AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #1 Del Skrevet 24. januar 2024 Jeg har i flere år hatt så vidt hørbar tinnitus. Før jul begynte den å eskalere, spesielt på et øre. Kan våkne opp noen netter med veldig kraftig pipelyd i ørene som roer seg ned etter hvert. På dagtid er lyden hørbar og tenker jeg mye på den hører jeg lyden godt hele tiden. Noen ganger forsvinner det helt. Lyden varierer veldig i intensitet og gjør meg trøtt og lei. Har ikke vært utsatt for kraftig støy eller lignende de siste måneder, men livet har vært veldig stressende det siste året. Samlivsbrudd, dødsfall og alvorlig sykdom i nær familie. Har vært til fastlegen som så meg i ørene uten å se noe galt. Ble videresendt til spesialist, men der er det lang ventetid. Noen som har lignende plager, råd for å lindre plagene eller steder man kan henvende seg for å få hjelp? Anonymkode: a6508...86c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #2 Del Skrevet 24. januar 2024 Her viste det seg nedsatt hørsel i tilleg selv om jeg ikke merket, så fikk høreapparat Anonymkode: 92fdf...561 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #3 Del Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har i flere år hatt så vidt hørbar tinnitus. Før jul begynte den å eskalere, spesielt på et øre. Kan våkne opp noen netter med veldig kraftig pipelyd i ørene som roer seg ned etter hvert. På dagtid er lyden hørbar og tenker jeg mye på den hører jeg lyden godt hele tiden. Noen ganger forsvinner det helt. Lyden varierer veldig i intensitet og gjør meg trøtt og lei. Har ikke vært utsatt for kraftig støy eller lignende de siste måneder, men livet har vært veldig stressende det siste året. Samlivsbrudd, dødsfall og alvorlig sykdom i nær familie. Har vært til fastlegen som så meg i ørene uten å se noe galt. Ble videresendt til spesialist, men der er det lang ventetid. Noen som har lignende plager, råd for å lindre plagene eller steder man kan henvende seg for å få hjelp? Anonymkode: a6508...86c Stress er absolutt en faktor for å få økt eller nyoppstått tinnitus. For min del har jeg lært meg å leve med det. I begynnelsen så passet jeg på å få pauser fra det ved å ha på radio/tv/musikk i de rommene jeg oppholdt meg i. Evt så satt jeg meg ut for vind og utelyder maskerer øresusen veldig bra. Anonymkode: 3f070...3c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #4 Del Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Stress er absolutt en faktor for å få økt eller nyoppstått tinnitus. For min del har jeg lært meg å leve med det. I begynnelsen så passet jeg på å få pauser fra det ved å ha på radio/tv/musikk i de rommene jeg oppholdt meg i. Evt så satt jeg meg ut for vind og utelyder maskerer øresusen veldig bra. Anonymkode: 3f070...3c7 takk for svar 🙂 livet har vært veldig krevende det siste året, og derfor har jeg vært rimelig sliten og stresset. i tillegg har jeg presset meg selv til å være imøtekommende og delta på mye selv om jeg egentlig bare hadde lyst til å slappe av. Kanskje derfor jeg har fått økt øresus. Dog tenker man jo hele tiden på hva som grunnen til at dette har skjedd. Er det en hørselskade, stive muskler, høyt blodtrykk, eller andre årsaker. Som nevnt venter jeg på utredning ved mitt lokale sykehus, men ventetiden er laaaaaang. Bruker litt forskjellige lyder for å maskere susingen og det funker relativt greit. Anonymkode: a6508...86c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #5 Del Skrevet 24. januar 2024 Stive nakkemuskler kan bidra til forverring, prøv å ta en massasje. Det hjelper på meg. Anonymkode: 5374e...438 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #6 Del Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): takk for svar 🙂 livet har vært veldig krevende det siste året, og derfor har jeg vært rimelig sliten og stresset. i tillegg har jeg presset meg selv til å være imøtekommende og delta på mye selv om jeg egentlig bare hadde lyst til å slappe av. Kanskje derfor jeg har fått økt øresus. Dog tenker man jo hele tiden på hva som grunnen til at dette har skjedd. Er det en hørselskade, stive muskler, høyt blodtrykk, eller andre årsaker. Som nevnt venter jeg på utredning ved mitt lokale sykehus, men ventetiden er laaaaaang. Bruker litt forskjellige lyder for å maskere susingen og det funker relativt greit. Anonymkode: a6508...86c Ka det kan være greit å få det avklart, at det ikke er andre årsaker til øresusen. Kan du se om det er mindre ventetider andre steder evt dra til ønh på privat sykehus? Der får man omtrent time på dagene Anonymkode: 3f070...3c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #7 Del Skrevet 24. januar 2024 Det er en av mine angstsymptomer. Føles ut som jeg kobler litt ut, så kommer tinnitusen Anonymkode: 4092e...