AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #1 Skrevet 23. januar 2024 Etter 2 heftige år med alvorlig sykdom og skade -kombinert med veldig krevende jobb (som jeg har vært på i perioder mellom sykemeldinger), og veldig krevende økonomikse problemer som har isloert meg fra alt sosialt -og på toppen en alvorlig psykisk syk søster - så er jeg nå helt nedkjørt. Jeg kan lett sove 14-15 timer i strekk uten å våkne. Kan lett sovne igjen etter å ha kun vært våken et par timer. Tidvis veldig ukonsentrert, tidvis tankekjør pga alvorlig økonomiske problemer. Føler meg i perioder deppa pga livet ble som det ble, andre dager finner jeg god mening med livet/jobb og gode venner. Mye smerter i kroppen. Blir fort syk med infeksjoner i luftveier og urinveier.. Har tatt div blodprøver, mangler ingenting. Lett anemi (mellom 10-11 -pga kraftige menstruasjoner). vet jo at KG ikke kan gi meg fasit. Men fastlegen er selv usikker på veien videre.. Er sykemeldt 2 uker -og det er på en måte en lettelse, men samtidig ikke da jeg hater å være sykfra jobb pga mye fravær siste 2 årene og har kollegaer som elsker å snakke dritt om sykemeldte - så det stresser litt også.. Har googlet meg ihjel - og synes symptomene passer til "alt". Skulle så gjerne hatt noe konkret som forklarte hva som er årsaken og hvordan jeg skal takle dette videre.. (jada - spiser sunt, røyker ikke, drikker ikke, går tur hver dag pga hunden min, tar omega 3 og multivitaminer..) Noen med gode råd?? Anonymkode: 8f66d...fac 2
Sparkling_Pink Skrevet 23. januar 2024 #2 Skrevet 23. januar 2024 Om du blir godt utredet med blodprøver, får orden på jernlagrene og det ikke passer inn i noen kjent sykdom; prøv for eksempel utredning hos Manuellterapaut. Vurder kognitiv terapi. Og at du kan trenge å ta det med ro i lengre tid. Det legen kan hjelpe deg med er sykemelding. Mange som er utmattet har for kort tid som sykemeldt. Du behøver ikke være syk, kun nedkjørt. Vurder å kjøpe boka Livssorg av Janette Røseth og gjør oppgavene hun beskriver der. Ang. Økonomiske problemer, jeg tok i sin tid noen grep på dette i mitt liv. Det handler om dine behov. Hva de egentlig er. Og så finne måter å oppfylle, hedre eller tilfredsstille disse behovene. Det handler om å handtere de ressursene du har tilgjengelig, om mulig frigjøre flere. Det handler ikke bare om penger, men om alle tilgjengelige ressurser. For meg i mitt liv var dette helt sentralt for å minske stresset jeg slet med. 1 2
Frøkenfryd30 Skrevet 23. januar 2024 #3 Skrevet 23. januar 2024 Anbefaler deg å dra til legen å få tatt flere blodprøver, ikke bare vitaminer osv. Jeg har ME selv, fikk diagnosen for ett år siden, men vært syk siden 2020. Typiske symptomer for meg er utmattelse, smerter og melkesyre (særlig i føttene), glemsk, treg (føler meg tilbakestående nesten), hodepine, feberfølelse (uten å ha feber), høy puls ved små aktiviteter og ting blir verre etter aktivitet (les: en tur på butikken e.l.). Umulig å si hva som feiler deg, men anbefaler deg på det varmeste å bli ordentlig utredet ❤ Jeg gikk i 2 år og var dårlig før jeg ble utredet, trodde selv det "bare" var etterslep etter en infeksjon, stoffskifteproblemer eller vitamin mangel. Men her har alle blodprøver vært fine, men den visste Epstein barr (kyssesyke) virus, samt cytomegalovirus (aktivt), så de tror det er årsaken, men kan også få det av andre grunner ❤ 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #4 Skrevet 24. januar 2024 Tja, ta deg sammen? Rydd opp i de økonomiske problemene, kom deg på jobb. Ingenting blir bedre av å gå hjemme og sove bort over halvparten av døgnet. Anonymkode: aeefc...21b 1 1
