Gå til innhold

Ulempen med et mørkt utseendet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forstått det slik at her i Norge, 
så kan der være en stor bias eller skepsis mot utenlandske folk.
Eller folk som har mørkere farger, for da tror man at denne personen er en gal muslim etc.

Det jeg uroer meg for da, er hvordan dette kan gå utover dating for meg.
Nå er nå jeg adoptert, vokst opp her og har et norskt navn.
Men utseendet mitt er uansett av den Øst-Europeiske sorten (Ungarn).
Og det er som regel utseendet man dømmer først, uheldigvis

Tror du dette kan bli et problem?

Anonymkode: 68551...ebe

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Eller folk som har mørkere farger, for da tror man at denne personen er en gal muslim etc.

Det tror jeg ikke du skal trenge å tenke på.

De som evt. reagerer på hudfargen din er det noe galt med. De bør du uansett holde deg langt unna.

Anonymkode: ee827...9a0

• Liker 3
Skrevet

Jeg er utlending, og kan ikke si jeg har støtt på noen vanskeligheter pga det.

Anonymkode: 510bf...4d3

• Liker 2
Skrevet

nordmenns holdning er veldig enkel.. du må leve som nordmenn gjør ellers er du uttafor, det gjelder forøvrig nordmenn imellom også... fargede folk som ikke lever på norsk måte blir stemplet for alt fra terrorister til imperialister til ulovlige kulturforskjeller etc etc.. menneskerettighetsforbrytere og kvinnemishandlere.. det er utgangspunktet.. nordmenn hater lukten av hvitløk i Norge , men elsker å få det servert i utlandet...nordmenn må oppsøke kulturer når de ønsker det selv..de ønsker ikke kulturer på trappa si hjemme..slik er det med nordmenn imellom også, de besøker aldri hverandre i hverdagen..

så er det en hovedregel som gjelder alle som flytter til Norge eller nordmenn som flytter innad i Norge...spill annenfiolin der du flytter til..prøv aldri å markere deg, gjøre noe utav deg som skaper oppmerksomhet..da våkner både janteloven og bygdedyret.. det vil du ikke ha etter deg som ny innflytter.. dette gjhelder barn, ungdom og voksne..alle aldre..

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du opplevd mye vanskeligheter med å få deg venner eller skape andre relasjoner til mennesker på grunn av utseende? 
Hvis du er oppvokst i Norge, så har du vel allerede opplevd hvordan samfunnet stiller seg til deg med ditt utseende? 
Hvor ofte blir du tatt for å være en gal muslim, som du selv uttrykker det? 
Generelt: hvilke fordommer har du møtt hittil i livet, som gjør at du tenker du vil møte på fordommer i datinglivet? 

Anonymkode: b3fa5...26e

Skrevet
Baktus skrev (1 time siden):

Så er det en hovedregel som gjelder alle som flytter til Norge eller nordmenn som flytter innad i Norge...spill annenfiolin der du flytter til..prøv aldri å markere deg, gjøre noe utav deg som skaper oppmerksomhet

Haha. Det der har jeg aldri uroet meg over

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du opplevd mye vanskeligheter med å få deg venner eller skape andre relasjoner til mennesker på grunn av utseende? 
Hvis du er oppvokst i Norge, så har du vel allerede opplevd hvordan samfunnet stiller seg til deg med ditt utseende? 
Hvor ofte blir du tatt for å være en gal muslim, som du selv uttrykker det? 
Generelt: hvilke fordommer har du møtt hittil i livet, som gjør at du tenker du vil møte på fordommer i datinglivet? 

Jeg har nokk vært en av de heldige. Jeg opplevde bare mobbing på barneskolen.
Men, jeg har lest og hørt mye verre erfaringer fra andre

Skrevet

Ungarn? Finnes da mange nordmenn med mørkt hår, brune øyne og lys hud? Hele min familie blant annet. Har tatt dna test. Genene mine går ikke lenger enn England 😅

Anonymkode: 97362...c15

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det du må tenke på er at nordmenn flest er skeptiske til ukjente, uansett hudfarge. Du har selvsagt noen som holder seg unna andre som ser annerledes ut, men i dag er de i et sterkt mindretall. Jeg tror neppe det vil være et problem. Det er jo ikke engang snakk om kulturkrasj.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Haha. Det der har jeg aldri uroet meg over

Jeg har nokk vært en av de heldige. Jeg opplevde bare mobbing på barneskolen.
Men, jeg har lest og hørt mye verre erfaringer fra andre

Så du har aldri opplevd noe særlig fordommer, men du har selv fordommer basert på andres opplevelser? 
Hvorfor tror du nordmenn skal begynne behandle deg annerledes nå?
Har ikke nordmenn flest bevist for deg at de ikke dømmer deg? 

