Gå til innhold

Fatigue etter kreft eller ME?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd her inne. 
Jeg har nok alltid hatt mindre energi enn andre, og slitt mye med helsen generelt, men likevel levd et normalt liv med jobb og barn. 
Etter kreftbehandling for en del år siden ble jeg ufør pga vedvarende fatigue. 
men ser at symptomene jeg har ligner mye mer på ME enn «bare» fatigue. 
Er det likevel mer sosialt akseptert at det er utløst av kreft enn å kanskje ha hatt ME hele tiden?

Bør jeg utredes for ME nå? Er uansett ufør nå..

Anonymkode: 543e8...c5f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Inspirert av en annen tråd her inne. 
Jeg har nok alltid hatt mindre energi enn andre, og slitt mye med helsen generelt, men likevel levd et normalt liv med jobb og barn. 
Etter kreftbehandling for en del år siden ble jeg ufør pga vedvarende fatigue. 
men ser at symptomene jeg har ligner mye mer på ME enn «bare» fatigue. 
Er det likevel mer sosialt akseptert at det er utløst av kreft enn å kanskje ha hatt ME hele tiden?

Bør jeg utredes for ME nå? Er uansett ufør nå..

Selvom man er ufør så klart man ønsker å finne ut av helsa si. Nå kan jeg ikke så mye om senskader etter kreftbehandling men jeg har ME. Nå hadde jeg ett veldig klart sykdomsbilde og en helt klar sykdomsdebut for ME sykdommen. ME og fatigue er jo ikke det samme og man har vel litt forskjellig tilnærminger til hvordan man skal kunne oppleve bedring, balanse og mestring. ME er ennå en stigmatiserende diagnose som jeg kvier meg for å si til helsepersonell og andre jeg ikke kjenner så godt. Er nok mer sosialt akseptert at senskader kan man få etter kreftbehandling, ingen som har så mange meninger om det eller setter det i tvil på samme måte som ME -antar jeg da. 

Anonymkode: 8e984...011

• Liker 1
Skrevet

Hva skal det hjelpe for? 

Anonymkode: 6314c...b07

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva skal det hjelpe for? 

Anonymkode: 6314c...b07

Forstå eget sykdomsbilde bedre? 
få bedre helsehjelp? 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke unormalt å få ME etter kreftbehandling. Men siden du allerede er ufør, så ser jeg egentlig ikke poenget med å utsette deg for utredningen. 

Anonymkode: 80806...41a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forstå eget sykdomsbilde bedre? 
få bedre helsehjelp? 

Du får ikke bedre helsehjelp om du har ME. Du får bare beskjed om å gå hjem og hvile, og så må du selv lære deg hvordan. 

Anbefaler deg å lese om "pacing"/"aktivitetsavpassing", det er en god måte å lære seg riktig balanse mellom hvile og aktivitet. Du kan også gjerne lese litt på ME-foreningen, og se på diagnostiske kriterier, spesielt PEM, om du kjenner deg igjen. Har du PEM er det viktig å lære aktivitetsavpassing. 

Anonymkode: 4f99c...47f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Har du fått fatigue etter kreftbehandling så har du en "klar" årsak til fatiguen: kreftbehandlingen.

Iht. diagnosekriteriene til ME så skal det egentlig ikke settes ME-diagnose hvis man har medikamentutløst symptombilde. 

Likevel går det vel sikkert an at du har ME. 

Uansett mener jeg at en ME-diagnose fra eller til hjelper deg virkelig ikke. Faktisk vil jeg si at du kan få problemer med helsetilbudet ditt hvis du sier du har ME kontra fatigue etter kreftbehandling. ME-pasienter har en tendens til å bli trenert, oversett og ignorert, også når de kommer inn med nye symptomer. Det risikerer du også. Og som vil alle vet så finnes det ingen god behandling for ME, så det er ingen hjelp å få.

Så hadde jeg vært deg så hadde jeg absolutt ikke ønsket utredning med mulighet for ME-diagnose, men heller tatt til meg den informasjonen ME-pasienter og ME-foreningen formidler, og prøvd å leve utifra det. Denne informasjonen er vel egentlig all informasjon de har å gå etter uansett, for informasjon fra helsesektoren er full av feil. 

Utover det bør du få deg en helsesjekk rundt fatiguen, for å utelukke at fatiguen skyldes noe annet som faktisk kan behandles, hvis du ikke har gjort det allerede.

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror fryktelig mange blander heftig utmattelse/fatigue (som er det engelske ordet for utmattelse), med ME. Akkurat som at utmattelse er "forbeholdt" ME eller noe sånt tull. Det er en rekke kroniske og akutte sykdommer som kan gi vanvittig fatigue. Ofte verre enn hva ME-pasienter opplever. Det er helt vanlig å oppleve en svært funksjonsreduserende fatigue som ettervirkning etter kreft. 

Anonymkode: 0f444...493

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...