Gå til innhold

Bror som ikke flytter ut, ikke betaler leie....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrev om dette for lenge siden, i fjor en gang. Da tenkte jeg at jeg fikk til en avtale med han, at han skulle betale 3000kr i måneden. Noen måneder etter sluttet han å betale....

Saken er at jeg har en lillebror (som snart er 40), som har bodd i et annet europeisk land noen år. Har to barn der, og en eks. Der har det skjært seg, hovedsaklig pga. av han i perioder har holdt på med narkotika. Totalt uten hensyn til familien sin. Og han innrømmer ALDRI at narkotika er årsaken til at han har ødelagt det ekteskapet. Han har aldri hatt noe problem med narkotika påstår han. Selv om han har mistet flere jobber fordi han gang på gang, med ca. halvt år eller et års mellomrom har hatt noen uker hvor han bare har holdt på med narkotika og gitt faen i jobb, familie, bolig. Og så kommet tilbake og latt som om ingenting var skjedd? Hvorfor blir folk så "desperate" og "ekstreme" fordi han ikke svarer på telefonen kan han si. Hvorfor skal "vi" kontrollere han?etc.

Så høsten 2022, etter noen år uten narkotika, og med en jobb han hadde hatt i flere år, ble han kastet ut av kona. Forståelig nok. Da lurte han på om han kunne bo hos meg i en kort periode før han fant egen bolig her i Norge? Han skulle jobbe på hjemmekontor i jobben han har i et annet (Vest-Europeisk) land. Han jobber med IT, koding, programmering. Jeg sa ok. Ble enige om at han skulle betale 3000kr per måned.

Dette gikk greit i 4-5 måneder, men måtte mase og purre på for å få pengene. Bakgrunnen er også at da jeg kjøpte enebolig, stilte han som medlånetaker (han jobbet på det tidspunktet i Norge), siden jeg er skilt og ellers ikke ville fått lån. Men, for å få til det, måtte jeg hjelpe han med å betale ut studiegjelden hans som hadde misligholdt så til de grader at hele summen måtte betales inn. Var 240 000 kr. Det gjorde jeg, og han ble medlånetaker. Han skulle betale tilbake de 240 000 gradvis. Nå er det 6 år siden jeg kjøpte huset, og han har ennå ikke betalt tilbake mer enn kanskje maks 15 000.

Så, da han etter 4-5 måneder begynte å klage over at jeg var "grådig" fordi jeg krevde 3000 i leie per måned, fordi rommet han bodde på var så lite etc., ble jeg provosert. Han skylder meg faktisk over 200 000 kr!

Så toppet det seg da han skulle ut av det blå kjøpe en bil, og visstnok ikke hadde overført nok penger fra din utenlandske til sin norske konto. Kunne jeg betale 2000 som gjenstod? Jeg sa nei, fordi han nå hadde nektet å betale leie, kalte meg grådig og ikke hadde vist noe ønske eller vilje til å betale tilbake noe av de 200 000 han skylder meg.

Da klikket han helt, og sa jeg var ond, grådig, en diktator etc. Han ringte til storebroren vår, og han overførte pengene. Så han var visst et MYE bedre søsken (selv om han har bodd veldig billig, og til dels gratis hos meg).

Nå er det gått mer enn et år siden han "flyttet inn," og han har ikke vist noe initiativ til å flytte ut og finne seg egen bolig. Han har ikke betalt noe leie siden sommeren 2023, og viser ingen tegn til å ville gjøre det heller. Føler meg utnyttet og er så sykt sint. Han bruker internett og har hjemmekontor hele tiden, så selv når barna ikke er hjemme, er huset aldri tomt. Jeg får aldri vært hjemme alene overhodet, kanskje en detalj for noen. Han bruker strøm/varme, tar lange dusjer, spiser ofte av maten jeg kjøper uten å spørre, uten å kjøpe inn noe nytt. Han kjøper aldri shampoo eller såpe, aldri toalettpapir. Bruker kun av det jeg/vi har. Jeg kjenner at når jeg er på jobb, gleder jeg meg ikke til å dra hjem. Føler ikke det er noe vits i å rydde, vaske og ha det fint hjemme lenger - han rydder ikke etter seg på kjøkkenet, tar aldri ut søppel. Han vaper, og det stinker av klærne hans pga. det, som merkes i huset. Det er mitt hus, jeg hverken røyker, drikker, snuser eller noe, men så skal jeg selv om jeg betaler for å bo der, kjenne ekkel vapelukt i mitt eget hjem. Føler bare at livet, huset ikke er mitt lenger. Jeg har jobbet for å kunne betale avdrag hver måned, men det virker nesten bortkastet nå. At ikke er hjemmet mitt lenger.

