Gå til innhold

Del ditt beste lifehack innen velvære, hudpleie og kosmetikk (lavterskel!)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har mange gode tråder med produkter, men her ønskes en litt annen vri. Produkt kan gjerne navngis, men hovedpoenget med ditt life-hack må være det du gjør. Kanskje kan noen plukke opp dine gode tips? Her er ingen tips for små eller kjipe, og alt tas i mot med takk!

Jeg kan begynne:

Jeg har slitt med inngrodde hår og forsøkt mye rart av produkter og kremer, nå er det problemet helt borte! Løsningen var så enkel som å smøre med Hibiscrub (desinfeksjon) etter hver barbering, og ta en sprut på selve barberhøvelen også. Så enkelt kunne det være, og hadde jeg visst det for lenge siden hadde mange kroner (og sjenanse) vært spart. 

Jeg har en pumpeflaske med zalo på badet, da blir sminkekostene rengjort hver dag samtidig som jeg holder på. Må jeg gå til kjøkkenet med den går det fort i glemmeboka. Så mye tid mange av oss bruker på (dyr) hudpleie gir det lite mening å bruke skitten kost med bakterier oppå nyrenset hud med ørten lag av serumer og kremer, så ikke hopp over rengjøringa! Gjør underverker for huden. Spart en del kroner her også, på produkter jeg ikke lenger trenger fordi det ble merkbart mindre urenheter etter innføring av kun rene koster. 

Kom med deres! 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hud relatert: Veldig mye man sliter med i huden (kløe, olje, fine linjer, enkelte kviser etc) kan løses med tilstrekkelig med fukt. Jeg hadde masse kviser, vondt hele tiden, kløe... så snart jeg kjørte på med fukt-toner i lag (samme hvilken så lenge den er fukt-toner og ikke syre-toner, jeg bruker den lilla Klairs toneren, men bytter jevnlig, ikke så viktig hvilken det er) så balanserte huden min seg. Mange måter å komme dit på. Ikke rense ansiktet på morgenen (kan tørke ut huden), nok fukt-toner, riktig serum, tykk nok krem (jeg legger til og med to). Jeg trengte å gjøre alt, men endelig kom jeg dit og huden min føles på det jevne SÅ mye bedre.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjøper mye shetmaskes, men har begynt å spare litt penger på å heller bruke en coverup mask og ha litt ekstra serum på før jeg putter på denne, blir som shetmaskes bare med mitt favoritt serum i stedet ☺️ 

Bruker fuktmasker mens jeg trener, liker den gule fra origins som jeg masserer godt inn, stikker å trener også skyller av i dusjen etterpå. Føler at den trekker bedre inn når jeg svetter 😅 

Bruker utelukkende bomull til å tørke fjeset da jeg bor med 3 gutter og stoler ikke på at de ikke griser til håndkle mitt 🤪 har en greie med bakterier og skit i fjeset... 

( For småbarns foreldre, bruker engangshansker til bæsjebleier, vrenger de så over bleia for å slippe lukt eller ekstra poser) 

Bruker rosevann som kjøpes relativt billig i store flasker, fylle på mindre flasker og bruker før serum eller som en fuktboost, inneholder en del mineraler som huden min liker. 

Har en honeybalm fra nuxe som jeg bruker både på lepper og vipper hvis jeg ikke har på mascara, den gir de mye fukt samt at den gjør de litt blanke og syntes bedre når jeg ikke har sminke på. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Elsker tipsene deres, kom med flere!

Lyko sine hydrapuff "pads" er gull til f.eks serum, så slipper man at padsene trekker til seg det meste av produktet. Her går alt rett til huden, føles som man sparer halve serumflaska! Disser er også gode å dynke i produkt og legge på som "shetmask" på litt mindre områder. 

https://lyko.com/no/by-lyko/lyko-hydrapuff-80stk?gclid=EAIaIQobChMIrt3ulO_1gwMVLmaRBR1JsggUEAQYASABEgJnI_D_BwE

• Liker 1
Skrevet
Blingblingtahei skrev (7 timer siden):

Kjøper mye shetmaskes, men har begynt å spare litt penger på å heller bruke en coverup mask og ha litt ekstra serum på før jeg putter på denne, blir som shetmaskes bare med mitt favoritt serum i stedet ☺️ 

Bruker fuktmasker mens jeg trener, liker den gule fra origins som jeg masserer godt inn, stikker å trener også skyller av i dusjen etterpå. Føler at den trekker bedre inn når jeg svetter 😅 

Bruker utelukkende bomull til å tørke fjeset da jeg bor med 3 gutter og stoler ikke på at de ikke griser til håndkle mitt 🤪 har en greie med bakterier og skit i fjeset... 

