Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har bestilt tur med colorline til Kiel. Vi bestilte med buffet, på grand buffet. Så kom jeg på etter vi hadde bestilt om man egentlig kan spise på buffet når man er gravid? Tenker på mat som ligger fremme lenge..om det blir bakterier som ikke er bra for den i magen. Er det noe å tenke på eller er det greit å spise på buffet? 🤪 Og hvis det er noen som har spist der mens dem var gravide, var det mye man kunne spise? Var kjøttet godt stekt f.eks?😅

Anonymkode: 8b1cc...ead

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OMG :popcorn:

Anonymkode: b4885...f4a

• Liker 4
Skrevet

Som gravid burde du heller konsentrere deg om søvn og hvile. Du burde vært i seng nå...

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som gravid burde du heller konsentrere deg om søvn og hvile. Du burde vært i seng nå...

Når jeg gikk gravid så sleit jeg med søvne 😀 holdt med 3 timers søvn 😛 kanskje ts har samme problemet, man får ikke gjort noe med det dessverre 

Skrevet

Man skal være litt forsiktig med buffet og mat som står fremme lenge ja, men vil jo tro de tar mathygiene litt mer seriøst på sånne steder.  Det er noe annet om man feks er på en julelunsj hos noen og maten står ute på bordet hele formiddagen (var i forbindelse med julemat jeg leste at gravide skulle være forsiktige med mat som står fremme lenge ).Hvis du vil safe kan du jo holde deg til varmmat, de står jo gjerne med varme på hele tiden. 

Anonymkode: 256d1...2cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man skal være litt forsiktig med buffet og mat som står fremme lenge ja, men vil jo tro de tar mathygiene litt mer seriøst på sånne steder.  Det er noe annet om man feks er på en julelunsj hos noen og maten står ute på bordet hele formiddagen (var i forbindelse med julemat jeg leste at gravide skulle være forsiktige med mat som står fremme lenge ).Hvis du vil safe kan du jo holde deg til varmmat, de står jo gjerne med varme på hele tiden. 

Varmmat som står med svak varme på er det som fortest blir dårlig.

Men på buffet på slike steder står maten aldri lenge fremme og de passer godt på. Matforgiftning er katastrofalt på en båt, så de jobber hardt for å unngå slikt.

Anonymkode: a32f3...784

• Liker 3
Skrevet

Hva nøyaktig er det som skal være farligere for deg som gravid enn alle andre? Annet enn myk ost og spekemat?

Anonymkode: 44028...49a

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt kan du spise på buffet. Det er ikke farligere for deg enn for andre. Hadde buffet vært farlig, hadde det blitt forbudt.

Det er enkelte matvarer man skal unngå som gravid, men for øvrig kan du trygt kose deg med buffeten.

Anonymkode: a8dd2...9ad

• Liker 1
Skrevet

Handler jo ikke om at man som gravid ikke tåler å bli syk, men at enkelte smitter som er ufarlig for den gravide kan være veldig farlig for fosteret. 

Vær forsiktig med julas koldtbord

Koldtbord og buffeer er vanlig i juletida. I utgangspunktet er det trygt for gravide å spise kjøttpålegg, men hvis pålegget har stått ut lenge, bør du unngå det.

Det samme gjelder røkelaks/gravlaks. Dette er rå fisk som kan inneholde små mengder av bakterien Listeria. Hvis bakterien får anledning til å vokse, for eksempel i vakuumpakket vare med lang holdbarhetstid, kan bakterienivået bli for høyt.

Sørg for å spise kjøttpålegg og røkelaks/gravlaks som er godt innenfor holdbarhetsdatoen, og som har vært oppbevart kjølig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Okei🫡

Det å jobbe natt eksisterer ikke for deg kanskje?😄

Anonymkode: 8b1cc...ead

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2024 den 2.44):

Hvorfor det? Graviditet er ingen sykdom 😄

Anonymkode: 45abc...b0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...