Grüner Skrevet 24. januar 2024 #5 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Etter 2 heftige år med alvorlig sykdom og skade -kombinert med veldig krevende jobb (som jeg har vært på i perioder mellom sykemeldinger), og veldig krevende økonomikse problemer som har isloert meg fra alt sosialt -og på toppen en alvorlig psykisk syk søster - så er jeg nå helt nedkjørt. Jeg kan lett sove 14-15 timer i strekk uten å våkne. Kan lett sovne igjen etter å ha kun vært våken et par timer. Tidvis veldig ukonsentrert, tidvis tankekjør pga alvorlig økonomiske problemer. Føler meg i perioder deppa pga livet ble som det ble, andre dager finner jeg god mening med livet/jobb og gode venner. Mye smerter i kroppen. Blir fort syk med infeksjoner i luftveier og urinveier.. Har tatt div blodprøver, mangler ingenting. Lett anemi (mellom 10-11 -pga kraftige menstruasjoner). vet jo at KG ikke kan gi meg fasit. Men fastlegen er selv usikker på veien videre.. Er sykemeldt 2 uker -og det er på en måte en lettelse, men samtidig ikke da jeg hater å være sykfra jobb pga mye fravær siste 2 årene og har kollegaer som elsker å snakke dritt om sykemeldte - så det stresser litt også.. Har googlet meg ihjel - og synes symptomene passer til "alt". Skulle så gjerne hatt noe konkret som forklarte hva som er årsaken og hvordan jeg skal takle dette videre.. (jada - spiser sunt, røyker ikke, drikker ikke, går tur hver dag pga hunden min, tar omega 3 og multivitaminer..) Noen med gode råd?? Anonymkode: 8f66d...fac Jeg er ingen lege, men ut fra hva du skriver høres det ikke ut som ME i alle fall. Høres mer ut som depresjon og utbrenthet. 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #6 Skrevet 24. januar 2024 Grüner skrev (19 minutter siden): Jeg er ingen lege, men ut fra hva du skriver høres det ikke ut som ME i alle fall. Høres mer ut som depresjon og utbrenthet. Høres ganske klassisk utbrent og overveldet for meg også. Og depresjon, men det henger jo veldig sammen. Ville begynt å nøste i livet jeg TS, i tillegg til en tur til fastlegen for en (lengre) sykmelding. Anonymkode: ff4da...d01 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #7 Skrevet 24. januar 2024 For å få ME-diagnosen må du gjennom ulike undersøkelser som MR, psykolog, husker ikke alt (klassisk ME-tegn 🤣) Jeg fikk ME-diagnosen etter 1 år med ulike undersøkelser Anonymkode: 0c289...fb6 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #8 Skrevet 24. januar 2024 Det som i dag klassifiseres som "ME", fantes ikke for noen få år siden. Det er bare enda en diagnose som legges til i "Syndrom-boken"...Den er i stor grad innbilt, fordi samfunnet har "tillatt" at det har blitt et syndrom.....Du er sliten, lei, orker ikke de kravene et moderne samfunn krever osv.....Det er lett å si at du må "Ta deg sammen", men tenk tilbake i tid....Hvis du ikke hadde bidratt, så hadde du glatt råtnet opp og gått til grunne......Veldig ærlige og kanskje "ekle" ord, men det er og blir sannheten her.... Anonymkode: 02aca...307
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #9 Skrevet 24. januar 2024 Skjønner ikke hvordan dere får utredninger, diagnoser eller kognitiv terapi, for den del? Uansett hva jeg feiler, hva som er galt, uansett hva jeg spør legen om så gjør han ingenting..? Blir jeg innlagt på sykehus blir jeg bare skrevet ut igjen uansett hva som er galt også... Legevakten sier "de har ikke lov å skrive deg ut, vi må jo ha en klar grunn til å legge deg inn, og innleggelsesårsaker er "universale" og ikke noe sykehuset bare kan bestride eller om så bare kaste deg ut igjen"... Men, så gjør de jo det da..... Nå har jeg søkt om å bli avlivet på en sånn klinikk i Sveits, men kravene de har er jo at man er uhelbredelig syk... jeg kan jo ikke dokumentere at jeg er det når jeg ikke får bli hverken utredet eller noe som helst en gang....... Anonymkode: e438b...371
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #10 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det som i dag klassifiseres som "ME", fantes ikke for noen få år siden. Det er bare enda en diagnose som legges til i "Syndrom-boken"...Den er i stor grad innbilt, fordi samfunnet har "tillatt" at det har blitt et syndrom.....Du er sliten, lei, orker ikke de kravene et moderne samfunn krever osv.....Det er lett å si at du må "Ta deg sammen", men tenk tilbake i tid....Hvis du ikke hadde bidratt, så hadde du glatt råtnet opp og gått til grunne......Veldig ærlige og kanskje "ekle" ord, men det er og blir sannheten her.... Anonymkode: 02aca...307 Har bare et spørsmål: Hvordan kan de finne f. eks. si at de med ME har sånn og sånn gener, dette og dette til felles og blabla hvis det bare er innbilt? Anonymkode: e438b...371 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #11 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det som i dag klassifiseres som "ME", fantes ikke for noen få år siden. Det er bare enda en diagnose som legges til i "Syndrom-boken"...Den er i stor grad innbilt, fordi samfunnet har "tillatt" at det har blitt et syndrom.....Du er sliten, lei, orker ikke de kravene et moderne samfunn krever osv.....Det er lett å si at du må "Ta deg sammen", men tenk tilbake i tid....Hvis du ikke hadde bidratt, så hadde du glatt råtnet opp og gått til grunne......Veldig ærlige og kanskje "ekle" ord, men det er og blir sannheten her.... Anonymkode: 02aca...307 Du har lest feil et sted. ME har vært klassifisert som en nevrologisk sykdom siden 1969. Det er ikke det, jeg er født rundt den tiden så jeg tar gjerne til meg at jeg fortsatt er ung 👧 Men jeg har hatt ME siden 1981, det er jo bare noen få år siden det også 😊 Det er ikke et syndrom, men en nevrologisk sykdom. Ganske alvorlig også, faktisk. Anonymkode: 5f6a4...a6a 6 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #12 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du har lest feil et sted. ME har vært klassifisert som en nevrologisk sykdom siden 1969. Det er ikke det, jeg er født rundt den tiden så jeg tar gjerne til meg at jeg fortsatt er ung 👧 Men jeg har hatt ME siden 1981, det er jo bare noen få år siden det også 😊 Det er ikke et syndrom, men en nevrologisk sykdom. Ganske alvorlig også, faktisk. Anonymkode: 5f6a4...a6a Hvor fant du det? Når jeg googler får jeg bare opp: "ME ble godkjent som diagnose av Rikstrygdeverket (NAV) i 1995. I 80 prosent av tilfellene oppstår ME akutt etter infeksjon, 70 – 80 % er kvinner." Du blander ikke med MS? Eller? Anonymkode: e438b...371
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #13 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det som i dag klassifiseres som "ME", fantes ikke for noen få år siden. Det er bare enda en diagnose som legges til i "Syndrom-boken"...Den er i stor grad innbilt, fordi samfunnet har "tillatt" at det har blitt et syndrom.....Du er sliten, lei, orker ikke de kravene et moderne samfunn krever osv.....Det er lett å si at du må "Ta deg sammen", men tenk tilbake i tid....Hvis du ikke hadde bidratt, så hadde du glatt råtnet opp og gått til grunne......Veldig ærlige og kanskje "ekle" ord, men det er og blir sannheten her.... Anonymkode: 02aca...307 Det første du skriver om ME må du nesten dokumentere -for den biomedisinske vitenskapen sier faktisk noe annet. Men tipper også TS er utbrent, det første ts må gjøre er å få ned stresset som følgjer med tankekjør. Få hjelp/følelse av kontroll over økonomien. Få hjelp til depresjonen. Anonymkode: 3eb20...b1a