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #8 Del Skrevet 24. januar 2024 Jeg har hatt tinnitus i årevis. Stress forverrer min tinnitus, altså at jeg begynner å fokusere for mye på den. Jeg hadde en forverring i høst, og følte livet var over. Det er det ikke altså. Min kan tidvis være svært høy, men hjernen klarer å "tune" det ut hvis jeg holder meg opptatt med noe annet. Når det sto på som verst, måtte jeg bare prøve å ha lyd på rundt meg. Jeg hadde også eksamensperiode, og det hjalp faktisk veldig å lese til eksamen. Da klarte jeg å fokusere på noe annet enn tinnitusen, og kunne gå noen timer hver dag uten å legge merke til den. Jeg hadde også noen måneder der jeg sov med lyd på telefonen fra en app, naturlyder som regn og vind. Nå har jeg klart å sove uten i et par uker, så det er framgang Men, jeg har akkurat begynt å gå til audiopedagog fordi jeg vil ikke reagere så negativt på tinnitusen igjen. Kan verken anbefale eller ikke anbefale, siden jeg kun har vært der et par ganger. Men det er altså hjelp å få, hvis det er noe som plager deg veldig! Anonymkode: c4cca...85a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #9 Del Skrevet 24. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Jeg har hatt tinnitus i årevis. Stress forverrer min tinnitus, altså at jeg begynner å fokusere for mye på den. Jeg hadde en forverring i høst, og følte livet var over. Det er det ikke altså. Min kan tidvis være svært høy, men hjernen klarer å "tune" det ut hvis jeg holder meg opptatt med noe annet. Når det sto på som verst, måtte jeg bare prøve å ha lyd på rundt meg. Jeg hadde også eksamensperiode, og det hjalp faktisk veldig å lese til eksamen. Da klarte jeg å fokusere på noe annet enn tinnitusen, og kunne gå noen timer hver dag uten å legge merke til den. Jeg hadde også noen måneder der jeg sov med lyd på telefonen fra en app, naturlyder som regn og vind. Nå har jeg klart å sove uten i et par uker, så det er framgang Men, jeg har akkurat begynt å gå til audiopedagog fordi jeg vil ikke reagere så negativt på tinnitusen igjen. Kan verken anbefale eller ikke anbefale, siden jeg kun har vært der et par ganger. Men det er altså hjelp å få, hvis det er noe som plager deg veldig! Anonymkode: c4cca...85a Jeg gikk forresten til privat ØNH i høst, og alt ser tipp topp ut sånn fysisk sett. Han henviste meg til MR (offentlig), bare for å sjekke at det ikke var tumor på hørselsnerven eller noe (mtp at tinnitusen min plutselig ble veldig høy i høst). MRen var helt fin. Greit å få det utelukka uansett Anonymkode: c4cca...85a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #10 Del Skrevet 24. januar 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: takk for svar 🙂 livet har vært veldig krevende det siste året, og derfor har jeg vært rimelig sliten og stresset. i tillegg har jeg presset meg selv til å være imøtekommende og delta på mye selv om jeg egentlig bare hadde lyst til å slappe av. Kanskje derfor jeg har fått økt øresus. Dog tenker man jo hele tiden på hva som grunnen til at dette har skjedd. Er det en hørselskade, stive muskler, høyt blodtrykk, eller andre årsaker. Som nevnt venter jeg på utredning ved mitt lokale sykehus, men ventetiden er laaaaaang. Bruker litt forskjellige lyder for å maskere susingen og det funker relativt greit. Anonymkode: a6508...86c Blir mye svar fra meg her, men bare fordi jeg kjenner meg igjen. Alt det du sier forverrer i hvert fall min øresus. Jeg tror at når ting blir bedre rundt deg (som du kanskje aktivt må gjøre noe for å endre på det), så vil du også bry deg mindre om øresusen. Kanskje øresusen alltid er like høy, men du legger ikke like mye merke til den i perioder hvor du har det bra. Ikke les for mye på nettet om tinnitus, google er din absolutte fiende! Virkelig! Det gjorde angstnivået mitt for tinnitus skyhøyt! Jeg leser ikke en dritt om det nå, og vegra meg egentlig for å gå inn i denne tråden også. Blir så lett "trigga" til å få negative følelser rundt tinnitus igjen, så prøver å unngå det. Men jeg ville bare si at det kommer til å bli bedre. Du bør ta en alvorlig titt på stressnivået i livet ditt, og se hvor du kan kutte. Ikke delta på ting du ikke vil delta på! Pass på å få i deg næringsrik mat og vær fysisk aktiv. Lykke til videre, håper du klarer å vie tinnitusen mindre oppmerksomhet etter hvert ❤️ Anonymkode: c4cca...85a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #11 Del Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Blir mye svar fra meg her, men bare fordi jeg kjenner meg igjen. Alt det du sier forverrer i hvert fall min øresus. Jeg tror at når ting blir bedre rundt deg (som du kanskje aktivt må gjøre noe for å endre på det), så vil du også bry deg mindre om øresusen. Kanskje øresusen alltid er like høy, men du legger ikke like mye merke til den i perioder hvor du har det bra. Ikke les for mye på nettet om tinnitus, google er din absolutte fiende! Virkelig! Det gjorde angstnivået mitt for tinnitus skyhøyt! Jeg leser ikke en dritt om det nå, og vegra meg egentlig for å gå inn i denne tråden også. Blir så lett "trigga" til å få negative følelser rundt tinnitus igjen, så prøver å unngå det. Men jeg ville bare si at det kommer til å bli bedre. Du bør ta en alvorlig titt på stressnivået i livet ditt, og se hvor du kan kutte. Ikke delta på ting du ikke vil delta på! Pass på å få i deg næringsrik mat og vær fysisk aktiv. Lykke til videre, håper du klarer å vie tinnitusen mindre oppmerksomhet etter hvert ❤️ Anonymkode: c4cca...85a Tusen takk for gode råd og at du deler av egen erfaring. Setter stor pris på det 🙂 Anonymkode: a6508...86c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå