Gå til innhold

Finnes det egentlig noe kommunistisk land?


Stina234

Anbefalte innlegg

missbluebird skrev (På 27.1.2024 den 10.31):

En dokumentar som belyser mye av svakhetene med retningen mange land går mot er "New World Order - Communism by the back

Jeg har aldri skjønt hvordan de klarer koble disse to; alle faktorene de trekker fram som NWO er de som ligger lengst vekke fra kommunisme…

(Jeg begynte å se filmen, og seriøst : det er den mest tanketomme kunnskapsløse samlingen av totalt urelaterte påstander jeg har sett. I avdelingen  "Jeg ønsker å etablere en konspirasjonsteori" er dette ikke engang et gjennomtenkt forsøk...   )

Hvis det er politiske trender som bekymrer meg, er det kollapsen av Globalismen  og oppblomstringen av nasjonalisme. Vi går inn i en tid med flere aktive konflikter.

Jeg er heller ikke begeistret for koblingen populisme og verdikonservatisme, som vel er noe av det mest skremmende vi har politisk.

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Fortsetter under...

Stina234 skrev (På 24.1.2024 den 3.54):

Landene vi tenker på som kommunistiske som Russland, Kina, Nord-Korea er egentlig styrt av diktatorer.

Kommer ikke på et eneste land som er drevet rent kommunistisk. 

Norge har stor grad av kommunistisk politikk. Privat næringsliv er hatet, litt som Røde Khmer (der var private bedrifter forbudt, penger også - dødsstraff for å ha penger. Vi har heldgivs ikke kommet så langt i Norge.).

Men også andre Europeiske land er om ikke kommunistiske så ganske så røde. 

EU har de siste årene bestått av mye "rødt" tankegods der fokuset siste årene har vært på å innføre nye skatter og lover (f.eks.GDPR, Åpenhetsloven, krav til aktsomhetsvurderinger, bærekrafsrapportering m.m. ikke akkurat lover som bidrar til innovasjon og produktivitet. Høyere skatter for private bedrifter bidrar også til mindre fart i økonomien. Rikdom er ikke en kake som deles - rikdom skapes.)

USA f.eks. har klart seg mye bedre økonomisk de siste årene: https://www.economicshelp.org/blog/214623/economics/europes-economic-decline-how-the-eu-fell-behind-us/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skrev (19 minutter siden):

(f.eks.GDPR, Åpenhetsloven, krav til aktsomhetsvurderinger,

Så lover som beskytter vanlige folk er da bare elendighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (16 minutter siden):

Så lover som beskytter vanlige folk er da bare elendighet?

Sikkert en del bra også, men min subjektive mistanke er at dette er lover som først og fremst er laget med tanke på å innskrenke private bedrifter sin handlefrihet. GDPR er f.eks. utformet slik at det omtrent ikke er mulig for noen bedrift å fullt ut følge loven uten å bryte den en eller annen gang. Det er jo selvsagt ikke mulig å bevise at de som har presset frem lovene ikke kun har hatt gode hensikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skrev (35 minutter siden):

Sikkert en del bra også, men min subjektive mistanke er at dette er lover som først og fremst er laget med tanke på å innskrenke private bedrifter sin handlefrihet.

Det kan nok i mange tilfeller være et gode. Denne skal hindre de fra å få tilgang til for mye data om brukerne, data som brukes til å manipulere folk gjennom sosiale medier. Men tenker meg at du bare digger det når ansatte på Amazon lageret ikke får gå på toalettet, men må urinere i flasker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skrev (3 timer siden):

EU har de siste årene bestått av mye "rødt" tankegods der fokuset siste årene har vært på å innføre nye skatter og lover (f.eks.GDPR, Åpenhetsloven, krav til aktsomhetsvurderinger, bærekrafsrapportering m.m. ikke akkurat lover som bidrar til innovasjon og produktivitet. Høyere skatter for private bedrifter bidrar også til mindre fart i økonomien. Rikdom er ikke en kake som deles - rikdom skapes.)

Tøvete å kalle dette "rødt tankegods". Det er bred politisk enighet fra venstresiden til sentrum og høyresiden om å bekjempe klimaendringene og styrking av personvernet som ble brutt gang på gang av de store selskapene som tok seg til rette gjennom overvåkning av kundene sine og salg av private data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt skrev (3 timer siden):

Norge har stor grad av kommunistisk politikk. Privat næringsliv er hatet, litt som Røde Khmer (der var private bedrifter forbudt, penger også - dødsstraff for å ha penger. Vi har heldgivs ikke kommet så langt i Norge.).

Men også andre Europeiske land er om ikke kommunistiske så ganske så røde. 

EU har de siste årene bestått av mye "rødt" tankegods der fokuset siste årene har vært på å innføre nye skatter og lover (f.eks.GDPR, Åpenhetsloven, krav til aktsomhetsvurderinger, bærekrafsrapportering m.m. ikke akkurat lover som bidrar til innovasjon og produktivitet. Høyere skatter for private bedrifter bidrar også til mindre fart i økonomien. Rikdom er ikke en kake som deles - rikdom skapes.)

USA f.eks. har klart seg mye bedre økonomisk de siste årene: https://www.economicshelp.org/blog/214623/economics/europes-economic-decline-how-the-eu-fell-behind-us/

For USAs økonomi for vanlige folk er noe å se på som forbilde.

Alt du tar opp her er jo ikke "rødt"tankegods, men saker som er bred politisk enighet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...