I dag tidlig skulle jeg (sikkert en latterlig detalj for noen) ha cherrytomater på brødskiva. Kjøpe en 500g pakning som var på tilbud på lørdag. Men den var omtrent tom, var igjen et par symbolske små tomater. Altså, jeg vet at det ikke er barna som har tatt. Sånne ting gjør meg rasende, oppgitt. Føler en slags depresjon, gleder meg ikke til noe lenger.

Hva kan jeg egentlig gjøre? Han skulle spare til egenkapital og få seg jobb i Norge for å kunne få lån. Men har ikke skaffet noe jobb i Norge ennå, selv om det er gått mer enn ett år!!! Om han i det minste betalte leie og tilbakebetalte på lånet, hadde det vært lettere å takle. Men ingenting av det blir gjort. Han sa en gang at han skal betale meg tilbake "etter han har kjøpt bolig." Haha, så latterlig sykt! Jeg blir utnyttet så sykt og klarer ikke stoppe det.

Hver gang jeg sier han bør betale leie, klikker han helt og mener jeg er grådig. Men han skylder meg jo sykt mye penger. Forstår ikke dette, virker som han ikke har noen samvittighet. Da han bodde i utlandet, hendte det også at han ringte for å mase om penger fra meg. Hvis ikke har vi ikke mat til barna våre! kunne han si. Helt sykt.

Han skyldte også moren vår ca. 200 000 kr. Penger han maste seg til over flere år, mens han bodde i utlandet. Gikk kanskje mye til narkotika, vet ikke. Hun døde for noen år siden, og fikk aldri tilbake de pengene.

Hva kan gjøres egentlig?

Anonymkode: 456b6...a3f

• Liker 2
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flytte og ikke la han bo i ny bolig. 

Anonymkode: 5c803...99f

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Hiv ham ut og bytt lås.

Anonymkode: 9c146...717

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Forstår ikke hvorfor du lot han flytte inn når du allerede visste han var slik? Han er 40 år, han må da klare å skaffe seg bolig å leie selv. 

Hadde solgt boligen å kjøpt ny, evt. leid på egenhånd og så kunne broren din klart seg selv.

Anonymkode: 55550...03c

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Glemte å legge til at han også, for noen år siden, stjal nesten 2000 kroner fra sparepengene sønnen min hadde på rommet sitt. Ble en veldig trist situasjon ut av det.

Lilleøsteren skulle ta bussen, og jeg hadde ikke noen kontanter i huset, så jeg spurte sønnen min om søsteren hans kunne få låne en femtilapp til buss fram og tilbake fra dans. Han sa nei, han hadde ikke noe penger. Jeg ble irritert, fordi jeg visste at han to uker før hadde hatt bursdag og hadde fått mye kontanter.

Så jeg sa at slutt å lyve, jeg skal betale deg tilbake de 50kr søsteren din får låne. Han sa igjen at nei, han hadde ikke noen penger. Hvor er de da, spurte jeg. De er bare blitt borte, sa han og begynte å gråte.

Da slo det meg at broren min hadde vært på besøk noen dager før.....Jeg sa unnskyld til sønnen min, og sa at kanskje det er onkel som lånte uten å si ifra til deg. Det var jo dårlig gjort sa jeg. Han var lei seg, og sa at ja, måtte være det.

Ble rasende på broren min, og sendte melding og spurte om han hadde tatt pengene fra sønnen min. Jo, det hadde han, men han hadde bare ment det som et lån, han skulle betale tilbake. Ja, da skal du gjøre det så fort som mulig sa jeg!

Flere år senere og han har betalt tilbake 0 kroner! Jeg har "betalt tilbake" pengene til sønnen min selv. For å ikke lage dårlig stemning, har jeg betalt tilbake i delsummer på 500 her, 300 der, 200 etc., og sagt det var penger broren min hadde overført og som jeg ut i kontanter på butikken. Blir så sint når jeg tenker på det.

• Hjerte 5
Skrevet

Men kjære deg, hvorfor kaster du han ikke ut? 

Anonymkode: 03dc4...29a

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forstår ikke hvorfor du lot han flytte inn når du allerede visste han var slik? Han er 40 år, han må da klare å skaffe seg bolig å leie selv. 

Hadde solgt boligen å kjøpt ny, evt. leid på egenhånd og så kunne broren din klart seg selv.

Anonymkode: 55550...03c

Jeg er for snill tydeligvis.