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #14 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skjønner ikke hvordan dere får utredninger, diagnoser eller kognitiv terapi, for den del? Uansett hva jeg feiler, hva som er galt, uansett hva jeg spør legen om så gjør han ingenting..? Blir jeg innlagt på sykehus blir jeg bare skrevet ut igjen uansett hva som er galt også... Legevakten sier "de har ikke lov å skrive deg ut, vi må jo ha en klar grunn til å legge deg inn, og innleggelsesårsaker er "universale" og ikke noe sykehuset bare kan bestride eller om så bare kaste deg ut igjen"... Men, så gjør de jo det da..... Nå har jeg søkt om å bli avlivet på en sånn klinikk i Sveits, men kravene de har er jo at man er uhelbredelig syk... jeg kan jo ikke dokumentere at jeg er det når jeg ikke får bli hverken utredet eller noe som helst en gang....... Anonymkode: e438b...371 Om du har høyt stressnivå så kan kroppen din «kræsje» dvs man får masse symptomer og man kan føle seg veldig syk. Du må ikke slutte og oppsøke lege, du må rett og slett ikke gi deg. Har du masse symtomer som ikke går over blir legen nødt til å utrede det for å utelukke annen sykdom. Så må man ikke gå rundt grøten hos legen, du må rett og slett forlange å bli tatt på alvor. Jeg pleie sende E-konsultasjon for da er det dokumentert i min journal hva jeg sliter med og hva jeg ønsker. Da er det vanskeligere for legen å avfeie problemene dine. Opplever du deg deprimert så må du si det til lege, så bør du i det minste få skrevet ut antidepressiva, si at du ønsker kognetiv terapi så henviser han deg evt du må gå privat ett sted. Du må slutte å spørre legen, du må be om eller forlange. Eller så kan man gå i en evig runddans. Anonymkode: 3eb20...b1a 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #15 Skrevet 24. januar 2024 TS her - tusen, tusen takk for så mange gode innspill og svar! (utover den surmaga som ingen gidder å reagere på heldigvis) Jeg tror også selv dette er for høy belastning/stress over tid kombinert med tilsammen 7 alvorlige akutte sykdommer (innlagt med ambulanse 5 av de -så ja har vært alvorlige greier) kombinert med flink pike syndrom og altfor høy belastning privat og på jobb -og at jeg er en blanding av utmatta/utbrent og depresjon.. ME tror jeg absolutt ikke det er.. Men så er det å finne ut av dette da - få riktig diagnose og riktig behandling... Skal til lege snart, får håpe han ser hva som er galt -for dette er helt jævlig. Er helt ubrukelig -orker ingenting og bare sover.. Unner ikke min verste fiende dette.. Anonymkode: 8f66d...fac 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #16 Skrevet 24. januar 2024 Det høres ut som depresjon. At du over tid hsr ignorert kroppens signaler og til slutt reagerer kroppen for deg, med energitap og fortvilelse. Det er depresjon, spesielt mtp økt søvnbehov og det du beskriver av belastninger. Ved depresjoner god behandling økt aktivitet og gjerne å starte med søvnmønsteret. Hvis du vil ha bred utredning for dette lan du be fastlegen henvise deg til spesialisthelsetjenesten for ME-utredning, men da må du ha hatt vesentlig reduksjon i funksjon i minst 6mnd. I tillegg er det andre symptomer enn du skriver her. Jeg ville forsøkt å få en bedre retning på døgnet, og livet, hvis jeg var deg, tvinge deg til ting og komme i gang med det som er viktig for deg, selv om du ikke orker. Anonymkode: e00a7...84a 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #17 Skrevet 24. januar 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Hvor fant du det? Når jeg googler får jeg bare opp: "ME ble godkjent som diagnose av Rikstrygdeverket (NAV) i 1995. I 80 prosent av tilfellene oppstår ME akutt etter infeksjon, 70 – 80 % er kvinner." Du blander ikke med MS? Eller? Anonymkode: e438b...371 Det er bare å google, denne infoen er kjent for alle med ME. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23480562/ Der kan være at ME ble godkjent som diagnose hos NAV i 95, men sykdommen har eksistert i langt lengre tid. Anonymkode: c1302...17a 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #18 Skrevet 24. januar 2024 TS, ME er mer sammensatt enn du beskriver her, og det er mer tilbøyelig at du er utbrent. Man kan bli veldig fysisk utmattet av depresjon også, dette er faktisk en av flere ting som skal utelukkes i en ME utredning. Du bør fikse anemi først og fremst, og du bør sørge for at b12 nivåene dine ligger godt innenfor normalen. Sjekk hva nivået er, ligger de under 400, og særlig 300, så kan det være lurt å teste ut tilskudd en stund. Det samme gjelder for d vitamin. Da jeg ble utredet for ME så testet ikke fastlegen min d vitamin, og b-12 lå helt i det nedre sjiktet av normalen. Alvorlig d vitaminmangel ble senere avdekket, og så behandlet. Nå hadde jeg dessverre ME likevel, men fikk lettelse i noen symptomer ved å få opp lageret. Så vær obs på slike ting først og fremst. Multivitaminer er bedre enn ingenting, men inneholder generelt lave doser av det som er viktig. Sammensetningen er heller ikke alltid så optimal, så du er bedre tjent med å kjøpe tilskudd separat. Og kjøp tilskudd av god kvalitet, ikke billigmerkene. Jeg kommer gjerne med tips, men finn ut tallene på d vitamin og b12 først. Anonymkode: c1302...17a 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #19 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Etter 2 heftige år med alvorlig sykdom og skade -kombinert med veldig krevende jobb (som jeg har vært på i perioder mellom sykemeldinger), og veldig krevende økonomikse problemer som har isloert meg fra alt sosialt -og på toppen en alvorlig psykisk syk søster - så er jeg nå helt nedkjørt. Jeg kan lett sove 14-15 timer i strekk uten å våkne. Kan lett sovne igjen etter å ha kun vært våken et par timer. Tidvis veldig ukonsentrert, tidvis tankekjør pga alvorlig økonomiske problemer. Føler meg i perioder deppa pga livet ble som det ble, andre dager finner jeg god mening med livet/jobb og gode venner. Mye smerter i kroppen. Blir fort syk med infeksjoner i luftveier og urinveier.. Har tatt div blodprøver, mangler ingenting. Lett anemi (mellom 10-11 -pga kraftige menstruasjoner). vet jo at KG ikke kan gi meg fasit. Men fastlegen er selv usikker på veien videre.. Er sykemeldt 2 uker -og det er på en måte en lettelse, men samtidig ikke da jeg hater å være sykfra jobb pga mye fravær siste 2 årene og har kollegaer som elsker å snakke dritt om sykemeldte - så det stresser litt også.. Har googlet meg ihjel - og synes symptomene passer til "alt". Skulle så gjerne hatt noe konkret som forklarte hva som er årsaken og hvordan jeg skal takle dette videre.. (jada - spiser sunt, røyker ikke, drikker ikke, går tur hver dag pga hunden min, tar omega 3 og multivitaminer..) Noen med gode råd?? Anonymkode: 8f66d...fac Tenker du skriver det greit her. Du gikk på en smell etter å ha presset kroppen for hardt..Så enkelt og så vanskelig for kroppen å "heale" seg. Tar nok lang tid hos deg. Kroppen er fysisk enda utslitt. Du mangler ingenting. Prøver er tatt. Du må bare ta det rolig til kroppen fysisk er på plass. Tviler på dette er noe ME osv,det er resultatet etter kjent overbelastning. Jeg har fibro og alt som fører med etter traumer og lidelser fra 12års alder. Ingen overbelastning fysisk eller konkret hendelse,men slitasje over et helt liv. Anonymkode: 8688e...6a9 1 1
Bombasi Skrevet 24. januar 2024 #20 Skrevet 24. januar 2024 Ettersom du har hatt høy fysisk og psykisk belastning som "utløsende" faktor, har psykiske utfordringer både i form av nedstemthet og stress, sover mye osv så høres dette ut som utbrenthet. Utbrenthet er en pakke av alt mulig, særlig i "akuttfasen". En slags fysisk og psykisk "kollaps". Det høres iallfall ikke ut som ME, og ligner heller ikke depresjon alene. Utover det må du få oppfølgning fra lege, og du bør absolutt fokusere på å gire ned der du kan gire ned. Kroppen roper deg i trynet at slik du holder på nå går bare ikke. Ta det på alvor. Du er ikke frisk, så ikke prøv å lat som det. Utbrenthet bør man være forsiktig med, og grensene bør ikke pushes. Ta vare på deg selv! 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå