Gå til innhold

Vurderer å kjøpe hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er alene og vurderer for første gang å kjøpe meg en hund.  Jeg vil i noen grad ha muligheten til å ta med meg hunden på jobben, men ikke på fast basis.

Er det i tilfelle hunderaser som bedre takler å være hjemme alene hver dag i 9 timer, eller går det mer på personlighet hos hunden? Eller bør jeg egentlig unngå å skaffe meg hund siden den vil være såpass mye alene hjemme?

Anonymkode: 4edcc...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er alene og vurderer for første gang å kjøpe meg en hund.  Jeg vil i noen grad ha muligheten til å ta med meg hunden på jobben, men ikke på fast basis.

Er det i tilfelle hunderaser som bedre takler å være hjemme alene hver dag i 9 timer, eller går det mer på personlighet hos hunden? Eller bør jeg egentlig unngå å skaffe meg hund siden den vil være såpass mye alene hjemme?

Ingen rase skal være 9 timer alene. Enten må du alltid ta med på jobb, komme hjem tidligere eller hunde vakt 

• Liker 13
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (4 minutter siden):

Ingen rase skal være 9 timer alene. Enten må du alltid ta med på jobb, komme hjem tidligere eller hunde vakt 

Tror du seriøst at ingen hund er alene mens folk har 8 timers vakter+kjøring? 

Eller sover alene 8 timer om natten?

Anonymkode: 68815...183

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

NEI.

Raser er like ulike som oss mennesker. Finnes ingen hunder som bør være alene hjemme 9(!) timer!

Hvis din hund utvikler separasjonsangst så får du et mareritt. Sååå mange hunder utvikler dette fordi eier har latt dem være alene for lenge😡😡 Da kan de begynne tisse inne,ødelegge møbler!!! 

Handle ikke om rase. En puddel kan få separasjonsangst på samme måte som en border collie, sjefer, fuglehund osv!!!

Ikke kjøp hund. Hund er et enormt ansvar. Kjøp katt,klarer seg fint hjemme en hel arbeidsdag.🙂

Anonymkode: 2b797...59e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, 9 timer er for mye, særlig når den er valp og når den blir eldre. 8timer har alltid vært maksen og det kun i nødtilfelle.

det er også vanskelig for deg å reise og flytte foreks. i fremtiden. Kjæledyr burde behandles som alle andre familiemedlemmer, delvis at de sjeldent er alene og aldri blir gitt bort. Flere burde tenke igjennom om de er i stand til dette. 

Jeg foreslår ett mindre krevende kjæledyr eller så kan du låne hund i ferier. Mange som ønsker hundepass i feriene, da kan du tjene en liten slant også mens du får gleden av hund mens du har fri :) 

Anonymkode: a46d1...b20

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du seriøst at ingen hund er alene mens folk har 8 timers vakter+kjøring? 

Eller sover alene 8 timer om natten?

Anonymkode: 68815...183

8 timer om natten er stor forskjell på 9 timer på dagen. Om den skal være alene i 9 timer så hadde jeg skaffet katt.. ikke hund

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode svar. Det var vel egentlig litt som forventet. Likevel tror jeg nok mange hunder er hjemme alene i mange timer hver dag. Folk flest jobber 100% og de aller færreste har mulighet til å ta med hunden på jobb.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

det er også vanskelig for deg å reise og flytte foreks. i fremtiden. Kjæledyr burde behandles som alle andre familiemedlemmer, delvis at de sjeldent er alene og aldri blir gitt bort. Flere burde tenke igjennom om de er i stand til dette. 

Anonymkode: a46d1...b20

Det med å flytte eller reise gjelder vel alle hundeeiere... Enig i at det er viktig å tenke gjennom alt dette. Det er derfor jeg spør her og ikke bare kjøper en hund. :)

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke kjøp hund. Hund er et enormt ansvar. Kjøp katt,klarer seg fint hjemme en hel arbeidsdag.🙂

Anonymkode: 2b797...59e

Jeg vil jo ikke ha katt! ;) Nei, jeg vil ikke kjøpe noe som jeg ikke kan ta godt nok ansvar for. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært ett hundemeneske, og villet ha hund hele livet men ventet til det passet bedre, nå har jeg hund og jeg elsker han. 
men det er sååå mye mer enn hva jeg kunne forestilt meg, når man jobber så går hele fritiden til hunden, jeg syntes det er stressende, å hele tiden må tilrettelegge for han, jeg kan ikke dra på treningssenter etter jobb om det er dårlig vær ute, da har han vært alene og må være med han.

har blitt sosialt isolert pga hunden.

vår hund ble også skadet for to år siden, og vi har mått pleie han og tilrettelagt mye , hvilket betyr sykemelde seg på jobb, kun være hjemme , i lange perioder.

å ha hund er bare dårlig samvittighet, for enten hunden eller for deg selv og det du ellers ville vært med på.

jeg angrer virkelig, fordi jeg er så glad i han også så nå er jeg stuck med dette, jeg har ikke hjerte til å si fra meg ansvaret på det valget jeg tok. Får dårlig samvittighet bare av å si det. 
men jeg føler livet mitt styres av han.

selvfølgelig gir det mye glede også, men hadde jeg hatt valget igjen om jeg viste dette så nei. 
tenker at det kanskje er litt annerledes om han ikke ble skadet, siden poenget med hund for meg var fjellturer og løping og masse aktivitet ute. Men nå må jeg frastå fra det siden han ikke kan bli med og gå tur i parken i bånd.

så mitt råd er nei , se om du kan finne en å passe av og til, det er mange som trenger avlastning 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annie84 skrev (5 minutter siden):

Jeg har alltid vært ett hundemeneske, og villet ha hund hele livet men ventet til det passet bedre, nå har jeg hund og jeg elsker han. 
men det er sååå mye mer enn hva jeg kunne forestilt meg, når man jobber så går hele fritiden til hunden, jeg syntes det er stressende, å hele tiden må tilrettelegge for han, jeg kan ikke dra på treningssenter etter jobb om det er dårlig vær ute, da har han vært alene og må være med han.

vår hund ble også skadet for to år siden, og vi har mått pleie han og tilrettelagt mye , hvilket betyr sykemelde seg på jobb, kun være hjemme , i lange perioder.

å ha hund er bare dårlig samvittighet, for enten hunden eller for deg selv og det du ellers ville vært med på.

jeg angrer virkelig, fordi jeg er så glad i han også så nå er jeg stuck med dette, jeg har ikke hjerte til å si fra meg ansvaret på det valget jeg tok. Får dårlig samvittighet bare av å si det. 

selvfølgelig gir det mye glede også, men hadde jeg hatt valget igjen om jeg viste dette så nei. 
tenker at det kanskje er litt annerledes om han ikke ble skadet, siden poenget med hund for meg var fjellturer og løping og masse aktivitet ute. Men nå må jeg frastå fra det siden han ikke kan bli med og gå tur i parken i bånd.

så mitt råd er nei , se om du kan finne en å passe av og til, det er mange som trenger avlastning 

Takk for et ordentlig bra og viktig innlegg. Siden jeg er alene så er tanken på en hund som kan holde meg med selskap fristende, men kun om det er forsvarlig. Jeg har jo også et sosialt liv utenfor jobben og er redd for at jeg fort kan havne i situasjonen du selv er i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for et ordentlig bra og viktig innlegg. Siden jeg er alene så er tanken på en hund som kan holde meg med selskap fristende, men kun om det er forsvarlig. Jeg har jo også et sosialt liv utenfor jobben og er redd for at jeg fort kan havne i situasjonen du selv er i. 

Jeg forstår deg godt, det ER fristende, men man klarer ikke forstå hvordan det virkelig blir, jeg tror nok også fort du kan ende opp sånn, jeg kunne sittet å skrive side på side med situasjoner, f.eks å måtte avlyse ferie fordi du ikke fikk pass, 

men poenget er alt dreier seg om hunden, vanskelig å gjøre ting på impuls , det går ikke lenger så om du da får det til kanskje likevel, en litt kortere tur eller ikke oppdragelsen trening i dag, eller sover lengre på morningen, eller tar han med på en utebar, eller kjører den lange bilturen osv osv, så er det ikke gøy fordi det er konstant indre stress av dårlig samvittighet.

jeg tror virkelig å avlaste andre med pass av hund perioder av gangen er det beste 😊

lykke til med beslutningen , 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at de som har hund har ofte en mulighet. Det vil si at det er 2-4 personer hjemme...en begynner senere...en kommer hjem tidlig...barn son eventuelt kan lufte hunden etc. Uansett om en singel person lar hunden bli alene i 9 timer er ikke bra og da tenker jeg er har ikke tid for hund.  Først skal hunden sove i 8 timer...en liten tur ut for sp være alene i 9 timer. Sammen med eier i kanskje 6 timer før de skal sove igjen...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annie84 skrev (2 timer siden):

jeg tror virkelig å avlaste andre med pass av hund perioder av gangen er det beste 😊

lykke til med beslutningen , 

Takk. Innlegget ditt har fått meg til å tenke litt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annie84 skrev (6 timer siden):

Som om jeg skulle skrevet det selv. Det er et ENORMT ansvar, og veldig veldig tidkrevende hvis du skal ha en lykkelig hund som fungerer bra! Fra vi fikk den til den var 8-9 måneder var den MAKS hjemme alene 3-4 timer. Har du muligheten til det i din jobb? 