( For småbarns foreldre, bruker engangshansker til bæsjebleier, vrenger de så over bleia for å slippe lukt eller ekstra poser) 

Bruker rosevann som kjøpes relativt billig i store flasker, fylle på mindre flasker og bruker før serum eller som en fuktboost, inneholder en del mineraler som huden min liker. 

Har en honeybalm fra nuxe som jeg bruker både på lepper og vipper hvis jeg ikke har på mascara, den gir de mye fukt samt at den gjør de litt blanke og syntes bedre når jeg ikke har sminke på. 

Hvilket rosevann kjøper du?

Anonymkode: b52b2...47a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvilket rosevann kjøper du?

Anonymkode: b52b2...47a

Har tidligere brukt et fra wooden spoon, men nå har jeg et fra Alteya organics ☺️ hva slags merke det er er ikke så viktig for meg, men jeg vil ha det så rent som mulig, uten mye annet oppi..

• Liker 1
Skrevet
LinnLo skrev (22 timer siden):

Vi har mange gode tråder med produkter, men her ønskes en litt annen vri. Produkt kan gjerne navngis, men hovedpoenget med ditt life-hack må være det du gjør. Kanskje kan noen plukke opp dine gode tips? Her er ingen tips for små eller kjipe, og alt tas i mot med takk!

Jeg kan begynne:

Jeg har slitt med inngrodde hår og forsøkt mye rart av produkter og kremer, nå er det problemet helt borte! Løsningen var så enkel som å smøre med Hibiscrub (desinfeksjon) etter hver barbering, og ta en sprut på selve barberhøvelen også. Så enkelt kunne det være, og hadde jeg visst det for lenge siden hadde mange kroner (og sjenanse) vært spart. 

Jeg har en pumpeflaske med zalo på badet, da blir sminkekostene rengjort hver dag samtidig som jeg holder på. Må jeg gå til kjøkkenet med den går det fort i glemmeboka. Så mye tid mange av oss bruker på (dyr) hudpleie gir det lite mening å bruke skitten kost med bakterier oppå nyrenset hud med ørten lag av serumer og kremer, så ikke hopp over rengjøringa! Gjør underverker for huden. Spart en del kroner her også, på produkter jeg ikke lenger trenger fordi det ble merkbart mindre urenheter etter innføring av kun rene koster. 

Kom med deres! 

Hibiscrub kan gje brannsår på huden om det ikkje fort blir skylt vekk. Det står på flaska.

Skrevet
LinnLo skrev (11 timer siden):

Elsker tipsene deres, kom med flere!

Lyko sine hydrapuff "pads" er gull til f.eks serum, så slipper man at padsene trekker til seg det meste av produktet. Her går alt rett til huden, føles som man sparer halve serumflaska! Disser er også gode å dynke i produkt og legge på som "shetmask" på litt mindre områder. 

https://lyko.com/no/by-lyko/lyko-hydrapuff-80stk?gclid=EAIaIQobChMIrt3ulO_1gwMVLmaRBR1JsggUEAQYASABEgJnI_D_BwE

De elsker jeg også!

Men påfører du serum med pads?? 🤯 Det vil jo som du sier suge opp halve produktet!

Gjett om jeg har en hack til deg da - bruk fingrene til å smøre/klappe inn serum :) 

Anonymkode: 8955d...85f

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Lyko pads - sverger også til disse! Men kun til toner, serum tas på med fingrene.

Frottéklut (Ikeas hvite 10pk) sammen med rens morgen og kveld er mild skrubb og stimulerer blodsirkulasjonen før toner og serum. Får alltid skryt for huden hos hudpleier (som er hvert 5. år eller noe sånt), og jeg tror det er kluten som gjør mest for huden min.