Er fristende å kjøpe ny bolig ja, men er ikke noe passende til salgs her for tiden. Ville vært deilig å kunne sagt at vi flytter om to måneder. Og så latt det bare henge i luften, og om han hadde sagt at hvor skal "vi" bo da,  ville jeg sagt at nei, tror ikke det er plass til deg der dessverre, er ikke et rom til overs der.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Glemte å legge til at han også, for noen år siden, stjal nesten 2000 kroner fra sparepengene sønnen min hadde på rommet sitt. Ble en veldig trist situasjon ut av det.

Lilleøsteren skulle ta bussen, og jeg hadde ikke noen kontanter i huset, så jeg spurte sønnen min om søsteren hans kunne få låne en femtilapp til buss fram og tilbake fra dans. Han sa nei, han hadde ikke noe penger. Jeg ble irritert, fordi jeg visste at han to uker før hadde hatt bursdag og hadde fått mye kontanter.

Så jeg sa at slutt å lyve, jeg skal betale deg tilbake de 50kr søsteren din får låne. Han sa igjen at nei, han hadde ikke noen penger. Hvor er de da, spurte jeg. De er bare blitt borte, sa han og begynte å gråte.

Da slo det meg at broren min hadde vært på besøk noen dager før.....Jeg sa unnskyld til sønnen min, og sa at kanskje det er onkel som lånte uten å si ifra til deg. Det var jo dårlig gjort sa jeg. Han var lei seg, og sa at ja, måtte være det.

Ble rasende på broren min, og sendte melding og spurte om han hadde tatt pengene fra sønnen min. Jo, det hadde han, men han hadde bare ment det som et lån, han skulle betale tilbake. Ja, da skal du gjøre det så fort som mulig sa jeg!

Flere år senere og han har betalt tilbake 0 kroner! Jeg har "betalt tilbake" pengene til sønnen min selv. For å ikke lage dårlig stemning, har jeg betalt tilbake i delsummer på 500 her, 300 der, 200 etc., og sagt det var penger broren min hadde overført og som jeg ut i kontanter på butikken. Blir så sint når jeg tenker på det.

Tror livet ditt er bedre uten han. Selg og flytt.

All kommunikasjon må være skriftlig hvis du skal bygge sak.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men kjære deg, hvorfor kaster du han ikke ut? 

Anonymkode: 03dc4...29a

Jeg vil, men hvordan kan det skje uten at forholdet blir helt ødelagt? Barna mine vil jo f.eks. ha kontakt med søskenbarna sine.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil, men hvordan kan det skje uten at forholdet blir helt ødelagt? Barna mine vil jo f.eks. ha kontakt med søskenbarna sine.

Forholdet deres ER ødelagt. Pga han. 

Du må si at han skal flytte. 

Anonymkode: 2793f...996

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

Du sier at han klikker, men da får du bare klikke tilbake da? Når han kaller deg ond så får du fortelle han hvor mye du faktisk betaler for at han også bor der, hvor mye merutgifter du har. Det er ikke rettferdig at du skal betale for en voksen bror som til og med har jobb. 

Han må jo ha fått spart seg opp masse penger ved at han har hatt jobb og ikke noe boutgifter i et helt år nå?

Hvorfor bryr du deg om forholdet blir ødelagt? Det er jo han som ødelegger det. Du har mistet livskvalitet pga broren din. Det er ikke bra for deg eller barna dine. 

Han må finne seg et eget sted å bo. Enten sette hardt mot hardt og rett og slett kaste han ut, eller selge og kjøpe noe annet som han ikke får være med å bo. 

Anonymkode: ae64e...4ea

• Nyttig 1
Skrevet

Forholdet deres ER ødelagt. Pga han. 

Du må si at han skal flytte. 

Anonymkode: 2793f...996

Kan du han å finne ett sted å leie?

Anonymkode: ac735...40c

Skrevet

Kan du ikke si at han må flytte ut innen 1 uke, ikke ditt problem at han ikke har funnet seg noe sted enda, han har hatt god nok tid.

Anonymkode: 310e5...409

• Liker 2
Skrevet

Kan du ikke si at han må flytte ut innen 1 uke, ikke ditt problem at han ikke har funnet seg noe sted enda, han har hatt god nok tid.

Anonymkode: 310e5...409

Tenker det lureste er å gi 1 mnd oppsigelse pga manglende betaling.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Han vet at han lett kan bearbeid deg til å få det som han vil med å bli sint.

Så her er det bare å være hard, kast han ut og gi han en liste over alt han skylder. Ikke fordi han kommer til å betale, men for å vise svart på hvitt hvor mye han har utnyttet deg og hva hvor mange år du kunne slått av på ditt eget lån med de pengene. 

EN som oppfører seg slik har en diagnose, så han vil aldri se din side. Så du må bare la sinnet hans prelle av deg og gjennomføre.