Skrevet

Kun fordel med mørk hudfarge (bortsett fra D-vit opptak om vinteren). Mørke kan si hva som helst og slippe unna med det. Som hvit blir man kalt rasist bare man spør hvor noen kommer i fra. 

Anonymkode: 53da7...007

• Nyttig 1
Skrevet

Er du kvinne har du en fordel om du Ungarsk utsende, veldig tiltrekkende.
palvin-barbi4.jpg&nocache=1

Anonymkode: 9a301...9e0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Haha. Nei nei. Jeg er en mann

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har ikke lyst å banne i kirka her. Men mange nordmenn er nok skeptisk om en har en annen hudfarge. Da førsteinntrykk. 
Men for ditt vedkommende, fra Ungarn, stiller du i en annen liga enn hvis du feks var bongo fra Kongo. 
Uansett er ikke skepsisen og rasismen i Norge i nærheten av å være slik den er i Ungarn. Med de høyreorienterte kreftene som regjerer der.

Anonymkode: a7a4f...8bc

• Liker 2
Skrevet

Jeg er etnisk nordmann med gode marginer (såkalt gentest viser 97% skandinav). Blir alltid forvekslet med at jeg kommer fra Balkan området. Er kvinne og har definerte rette trekk med blå øyne. Får kjøpt i innvandrerbutikker rett fra «bakrommet» (de beste kjøttstykkene ligger der) fordi de tror jeg ikke er norsk. Har enda til gode at nordmenn diskriminerer meg fordi de tror jeg er utenlandsk. MEN det var krevende å kjempe mot fordommer da jeg med vestlandsdialekt flyttet til østlandet. Fremmedfrykten oste og stereotypiene var mange fordi jeg kom fra «feil» side av fjella. 

Anonymkode: a5a3b...998

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Siden når fikk ungarere et mørkt utseende?

402373771_721076773378660_2895672450191209775_n.jpg

Endret av kaarebjarne
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
kaarebjarne skrev (Akkurat nå):

Siden når fikk ungarere et mørkt utseende?

402373771_721076773378660_2895672450191209775_n.jpg

Ungarers etniske opprinnelse debatteres fortsatt. Noen er mørke der

• Liker 1
Skrevet

Slik er det for alle. Utseende er førsteinntrykket, også for nordmenn. Vær litt tålmodig med folk så går det over. Er du fra Ungarn er du sikkert ikke så veldig annerledes. Det kan også gjøre deg litt mer spennende, for noen. Hadde du vært mørkhudet ville det vært verre, selv om samme mekanisme gjelder her, tålmodighet, det er person som teller. Det er naturlig å være skeptisk til fremmede, det er gode grunner til det faktisk. Ikke fordommer.

Anonymkode: ff224...e43

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er etnisk nordmann med gode marginer (såkalt gentest viser 97% skandinav). Blir alltid forvekslet med at jeg kommer fra Balkan området. Er kvinne og har definerte rette trekk med blå øyne. Får kjøpt i innvandrerbutikker rett fra «bakrommet» (de beste kjøttstykkene ligger der) fordi de tror jeg ikke er norsk. Har enda til gode at nordmenn diskriminerer meg fordi de tror jeg er utenlandsk. MEN det var krevende å kjempe mot fordommer da jeg med vestlandsdialekt flyttet til østlandet. Fremmedfrykten oste og stereotypiene var mange fordi jeg kom fra «feil» side av fjella. 

Anonymkode: a5a3b...998

Haha, snakk om å drite på draget. Hvem oppfører seg negativt mot hvem? Utlendinger har sterke kjeltringgener sammenlignet med oss nordmenn, det er ikke uten grunn vi nordmenn er skeptiske.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ungarers etniske opprinnelse debatteres fortsatt. Noen er mørke der

Og her har vi England og engelskmenn

2419.jpg?width=1200&height=900&quality=8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Utlendinger har sterke kjeltringgener sammenlignet med oss nordmenn

Case in point 😒

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...