Gå til innhold

Hva er det med visse damer og "silent treatment"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er greia med den barnslige greia der? De nekter å snakke med deg fordi de blir fornærmet eller ikke får viljen sin. 

Anonymkode: a6ca3...3a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingenting med damer å gjøre. Noen mennesker er slik. Menn også. 

Anonymkode: 49e95...a31

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kan godt hende. Men mann eller dame, hva er greia med "silent treatment"? Det er jo bare barnslig.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan godt hende. Men mann eller dame, hva er greia med "silent treatment"? Det er jo bare barnslig.

Hva legger du i begrepet. Man bør etter min mening skille mellom:

- Noen trekker seg unna for å deeskalere enn konflikt eller for å komme unna noe som er for følelsesmessig ubehagelig. 

- Noen driver med sosial ekskludering som manipulasjon. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er greia med den barnslige greia der? De nekter å snakke med deg fordi de blir fornærmet eller ikke får viljen sin. 

Mange menn er sånn også. Har null med kjønn å gjøre gitt🤷🏻‍♀️

Skrevet

Folk har to måter å reagere på når de blir redd eller sint. Fight eller flight.

Noen fyrer opp og tar diskusjonen/krangelen der og da. Mens andre blir stille og trekker seg unna fordi de synes krangelen er ubehagelig eller fordi de må ha tid til å tenke. 

Anonymkode: 65b1f...85b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er langt vanligere blant kvinner enn blant menn. Og gjerne har man blandet inn at kvinnen er sur for at mannen ikke har lest tankene hennes via "hintene" hun tror hun gir.

Til å skulle være selvutnevnte "eksperter" på kommunikasjon - siden kvinner snakker veldig mye seg i mellom - så er de ganske så ræva til tider i kommunikasjonen med menn, siden de fleste fortsatt ikke forstår at "hinting" ikke fungerer. 

Anonymkode: 5c9cd...1b5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noen fyrer opp og tar diskusjonen/krangelen der og da. Mens andre blir stille og trekker seg unna fordi de synes krangelen er ubehagelig eller fordi de må ha tid til å tenke. 

Og noen er bare teite og barnslige. Jeg vet om en person som ikke snakker til verken mann eller barn når hun blir fornærmet. Type overser totalt og ignorerer når de snakker til henne ansikt til ansikt. Gir seg ikke før de ligger flate og lar henne få viljen sin. 

Skrevet

Gir opp om jeg prøver å ta opp samme tema gang på gang og snakker til døve ører, da gir jeg opp. Kan vell sikkert kalle det silent treament, men personen prøver ikke engang å forstå. 

Ofte så er det damer som prøver å snakke om emosjonelle ting med menn som er skrudd sammen på en annen måte. Sikkert grunnen til 70% av ekteskap som ryker. 

Anonymkode: 88799...c18

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men nå er ikke silent treatment en slik reaksjon. 

Silent treatment er en straff hvor en person nekter å prate med den andre parten. Det er et manipulerende reaksjonsmønster som har lite med fight or flight å gjøre. Silent treatment kan vare i flere dager. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gir opp om jeg prøver å ta opp samme tema gang på gang og snakker til døve ører, da gir jeg opp. Kan vell sikkert kalle det silent treament, men personen prøver ikke engang å forstå. 

Ofte så er det damer som prøver å snakke om emosjonelle ting med menn som er skrudd sammen på en annen måte. Sikkert grunnen til 70% av ekteskap som ryker. 

Det blir feil å kalle det silent treatment. 

Silent treatment er når man unngår all form for kommunikasjon, selv der temaet ikke omhandler konflikten, for å straffe eller manipulere en annen. 

Skrevet

Under 40% som ryker 

Anonymkode: 3ac32...141

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Under 40% som ryker 

Anonymkode: 3ac32...141

Det stemmer ikke, det gjør nok ikke mitt tall heller. 

Skrevet
Sinsiew skrev (12 minutter siden):

Men nå er ikke silent treatment en slik reaksjon. 

Silent treatment er en straff hvor en person nekter å prate med den andre parten. Det er et manipulerende reaksjonsmønster som har lite med fight or flight å gjøre. Silent treatment kan vare i flere dager. 

Nei det er samme greie. Om jeg har en ordentlig heftig krangel med typen, så snakker jeg ikke med han resten av dagen før vi evt har ordnet opp. Fordi om jeg er skikkelig lei meg, så klarer jeg ikke å prate og late som om alt er bra når det ikke er det. Så det blir en silent treatment. Og det er ikke ment som manipulasjon, men man er så sint/lei seg at man ikke orker å kommunisere. Og man unngår partner og gir korte svar. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det er samme greie. Om jeg har en ordentlig heftig krangel med typen, så snakker jeg ikke med han resten av dagen før vi evt har ordnet opp. Fordi om jeg er skikkelig lei meg, så klarer jeg ikke å prate og late som om alt er bra når det ikke er det. Så det blir en silent treatment. Og det er ikke ment som manipulasjon, men man er så sint/lei seg at man ikke orker å kommunisere. Og man unngår partner og gir korte svar. 