Anonymkode: 07a4f...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er alene ville jeg virkelig revurdert det ja. Ser du har fått noen gode svar her som har fått deg til å tenke litt mer.
9 timer er altfor LENGE for en hund.
Selv for noen som ikke er så mange timer borte blir man veldig låst på fritiden. Man må RETT hjem etter jobb, og man bør jo da bruke tid med hunden og ikke bare lufte den og dra videre på besøk, shopping etc.
Ikke bare å dra på ferie lenger ol. Mange som ikke tenker over hvor låst man faktisk blir. VI har en på 10 år. Jeg har jobbet turnus og deltid, og har hatt barn/ungdom som har gått senere/kommet hjem tidligere enn oss voksne på hverdager. Hvis ikke tror jeg ikke det hadde funket, ihvertfall ikke uten dårlig samvittighet. Vi kommer ikke til å kjøpe ny når han blir borte, for da er det snart så ungdommen flytter ut og risikoen for at en hund blir mye mer alene ganske stor...

Anonymkode: 053d3...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er du alene om ansvaret for en hund så blir ditt sosiale liv meget begrenset.

Anonymkode: f4ca6...512

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene og har hund, og det er helt perfekt! Det fordrer selvfølgelig at jeg bruker fritiden min på hunden, og det gjør jeg. Hund er hobby og kjærlighet, og skal jeg noe på kveldstid i hverdagene tar jeg henne med eller har pass. Min hund er alene hjemme rundt 9 timer i hverdagene, som de fleste hunder med arbeidende eiere (det er altså ikke bare uføre og pensjonister som har hund i Norge). Det går knirkefritt, men det første året hadde jeg hjelp med lufting og kos på dagtid. Jeg har kamera og følger med på henne gjennom dagen, hun sover og koser seg til jeg kommer hjem. Anbefaler en røytefri rase, det øker sjansen for å kunne ha hunden med "rundt omkring", som man er mer avhengig av å kunne gjøre når man er alene med hund. 

Anonymkode: abe56...366

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og: bruk mye tid (og penger: trening er dyrt) det første året på trening. Sosialisering, miljøtrening, ulike kurs (belønningsbaserte), gå turer med andre hundefolk osv. Dette øker sjansen for å få en harmonisk hund som tilpasser seg andre steder, folk og dyr. Det er kjedelig å være alene og få en "problemhund" du ikke kan ha med deg rundt. 

Anonymkode: abe56...366

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund kan være mye selv for to personer.

Jeg mener at hund for de aller fleste er for mye for bare én person. For noen er det selvsagt gjennomførbart og bare positivt men man må nesten tenke på alt det negative også når man vurderer å ta på seg hund helt alene.

Det er ikke bare de 9 timene du er på jobb men de gangene du har erender, sosiale greier, bussen står eller bilen streiker, ulike gjøremål og hendelser der du ikke har tid, ork eller kapasitet til å gå tur.

Det er drittvær med influensa, magesjau og steikende varme med mer.

Hunden har behov for ikke bare tre turer daglig men også kos, nok mental og fysisk trening i kanskje 15 år fremover. Det er ganske mange ting som skjer på 15 år der det å ha hund på toppen av alt annet rett og slett er veldig mye. 

Om du har mulighet eller råd til å få regelmessig pass, kanskje lufting mens du er på jobb en dag eller to i uka, eller avlastning på andre vis tenker jeg at det utgjør en veldig forskjell for både din og hundens trivsel.

Anonymkode: 636e3...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund alene etter samlivsbrudd, og strengt tatt hadde jeg eneansvar før det også. 

Jeg har 100 % jobb, men med en del fleksibilitet. Har hund med separasjonsangst, så den er alltid med og har pass til den tre dager i uka. Det gjør at det går rundt. 

Hund er min fritidsinteresse. Jeg bruker mesteparten av fritiden på hund. Jeg er sosial på jobb, og på hundetrening, men det blir lite sosiale sammenkomster utenom dette. 

Jeg ville tenkt meg nøye om, samtidig er jeg glad for at jeg fikk meg hund. Jeg tenkte man måtte være to, derfor fikk jeg ikke hund før jeg hadde en partner. Det viser seg jo at i mitt liv går det fint med hund alene, når jeg legger opp livet mitt rundt hunden. Og jeg klarer ikke å se for meg livet uten ❤️

Anonymkode: 467de...caa

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annie84 skrev (10 timer siden):

Bra du ikke ønsket deg et barn da....

Ts, liker du å være ute? Liker du å gå turer? Synes du det er gøy å kaste ball, "gjemme" ting som andre må finne og generelt er litt leken? Har du andre i nærheten som også liker slikt? Topp! Da er du klar for hund. Det andre lærer du etterhvert.

Men, her på kg så er det KUN de som er hjemmeværende,  har små deltidsstillinger eller hjemmekontor, som kan ha hund. 

Anonymkode: 0816d...fc8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...