Ansiktsmassasje med oljerens noen ganger i uken gjør stor forskjell på fastheten i huden (er snart 50), jeg gjør en kjapp massasje med vekselvis knoker og raske strøk oppover.

Ansiktsmasker merker jeg aldri noen forskjell med, samme hvor dyre de er og «riktige» de er for min hud. Men serum i ulike typer (gjerne rimelige merker som the Ordinary og Inkey List, og Skincity) gjør susen!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Tradisjonell våtbarbering fremfor dyr, miljøfiendtlig og hormforstyrrende Gillette-skit som ødelegger kloden vår, roter med kroppen til barna våre og som attpåtil svir i lommeboka.

Flere blader er ikke bedre. Ettbladshøvler har ett, skarpt blad som presist kapper hvert hårstrå. En sikkerhetskant glir lett over huden og beskytter deg mot kutt eller utslett. De går ikke tett av barberskum og de kjører seg ikke fast i tett hårvekst. Ingen har monopol på barberbladene, derfor koster de en brøkdel av konkurrentene.

Kort sagt koster det litt mer å starte med tradisjonell våtbarbering, men dette tjenes inn på niks komma null. Med flerbladshøvler betaler du mindre for å starte, men du bruker minst tigangeren så store beløp på barberblader. For de fleste vil det å komme seg i gang med våtbarbering bli spart inn på et halvt år. Etter det fortsetter besparelsene og for mange blir det godt over tusenlappen årlig. Og som en bonus, det er mye gøyere og langt mer miljøvennlig!

Barbering er en stor bidragsyter til forsøpling av kloden. Globalt selges og dermed kastes det anslagsvis 6 milliarder éngangshøvler og flerbladskassetter årlig. En uavhengig studie konkluderte for få år siden at 80 millioner menn i USA alene brukte slike barberblader og dermed bidro til ca. 1 million kubikkmeter giftig avfall i året. Det tilsvarer en Empire State Building hvert år. I tillegg kommer kvinner, som er den raskest voksende kundegruppen for barberblader internasjonalt.

Et ofte sitert tall er at 2 milliarder barberblader kastes i året i USA. Dette tallet er basert på en faktabok fra Environmental Protection Agency (EPA) fra 1990, og selv om antall barberinger per mann har sunket siden da, har befolkningen økt med 32 prosent og konsumet hos kvinner økt kraftig. I Norge finnes det foreløpig ingen statistikk på avfall generert av barbersaker.

Flerbladskassetter er barberbladene du er vant til å se i matbutikken, i Norge er det vel bare Gillette. De består av flere barberblader som er støpt inn i en plastholder. Høvlene det selges mest av i Norge har dessuten en glidestripe av vannløselig plast som hele tiden frigir mikroplast ned i sluket. Siden slike barberblader består av mange vidt forskjellige materialer som er permanent sveiset fast i hverandre går det ikke an å resirkulere dem. Det innrømmer produsentene selv:

Sitat

At the present time, our razors and cartridges do not qualify as recyclable.

- Gillette, som per i dag har 65% markedsandel globalt

Aller verst: Engangshøvler

På engangshøvler er kassetten en permanent del av barberhøvelen og hele sulamitten må kastes når bladet blir sløvt. Gjennomsnittsmannen i vår del av verden barberer seg i snitt 3,2 ganger i uka. Hvis vi er generøse og sier at han bruker hver høvel 10 ganger må han kaste nesten 17 barberhøvler i året. Og har du prøvd en engangshøvel vet du at de ofte blir sløve lenge før det går 10 barberinger.

Hvor ender avfallet opp?

Uresirkulerbar plast fra norske husholdninger brennes sammen med annet avfall, enten i Norge eller i Tyskland, noe som både frigir skadelige klimagasser og kun henter tilbake en brøkdel av energien som ble brukt til å lage barberutstyret.

I andre land ender en stor del av plastavfallet opp i verdens hav hvor den er til skade for marin flora og fauna. En nordisk kartlegging viser at 90 prosent av den marine forsøplingen i Norden er plast. Det tar hundrevis av år å bryte ned plasten i en flerbladskassett, og i nedbrytningen frigis det giftige og hormonhermende stoffer. Dette både skader økosystemene i havbunnen og finner før eller siden veien til vår egen mat.