Silent treatment er psykisk vold. Silent treatment er når man straffer sin partner med ignorering. Silent treatment er manipulasjon. 

Så hvis du bedriver silent treatment som en måte for å straffe din partner for å ikke ha samme synspunkt som deg under en krangel bør du virkelig gå i deg selv.. Det spiller ingen rolle om det er ment som manipulasjon. Det er en manipulerende hersketeknikk. 

Hvis du derimot er klar til din partner om at "nå trenger jeg tid til å tenke, fordi jeg er sint/lei meg etter krangel. Derfor ønsker jeg at vi unngår å kommunisere inntil vi begge har roet oss og kan kommunisere om dette" bedriver du ikke silent treatment. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke barnslig, det er psykisk vold. Mennesker er flokkdyr og avhengig av bekreftelse fra dem rundt seg. Fravær av bekreftelse, gjort med vilje, er psykologisk vondt. Dette vet den som driver med silent treatment, han/hun er fullt klar over effekten behandlingen gir, og bruker den målrettet for å tvinge frem viljen sin.

Anonymkode: 8cea2...6c8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan spør deg om det samme, er da ikke uvanlig at menn og oppfører seg slik når de ikke får det som de vil.

Dette er jo typisk mann, har ikke tall på hvor mange venninner som har opplevd dette, meg selv inkludert. Skikkelig trass oppførsel og et stort rødt flagg for begge kjønn som opplever dette med en "partner".

Anonymkode: d6e7c...c5a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
HSV50 skrev (1 time siden):

Og noen er bare teite og barnslige. Jeg vet om en person som ikke snakker til verken mann eller barn når hun blir fornærmet. Type overser totalt og ignorerer når de snakker til henne ansikt til ansikt. Gir seg ikke før de ligger flate og lar henne få viljen sin. 

Og dette er i bunn og grunn manipulasjon og psykisk vold. Forskjellen er bare at når kvinner gjør det, så er det ikke så farlig, mens når men gjør det, blir de omtalt som "farlige" og psykopater". Jeg sier ikke at sistnevnte er feil, for jeg synes slik oppførsel du beskriver er både forkastelig og skadelig, men kvinner må virkelig holdes til den samme standarden som menn blir holdt når det gjelder psykisk vold.

• Liker 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Hva legger du i begrepet. Man bør etter min mening skille mellom:

- Noen trekker seg unna for å deeskalere enn konflikt eller for å komme unna noe som er for følelsesmessig ubehagelig. 

- Noen driver med sosial ekskludering som manipulasjon. 

Jeg kan også trekke meg unna. Men da sier jeg «Nå ble jeg veldig lei meg / sliten / oppgitt og må ha en pause. Kan vi snakke om det om en stund?» Jeg forsvinner ikke bare.

Jeg var sammen med en som drev med silent treatment i mange år. Han ble bare stille og nektet å fortelle hva som var galt og hva jeg hadde gjort. På det verste var han helt stille i fire uker. Svarte ikke på et eneste spørsmål, så ikke på meg. (Og jeg vet fortsatt ikke hva han mente jeg hadde gjort).

Jeg ble skadet av dette. Har veldig lett for å bli nervøs av stillheter, er tilbøyelig til å være overoppmerksom på kjæresten og redd for å ha gjort noe galt. Men heldigvis er han en type som sier fra med en gang om det er noe.

Anonymkode: f79c2...6b3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Og dette er i bunn og grunn manipulasjon og psykisk vold. Forskjellen er bare at når kvinner gjør det, så er det ikke så farlig, mens når men gjør det, blir de omtalt som "farlige" og psykopater". Jeg sier ikke at sistnevnte er feil, for jeg synes slik oppførsel du beskriver er både forkastelig og skadelig, men kvinner må virkelig holdes til den samme standarden som menn blir holdt når det gjelder psykisk vold.

Er ikke bra noen av delene uansett kjønn. Men når det ene kjønnet blir lært opp fra de er små at de skal snakke og det er greit å gråte når man er lei seg, så får du en feil fordeling uansett. Selvmord blant menn er skyhøyt nettopp fordi de ikke snakker om det som foregår på innsiden. Det er ikke psykisk vold men en mangel på å kunne kommunisere behov. 

Damer pleier som regel å si ifra opp til flere ganger om samme behov, blir hun da møtt med silent treatment eller krangling så får du en stille dame som tilslutt forsvinner. Dette gjelder helt sikkert menn også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...