enig. Jeg er som sagt ufør og har nettverk som stiller opp. Har tre barnløse venninner mer hund, alle er i jobb. Ei har samboer og de overlapper hverandre. De har kun helger sammen. Ei har med hunden på jobb hver dag og ei har ufør og pensjonert foreldre som tar hunden på dagtid. 

Da jeg vokste opp så hadde vi hund. Storebror jobbet natt og tok hundene på morgningen/dagtid, hvis mamma eller pappa ikke var hjemme. Og vi var tre andre barn (yngste var 10 år da vi først fikk hund). Ingen av våre har noen gang vært alene en hel arbeidsdag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Nesten alle er alene en arbeidsdag. Hunder er ikke bare for arbeidsløse. Og det hadde det også blitt klaging ovee for de har ikke penger. 

Anonymkode: 95bfb...5ca

Nei, men de er gjerne 2-4 i familien... der de jobber forskjellige tider og dermed er ikkje hunden hjemme i 9 timer. Eller barn eller ungdom som kan hjelpe til 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig. Jeg er som sagt ufør og har nettverk som stiller opp. Har tre barnløse venninner mer hund, alle er i jobb. Ei har samboer og de overlapper hverandre. De har kun helger sammen. Ei har med hunden på jobb hver dag og ei har ufør og pensjonert foreldre som tar hunden på dagtid. 

Da jeg vokste opp så hadde vi hund. Storebror jobbet natt og tok hundene på morgningen/dagtid, hvis mamma eller pappa ikke var hjemme. Og vi var tre andre barn (yngste var 10 år da vi først fikk hund). Ingen av våre har noen gang vært alene en hel arbeidsdag. 

Hunder sover haugevis av flere timer i døgnet enn oss mennesker. Jeg begriper ikke hvorfor det må sitte mennesker å glo på hunden hele dagen? Venninnene dine må ha gjort noe galt i oppdragelsen av disse hundene som må henge på eier konstant.

Det er totalt problemfritt for de aller fleste hunder å være alene en arbeidsdag, med mindre de er syke eller lider av seperasjonsangst. 

Anonymkode: abe56...366

• Liker 3
Skrevet

Jeg er alene med hund og det har jeg vært i alle år. Når de har vært valper, så fikk jeg litt hjelp med lufting. Er kun den siste jobben jeg hadde hvor jeg kunne ha de med. 

Mine har alltid (med unntak av når de var valper) klart å være alene hjemme i 8 - 9 timer uten problem og de har heller ikke fått separasjonsangst.

Ja, det er slitsomt å være alene med hund. De aller fleste dager er jo bra, men det finnes de dagene hvor alt ikke er så bra. Ved sykdom (som influensa og.lign) så klarer de seg med mindre tur, mine ligger gladelig ved siden av i seng/sofa og krever veldig lite.

Nå har jeg hund som hobby og flere venner med hund, så dagene går med til hund og veldig lite sosialt etter jobb, hvert fall i ukedagene. I helgene, så sørger jeg for at de har fått lang tur eller trening før de skal være alene. Jeg har kamera på dem og de ligger stort sett å sover. Trasker litt rundt, før de sover igjen. 

Hundene mine er harmoniske og fine, så tror de har det bra i hverdagen. 

Anonymkode: 99688...3a9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for et ordentlig bra og viktig innlegg. Siden jeg er alene så er tanken på en hund som kan holde meg med selskap fristende, men kun om det er forsvarlig. Jeg har jo også et sosialt liv utenfor jobben og er redd for at jeg fort kan havne i situasjonen du selv er i. 

Anonymkode: 4edcc...ecb

Jeg har to hunder. Dedikerer all min fritid på de. Kommer hjem så fort jeg kan fra jobb, og går turer og leker. Men så savner jeg de hele tiden. De er livet mitt. Ønsker feks ikke å reise bort eller gjøre noe annet en å være med de. Hvis du ikke føler at du vil det, så hadde jeg droppet å ha hund

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er villig til å betale for hundepass eller hundebarnehage de dagene du jobber så ser jeg ikke problemet med at du skaffer deg hund. 

Anonymkode: 7ea0e...8e2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk for et ordentlig bra og viktig innlegg. Siden jeg er alene så er tanken på en hund som kan holde meg med selskap fristende, men kun om det er forsvarlig. Jeg har jo også et sosialt liv utenfor jobben og er redd for at jeg fort kan havne i situasjonen du selv er i. 

Leste du nevnte at du ikke ville ha katt, men de kan være svært sosiale de også. Kjempekoslig når lille pelsdotten hopper opp i fanget og bare vil kose. Heller ikke et problem å være borte en hel arbeidsdag, eller en natt forsåvidt. Er som regel ikke like greit å ta med katten overalt, men det er mye selskap uten at det blir for mye styr og ansvar. 😊

Skrevet

Å kjøpe hund er, etter min mening, å kjøpe seg dårlig samvittighet. 

Og det sier jeg selv om jeg har vokst opp med hund og er hundeeier for andre gang selv. 

Vi er en familie, så ungene har luftet hunden rett etter skolen. 

Når vi kommer hjem, er hunden ellevill, og noen lufter hunden, mens noen lager middag. 

Er du alene, må du lufte hunden en god tur, før du kan dra hjem og spise og slappe av selv. 

Så er det tid for lufting igjen og lek og mental stimuli. 

Skal du bort om kvelden, blir hunden igjen alene. 

Du må aldri forsove deg, for hunden må ut om morgenen. 