FN har erklært plastforurensning som verdens raskest voksende miljøproblem og pliktet seg til å stoppe plastutslipp til havet. Ved å gå over til tradisjonell barbering er vi et steg på vei.

En mer miljøvennlig barbering

Tradisjonelle barberblader består kun av stål som er stemplet ut av en plate. De inneholder ingen plast, silikon eller gummi og kan uten videre kastes i smeltedigelen for å bli nytt stål. Ifølge Sortere.no er metall et av materialene som er aller lettest å resirkulere.

Siden barberbladene er så tynne kan de kastes som metallemballasje.

Mesteparten av metallemballasjen som kastes i Norge blir resirkulert av Sirkel Materialgjenvinning AS på et topp moderne gjenvinningsanlegg på Onsøy i Fredrikstad.

Der sorteres ulike metaller fra hverandre og blir solgt til smelteverk hvor de kan bli laget om til nye produkter. Stålet i barberbladene dine kan for eksempel bli omdannet til kumlokk, sykler, skruer og mye annet.

Miljøvennlig barberskum?

Barberskum på sprayboks er en utfordring å resirkulere siden de er gassbeholdere under trykk. Norske gjenvinningsstasjoner tapper ut butan og propan fra boksen, forbrenner dem i et kraftverk og forsøker å filtrere avgassene.

Å produsere sprayboksen krever mye energi og fossile gasser fra forurensende oljeutvinning. Dette munner ut i en boks som i vår testing kun rekker til 20-50 barberinger avhengig av merke.

Sammenlign dette med en tube barberkrem fra Proraso som ikke inneholder noen drivgasser, kun såpe i en aluminiumstube. Denne løsningen krever ingen fossile gasser! Selve tuben gjenvinnes akkurat som barberbladene. Siden hele tuben er fylt med barberkrem, ikke drivgass, varer den til minimum 300 barberinger.

Så mitt beste lifehack er å velge bort den dyre, miljøfiendtlige og hormonforstyrrende Gillette-barberingen og heller gå for tradisjonell våtbarbering. De inngrodde hårene dine kommer du ikke til å se noe særlig til mer.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

•fjerne sminken om kvelden,og rense huden godt.

•vaske/rense huden også om morgenen.

•god fuktighetskrem,både morgen&kveld.

•øyekrem. Er 43 år gammel,og huden min under øynene synes å foretrekke en øyekrem som er fetere enn en fuktighetskrem.

•serum under fuktighetskrem,morgen&kveld.(for å låse inne fuktigheten,og holde på den gjennom dagen/natten)

•nattmaske til ansikt.

•skrubbe huden på kroppen med en klut,eller hanske.

•bruker lactacyd å vaske underlivet med.

•hårkur en gang iblant. Balsam og/eller hårolje etter hver vask.

•smøre også kroppen med fuktighetskrem,den blir litt tørrere på vinteren.

•påføre parfyme på fuktig hud,etter jeg har smurt med fuktighetskrem eller olje så duften sitter lenger.

•epilerer bein,under armer og underlivet sommerstid. Skrubbe huden jevnlig,for å ikke få inngrodde hår.

• Liker 2
Skrevet
Capazitet skrev (12 timer siden):

Hibiscrub kan gje brannsår på huden om det ikkje fort blir skylt vekk. Det står på flaska.

Man skal alltid bruke produkter som anvist, men Hibiscrub er ment til bruk på hud, og skal selvsagt ikke være på huden uten å skylles av slik som såpe. Det er ingen krem, men desinfiserende middel. Jeg for min del lar det være på 2-3 minutter, men man kjenner jo selv om det begynner å svi litt eller ikke, isåfall er det bare å skylle vekk. Er man veldig skeptisk kan man jo forsøke på et lite hudområde i kort tid først. 

Legen anbefalte mot nupper, og det virket veldig bra. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De elsker jeg også!

Men påfører du serum med pads?? 🤯 Det vil jo som du sier suge opp halve produktet!

Gjett om jeg har en hack til deg da - bruk fingrene til å smøre/klappe inn serum :) 

Anonymkode: 8955d...85f

Hehe! Jeg bruker fingrene på vanlig serum altså, men har noen kombinasjonsprodukter som jeg fjerner sminke med f.eks. Tipset var altså ment til de produktene man bruker pads på vanligvis 😅

Skrevet

Jeg har slitt med kulda om vinteren og flasset noe sinnsykt i T-sona.

Nå som jeg bruker avokadoolje istedet for kremer, selv de kuldekremene, så er dette problemet nesten borte. Jo mindre vann i produktet du bruker, jo bedre er det. Men det er greit å bruke olja på huden og ingenting annet når du veit at du skal ut i kulda. Om du ikke skal det, så bruk det du vanligvis bruker. Finn en god og fuktighetsrik olje til bruk om vinteren. Og husk å rens huden nøye etter bruk av olje.

Når leppene er tørre før jeg skal legge meg om natta, legger jeg litt hyaluronsyre-serum på leppene og låser det inn med god gammeldags vaselin. Når jeg våkner morran etterpå er leppene fuktet og fine.

• Liker 2
Skrevet

Balsam i hodebunnen. Tidlig lærte jeg at man kun skulle bruke balsam i lengdene på håret, men jobbet med en frisør som fortalte at sjampoo åpner opp håret og balsam lukker. Derfor vil hår som ikke er lukket av balsam tiltrekke seg mer fett og se ett ut raskere. Ved å bruke silikonfrie produkter så bruker jeg nå balsam i hodebunnen og merker stor forskjell på håret. Må vaskes ordentlig ut. 
håret er nå mindre fett og hodebunnen mindre tørr. 

og bruker bare shampoo i hodebunnen, for at resten av håret ikke skal tørke ut. 

Anonymkode: 6b84d...23e

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Balsam i hodebunnen. Tidlig lærte jeg at man kun skulle bruke balsam i lengdene på håret, men jobbet med en frisør som fortalte at sjampoo åpner opp håret og balsam lukker. Derfor vil hår som ikke er lukket av balsam tiltrekke seg mer fett og se ett ut raskere. Ved å bruke silikonfrie produkter så bruker jeg nå balsam i hodebunnen og merker stor forskjell på håret. Må vaskes ordentlig ut. 
håret er nå mindre fett og hodebunnen mindre tørr. 

og bruker bare shampoo i hodebunnen, for at resten av håret ikke skal tørke ut. 

Anonymkode: 6b84d...23e

Det stemmer ikke

Anonymkode: 02086...0aa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Drikke masse vann og påføre babyolje i dusjen, 50 år og uten rynker

Anonymkode: bd5ae...339

• Liker 3
Skrevet

Mitt beste tips: bruk minst mulig produkter. Kremer, masker, foundations, pudder etc tetter porene og gjør at du tror du trenger «rens.» Du kjøper renseprodukter, og pøser på med enda mere kremer, foundations, masker, pudder etc. Oi, så får du tette porer og kviser og pøser på med enda mere rens, og sånn holder du på.
Tips: bruk minst mulig. Vask med rent vann morgen og kveld, ev mild såpe, og bruk minst mulig produkter. Sørg for frisk luft og litt sol hver dag, mosjon og sunn mat, så har du frisk og ren hud ❤️

Hilsen ei på 44 som bruker maks 300 kroner på sminke i året og har frisk, sunn, ren rynkefri hud.

Anonymkode: 1d3ed...a0e

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Drikke nok vann, og spise sunt fett avokado nøtter. Smøre sperm i pannen i stedet for å svelge alt. Gir rynkefri hud❤️

Anonymkode: d21dc...6dd

Skrevet

Helt enig med @HemmeligSpion - våtbarbering tar hele hårfjernningsprosedyren til nye høyder. Personlig synes jeg at huden blir glattere enn ved tradisjonell "Gillette"-barbering. Litt uvant i starten, men etter to-tre runder fikk jeg dreisen på det. 
Selv om miljø-aspektet er en særs tungtveiende grunn for å velge denne type barbering, så synes jeg også at det ser estetisk penere ut med en barberingshøvel i metall enn en plastdings. Og barbersåpa varer så adskillig lengre enn barberskummet fra Gillette og co. 

Rent økonomisk er det også å foretrekke. Ja, det koster litt i anskaffelse*, men i løpet av et halvt år er det omtrent tjent inn. 

*Såfremt man ikke går fullstendig galematias og kjøper en barberhøvel til 2-3000 +++

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...