Anonymkode: d0815...bf3

• Liker 4
Skrevet

Du burde starte å finne nytt sted å bo. Han virker ikke god og kommer til å bruke hyslånet som pressmiddel for å fortsette å ha de bekvemt.

• Liker 4
Skrevet

Be han flytte ut. Gi han feks 2 mnd på å finne ett nytt sted og flytte.

De pengene han skulder trur jeg du kan se langt etter. Lån han aldri ei krone mer uansett hvor tårevåt historie han måtte komme med.

Jeg forstår at hans barn bor i utlandet og barna dine kan jo ha kontakt med de vis feks skype. Om de skulle komme til Norge noen gang kan du jo invitere de hjem for ett par dager. Du kan forøvrig invitere de til Norge uten at broren din må få vite det.

At du er redd for at forholdet mellom deg og broren din skal bli helt ødelagt ville jeg ikke ofret en tanke. Det er nok ødelagt allerede. Det må da bli befriende å ikke ha noe mer med han å gjøre??

Du skal selvsagt ikke selge og flytte for å bli kvitt broren din. Huset er ditt og han må flytte. 

Jeg tenker barna dine også vil få det mye bedre uten han i huset. Din og barnas trivsel kommer før hans.

• Liker 4
Skrevet

Er han enda Norsk statsborger? Om han er det må han på NAV, sette seg opp som arbeidssøker og søke om bolig. Vær med så du er sikker på at opplyses om at han pr dags dato ikke har en fast bopel, dette punktet er veldig viktig. Hjelp han med papirmølla i Nav, det kan være et ork men er bedre enn situasjonen er nå. Når han har fått egen bopel fra Nav, kontakt banken å forklar situasjonen. Gjør alt du kan for å få hans navn vekk fra alle papirer. Lykke til.

Anonymkode: 27263...467

• Nyttig 2
Skrevet

Du sier at han klikker, men da får du bare klikke tilbake da? Når han kaller deg ond så får du fortelle han hvor mye du faktisk betaler for at han også bor der, hvor mye merutgifter du har. Det er ikke rettferdig at du skal betale for en voksen bror som til og med har jobb. 

Han må jo ha fått spart seg opp masse penger ved at han har hatt jobb og ikke noe boutgifter i et helt år nå?

Hvorfor bryr du deg om forholdet blir ødelagt? Det er jo han som ødelegger det. Du har mistet livskvalitet pga broren din. Det er ikke bra for deg eller barna dine. 

Han må finne seg et eget sted å bo. Enten sette hardt mot hardt og rett og slett kaste han ut, eller selge og kjøpe noe annet som han ikke får være med å bo. 

Anonymkode: ae64e...4ea

Ja, jeg forstår ikke hvordan det er mulig å faktisk bo gratis, og likevel være så frekk og ekkel tilbake.

Han skulle bare bo her noen måneder, nå er det gått 1 år og 3 måneder! Han må ha spart opp mye, eller kanskje han fremdeles er en idiot som bruker penger på narkotika. Han reiser noen ganger tilbake til landet hvor barna bor, og da er det så deilig å være hjemme og slippe å irritere meg over noen som trekker inn ekkel vapelukt, ikke rydder etter seg og går inn og ut av dørene på natt og dag. Han har mistet husnøkkelen jeg lot han låne, så nå må vi la døren være ulåst. Det er så irriterende.

I sommer ødela han trekket på uteputene jeg hadde sydd. Fant flere sigarettbrennemerker på dem. Er kun han som røyker, hverken jeg eller kjæresten min røyker. Han hadde brettet dem også, for å bruke dem som ryggstøtte på utesofaen. De ble misformet, og han tok av trekket. Jeg prøver å lage noe fint, han ødelegger. Før likte jeg å pynte og lage det fint for meg, barna og kjæresten ute og inne, nå orker jeg ikke lenger. Mangler motivasjonen, fordi han går ut og inn dag og natt, vaper, ødelegger og jeg orker ikke lenger fikse ting. Når han mister eller ødelegger ting, blir de aldri erstattet eller fikset. Er så lei.

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du burde starte å finne nytt sted å bo. Han virker ikke god og kommer til å bruke hyslånet som pressmiddel for å fortsette å ha de bekvemt.

Han har gjort det allerede. Han påstår at det studielånet hadde kommet til å bli foreldet bare han hadde latt være å betale avdrag lenge nok ?! Så jeg var visst "dum" som betalte han ut av den gjelden, for den ville slettet seg selv etter noen år påstod han. Synes det virker helt latterlig ulogisk. Studielån slettes vel bare når lånetaker dør?

Han har og sagt, når han har klikket og skjelt meg ut fordi jeg er "grådig" som krever leie, at jeg ikke kan forvente å få tilbake penger når jeg oppfører meg så avskyelig og grådig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...