Hunder har av og til diare, hva gjør man da, stenger den inne i huset og drar på jobb? Jeg har vært nødt til å fake sykedager på meg selv, pga. syk hund. 

Her er ungene på vei ut av redet og det blir ingen ny hund på oss, selv om jeg elsker hunder 💙

Anonymkode: 2399e...804

Skrevet

Har hatt hund som var hjemme ofte en hel arbeidsdag, strålende og virket lykkelig hele sitt 15 år gamle liv, synes det ifølge andre her virker som kun mennesker med hjemmekontor eller voksne barn som kommer hjem fra skolen kan ha hund?

Du er nødt til å velge en rase som er rolig, lavt energinivå og du må tilvenne alenetid godt så det ikke blir kritisk. 9 timer 5 dager i uken tror jeg blir for mye, men siden du sier at den kan være med på jobb delvis vil jeg tro det går helt fint, så lenge den kan gå rundt i hus/leilighet og har god plass de dagene den må være hjemme.

Hunder sover mye. Så ved å få god tur før du drar på jobb, også mye oppmerksomhet og god tur på kvelden tror jeg det går helt fint. De dagene du har med på jobb, kan den gjerne være i fred på kvelden om du har ting å ordne.

Evt å finne noen unger i nabolaget å ansette til å gå noen ganger i uken rundt 13/14 (rett etter skolen) kunne vært en ide, men da må det så klart være en rolig hund. 

Flere på jobb her har hund i bilen tidvis også, altså ikke i kontor hver dag, men hjemme noen dager, i bilen (da med litt luft hver 2. time og i lunsjen), også iblant inne også. 

Vil tro det er mulig å ha hund om en velger riktig rase, rolige og selvstendige hunder kan oppdras, tror det er unødvendig å bli skremt fra å ha hund fordi du har en jobb som alle andre. Så klart lettere å dele arbeidet på flere, men med mindre du har unger i perfekt alder, så er det snakk om at flere voksne med jobb skal dele, og de fleste er på jobb 8 t 

Anonymkode: 80a6f...7c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis du er villig til å betale for hundepass eller hundebarnehage de dagene du jobber så ser jeg ikke problemet med at du skaffer deg hund. 

Anonymkode: 7ea0e...8e2

Man trenger ikke hundepass eller hundebarnehage til en friske, trygge og harmoniske hunder. Det er problemfritt for de aller fleste hunder å være hjemme alene en arbeidsdag, helt uavhengig om det er ett, to eller ni mennesker som bor med hunden. 

Ts vil være avhengig av hjelp og et nettverk i starten, og bør ha et par stk å kontakte ved sykdom og akutte ting (slik barnefamilier og andre hundeeiere også må), men ellers er det helt topp å være alene med hund. Jeg har aldri vært mer sosial og populær etter at jeg fikk hund alene. De fleste mennesker elsker jo hunder, spesielt hvis den er røytefri og godt trent i tillegg. 

Anonymkode: abe56...366

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg kjenner flere som ikke kan ha hund på heltid. Men som har hunden til noen andre med jevne mellomrom. Som også føler på at hunden ikke får nok aktivitet.  Men det krever jo også et godt samarbeid mellom eier og deg. 

Hun ene jeg kjennerer forøvrig ufør, og sliter innimellom om å gå, men liker å ha med hunden når hun skal gå. Så har ofte hunden midt i uken, når de er på jobb.  Av og til mer når de skal på ferie og kveldsmøter ol. 

Skal du ha hund, så kan du ikke ha en aktiv hverdag der hund ikke har plass, enkelt og greit. 

Selv er jeg kattemenske. Og man kan ikke bare dra fra katten heller. Men de tåler mer å være mer alene. Men det er jo et hinder om du skal på korte reiser osv. Så det går jo ikke.  Er på ferie nå, og det går kun pga en tenåring som bor hos oss med katten vår, mens vi er borte. Så første ferie reisen min i alder 40år. 

Anonymkode: 1368b...2c4

Skrevet
Annie84 skrev (20 timer siden):

hund ble også skadet for to år siden, og vi har mått pleie han og tilrettelagt mye , hvilket betyr sykemelde seg på jobb

Sykemelding fordi hunden er syk. 

Anonymkode: 0bf5c...c2e

Skrevet
Sofakona skrev (21 timer siden):

8 timer om natten er stor forskjell på 9 timer på dagen. Om den skal være alene i 9 timer så hadde jeg skaffet katt.. ikke hund

Hva gjør alle som jobber? Jeg kjenner flere med hunder og selvfølgelig er hundene hjemme alene når de er på jobb. Og de er som regel borte 8-9 timer hver dag. Hadde de ikke kunne det hadde det vært svært få som kunne ha hund, det hadde jo bare vært de som er hjemmeværende det da. 

Anonymkode: 04dbc...22b

• Liker 2
Skrevet

Jeg har også alltid vært hundemenneske, men har blitt utrolig glad i katt! Har begge deler nå, og katten er minst like godt selskap, men så mye mindre jobb. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jada, Leking og stimulering hadde bare vært lystbetont den tiden jeg hadde hatt til hund. Men problemet er altså det at jeg er borte hele arbeidsdager. Nå er det svært mange innlegg her som advarer mot det, og jeg synes de har god argumenter. Likevel tenker jeg også litt som deg. Det må da være veldig mange hunder i Norge som er alene hele arbeidsdagen uten at de har annet tilsyn. 

-ts-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...